Marek Skała, Andrzej Mleczko psychologia zmiany. rzecz dla wściekniętych. wydanie ii rozszerzone full version.pdf

(6141 KB) Pobierz
888429592.002.png
Spis treści
A gdybym był młotkowym ..........................................................................................73
Z żab w szczury — techniki zwierzęcych guru ............................................................75
Michael Schumacher w bolidzie dysocjacji .................................................................77
Rozdział 3. Stephen R. Covey. Proaktywność i efektywność ................ 79
Spotkanie ze Stephenem ............................................................................................81
7 nawyków — idea ....................................................................................................83
Nawyk 1. Bądź proaktywny ........................................................................................85
Nawyk 2. Zaczynaj z wizją końca ...............................................................................87
Nawyk 3. Rób najpierw to, co najważniejsze ..............................................................89
Nawyk 4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana .........................................................91
Nawyk 5. Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym .............................93
Nawyk 6. Twórz synergię ............................................................................................95
Nawyk 7. Ostrz piłę ...................................................................................................97
Nawyk 8. Toż to cała nowa i gruba książka! ................................................................99
Rozdział 4. Pokaż mi swego GURU, a powiem Ci … ...................101
Wściec się to nie wszystko — szukaj GURU! ............................................................103
Każdy swego GURU ma lub powinien mieć! ............................................................105
Philip Kotler — GURU szczególny ............................................................................107
Kevin Hogan — Matko Boska?! Tak tanio?! ...............................................................109
Russell Crowe — What you give out, you’ll get back ................................................111
Chris Daffy — Ucz się od misia Henry’ego ...............................................................113
Tom Peters — Obserwuj świat i myśl! .......................................................................115
Brian Tracy — Cztery miliony ludzi!!! .......................................................................117
Renée Mauborgne i W. Chan Kim — Twórcy i żeglarze Blue Ocean .........................119
William L. Ury — Pomiędzy TAK i NIE .....................................................................121
Rudolph W. Giuliani — Na wesela możesz chodzić, na pogrzeby musisz! .................123
Rozdział 5. Rozglądaj się — GURU są wśród nas .....................125
Wojciech Eichelberger — Dobry Opiekun, ból egzystencji .......................................127
Barbara Skała, Magda Skała, Ewelina Skała — 3 Skały różne — ucz się od dzieci .....129
Małgorzata Tomankiewicz — Komandosi dadzą radę! ..............................................131
Tomasz Kammel — Nie kucaj! — rzecz o tremie — I nie tykaj! ................................133
6
888429592.003.png
Spis treści
Robert Krool — Jedni szukają powodu, inni sposobu ................................................134
Piotr Stós — Napieramy, nalegamy ...........................................................................137
Marek Rożalski — Pierwsza i Druga Metafora Rożala ...............................................139
Grzegorz Turniak — Odpuść sobie, przyjacielu ........................................................141
Rozdział 6. To niedobre NLP .................................................143
Neurolingwistyczne programowanie straszy i wciąga ................................................1
Pozycje, ale nie te ;-) — teoria .................................................................................146
Pozycje, ale nie te ;-) — schemat praktyczny ............................................................147
Tylko mi NIE PRÓBUJ … ..........................................................................................149
… ale, bo … .............................................................................................................151
Na wszystkich poziomach — Dilts ............................................................................152
Na wszystkich poziomach — Dilts — Kim jestem? ....................................................153
Na wszystkich poziomach — Dilts — Co jest możliwe?! ...........................................1
Małpowanie, czyli technika modelowania ................................................................157
Metaprogramy — ile razy? .......................................................................................159
Metaprogramy — kilka innych do wyboru? ..............................................................161
Zamów nowe ramki .................................................................................................163
Rozdział 7. Między Marsem i Wenus ........................................165
Sikanie obok jaskini i grupa wsparcia ........................................................................167
Dlaczego facet ogląda się za kobietami? ...................................................................169
Nie słuchaj, jak mówię .............................................................................................171
Jestem twoim mężem, nie przyjaciółką, czyli o emocjach .........................................173
Męska intuicja ..........................................................................................................175
Jak sekretarek z monterką, czyli synchroniczność/sekwencyjność ..............................177
Kobieta zmienną jest ................................................................................................179
Odwieczna walka płci — chyba męskiej! .................................................................181
A może … — rzecz o winie i scenariuszach .............................................................183
Kobieta na górze, mężczyzna na dole, czyli o punktowaniu ......................................185
Jednak i z Marsa, i z Wenus — podsumujmy ............................................................187
Megalityczny Dekalog ............................................................189
MEGALITyczny DEKALOG BIZNESOWY AUTORA ...................................................191
7
888429592.004.png
Kryzys — zmiana od katastrofy do szansy
Choć pod przymusem, jednak mamy szansę na wybór tego, co dla nas naprawdę ważne.
James Hong, twórca www.hotornot.com (popularny amerykański serwis randkowy), uciekając
przed spiralą porównań, sprzedał kiedyś porsche boxtera i kupił toyotę prius. Jak powiedział
w wywiadzie dla „New York Tmes”, „najpierw masz boxtera i żałujesz, że to nie 911; jak już
masz porsche 911, zaczynasz tęsknić za ferrari”. Największą szansą w kryzysie jest zmiana
własnego stosunku do siebie i świata, docenienie wyższych wartości, zainwestowanie w siebie
samego i własną przyszłość.
Kryzys, jak każda burza czy konlikt, oczyszcza atmosferę. Czasem w żartach mówimy, że teraz
już nic nie będzie takie jak było. To prawda. Wszystko będzie inne, i od nas samych zależy,
czy skutkiem kryzysu będzie katastrofa, czy sukces. Co dzięki kryzysowi potraimy w swoim
otoczeniu zmienić, wyprostować, zorganizować inaczej, przewartościować? Kiedyś dziennikarz
zapytał mnie o program szkolenia, który pozwoli uniknąć strat w kryzysie. Powiedziałem wtedy,
że pytanie o takie szkoleniowe remedium dla irm, które najdotkliwiej doświadczają kryzysu,
to w istocie pytanie, jak zdeiniować cud. A takowy nie występuje w przyrodzie w stanie
czystym. Na dodatek większość rad na czas kryzysu odnosi się do okresu… sprzed kryzysu.
Takie polskie: gdybym wiedział, że się przewrócę, tobym sobie usiadł . Podobnie jak na krzywej
eS-owej — działać należało przed punktem szczytowym. Wtedy trzeba było budować zaufanie
pracowników, wtedy grać fair wobec własnych ludzi, wtedy rzetelnie dzielić owocami sukcesu.
W kryzysie z tego właśnie się korzysta. Jeśli tego nie robiliśmy, korzystaliśmy z sukcesów sami,
to dlaczego oczekujemy teraz wsparcia od innych?
A teraz zestaw rad, jak i gdzie szukać SZANSY w kryzysie.
W coachingu przestrzega się młodych coachów, by nie oczekiwali od każdej sesji wyjątkowych
sukcesów, że sesja ma być normalna, taka na amerykańskie 7 w skali 1 – 10. Bo życie to nie
spot reklamowy, nie zawsze da się krzyknąć WOW! Jeśli więc któraś z rad nie odpowiada
Twojemu myśleniu o świecie, pozbądź się, proszę, komentarza „to bez sensu”; szkoda na to
czasu. Poszukaj innej, kolejnej rady — takiej z sensem dla samego siebie. To była także rada,
Rada pierwsza .
18
888429592.005.png
Kryzys — zmiana od katastrofy do szansy
Rada druga — jak reagować, kiedy jest naprawdę trudno — w sytuacjach takich jak strata
dochodów, pracy, brak zasobów, wiszący kredyt. Unikaj znanego mechanizmu „udawania
pracy”, który polega na ukrywaniu trudności przed przyjaciółmi, sąsiadami, a nawet
domownikami. Nadal rano wychodzimy „do pracy” i czekamy na cud. Trzymamy się irmy,
która wypłaca połowę pensji — czekamy na cud? Cudu jednak nie będzie — trzeba jak
najszybciej wtajemniczyć w trudną sytuację bliskich, inaczej frustracja i depresja wzmocnione
samotnością będą narastały. Kiedy w końcu sprawa i tak się wyda, rodzina i przyjaciele będą
mieli do nas żal. Program naprawy, zwarcia szeregów, odbudowy zaufania będzie wtedy
trudniejszy. Najważniejsze — jeśli jest trudno, to nie ukrywaj prawdy, przedłużenie o miesiąc
stanu beztroski tylko pogorszy sprawę. A pokusa jest — w październiku 2008 kupiliśmy 8%
więcej nowych aut, a na sylwestra 2008/9 wyprzedano wszystkie imprezy turystyczne. Zastaw
się, a postaw się!?
Rada trzecia — zrób bilans, na kogo chcesz w trudnych czasach liczyć. Krótko mówiąc — czy
dzieliłeś się dawniej wielkim zyskiem z innymi, czy niestety piłeś szampana sam? Możemy
zmniejszyć marże, zgodzić się przejściowo na niższe pensje, zmniejszyć czas pracy — żeby
przetrwać w gronie stałych partnerów biznesowych. Także sąsiadów, przyjaciół, krewnych.
Za rok wrócimy do normalnych relacji. Pod jednym warunkiem — jeśli razem świętowaliśmy
w hossie, razem przetrwamy kryzys. Jeśli nie — to nie.
Rada czwarta — idziemy na materace. Pojęcia tego, z „Ojca chrzestnego”, używałem,
kiedy było dużo pracy, a powrót do domu oznaczał tylko przepakowanie się na kolejne
szkolenie. Materac to stan wojny, podporządkowanie wszystkiego jednemu celowi, realizacja
tylko najważniejszych spraw, z pełną świadomością pomijania rzeczy pobocznych. Czasem
w kryzysie trzeba zapytać: co jest najważniejsze? Trochę tak, jak robi nasz organizm w górach
— by utrzymać pracę serca i mózgu, organizm ogranicza dopływ krwi i odmraża palce.
Rada piąta to „czas spakować materace” i zrobić porządek. Nie jest to sprzeczne z zasadą
czwartą; w kryzysie są różne fazy. Czasem pracujesz w weekendy, czasem tylko cztery
dni w tygodniu. Kryzys to czas, kiedy trzeba czasem zwolnić. Jednak wielu z nas wybitych
z codziennej bieganiny nie wie, co w tym wolniejszym czasie robić. Warto wtedy zrobić
porządki, założyć archiwa, skatalogować projekty, pomyśleć o nowych etc. Czas też odpocząć,
zacząć regularnie dbać o siebie, o zdrowie, uprawiać sport, przeczytać zaległe książki,
uzupełnić proile w portalach społecznościowych (biznesowych!). Inaczej ten spokojniejszy
czas przeleci nam przez palce.
19
888429592.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin