Danuta, Katarzyna Kiałka, Justyna Klimczyk, Jarosław Kutkowski, Dominik Kozaczko informatyka europejczyka. podręcznik dla szkoły podstawowej, kl. iv ebook.pdf

(70742 KB) Pobierz
1020701853.011.png
Rozdział 4.
Podstawy edycji grafiki
75
4.1.
Edytory graficzne
75
4.2.
Program Tux Paint
76
4.3.
Program Paint
85
Zadania
109
Rozdział 5.
Podstawy edycji tekstu
113
5.1.
Edytory tekstu
114
5.2.
Przykłady edytorów
115
5.3.
Tworzenie dokumentu za pomocą edytora tekstu
118
5.4.
Zapisywanie i otwieranie dokumentu tekstowego
121
5.5.
Operacje na blokach tekstu
126
5.6.
Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego
130
5.7.
Wstawianie rysunku do dokumentu tekstowego
146
5.8
Numerowanie stron
159
5.9.
Wstawianie tabeli
160
5.10 Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac
165
Zadania
169
Rozdział 6.
Komputer w edukacji i rozrywce
173
6.1.
Co to są multimedia?
174
6.2.
Multimedialne programy edukacyjne
174
6.3.
Edukacja w internecie
182
6.4.
Relaks z komputerem
184
Zadania
193
Rozdział 7.
Arkusz kalkulacyjny
195
7.1.
Uruchomienie i opis programu
196
7.2.
Zapisywanie i otwieranie plików arkusza
201
7.3.
Proste zastosowania
204
7.4.
Tworzenie prostego wykresu
214
7.5.
Ustawienie wydruku, wydruk gotowych prac
218
Zadania
220
1020701853.012.png 1020701853.013.png
Rozdział 8.
Prezentacja multimedialna
225
8.1.
Charakterystyka programów
226
8.2.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
229
8.3.
Tworzenie prostej prezentacji
230
Zadania
243
Rozdział 9.
Internet jako źródło informacji
245
9.1.
Co to jest internet?
246
9.2.
Uruchomienie i obsługa przeglądarki internetowej
246
9.3.
Adres internetowy
249
9.4.
Wyszukiwanie informacji z użyciem wyszukiwarek
internetowych
251
9.5.
Poczta elektroniczna (e­mail)
261
9.6
Netykieta
269
Zadania
270
Rozdział 10.
Komputer w naszym otoczeniu
273
10.1. Zastosowania komputerów
273
10.2. Urządzenia oparte na technologii komputerowej
277
Zadania
281
Rozdział 11.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości
273
11.1 Pytania i ćwiczenia utrwalające
273
11.2 Propozycje tematów do przygotowania
na lekcjach informatyki
280
11.3 Nasza szkoła w Europie — projekt zespołowy
284
1020701853.014.png 1020701853.001.png
1
Wprowadzenie,
czyli kilka słów
o komputerze
W tym rozdziale
Dowiesz się:
czym zajmuje się informatyka,
jak bezpiecznie używać komputerów.
Poznasz:
budowę zestawu komputerowego,
podstawowe terminy i pojęcia używane podczas pracy
z komputerem,
„szkodniki buszujące” w komputerze i sposoby ich zwalczania,
przykładowy regulamin szkolnej pracowni komputerowej.
Nauczysz się prawidłowo rozpoczynać i kończyć pracę z kompu�
terem.
1020701853.002.png 1020701853.003.png 1020701853.004.png
1.1.
Czym zajmuje się
informatyka?
Zapewne zetknąłeś się już z komputerem . A czy wiesz, co to jest
informatyka i co ma wspólnego z komputerami? Jeśli nie, to już
odpowiadamy.
Informatyka to
w uproszczeniu dziedzina nauki
zajmująca się przetwarzaniem
informacji.
Informatyka — to w uproszczeniu dziedzina nauki zajmująca się prze�
twarzaniem informacji.
Co to znaczy? — możesz zapytać. Podamy przykład. Powiedzmy, że
chcesz ustawić swoich kolegów w rzędzie według wzrostu. Co robisz?
Możesz wszystkich zmierzyć i zapisać ich wzrost na kartce obok imie�
nia, a potem przepisać tę listę w kolejności według wzrostu. I to jest
właśnie informatyka! Wzrost i imię to informacje (lub dane ) na temat
Twoich kolegów. Robiąc listę, a potem przepisując ją według pewnej
kolejności, magazynujesz i sortujesz dane . Bardzo podobnie działa
komputer, ale o wiele, wiele szybciej!
Obecnie komputery są używane niemal wszędzie — na dworcu
kolejowym, w kasie sklepowej, w bankach. Znajdują się też w pralce
i kuchence mikrofalowej. Najpotężniejsze komputery wykorzystuje się
w pojazdach kosmicznych i stacjach prognozowania pogody.
Pamiętaj! Stosując komputer
podczas uczenia się,
korzystania z internetu, pisania
tekstów, rysowania czy liczenia,
wchodzisz w świat informatyki.
Ponieważ komputery są tak powszechne, musisz nauczyć się je obsłu�
giwać, tak jak nauczyłeś się czytać i pisać. Pomogą Ci one wyko�
nywać różne zadania, ułatwią naukę, a w deszczowe dni dostarczą
rozrywki.
Skoro już wiesz, czym jest informatyka, śmiało możemy zacząć zabawę
z komputerem!
10
1020701853.005.png 1020701853.006.png 1020701853.007.png 1020701853.008.png 1020701853.009.png 1020701853.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin