analiza-i-projektowanie-strukturalne.-wydanie-iii pełna wersja.pdf

(6238 KB) Pobierz
887616762.001.png
4
Analiza i projektowanie strukturalne
Rozdział 5. Bilansowanie modelu .......................................................................75
Bilansowanie diagramu DFD wzgl%dem słownika danych (DD)...............................76
Bilansowanie diagramu DFD wzgl%dem specyfikacji procesów................................76
Bilansowanie specyfikacji procesów wzgl%dem DFD i słownika danych..................76
Bilansowanie słownika danych wzgl%dem DFD i specyfikacji procesów..................77
Bilansowanie ERD wzgl%dem DFD i specyfikacji procesów.....................................77
Bilansowanie DFD wzgl%dem diagramu przej : stanów (STD) ................................77
Rozdział 6. Cykl projektowy...............................................................................81
Etap I — Studium mo8liwo ci....................................................................................81
Etap II — Analiza .......................................................................................................83
Etap III — Projektowanie ...........................................................................................83
Etap IV — Implementacja ..........................................................................................83
Etap V — Przej cie na nowy system ..........................................................................84
Cykle projektowe w technologiach niektórych kluczowych dostawców..........................85
Definicja potrzeb biznesowych...................................................................................86
Analiza istniej?cych systemów...................................................................................87
Opracowanie architektury technicznej........................................................................87
Projektowanie i budowa bazy danych.........................................................................87
Projektowanie i budowa modułów..............................................................................87
Konwersja danych.......................................................................................................88
Opracowanie dokumentacji technicznej .....................................................................88
Testowanie ..................................................................................................................88
Szkolenie.....................................................................................................................89
Przej cie na nowy system ...........................................................................................89
Obsługa serwisowa .....................................................................................................89
CDM — podej cie klasyczne............................................................................................89
Definicja......................................................................................................................89
Analiza ........................................................................................................................90
Projekt.........................................................................................................................90
Budowa .......................................................................................................................90
Przej cie ......................................................................................................................91
Produkcja ....................................................................................................................91
CDM — podej cie „szybkiej cie8ki” (Fast Track)..........................................................91
Modelowanie wymagaD..............................................................................................91
Projektowanie i generowanie systemu........................................................................91
Przej cie do produkcji.................................................................................................92
CDM — podej cie „Lite”..................................................................................................92
Prototyp i budowa.......................................................................................................93
Przej cie do produkcji.................................................................................................93
Specyfikacja dostaw powstaj?cych w ramach przedsi%wzi%cia informatycznego
(według metodyki CDM)................................................................................................94
Dział I — Specyfikacja wymagaD (Requirements Definition)...................................94
Dział II — Przegl?d istniej?cego systemu (Existing system examination) ................95
Dział III — Architektura techniczna (Technical Architecture) ..................................95
Dział IV — Projektowanie i wytworzenie bazy danych (Database Design and Build) .....96
Dział V — Projektowanie i wytworzenie modułów (Module Design and Build)......96
Dział VI — Konwersja danych (Data Conversion) ....................................................97
Dział VII — Dokumentacja (Documentation)............................................................97
Dział VIII — Testowanie (Testing)............................................................................98
Dział IX — Szkolenie (Training) ...............................................................................98
Dział X — Uruchomienie — przej cie (Transition)...................................................99
Dział XI — Wsparcie po uruchomieniu (Post-System Support)................................99
Spis treci
5
Rozdział 7. Studium mo-liwo.ci (Feasibility Study)...........................................101
Zapocz?tkowanie projektu ..............................................................................................101
Wybór przedsi%wzi%cia ...................................................................................................101
Fazy realizacji ...........................................................................................................103
Sporz?dzanie analizy opłacalno ci ...........................................................................105
Rozdział 8. Proces analizy ...............................................................................107
Podej cie klasyczne — cztery modele systemu ..............................................................107
Model podstawowy systemu ...........................................................................................110
Model otoczenia ..............................................................................................................110
Model zachowania si% systemu.......................................................................................112
Zasady prowadzenia wywiadów .....................................................................................115
Formularz hierarchii operacji..........................................................................................116
Formularz wzorów dokumentów ....................................................................................117
Rozdział 9. Analiza systemu obiegu dokumentów .............................................119
Formularz i semantyka opisu obiegu dokumentów.........................................................119
Model i jego konkretyzacja.............................................................................................120
Struktura modelu.......................................................................................................121
Wizualizacja modelu.................................................................................................130
Rozdział 10. Analiza systemu budowanego z gotowych komponentów.................141
Definicja istniej?cej struktury organizacyjnej — (regulamin organizacyjny)..........141
Definicja struktury organizacyjnej............................................................................142
Kluczowy personel jednostki....................................................................................142
Grupy u8ytkowników wewn?trz organizacji ............................................................142
Obiekty (organizacje) zewn%trzne ............................................................................142
Zakres analizy w układzie głównych procesów biznesowych
— lista obszarów tematycznych (Context process model) ....................................142
Prototypy podstawowych obiektów informacyjnych,
w tym bazy normatywnej globalnej i lokalnej .......................................................143
Inwentaryzacja zasobów osobowych oraz technicznych (infrastruktury
i oprogramowania) — istniej?ca architektura techniczna ......................................143
Przegl?d architektury ................................................................................................143
Struktura sieci ...........................................................................................................144
Lrodowisko programowe (software).........................................................................144
Analiza procesów biznesowych istniej?cego systemu informacyjnego ...................144
Ogólny model koncepcyjny rozwi?zania docelowego....................................................145
Model warstwowy systemu zarz?dzania...................................................................145
Model przypadków u8ycia docelowego systemu informatycznego .........................145
Model docelowy danych (model logiczny danych)..................................................145
Bilansowanie obszarów tematycznych z gotowymi aplikacjami..............................146
Bilansowanie przypadków u8ycia obszaru tematycznego i aplikacji.......................147
Bilansowanie modelu logicznego danych z zakresem danych aplikacji ..................149
Rozdział 11. Analiza i projektowanie testów.......................................................151
Rodzaje i techniki testów ................................................................................................153
Testy regresyjne........................................................................................................154
Testy operacyjne .......................................................................................................154
Testy pełnozakresowe (przy pełnym obci?8eniu systemu).......................................154
Testy wydajno ciowe................................................................................................155
Testy negatywne .......................................................................................................155
Testy ergonomiczne..................................................................................................155
Testy dokumentacji u8ytkownika koDcowego..........................................................155
Testy akceptacyjne ( -testy i -testy).......................................................................156
6
Analiza i projektowanie strukturalne
Dodatek A Zastosowanie metod strukturalnych
w projektowaniu hurtowni danych.........................................................157
Niedostatki systemów wspomagania decyzji oraz hurtownie danych
jako usuwaj?ce je — koncepcje zmian.........................................................................157
Architektura i funkcje hurtowni danych..........................................................................160
Repozytorium metadanych .......................................................................................162
Technologia bazy danych hurtowni danych .............................................................163
Narz%dzia zapytaD, raportowania i analizy oraz narz%dzia „data mining” ...............163
Administracja i zarz?dzanie hurtowni? danych ........................................................164
Struktura hurtowni danych..............................................................................................165
Warianty architektury technicznej hurtowni danych ......................................................166
Wirtualna hurtownia danych.....................................................................................166
Architektura wielu składnic danych..........................................................................168
Architektura hurtowni z dost%pem tylko do składnic danych...................................169
Architektura hurtowni z dost%pem mieszanym.........................................................171
Przykładowa specyfikacja tematycznych hurtowni danych............................................173
Hurtownia danych w zakresie analizy i planu sprzeda8y .........................................173
Hurtownia danych w zakresie analizy, planu i rozliczenia produkcji ......................174
Hurtownia danych w zakresie analizy kosztów........................................................176
Przykładowe specyfikacje tematyczne systemów wspomagania decyzji opartych
na hurtowniach (aplikacje klienta w technologii klient-serwer)...................................177
Aplikacje klienta obsługuj?ce hurtownie danych .....................................................177
Dedykowane systemy klasy DSS oparte na hurtowniach danych ............................178
Specyfikacja cyklu projektowego dla hurtowni danych .................................................179
Okre lenie funkcji zarz?dzania wspieranych przez hurtownie.................................180
Dokumentowanie istniej?cych w przedsi%biorstwie systemów transakcyjnych.......181
Doprowadzenie do spójno ci metadanych
pomi%dzy systemami transakcyjnymi przedsi%biorstwa.............................................181
Specyfikacja wymagaD systemów DSS oraz aplikacji klienta
obsługuj?cych hurtownie danych ...........................................................................181
Projektowanie hurtowni danych ...............................................................................182
Specyfikacja mapowania i transformacji danych .....................................................182
Narz%dzia do analizy i projektowania.......................................................................182
Cykl realizacji ...........................................................................................................183
Dodatek B Zadania.........................................................................................187
Zadanie 1. — Diagramy przepływu danych i zwi?zków encji (ERD) .....................187
Zadanie 2. — Diagramy przepływu danych i zwi?zków encji (ERD) .....................189
Zadanie 3. — Diagramy zwi?zków encji (ERD)......................................................190
Zadanie 4. — Diagramy zwi?zków encji (ERD)......................................................190
Zadanie 5. — Diagramy zwi?zków encji (ERD)......................................................191
Zadanie 6. — Diagramy zwi?zków encji (ERD)......................................................192
Zadanie 7. — Studium mo8liwo ci...........................................................................193
Zadanie 8. — Zarz?dzanie marketingiem i kontrola procesu wytwórczego ............195
Zadanie 9. — Diagram obiegu dokumentów............................................................195
Zadanie 10. — Projekt modelu logicznego hurtowni danych
w zakresie analizy sprzeda8y .................................................................................197
Zadanie 11. — Projekt modeli logicznych kostek informacyjnych
hurtowni danych w zakresie analiz finansowych i kosztów w przedsi%biorstwie .....198
Dodatek C Rozwi5zania...................................................................................207
Literatura ......................................................................................247
Skorowidz......................................................................................249
Rozdział 6.
Cykl projektowy
Wprowadzone w poprzednich rozdziałach narzdzia modelowania wykorzystuje
si na rónych etapach cyklu projektowego.
S trzy podstawowe cele wprowadzenia pojcia cyklu projektowego:
aby zdefiniowa" czynno#ci w procesie budowy systemu,
aby wprowadzi" i utrzyma" spójno#" pomidzy wieloma projektami
w tej samej organizacji,
aby wprowadzi" punkty kontrolne w zarzdzaniu projektem na rónych
etapach jego rozwoju.
Na rysunku 6.1 przedstawiono etapy klasycznego cyklu projektowego, najcz-
#ciej definiowane podczas budowy systemu.
Etap I — Studium moliwoci
Zazwyczaj zaczyna si od zapytania uytkownika, czy mona zautomatyzowa"
jeden albo wicej elementów jego działalno#ci.
Głównymi przyczynami wprowadzenia studium moliwo#ci s:
identyfikacja ludzi odpowiedzialnych za okrelenie celu systemu;
prowadzi to do ustalenia szeregu interview, w wyniku których zostanie
to sprecyzowane oraz zdefiniowany zostanie pocztkowy diagram
kontekstu.
identyfikacja wad i niedostatków aktualnego systemu informatycznego-
-informacyjnego; składa si z listy funkcji, których brakuje lub nie s
wykonywane wła#ciwie przez istniejcy system.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin