terapia-racjonalno-emotywna.-podrecznik.-wydanie-ii pełna wersja.pdf
(
4917 KB
)
Pobierz
Spis treci
Wstp
7
1.
Terapia racjonalno-emotywna: wprowadzenie i refleksja
9
2.
Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii
racjonalno-emotywnej
19
3.
Teoria zaburze i zmiany osobowoci wedug REBT
31
4.
Proces oceny w terapii racjonalno-emotywnej
55
5.
Techniki poznawcze w terapii racjonalno-emotywnej
63
6.
Techniki emotywne/dowiadczeniowe
w terapii racjonalno-emotywnej
79
7.
Techniki behawioralne w terapii racjonalno-emotywnej
95
8.
Integrowanie terapii racjonalno-emotywnej
z innymi systemami terapeutycznymi
109
Podsumowanie
123
Jak utrzyma i wzmocni efekty terapii racjonalno-emotywnej
125
róda
139
Skorowidz
171
Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy
terapii racjonalno-emotywnej
T
erapia racjonalno-emotywna opiera si na dwóch rodzajach teorii.
Pierwszy z nich to filozoficzne spojrzenie na ludzk osobowo i jej
zaburzenia. Drugi rodzaj to teorie terapeutycznej zmiany. Teorie te
cz si ze sob pod kilkoma wanymi wzgldami. W tym rozdziale
skupimy si na filozofii i zagadnieniach osobowoci oraz pytaniu, dlacze-
go niektórzy ludzie s bardziej zaburzeni ni inni.
Filozofia postmodernistyczna a terapia racjonalno-emotywna
Albert Ellis stworzy terapi REBT jako logiczny pozytywista, to znaczy
taki, który wierzy, e wprawdzie nie ma prawdy absolutnej i czystej, jed-
nak naukowcy mog do niej blisko dotrze poprzez odkrywanie faktów
dotyczcych danej sytuacji, a nastpnie wyciganie z nich wniosków.
Prawda moe by jednak tylko tymczasowa, gdy — jak zauway
Karl Popper (1985) — nawet jeli hipoteza poparta jest dobrymi dowo-
dami, to odkrycie nowych faktów moe j sfaszowa.
Wedug Poppera (1985), Bartleya (1984) i Mahoneya (1991) logicz-
ny pozytywizm ma swoje ograniczenia, a kilku postmodernistycznych
mylicieli uznao go nawet za wtpliwy [Derrida, 1976; Feyerband, 1975;
20
Terapia racjonalno-emotywna. Podrcznik
Gergen, 1995]. Zauwayli oni, e to przecie ludzie zawsze identyfikuj
„fakty” i „prawdy”, wic z zaoenia nie przedstawiaj one adnej
„obiektywnej” czy „prawdziwej” rzeczywistoci. Na wiele lat po tro-
sze fenomenalistyczny i egzystencjalny Albert Ellis sta si równie
umiarkowanym, a nie radykalnym postmodernist. Terapia racjonalno-
emotywna zawsze bya do postmodernistyczna, w szczególnoci dla-
tego, e wystpuje przeciwko wszelkim nakazom oraz powinnociom
i z tego wzgldu sprzeciwia si pojciu absolutnej prawdy. Oto gówne
postmodernistyczne zaoenia terapii wedug „Postmodernistycznej
etyki aktywno-dyrektywnego doradztwa i psychoterapii” [Ellis, 1997]:
1.
By moe istnieje jaki rodzaj niekwestionowanej obiektywnej
rzeczywistoci lub rzeczy samej w sobie, ale poznajemy je tylko
poprzez nasz omyln, osobisto-spoeczn, zrónicowan
i zmienn ludzk percepcj. Nie mamy adnej absolutnej
pewnoci, czym jest lub czym bdzie rzeczywisto, chocia
jestemy gboko przekonani, e to wiemy.
2.
Nasze pogldy na to, co jest dobre, a co ze, waciwe
i niewaciwe, moralne i niemoralne, s w wikszoci przypadków
konstrukcjami
osobisto-spoecznymi. Okrelenie uniwersalnych
prawd jest zadaniem niemoliwym do wykonania, a wszystkie
przekonania etyczne maj natur domnieman.
3.
Cho ludzka osobowo ma pewne wane wrodzone i do
trwae elementy, to w duej mierze formowana jest take
przez relacje oraz otoczenie spoeczne i jest znacznie mniej
indywidualistyczna, ni si powszechnie uwaa.
4.
Wychowanie w okrelonej kulturze w duym stopniu wpywa
na osobowo lub j warunkuje. Ludzkie zachowania s
zdumiewajco wielokulturowe i nie ma ostatecznych dowodów
na to, e te rónorodne kultury s dobre lub ze, lepsze czy gorsze
od innych [Ivey i Ragazio-DiGilio, 1991; Sampson, 1990].
Podejcie do dobra i za metod
albo/albo
jest do czste,
ale mao elastyczne; jest ono równie nieprecyzyjne,
ograniczone i wynika z uprzedze. Ze wzgldu na to,
Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii racjonalno-emotywnej
21
e monolityczne rozwizania typu
albo/albo
lub
wszystko/nic
maj swoje ograniczenia, lepiej jest wzi pod uwag szereg
rónych rozwiza typu
i/take
i przetestowa je po to, aby
sprawdzi, które dziaaj dobrze, a które le.
5.
Prawie wszystkie rozwizania problemów zale od naszych
wyjciowych celów i zamiarów, a te s zawsze dyskusyjne
— nigdy absolutne. Moemy osign konsensus w kwestii
wyboru celów i zamiarów, ale nigdy nie dojdziemy do penej
zgody, które z nich s lepsze lub gorsze.
Teoria REBT bya niekiedy postrzegana jako niekonstruktywistyczna
[Guidano, 1991; Mahoney, 1991], ale tak naprawd zawiera niezwykle
duo cech konstruktywizmu. Duy nacisk kadzie na fakt, e ludzie
myl i pracuj w sposób elastyczny i przystosowawczy. Wedug niej
sztywne, absolutystyczne stwierdzenia typu
musz
, które czsto spra-
wiaj, e ludzie si drcz, ksztatowane s przez kultur, a take
tworzone przez kreatywne i biologiczne tendencje czowieka. Terapia
pomaga pacjentom dostrzec, jak sami tworz swoje kluczowe dysfunk-
cyjne filozofie i jak mog konstruktywnie je zmieni poprzez mylenie,
poprzez mylenie o swoim myleniu oraz poprzez mylenie o myleniu
o swoim myleniu [Dryden, 1995; Ellis, 1994, 1996; Ellis i Dryden,
1975; Ellis, Gordon, Neenan i Palmer, 1998]. Jeli chodzi o radzenie
sobie z problemami dotyczcymi poczucia wasnej wartoci, REBT
zgadza si z konstruktywistycznym i egzystencjalnym stanowiskiem
Heideggera (1962), Tillicha (1953) i Rogersa (1961), e ludzie mog
okrela samych siebie jako wartociowych tylko dlatego, i tak chc. Te-
rapia zajmuje si niewiadomymi i cichymi procesami, z których jed-
ne prowadz do zaburze, a inne wspomagaj rozwizywanie proble-
mów. Utrzymuje ona, e ludzie maj ogromn naturaln zdolno do
rekonstruowania i zmieniania siebie, i w sposób aktywno-dyrektywny
pomaga im to robi przy pomocy zaangaowanego terapeuty. Podkrela
znaczenie stosowania elastycznej, niedogmatycznej metody nauko-
wego stawiania i sprawdzania hipotez oraz empirycznego poszukiwa-
nia wartoci i standardów, tak aby si przekona, jakie s ich skutki.
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin