BIBLIA.doc

(17845 KB) Pobierz
BIBLIA

  BIBLIA

 

 

str. 7 wer 17

 

spis treści

 

Przedstawienie...str. 2

I Stworzenie Świata...str. 4


Przedstawienie.

Biblia czyli Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, to zbiór

ksiąg1 religijnych judaizmu2 i chrześcijaństwa.  Składają się na

nią 73 księgi: 46 Starego Testamentu i 27 Nowego Testamentu, i

zestaw ten jest kanonicznie3 nienaruszalny. Księgi te pisane były

w ciągu wieków przez różnych autorów. Oryginalne teksty zostały

spisane w trzech różnych językach: hebrajskim4, aramejskim5 i

greckim.

 

Materię "Starego Testamentu" stanowią wydarzenia z doby

poprzedzającej przyjście Chrystusa na świat i wykład wiary tzw.

Starego Zakonu. Zbiór zaczyna "Pięcioksiąg", przypisywany

prawodawcy i wodzowi narodu izraelskiego, Mojżeszowi.  Pierwsza

jego część: "Księga Rodzaju", opowiada o powstaniu świata,

stworzeniu człowieka, wygnaniu z raju Adama i Ewy, ich synach

Kainie i Ablu, potopie i Noem, a kończy ją opowieść o wieży

Babel.  Kolejne: "Księgi Historyczne", przedstawiają dzieje

narodu izraelskiego, a "Księgi Mądrościowe" (dydaktyczne) - m.in.

prezentują: - przypowieść o Hiobie, - niepowtarzalny zbiór pieśni

lirycznych, "Psalmów", przypisywanych królowi Dawidowi, - monolog

filozoficzny kaznodziei - koheleta 6 ze słynnym refrenem "Marność

nad marnościami", - odczytywaną jako liryczny poemat symboliczny,

alegorię miłości oblubieńczej Boga i duszy ludzkiej, "Pieśń nad

Pieśniami".

 

Księgi "Nowego Testamentu" opowiadają dzieje Chrystusa i Rodziny

Świętej, mówią o działalności Apostołów już po śmierci Chrystusa.

Wykładają nauki Chrystusowe.  Do kanonu należą: "Księgi

historyczne" na które składają się: - Ewangelie, w dosłownym

tłumaczeniu: "radosne wieści, dobre nowiny", według trzech

synoptyków7: św. Mateusza, Marka i Łukasza oraz czwarta, w

powszechnym mniemaniu najpiękniejsza, najoryginalniejsza i

najgłębsza, św. Jana; - Dzieje Apostolskie, przedstawiające

apostolską działalność świętych Piotra8 i Pawła9, obrazujące

rozpowszechnianie się idei chrześcijaństwa, spisane

prawdopodobnie przez św. Łukasza, ucznia tego ostatniego oraz 21

listów apostolskich, w tym aż 14 pisanych przez św. Pawła, a 7

przez innych Apostołów.- Księga prorocza czyli Apokalipsa

(objawienie) napisana przez św. Jana.  Czas powstania.

Biblia powstawała w ciągu wieków i przyjmuje się, że najstarsze

teksty Starego Testamentu powstały w XIII w. p.n.e. a najmłodsze

pochodzą z w. I p.n.e. Księgi Nowego Testamentu umieszcza się

przedziale od 51 do 96 r. po narodzeniu Chrystusa.

 

Biblia zajmuje niezwykłe miejsce w kulturze świata stając się

źródłem kultury europejskiej. W sferze moralnej przyjęto

powszechnie uznawać prezentowane w niej przykazania dekalogu za

podstawę stosunków międzyludzkich.  W sferze kulturowej stała się

inspiracją dla literatury, rzeźby, malarstwa i muzyki; skarbcem

wzorów osobowych i postaw, fabuł, wątków i motywów, metaforyki

i stylistyki. Dzieło powszechnie znane, interpretowane i

wykorzystywane stanowi wspólny repertuar środków wyrazowych,

które poprzez literaturę weszły do języka potocznego. Przekłady

Najdawniejszym tłumaczeniem Starego Testamentu pochodzącym z III-

II w. p.n.e. jest Septuaginta, czyli tłumaczenie

"siedemdziesięciu". Był to przekład na j. grecki sporządzony w

Aleksandrii dla Żydów nie władających innym językiem.  Pełnego

przekładu Biblii na j. łaciński, zwanego Wulgatą,  dokonano na

przełomie IV i V w. n.e. Przypisuje się go św. Hieronimowi. Sobór

trydencki obradujący w XVI w. uznał ten przekład za tekst

obowiązujący w kościele rzymsko-katolickim.

 

Na języki narodowe tłumaczono Pismo święte już w wiekach

średnich. Z doby tej dochowały się dwa pełne tłumaczenia

najpiękniejszej księgi, Psałterza: "Psałterz floriański"  z końca

w. XIV i "Psałterz puławski", najprawdopodobniej z początku w.

XVI. Istniało też tłumaczenie Biblii z wieku XV noszące nazwę

Biblii królowej Zofii lub szaroszpatackiej.

 

Prawdziwy renesans przekładów Pisma św. zaczął się w XVI w., co

przede wszystkim było związane z reformacją.  Zaczęto od

Psałterza. Do najwybitniejszych tłumaczeń psalmów Dawida należą:

* przekład całości prozą Mikołaja Reja znany z wydania w r. 1555,

zapewne nie pierwszego * niezwykle piękne tłumaczenie wierszem

Jana Kochanowskiego, które po ukazaniu się w 1580 r. "Melodii na

Psałterz polski" Mikołaja Gomółki, na trwałe zagościło w

kościołach katolickich i protestanckich.

 

Z czasem sięgnięto do Nowego Testamentu. Pierwsi zabrali się do

tego luteranie z Prus Wschodnich. W latach 1551-1553 pojawiły

się, ogłaszane częściami, począwszy od czterech Ewangelii,

tłumaczenia Jana Murzynowskiego. Pierwsze całkowite anonimowe

tłumaczenie całego Nowego Testamentu wyszło w 1556 r. u

Szarffenberga w Krakowie.

 

Wreszcie podjęto trud tłumaczenia całej Biblii, którego efektem

stały się przekłady: - katolicki, tj. Biblia Jana Leopolity

(1561), - kalwiński, Biblia brzeska, czyli radziwiłowska (1563),

- ariańsko-socyniański, Biblia nieświeska, Szymona Budnego

(1572).

 

Przełom wieków XVI i XVII przyniósł pełne katolickie tłumaczenie

Pisma św. zwane Biblią Wujka (1599). O wadze tej pracy może

świadczyć fakt, że przekład ten zastąpiony został w liturgii

Kościoła dopiero w okresie II Watykańskiego Soboru Biblią

Tysiąclecia wydaną w 1965 r. Luteranie już w w. XVII (1632)

doprowadzili do skutku własne tłumaczenie zwane Biblią gdańską.

 


I

   I. Stworzenie świata.

(1,1 - 2,3)

STWORZENIE (1,1-2,3). - Wstęp (1,1). Pierwotny chaos (2).

Stworzenie światła (3-5), sklepienia niebieskiego (6-8);

rozdzielenie wody i lądu (9-10); stworzenie roślin i drzew

(11-13); gwiazd (14-19); zwierząt wodnych i ptaków (20-23) ;

zwierząt domowych, zwierząt dzikich i płazów (24-25); pierwszej

pary ludzi (26-32). Spoczynek Boga i ustanowienie szabatu

(2,1-3).

 

 

1

1 Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię.

2 A ziemia była pusta i próżna, i ciemności były nad głębokością,

a Duch Boży unosił się nad wodami.

3 - I rzekł Bóg: "Niech się stanie światłość."

4 I stała się światłość. I ujrzał Bóg światłość, że była dobra,

i przedzielił światłość od ciemności.

5 I nazwał światłość Dniem, a ciemność Nocą.

6 I stał się wieczór i poranek, dzień jeden. - I rzekł Bóg:

"Niech się stanie sklepienie między wodami i niech przedziela

wody od wód."

7 I uczynił Bóg sklepienie, i przedzielił wody, które były pod

sklepieniem, od tych, które były nad sklepieniem. I stało się

tak.

8 I nazwał Bóg sklepienie Niebem. I był wieczór i poranek, dzień

wtóry.

9 - Potem rzekł Bóg: "Niech się zbiorą wody, które są pod niebem,

na jedno miejsce i niech się ukaże suchy ląd!" I stało się tak.

10 I nazwał Bóg suchy ląd Ziemią, a zebranie wód nazwał Morzem.

I widział Bóg, że było dobre.

11 I rzekł: "Niech zrodzi ziemia ziele zielone i dające nasienie;

i drzewo rodzajne owoc czyniące według rodzaju swego, w którym

by nasienie jego było na ziemi."

12 I stało. się tak. I zrodziła ziemia ziele zielone i dające

nasienie według rodzaju swego ; i drzewo czyniące owoc i mające

każde z nich nasienie według rodzaju swego. I widział Bóg, że

było dobre.

13 I stał się wieczór i poranek, dzień trzeci.

14 - I rzekł Bóg: "Niech się staną światła na sklepieniu nieba

i niech dzielą dzień od nocy ; i niech będą na znaki i czasy i

dni i lata, aby świeciły na sklepieniu nieba, a oświecały

ziemię!"

15 I stało się tak.

16 I uczynił Bóg dwa światła wielkie: światło większe, aby

rządziło dniem i światło mniejsze, aby rządziło nocą, i gwiazdy.

17 I umieścił je na sklepieniu nieba, aby świeciły nad ziemią,

żeby rządziły dniem i nocą, i dzieliły światłość od ciemności.

19 I widział Bóg, iż było dobre.

20 I stał się wieczór i poranek, dzień czwarty. - Rzekł też Bóg:

"Niech wywiodą wody płazy o duszy żyjącej i ptactwo nad ziemią

pod sklepieniem nieba."

21 I stworzył Bóg wieloryby wielkie i wszelką istotę żyjącą i

ruszającą się, którą wywiodły wody według rodzaju ich; i wszelkie

ptactwo według rodzaju jego. I widział Bóg, iż było dobre.

22 I błogosławił im mówiąc: "Rośnijcie i mnóżcie się, i

napełniajcie wody morskie; a ptactwo niech się mnoży na ziemi."

23 I stał się wieczór i poranek, dzień piąty.

24 - Rzekł też Bóg: "Niech zrodzi ziemia istoty żyjące według ich

rodzaju: bydło i płazy i zwierzęta ziemi, według ich rodzajów."

I stało się tak.

25 I uczynił Bóg zwierzęta ziemi według rodzajów ich i bydło i

wszelkie ziemiopłazy według ich rodzaju. I widział Bóg, że było

dobre.

26 I rzekł: "Uczyńmy człowieka na obraz i na podobieństwo nasze;

a niech panuje nad rybami morskimi i nad ptactwem powietrznym,

i nad zwierzętami, i nad wszystką ziemią, i nad wszelkim płazem,

który pełza po ziemi."

27 I stworzył Bóg człowieka na obraz swój, na obraz Boży stworzył

go, mężczyzną i niewiastą stworzył ich.

28 I błogosławił im Bóg, i rzekł: "Rośnijcie i mnóżcie się, i

napełniajcie ziemię, a czyńcie ją sobie poddaną ; i panujcie nad

rybami morskimi i nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi

zwierzętami, które się ruszają na ziemi."

29 I rzekł Bóg: "Oto dałem wam wszelkie ziele, rodzące nasienie

na ziemi i wszystkie drzewa, które same w sobie mają nasienie

rodzaju swego, aby wam były na pokarm;

30 i wszystkim zwierzętom ziemi, i wszystkiemu ptactwu

powietrznemu i

wszystkiemu, co się ruszana ziemi, i w czymkolwiek jest dusza

żyjąca, aby miały co jeść." I stało się tak.

31 I widział Bóg wszystkie rzeczy, które był uczynił: i były

bardzo dobre. I stał się wieczór i poranek, dzień szósty.

 

2

1 Dokończone zostały tedy niebiosa i ziemia, i wszystka ich

ozdoba.

2 I dokonał Bóg w dzień siódmy dzieła swego, które uczynił ; i

odpoczął w dzień siódmy od wszelkiego dzieła, które sprawił.

3 I błogosławił dniowi siódmemu, i uświęcił go, bo weń odpoczął

od wszelkiego dzieła swego, które stworzył Bóg i wykonał.

 

II. Raj ziemski.

(2,4 -3,24)

1. W RAJU ZIEMSKIM (2,4-24). - Wstęp (2,4). Stworzenie pierwszego

człowieka (5-7). Raj (8-14). Przykazanie Boże (15-17). Imiona

zwierząt (18-20). Stworzenie niewiasty i początek małżeństwa

(21-25).

 

4 Te są dzieje nieba i ziemi, gdy były stworzone w dzień, w

którym uczynił Pan Bóg niebo i ziemię, i wszelką różdżkę polną,

nim wzeszła na ziemi, i wszelkie ziele krainy, zanim wyrosło.

5 Nie spuścił bowiem był Pan Bóg dżdżu na ziemię i człowieka nie

było, który by uprawiał ziemię.

6 Ale zdrój wydobywał się z ziemi, oblewający wszystek wierzch

ziemi.

7 Utworzył tedy Pan Bóg człowieka z mułu ziemi i tchnął w oblicze

jego dech żywota:  i stał się człowiek istotą żyjącą.-

8 A zasadził był Pan Bóg raj rozkoszy od początku i w nim

umieścił człowieka, którego utworzył.

9 I wywiódł Pan Bóg z ziemi wszelkie drzewo piękne ku widzeniu

i ku jedzeniu smaczne, drzewo też żywota w środku raju i drzewo

wiadomości dobrego i złego.

10 A rzeka wychodziła z miejsca rozkoszy na oblewanie raju, a

stamtąd dzieliła się na cztery główne rzeki.

11 Imię jednej Pison ; ta okrąża wszystką ziemię Hewilat, gdzie

się znajduje złoto,

12 a złoto ziemi owej jest najlepsze ; tam się znajduje bdelium

i kamień oniksowy.

13 A imię rzeki wtórej Gehon ; ta okrąża wszystką ziemię

etiopską.

14 Imię zaś rzeki trzeciej Tygrys; ta idzie ku Assyryjczykom.

Rzeką czwartą jest Eufrat.

15 - Wziął tedy Pan Bóg człowieka i posadził go w raju rozkoszy,

aby uprawiał i strzegł go.

16 I rozkazał mu mówiąc: "Z każdego drzewa rajskiego jedz;

17 ale z drzewa wiadomości dobrego i złego nie jedz, bo którego

dnia będziesz jadł z niego, śmiercią umrzesz."

18 -Rzekł też Pan Bóg: "Niedobrze być człowiekowi samemu ;

uczyńmy mu pomoc jemu podobną."

19 Utworzywszy tedy Pan Bóg z ziemi wszelkie zwierzęta ziemi i

wszelkie ptactwo powietrzne, przywiódł je do Adama, aby zobaczyć,

jak je nazwie, wszystko bowiem, czym nazwał Adam istoty żyjące,

jest ich imieniem.

20 I nazwał Adam imionami ich wszystkie zwierzęta i wszystko

ptactwo powietrzne, i wszystkie zwierzęta ziemi ; lecz Adamowi

nie znajdował się pomocnik podobny jemu.

21 - Przypuścił tedy Pan Bóg twardy sen na Adama ; a gdy zasnął,

wyjął jedno żebro z niego, i napełnił ciałem miejsce jego.

22 I zbudował Pan Bóg z żebra, które wyjął z Adama, niewiastę,

i przywiódł ją do Adama.

23 I rzekł Adam: "To teraz kość z kości moich i ciało z ciała

mego ; tę będą zwać Mężyną, bo z męża wzięta jest."

24 Przeto opuści człowiek ojca swego i matkę, a przyłączy się do

żony swej, i będą dwoje w jednym ciele.

25 A byli oboje nadzy, to jest Adam i żona jego, a nie wstydzili

się.

 

2. GRZECH I WYPĘDZENIE Z RAJU

(3,1-24). Pokusa (3,1-5); upadek (6-7); spotkanie z Bogiem (8-13)

; przeklęcie węża (14-15); ukaranie niewiasty (16) i mężczyzny

(17-19) ; imię Ewa (20) ; odzienie ze skóry (21) ; wypędzenie z

raju (22-24).

 

3

1 Ale i wąż był chytrzejszy nad inne wszystkie zwierzęta ziemi,

które był Pan Bóg stworzył. Rzekł on do niewiasty: "Czemu wam Bóg

przykazał, żebyście nie jedli z każdego drzewa rajskiego?"

2 Odpowiedziała mu niewiasta: "Z owocu drzew, które są w raju,

pożywamy,

3 ale z owocu drzewa, które jest w środku raju, rozkazał nam Bóg,

abyśmy nie jedli i nie do tykali się go, byśmy snadź nie

pomarli."

4 I rzekł wąż do niewiasty: "Żadną miarą nie umrzecie śmiercią.

5 Bo wie Bóg, iż któregokolwiek dnia będziecie jeść z niego,

otworzą się oczy wasze i będziecie jako bogowie, znając dobre i

złe."

6 - Ujrzała tedy niewiasta, że dobre było drzewo ku jedzeniu i

piękne dla oczu, i na wejrzenie rozkoszne; i wzięła z owocu jego,

i jadła, i dała mężowi swemu, który jadł.

7 I otworzyły się oczy obojga; a gdy poznali, że byli nagimi,

pozszywali liście figowe i poczynili sobie zasłony.

8 - A gdy usłyszeli głos Pana Boga, przechodzącego się po raju

w czas wietrzyka po południu, skrył się Adam i żona jego od

oblicza Pana Boga między drzewa rajskie.

9 I zawołał Pan Bóg Adama, i rzekł mu: "Gdzieżeś?"

10 On odpowiedział: "Usłyszałem twój głos w raju i zląkłem się,

przeto żem jest nagi, i skryłem się."

11 Rzekł mu: "A któż ci pokazał, żeś jest nagi, jeno żeś jadł z

drzewa z któregom ci rozkazał, abyś nie jadł?"

12 I rzekł Adam: "Niewiasta, którąś mi dał za towarzyszkę, dała

mi z drzewa i jadłem."

13 I rzekł Pan Bóg do niewiasty: "Czemuś to uczyniła?" Ona

odpowiedziała: "Wąż mię zwiódł i jadłam."

14 - I rzekł Pan Bóg do węża: "Iżeś to uczynił, przeklętyś jest

między wszystkimi bydlętami i

zwierzętami polnymi; na piersiach twoich czołgać się będziesz i

ziemię jeść będziesz po wszystkie dni żywota twego.

15 Położę nieprzyjaźń między tobą, a między niewiastą i między

potomstwem twoim, a potomstwem jej ; ona zetrze głowę twoją, a

ty czyhać będziesz na piętę jej."

16 - Do niewiasty też rzekł: "Pomnożę nędze twoje i poczęcia

twoje; z boleścią rodzić będziesz dziatki i pod mocą będziesz

mężową, a on będzie panował nad tobą."-17 Adamowi zaś rzekł:

"Iżeś usłuchał głosu żony twojej i jadłeś z drzewa, z któregom

ci był kazał, abyś nie jadł, przeklęta będzie ziemia w dziele

twoim; w pracach jeść z niej będziesz po

wszystkie dni żywota twego.

18 Ciernie i osty rodzić ci będzie, a ziele ziemi jeść będziesz.

19 W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba, aż się wrócisz

do ziemi z którejś wzięty; boś jest prochem i w proch się

obrócisz."

20 - I nazwał Adam żonę swą imieniem Ewa, gdyż ona była matką

wszech żyjących.

21 Uczynił też Pan Bóg Adamowi i żonie jego szaty ze skórek i

przyoblekł ich.

22 - I rzekł: "Oto Adam stał się jako jeden z nas, znający dobre

i złe; żeby teraz nie ściągnął snadź ręki swej i nie wziął też

z drzewa żywota i nie jadł, a był żyw na wieki!"

23 I usunął go Pan Bóg z raju rozkoszy, żeby uprawiał ziemię, z

której został wzięty ;

24 i wygnał Adama, a przed rajem rozkoszy postawił cherubów i

miecz płomienisty i obrotny w celu strzeżenia drogi do drzewa

żywota.

 

III. Pierwsi potomkowie Adama i Ewy.

(4,1 -

5,32)

1. KAIN I ABEL (4,1-16). Narodzenie Kaina i Abla (4,1-2), ich

ofiary (3-5a) ; zazdrość Kaina i zamordowanie Abla (5b-8).

Ukaranie Kaina (9-16).

 

4

1 Adam potem poznał żonę swoją Ewę, która poczęła i porodziła

Kaina mówiąc: "Otrzymałam człowieka przez Boga."

2 I znowu porodziła brata jego Abla. A był Abel pasterzem owiec,

Kain zaś oraczem.

3 I stało się po wielu dniach, iż Kain ofiarował Panu dary z

owoców ziemi.

4 Abel też ofiarował z pierworodnych trzody swojej i z tłustości

ich.

5 I wejrzał Pan na Abla i na dary jego, ale na Kaina i na dary

jego nie wejrzał. I rozgniewał się Kain bardzo, i zapadła mu

twarz.

6 I rzekł Pan do niego: "Czemuś się rozgniewał i czemu zapadła

ci twarz?

7 Czyż jeśli dobrze czynić będziesz, nie otrzymasz, a jeśli źle,

natychmiast w drzwiach grzech twój nie będzie? Lecz pod tobą

będzie pożądliwość jego i ty nad nią panować będziesz."

8 I rzekł Kain do Abla brata swego: "Wynijdźmy na pole." A gdy

byli na polu, powstał Kain na Abla, brata swego i zabił go.

9 I rzekł Pan do Kaina: "Gdzie jest Abel, brat twój?" A on

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin