blender. podstawy modelowania full scan.pdf

(18855 KB) Pobierz
888048964.001.png
4
Blender. Podstawy modelowania
Rozdział 3. Powieka ....................................................................................... 35
Wczytywanie i zapisywanie plików ...............................................................................................35
Czyszczenie sceny ..................................................................................................................... 35
Ładowanie obrazka podkładowego ........................................................................................ 35
Podział okna .............................................................................................................................. 38
Zapisanie i spakowanie pliku .................................................................................................. 39
Wstawianie obiektów do sceny ...................................................................................................... 41
Wstawiamy kulę ........................................................................................................................ 41
Wymuszenie ruchu według kierunku .................................................................................... 43
Kopiowanie kuli ........................................................................................................................44
Wpisywanie nazw obiektów ..................................................................................................... 45
Modelowanie powierzchni ............................................................................................................46
Ładowanie plików .....................................................................................................................46
Wstawianie płaskiej powierzchni (ścianki) do sceny ...........................................................46
Rozszerzanie powierzchni .......................................................................................................48
Funkcje cofania i ponawiania .................................................................................................49
Budowanie powieki .................................................................................................................. 50
Poprawianie wyglądu i wygładzanie powieki ........................................................................ 52
Rozdział 4. Policzek i nos ................................................................................ 55
Otaczamy powiekę .......................................................................................................................... 55
Przygotowanie do dalszej pracy .............................................................................................. 55
Budujemy powierzchnię wokół powieki ............................................................................... 56
Wyciągamy policzek ....................................................................................................................... 59
Następne operacje wyciągania ................................................................................................. 59
Modelowanie policzka .............................................................................................................62
Tworzenie nosa ................................................................................................................................64
Rozbudowa siatki w stronę nosa .............................................................................................64
Modelowanie kształtu nosa ..................................................................................................... 66
Numeryczne ustawianie pozycji wierzchołków .................................................................... 66
Dalsze modelowanie nosa ........................................................................................................67
Tworzenie końcówki nosa .............................................................................................................70
Operacje na siatce ......................................................................................................................70
Wypełnienie pustych miejsc w siatce ...................................................................................... 71
Podział oczek siatki ................................................................................................................... 73
Narzędzie do zamiany trójkątów na czworokąty ................................................................. 75
Narzędzie do cięcia krawędzi siatki ........................................................................................77
Profilowanie końcówki nosa ...................................................................................................78
Rozdział 5. Poprawianie urody ..........................................................................81
Wygładzanie twarzy ......................................................................................................................... 81
Dodawanie modyfikatorów ..................................................................................................... 81
Łączenie dwóch części twarzy ........................................................................................................ 84
Tworzenie lustrzanej kopii ......................................................................................................84
Łączenie obiektów..................................................................................................................... 84
Spis treści
5
Narzędzia do zaznaczania ........................................................................................................86
Blender liczy wierzchołki, krawędzie i ścianki...................................................................... 87
Usuwanie zbędnych punktów ................................................................................................. 88
Usunięcie lustrzanej kopii ....................................................................................................... 89
Tworzenie lustrzanej kopii przy użyciu modyfikatora ....................................................... 90
Korzystamy z punktu centralnego ......................................................................................... 90
Właściwości modyfikatora Mirror ......................................................................................... 92
Malowanie .........................................................................................................................................93
Panele odpowiedzialne za nakładanie koloru .......................................................................93
Nakładanie kolorów ................................................................................................................. 94
Rozjaśnianie i cieniowanie .......................................................................................................95
Wstępny render.................................................................................................................................96
Ustawienie kamery i lampy ......................................................................................................96
Pozycjonowanie kamery .......................................................................................................... 97
Podgląd rendera ........................................................................................................................ 99
Kontrola naszego dotychczasowego modelu........................................................................ 99
Omówienie przycisków rendera ............................................................................................ 101
Rendery przy różnym oświetleniu.........................................................................................102
Rozdział 6. Twarz ........................................................................................105
Modelujemy otwór nosowy ......................................................................................................... 105
Różne tryby selekcji elementów siatki ................................................................................. 105
Wykonanie otworu nosowego ............................................................................................... 106
Tworzenie ust ................................................................................................................................. 108
Dołączanie nowych punktów ................................................................................................ 108
Dokładamy powierzchnie tworzące usta ............................................................................. 108
Modelujemy górną wargę ........................................................................................................ 111
Modelowanie dolnej wargi .....................................................................................................115
Broda ............................................................................................................................................... 118
Wyciąganie i modelowanie brody ........................................................................................ 118
Niwelacja nierówności ........................................................................................................... 120
Poszerzanie twarzy ........................................................................................................................ 121
Dokładanie powierzchni rozszerzających ........................................................................... 121
Funkcja wymuszonego śledzenia przez kamerę ................................................................. 123
Dodawanie kamery do sceny ................................................................................................. 125
Rozdział 7. Głowa .........................................................................................127
Okna Blendera ............................................................................................................................... 127
Podział okna ............................................................................................................................ 127
Łączenie okien ......................................................................................................................... 128
Położenie paneli w oknie przycisków .................................................................................. 129
Rozbudowa twarzy ........................................................................................................................ 132
Rozrzedzanie oczek siatki policzka ...................................................................................... 132
Rozrzedzanie oczek siatki w pobliżu oka ............................................................................ 135
Zakończenie policzka i czoła ................................................................................................ 137
6
Blender. Podstawy modelowania
Opcje funkcji Merge (Połączenie) ......................................................................................... 138
Modelowanie czoła ................................................................................................................. 140
Czaszka ........................................................................................................................................... 142
Tworzymy górę i boki głowy ................................................................................................. 142
Tylna część głowy .................................................................................................................... 146
Wstępne modelowanie czaszki .............................................................................................. 148
Szyja ................................................................................................................................................. 150
Tworzymy kark ........................................................................................................................ 150
Wykonujemy podbródek ........................................................................................................151
Wyciągamy szyję ...................................................................................................................... 153
Rozdział 8. Poprawki modelu ..........................................................................157
Ustawienie kamer .......................................................................................................................... 157
Przesuwamy model do centrum okna kamery .................................................................... 157
Przenosimy drugą kamerę ...................................................................................................... 159
Dodajemy trzecią kamerę ...................................................................................................... 159
Poprawienie powiek ...................................................................................................................... 160
Korzystamy z warstw .............................................................................................................. 160
Rozbudowa siatki powieki ......................................................................................................161
Poprawki twarzy ............................................................................................................................ 163
Poprawianie siatki policzka ................................................................................................... 163
Poprawiamy ogólny wygląd twarzy ...................................................................................... 164
Nakładanie kilku różnych materiałów na jedną siatkę ............................................................ 165
Nadajemy ustom czerwony kolor ......................................................................................... 165
Usuwanie koloru z grupy ścianek ......................................................................................... 168
Malujemy powieki .................................................................................................................. 168
Rozdział 9. Modelowanie ucha ........................................................................ 171
Wstępne przygotowanie ............................................................................................................... 171
Planujemy modelowanie ucha .............................................................................................. 171
Ładujemy osobny plik i ustawiamy odpowiednie parametry ........................................... 172
Siatka małżowiny usznej .............................................................................................................. 173
Tworzymy obwód ................................................................................................................... 173
Tworzymy płaskie fałdy ......................................................................................................... 175
Wypełniamy przestrzenie między fałdami .......................................................................... 176
Wygładzamy małżowinę uszną ............................................................................................. 181
Modelujemy fałdy uszne ........................................................................................................ 182
Modelujemy wnętrze .............................................................................................................. 184
Korzystamy z narzędzia Loop Subdivide ............................................................................ 185
Dalsze modelowanie wnętrza ................................................................................................ 188
Tylna strona ucha .................................................................................................................... 192
Przyłączenie ucha do głowy ......................................................................................................... 194
Ładujemy model ucha do pliku z modelem głowy ............................................................ 194
Przygotowanie siatki głowy do połączenia .......................................................................... 195
Ukrywanie i odkrywanie części siatek .................................................................................. 196
Spis treści
7
Przygotowanie siatki ucha do połączenia ............................................................................ 198
Tworzymy ścianki łączące ...................................................................................................... 201
Ustawiamy ucho względem głowy ........................................................................................203
Rozdział 10. Oko i jego tekstury ..................................................................... 207
Gałka oczna ....................................................................................................................................207
Tęczówka ..................................................................................................................................207
Rogówka ................................................................................................................................... 210
Wykonujemy teksturę w GIMP-ie ............................................................................................... 212
Zaczynamy robić tęczówkę .................................................................................................... 212
Dodajemy filtry ....................................................................................................................... 215
Wykonujemy teksturę gałki ocznej ....................................................................................... 216
Nakładanie materiałów ................................................................................................................ 218
Nakładamy teksturę na gałkę oczną ..................................................................................... 218
Nakładamy materiał na rogówkę .......................................................................................... 219
Wykonujemy drugie oko .......................................................................................................220
Dalsze właściwości modyfikatorów ............................................................................................ 221
Opcje modyfikatora Mirror .................................................................................................. 221
Przyłączenie modyfikatora ....................................................................................................223
Rozdział 11. Włosy ....................................................................................... 227
Tworzymy włosy za pomocą siatki .............................................................................................227
Kopiujemy i oddzielamy część siatki ...................................................................................227
Wyciągamy loki .......................................................................................................................229
Wykonujemy teksturę włosów ..............................................................................................230
Nakładamy wstępną teksturę na włosy ................................................................................232
Modelujemy loki ..................................................................................................................... 233
Nakładamy tekstury ......................................................................................................................239
Niektóre opcje nakładania tekstur .......................................................................................239
Korzystamy z modyfikatora Lattice, czyli kratownicy ...................................................... 241
Korzystamy z edytora UV ......................................................................................................244
Korzystamy z właściwości wstęgi kolorów Colorband ......................................................249
System cząstek ................................................................................................................................ 251
Dodajemy system cząstek Particles System ......................................................................... 251
Korzystamy z opcji systemu cząstek .....................................................................................254
Dodajemy materiał odpowiedni dla włosów ...................................................................... 255
Tworzymy włosy za pomocą systemu cząstek ...........................................................................257
Tworzymy siatkę szkieletową dla włosów ............................................................................257
Dodajemy krzywą prowadzącą — krzywą Beziera .............................................................259
Kształtujemy krzywą Beziera .................................................................................................260
Ustawiamy parametry krzywej prowadzącej ....................................................................... 265
Modyfikacja siatki szkieletowej ............................................................................................267
Zgłoś jeśli naruszono regulamin