oo1.pdf

(74 KB) Pobierz
418946546 UNPDF
OPENOFFICE CZ.1 – PODSTAWY OBSŁUGI
1.Pakiet biurowy OpenOffice (dalej nazywany OO), rozprowadzany na zasadach bezpłatnej licen-
cji GNU General Public Licence, składa się z następujących programów (w nawiasach podano
nazwy w menu wersji angielskiej):
a)Arkusz kalkulacyjny (Calc) – odpowiednik MS Excel.
b)Dokument HTML (HTML Editor) – odpowiednik MS FrontPage.
c)Dokument tekstowy (Writer) – odpowiednik MS Word.
d)Prezentacja (Impress) – odpowiednik MS PowerPoint.
e)Rysunek (Draw) – narzędzie do tworzenia rysunków, brak bezpośredniego odpowiednika w
pakiecie MS Office.
f) Formuła (Math) – odpowiednik MS Equation.
2.Pakiet OO działa na platformach Windows i Linux. Jego wymagania minimalne są następujące:
64MB RAM, 170MB miejsca na dysku, karta graficzna o rozdzielczości minimum 800 ∙ 600,
Windows 95, 98, NT, 2000, XP, jądro Linuxa 2.0.7 lub późniejsze, zainstalowane środowisko
Java JRE (dostępne bezpłatnie dla różnych systemów na stronie www.sun.com ).
3.Komercyjna (≈100$) wersja OO nosi nazwę StarOffice (SO) i wzbogacona jest o bazę danych
Adabas – odpowiednik MS Access. Programy wchodzące w skład pakietów OO i SO są w pełni
kompatybilne z MS Office.
4.Bieżące informacje o pakiecie OO dostępne są na stronach internetowych:
b) www.openoffice.org.pl
d)zaś ze strony http://ooextras.sourceforge.net/ można pobrać ekstra dodatki, kliparty itp.
5.Wszystkie programy wchodzące w skład pakietu OO posiadają praktycznie identyczny interfejs
użytkownika, z którym należy zapoznać się na przykładzie edytora tekstów (Dokument
tekstowy). Po uruchomieniu programu na ekranie pojawia się nowy pusty dokument. Główne
okno programu składa się z następujących części (od góry):
a)belka tytułowa z nazwą otwartego dokumentu
b)pasek menu głównego z wszystkimi poleceniami programu, krótko zapoznać się z zawartością
kolejnych podmenu Plik, Edycja itd.
a) www.openoffice.pl
c) www.ux.pl
418946546.001.png 418946546.002.png
c)paski narzędzi – ich liczba i wygląd zależy od indywidualnych ustawień użytkownika
wybieranych w menu Widok > Paski narzędzi; we wszystkich programach pakietu dostępne
są paski:
pasek funkcji – pasek z okienkiem Ładuj URL, przyciskami Drukuj, Nawigator,
Stylista itp.
pasek obiektów – okienka stylu, czcionki, przyciski formatowania tekstu itp.
główny pasek narzędzi – wyświetlany pionowo po lewej stronie ekranu, m. in. Przyciski
Wstaw, Sprawdzanie pisowni, Skala
pasek hiperłączy – adresy i powiązania WWW, niepotrzebny przy redakcji dokumentu
tekstowego
pasek formuły – służy do wykonywania prostych obliczeń bezpośrednio w dokumencie
tekstowym, dostępne funkcje są ukryte pod przyciskiem Formuła, np. wybranie funkcji sin
1,57 (kąt w radianach) powoduje wyświetlenie wartości 1; oprócz dostępnych funkcji
można używać operatorów matematycznych z klawiatury, np. 5*2 spowoduje wyświetlenie
wartości 10; inne przykłady:
zaokrąglenie (round), np. 15,678 round – zaokrągla do 16; 15,678 round 2 – zaokrągla
do 15,68
pierwiastek kwadratowy (sqrt), np. sqrt 9 – wyświetla 3
potęga (pow), np. 2 pow 3 – wyświetla 8
klawisz skrótu do paska formuły to F2, pasek znika po zaakceptowaniu formuły
klawiszem Enter lub przyciskiem Zastosuj;
modyfikacji zawartości pasków narzędzi dokonuje się za pomocą polecenia Widok > Paski
narzędzi > Dostosuj; na ekranie pojawia się okno Dostosuj paski narzędzi zawierające
pola:
Dostępne przyciski – wszystkie dostępne w pakiecie OO przyciski pogrupowane
wg kategorii
Paski narzędzi – wszystkie dostępne w OO paski narzędzi, nie wszystkie z nich mają
zastosowanie przy edycji dokumentu tekstowego
Używane przyciski – wszystkie przyciski dostępne na wybranym pasku narzędzi; można
je dowolnie zaznaczać i odznaczać, jak również dodawać nowe z listy Dostępne
przyciski przy użyciu Dodaj i Usuń; w przypadku wyboru dużej liczby przycisków
pasek może być dłuższy niż szerokość lub wysokość ekranu, wówczas na jego prawym
lub dolnym końcu pojawiają się przyciski przewijania
d)linijka – polecenie Widok > Linijka
e)pasek stanu – znajduje się na dole okna i dostarcza informacji o aktualnym stanie dokumentu:
numer bieżącej strony i całkowita liczba stron, nazwa aktualnie używanego stylu
(np. Domyślnie), skala wyświetlania (np. 108%), tryb wprowadzania znaków (np. STD), tryb
wyboru znaków (np. HYP), poziom zagnieżdżenia obiektów numeracji, godzina, data;
aby zmodyfikować wygląd paska stanu należy wybrać polecenie Narzędzia > Konfiguruj >
Pasek stanu; polecenie Narzędzia > Konfiguruj umożliwia również konfigurację menu
głównego, klawiatury, pasków narzędzi (analogicznie do opisanego wcześniej polecenia
Widok > Paski narzędzi > Dostosuj; dwukrotne kliknięcie na wybranym polu paska stanu
umożliwia zmianę ustawień programu związanych z tym polem, np. Po dwukrotnym
kliknięciu pola ze skalą wyświetlania na ekranie pojawia się okno Skala, w którym można
wybrać żądane powiększenie (najlepiej optymalnie, inny sposób to polecenie Widok >
Powiększenie)
f) wszystkie aplikacje OO są wyposażone w menu kontekstowe dostępne pod prawym
klawiszem myszy; skład tego menu zależy od konkretnego programu oraz elementu,
na którym zostało wywołane; zapoznać się z menu kontekstowym dostępnym na obszarze
dokumentu tekstowego i pasków narzędzi
g)kliknięcie na przycisku Galeria (lub polecenie Narzędzia > Galeria) powoduje otwarcie
nowego menu z efektownymi dodatkami (odpowiednik MS ClipArt): dźwięki, efekty 3D,
obramowania, tła, znaki wypunktowania; elementy te można stosować we wszystkich
rodzajach dokumentów OO (kliknąć prawym klawiszem myszy na obiekcie, wybrać Wstaw >
Kopiuj, obiekt zostanie wstawiony w miejscu, w którym znajdował się kursor);
do zminimalizowania Galerii służy przycisk Ukryj (pod listą tematów Galerii), zaś powtórne
kliknięcie na przycisku Galeria powoduje jej zamknięcie.
6.Pakiet OO jest przystosowany do łatwego przenoszenia danych z innych programów biurowych,
szczególnie MS Office. Pojedyncze dokumenty Worda czy Excela można otwierać bezpośrednio,
przy większej ich liczbie można przeprowadzić konwersję grupową. W tym celu należy wybrać
polecenie Plik > Autopilot > Konwerter dokumentów. Na ekranie pojawia się okno Konwertera
dokumentów. Należy zaznaczyć typ dokumentu przeznaczonego do konwersji na format OO,
np. Microsoft Office – Dokumenty programu Word. W przypadku zaznaczenia opcji Utwórz plik
dziennika zostanie utworzony dodatkowy dokument ze szczegółami przebiegu procesu konwersji
np. listą elementów, których nie udało się przekonwertować. W kolejnym oknie należy podać
ścieżki do folderów, w których znajdują się dokumenty do konwersji oraz folder, w którym mają
być zapisane po konwersji. W następnym oknie należy potwierdzić przyjęte ustawienia.
Konwersja jest bardzo skuteczna, dokumenty zachowują praktycznie niezmienione
formatowanie. Obiekty typu wzór matematyczny czy rysunek są pozostawiane bez zmian,
niestety nie jest możliwa ich edycja już po konwersji, gdyż narzędzia OO do tworzenia formuł
i rysunków są zupełnie niekompatybilne z MS Office. Oczywiście nowe formuły i rysunki
w przekonwertowanym dokumencie można tworzyć przy pomocy narzędzi OO formatując je
(czcionka, kolor itp.) na wzór już istniejących obiektów wykonanych narzędziami MS Office.
W razie potrzeby dokumenty OO można zapisać w formatach MS Office (doc, xls, ppt) lub
uniwersalnym formacie RTF, obsługiwanym przez każdy pakiet biurowy. Niestety należy się
liczyć z możliwością utraty części formatowania (wzory, rysunki).
7.Otworzyć kolejne programy pakietu OO: Arkusz kalkulacyjny (Calc), Dokument HTML (HTML
Editor), prezentacja (Impress), Rysunek (Draw). Porównać ich interfejsy z edytorem tekstu.
Można to zrobić na trzy sposoby: wykorzystując menu Start, wybierając polecenie Nowy > Plik,
klikając na przycisk Nowy. Pojawia się wówczas lista możliwych do utworzenia typów
dokumentów (wszystkie programy pakietu OO są ze sobą ściśle zintegrowane i z poziomu
każdego z nich można otwierać wszystkie typy dokumentów).
8.Olbrzymią przewagą pakietu OO nad konkurencją (w tym MS Office) jest możliwość tworzenia
dokumentów w formacie PDF (Plik > Eksportuj jako PDF ... lub odpowiedni przycisk na pasku
narzędzi). Tworząc dokument PDF można wybrać zakres stron oraz optymalizować jakość
i rozmiar pliku wynikowego (dla ekranu – mały rozmiar pliku i najgorsza jakość; dla publikacji –
największy rozmiar pliku i najlepsza jakość). Inne narzędzia do tworzenia dokumentów PDF o
tych możliwościach co OO, kosztują co najmniej kilkaset $ (np. Adobe Acrobat).
9.Niestety pomoc do pakietu OO (Help) jest w chwili obecnej dostępna tylko w języku angielskim,
lecz jest bogato ilustrowana przykładami, co ułatwia korzystanie osobom słabo radzącym sobie
z tym językiem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin