Planeta morfozy.pdf

(1316 KB) Pobierz
Planeta Morfozy wer5.indd
122698517.004.png
www.magorya.prv.pl
system stworzony na potrzeby
nibykonkursu z forum autorskie.fora.pl
pod patronatem Wieży Snów
© 2005 Tomasz Kucza
122698517.005.png
Tomasz Kucza „Planeta Morfozy”
Planeta Morfozy
Baron Gregor potoczył wzrokiem po zebranych na sali doradcach. Najwyższa Rada
zebrała się w wysokim budynku na morfowanej powierzchni po raz pierwszy. Wcze-
śniej pomieszczenia należały do organizacji Minin Groop, ale ród Nivanów wykupił
cały teren.
Pierwsza Katalista była jedną z kilku planet poddawanych terraformowaniu – jak
niektórzy nazywali morfowanie. Jako najbliższa rodzinnemu układowi Nivanów, stała
się priorytetem numer jeden dla barona. W efekcie postanowił przybyć na miejsce
i zająć się sprawą osobiście.
Doradcy siedzieli na obitych czarną skórą fotelach zatopieni w przygotowanych
na spotkanie materiałach. Migotały hologramy dokumentacji, ale wszyscy nerwowo
zerkali na wysoką sylwetkę Gregora. Odchrząknął. Oczy zwróciły się w jego stronę.
– Witam na Pierwszej Katalista. Jak wiecie wiele organizacji, korporacji i rodów
zabiega o ziemie, które, kiedy zakończy się morfoza, nabiorą ogromnej wartości. Dla-
tego rodzina Nivanów zdecydowała się przyłączyć do przedsięwzięcia. Naszym celem
jest terraformowanie, ale jednocześnie, z czego zapewne zdajecie sobie sprawę, wy-
rwanie jak najwięcej naszym przeciwnikom. Zgodnie z mottem Nivanów: „Dla dobra
rodziny wszystko”. Tego też od was oczekuję.
– Panie – zapadłą ciszę przerwał Doradca do spraw Morfowania, Igor Petieliew.
– farmę morfowania na zachodzie przejęły bandy tubylców. Nasłane jak przypusz-
czam przez korporację Kohama. Sugeruję wysłanie oddziałów, ponieważ zapewne
będą próbowali zniszczyć instalację, której koszt jest ogromny.
Naczelny Strateg żachnął się.
– Żołnierze dopiero przybyli, część jeszcze odbywa kwarantannę. Absolutnie odpa-
da jakakolwiek akcja. Możemy co najwyżej postraszyć ich z powietrza. To prymitywny
lud, uciekną na pierwszy odgłos silnika.
– Popieram Igora, sprawę instalacji trzeba rozwiązać natychmiast! – stary Nad-
zorca Techników wstał wyraźnie wzburzony. – Naczelny Strateg nie zna ceny, jaką
zapłaciliśmy za farmę.
– Niech więc tak będzie. – Baron skinął głową. – Naczelny Strategu, stary przyja-
cielu, wyślij wojska. Zrobimy z instalacji jeden z posterunków. To kluczowe miejsce,
bez farmy zostaniemy na lodzie.
Spis treści
Wprowadzenie
Wprowadzenie ........................................................3
Zasady ....................................................................4
Zarządcy ...............................................................4
Karta Zarządcy .....................................................5
Karta Kolonii ........................................................6
Kolonia ................................................................7
Sesja ....................................................................8
Testy .....................................................................8
Punkty ..................................................................9
Kalendarz i podatki ..............................................9
Morfopedia .............................................................9
Mapa ....................................................................13
Pierwsza Katalista to terraformowana planeta, która znaj-
duje się w centrum zainteresowania wielu rodów, korporacji
i organizacji Sfery Leopolda – niezależnego od Ziemi od-
cinka galaktyki. Wszyscy, pozornie zaangażowani w „mor-
fowanie” (jak nazywa się inżynierię planetarną mającą na
celu zmianę warunków panujących na powierzchni planety
na podobieństwo środowiska Ziemi), realizują własne cele,
by ostatecznie zdobyć jak największe bogactwa, wpływy,
czy też tereny na zmienianych lądach.
Gracze wcielają się w role członków Rady kolonii na
powierzchni Pierwszej – Zarządców – należącej do jedne-
go z mniejszych rodów w Sferze. Mają określone środki, za
pomocą których starają się wykonywać wyznaczane przez
zwierzchnika zadania oraz realizować najważniejszy cel
– wzbogacenie rodu. Głowa Rodziny, pracodawca graczy,
może posiadać inne ambicje, które wypłyną podczas gry, nie
zawsze też Zarządcy pozostają wierni zwierzchnikowi – cza-
sem ogłaszają niezależność i zaczynają działać na własną
rękę.
Aby grać w „Planetę Morfozy” musisz wiedzieć czym
są gry fabularne i rozumieć pojęcia „Gracz”, „Mistrz Gry”,
„bohater Gracza”. Jeśli te słowa nic ci nie mówią, poszukaj
na sieci informacji o RPG.
Gra rozgrywa się w Sali Magistratu (chociaż można nie-
które działania Zarządców rozgrywać jak w normalnych
3
122698517.006.png 122698517.007.png
Planeta Morfozy
Tomasz Kucza „Planeta Morfozy”
RPG – szczególnie negocjacje albo dyplomatyczne spory na
przyjęciach czy spotkaniach). Bohaterowie graczy – najczę-
ściej arystokraci albo doświadczeni wojskowi lub naukowcy
– zasiadają wokół stołu i rozwiązują problemy, jakie leżą
przed kolonią rodu.
Zarządzanie nie jest proste – trzeba zadbać o wojsko, ro-
botników, działanie maszyn terraformujących, zdobyć źródła
finansowania, a nadto przeciwstawiać się intrygom i otwar-
tym atakom wrogich frakcji. Pomocą służy Radzie na wpół
mechaniczny, połączony z Mózgiem (sztuczną inteligencją)
Konsultant. Jego rolę odgrywa Mistrz Gry – który oprócz
tego wykonuje typowe zadania (opisuje jakie są wyniki dzia-
łań bohaterów, zarządza testy, pilnuje porządku, kreuje fabu-
łę). Konsultant w zasadzie ogranicza się do odpowiedzi na
pytania, czasem wykonywanie przypuszczeń albo obliczeń
oraz przekazywanie nakazów głowy rodu oraz wszelkich in-
formacji dla Rady dostępnych.
Z założenia Rada działa niezależnie (bez obecności
zwierzchnika), a decyzje podejmuje demokratycznie. Jeśli
gracze mają wątpliwości jakie działania podjąć, zdecydować
powinno głosowanie – przy czym bohaterowie, którzy są
bezpośrednio zaangażowani (odpowiadają za domenę, któ-
rą obejmuje głosowanie) posiadają potrójny głos. Czasem
gracz może podjąć decyzję, że działa za kulisami – mimo
sprzeciwu innych graczy.
Aby określić trudność testu i aktualne zasoby i możli-
wości kolonii, używa się punktów. Mogą opisywać wpływy
członków Rady, siłę armii, morale robotników i podobne.
Każdy z Zarządców posiada przydzielone domeny, za
które odpowiada – na przykład Naczelny Strateg odpowia-
dać będzie za wojska i oddziały milicji, Szef Wywiadu za
szpiegów. W trakcie gry można tracić lub zyskiwać nowe
„domeny”, zależnie od potrzeb i przebiegu fabuły.
Gra wymaga co najmniej dwóch graczy (oprócz Mistrza
Gry), trudno określić górną granicę, ale zbyt wielka liczba
prowadzić będzie do niekończących się sporów, zbyt mała
zaś oznacza kłopoty podczas głosowania oraz wiele obo-
wiązków na jednej głowie.
Mapy planety załączone do podręcznika mogą posłużyć
jako plansze do zaznaczania, które tereny należą do kogo
(np. za pomocą pionków szachowych).
Zasady
Przed rozpoczęciem rozgrywki, Mistrz Gry musi przemy-
śleć scenariusz – zarys intrygi knutej przez wrogów Rodu,
cele różnych organizacji i korporacji, sojusze i konflikty.
Wiele pomysłów zrodzi się później, jako efekt działań pod-
jętych przez graczy.
Gracze i Mistrz Gry nie powinni podczas gry zwracać się
do siebie własnymi imionami, zarówno Konsultant jak i Za-
rządcy będą posiadali własne miana, a czasem także tytuły
– to ich należy używać.
Jeśli graczy jest mniej, liczbę rozdzielanych punktów
Mistrz Gry może zwiększyć (odpowiadają za więcej spraw),
jeśli bardzo dużo, zmniejszyć.
Zarządcy
Pierwszym etapem rozgrywki – kiedy wszyscy gracze za-
siądą do stołu, który na kilka godzin zamieni się w stół Sali
Magistratu – jest stworzenie przez każdego z graczy Zarząd-
cy.
Dokonuje się tego w prosty sposób (opisany poniżej),
a wyniki zapisuje na wydrukowanej lub skserowanej Karcie
Zarządcy (dobrze jeśli dodatkowo każdy z graczy ma jedną
kartkę w kratkę na notatki, a MG pownien posiadać notatki
dotyczące scenariusza).
Imię i nazwisko – czyli po prostu miano Zarządcy, jeśli jest
członkiem rodziny, będzie nosił nazwisko głowy rodu.
Tytuł – tytuł naukowy lub rodowy, może to być magister,
doktor, inżynier, hrabia, baron, książę, margrabia, czasem
uzupełniony o posiadane kwalifikacje (inżynier genetyczny,
doktor ksenobiologii).
Stanowisko – czyli pozycja jaką zajmuje w Radzie (tytu-
larnie), powinna wiązać się oczywiście z domenami, który-
mi zarządza. Zazwyczaj w radzie zasiadają: Przedstawiciel
Rodu (sprawy wewnętrzne, czasem dyplomacja, reprezen-
towanie kolonii, najczęściej krewny głowy rodu), Naczel-
ny Strateg (zajmuje się akcjami wojskowymi), Doradca ds.
Morfozy (zwany także Inżynierem Planetarnym, pilnuje
farm i urządzeń terraformowania), Szef Techników (podlega
mu sprzęt), Zarządca Robotników (zajmuje się siłą roboczą
i pracami), Dyplomata (do rozmów z przeciwnikami i so-
jusznikami), Doradca ds. Zasobów (kopalnie, wydobycie,
szukanie zasobów), Doradca Handlowy (handel, przemyt),
Doradca Naukowy (sprawy biologii, miejscowego środowi-
ska i wszelkich innych spraw naukowych). Gracze stanowi-
sko mogą wybrać (i nazwać), może też odbyć się losowanie
lub głosowanie w przypadku sporów. Można łączyć kilka
stanowisk, jeden z graczy powinien zajmować dodatkowo
specjalne – Sekretarza Rady – i spisywać na kartce podej-
mowane decyzje i skrócone informacje o efektach podjętych
działań (taki dziennik z krótkimi notkami).
Domeny – po wybraniu stanowiska gracze wybierają kolejne
domeny (według wskazówek zegara), aż wszystkie zostaną
rozdzielone. Gracz może zrezygnować z dodatkowej domeny
(która wiąże się z obowiązkami), a jeśli nie jest zadowolony
z tych, które dostał, może się wymieniać z innymi. Zmiany
mogą także zachodzić w trakcie gry – z inicjatywy Zarząd-
ców lub pod wpływem decyzji głowy rodu przekazanej Ra-
dzie przez Konsultanta.
Wpływy – każdy z graczy posiada na początek 10 punktów
wpływów (PW), które rozdziela wedle uznania, może także
Aktualna wersja gry (0,5) jest wersją przeznaczoną na ni-
bykonkurs na forum autorskie.fora.pl. W najbliższym czasie
powstanie pierwsza edycja, w której zostaną wprowadzone
poprawki do mechaniki (wykonywanie testów) oraz uzupeł-
niony zostanie rozdział Morfopedia.
W oficjalnej pierwszej edycji pojawią się na końcu pod-
ręcznika także trzy dodatki: Zarys Kampanii (czyli scena-
riusz możliwej rozgrywki), Brygady i Inspektorzy (czyli gra
w grze) oraz Inne Realia (możliwość gry w innym świecie
lub na innej planecie). Powstanie także wersja przyjazna dla
drukarki, bez ilustracji.
Jeśli jakieś reguły lub zasady nie przypadną Wam do gu-
stu, zapraszam do grania według własnych pomysłów i pa-
miętajcie, że najważniejsza jest dobra zabawa.
Mam nadzieję, że gra przypadnie Wam do gustu i dostar-
czy godzin ciekawej rozgrywki. Zapraszam także do dys-
kusji na forum nad ostatecznym kształtem pierwszej edycji
Planety Morfozy.
4
122698517.001.png 122698517.002.png
Tomasz Kucza „Planeta Morfozy”
Karta Zarządcy
imię i nazwisko:
wpływy:
Organizacje:
Wspólnota Planet .................  
Związek Handlowy ..............  
Kościół Vatikański ...............  
Opus Vaticanus ....................  
Szaria ..................................  
Budda Seni ..........................  
Akademia ............................  
Wysoki Krąg ........................  
Trybunał Wspólnoty .............  
Czerwony Romb ..................  
D’Media ..............................  
Rodziny:
Castellaramo ........................  
Rosermana ...........................  
Schaftena .............................  
Niwanowów .........................  
Fiodorowów .........................  
Dario ...................................  
Malcoma .............................  
Sorrai ..................................  
Changa ................................  
Korporacje:
Costra Nori ..........................  
Kohama ...............................  
Minin Groop ........................  
Talism .................................  
Beta Corporus ......................  
Salomino .............................  
Delta Graf ...........................  
Osoby i inne:
Przemytnicy .........................  
Szamani ...............................  
Pielgrzymi ...........................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
tytuł:
stanowisko:
kwalifikacje:
akcje wojskowe ....................  
broń ....................................  
dyplomacja ..........................  
farmy terraformowania .........  
handel .................................  
infrastruktura .......................  
kadra naukowa .....................  
laboratoria ...........................  
lecznictwo ...........................  
magazyny ............................  
morfowanie .........................  
przemyt ...............................  
przepych ..............................  
robotnicy .............................  
sprawy wewnętrzne ..............  
sprawy zewnętrzne ...............  
sprzęt wojskowy ..................  
statki i samoloty ..................  
szkolnictwo .........................  
środowisko ..........................  
świątynie .............................  
technicy ...............................  
telekomunikacja ...................  
transport cywilny .................  
tubylcy ................................  
urządzenia i maszyny ...........  
wydobycie ...........................  
wyżywienie .........................  
zaopatrzenie ........................  
żołnierze ..............................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
...........................................  
wrogowie i poplecznicy:
Konflikty (z kim): ..............................................................
.........................................................................................
Poważanie (u kogo): ...........................................................
.........................................................................................
reputacja:
Sława ..................................  
Zła sława .............................  
wersja 1.0
122698517.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin