JAK PRACOWAC Z DZIECKIEM.pdf

(191 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Poradnik dla rodzic\363w i nauczycieli.doc)
PRZEDSZKOLE PUBLICZNE áSýONECZNA DZIEWIġTKAÑ
W SZCZECINIE
JAK PRACOWAĘ Z DZIECKIEM
NADPOBUDLIWYM?
Poradnik dla rodzicw i nauczycieli
opracowany przez:
mgr Jolantħ GudaczewskĢ
Mariħ Tarsa
Szczecin, luty 2006
38517422.001.png 38517422.002.png
Spis treĻci
Wstħp
1. ADHD Î co to takiego?
2. NadpobudliwoĻę psychoruchowa dziecka w wieku przedszkolnym
3. Przyczyny powstawania nadpobudliwoĻci psychoruchowej
4. Co moŇe wzbudzaę niepokj?
5. Kilka zasad jak pomc dziecku przejĻę trudny dla niego czas
6. Wychowanie dziecka nadpobudliwego w wieku przedszkolnym
7. 35 zalet dzieci z ADHD
8. Zabawy do wykorzystania w pracy z dzieęmi nadpobudliwymi
Przykþady zabaw dla dzieci 3 Î letnich
Przykþady zabaw dla dzieci 4 Î letnich
Przykþady zabaw dla dzieci 5 Î letnich
Przykþady zabaw dla dzieci 6 Î letnich
Zakoıczenie
Bibliografia
2
Wstħp
áTylko od nas, dorosþych, zaleŇy,
czy dziecko nadpobudliwe psychoruchowo
bħdzie tylko trudniejszym wychowawczo dzieckiem,
czy teŇ dzieckiem o zaburzonym zachowaniuÑ
H. Nartowska
Porusza siħ wyþĢcznie biegiem, na niczym nie moŇe siħ dþuŇej
skupię, nie odkþada zabawek na miejsce, wchodzi w konflikty z
innymi dzieęmi, jego zachowanie budzi niepokj najbliŇszych
domownikw, przysparza problemw nauczycielom.
Pojawia siħ w tym momencie pytanie: czy trzeba udaę siħ z
nim do lekarza, psychologa, czy lepiej po prostu uzbroię siħ w
cierpliwoĻę? Zadaje je wiħkszoĻę rodzicw dzieci sprawiajĢcych tego
typu problemy, nauczyciele w tym wzglħdzie wydajĢ siħ byę bezradni,
pomimo tego, iŇ problem jest doĻę powszechny i sporo siħ na ten
temat pisze i mwi.
Bardzo czħsto doroĻli sĢ nieĻwiadomi skĢd siħ bierze
niewþaĻciwe zachowanie dzieci i winĢ za zþe zachowanie obarczajĢ
dzieci. Tymczasem znajomoĻę i ĻwiadomoĻę przyczyn
nieodpowiedniego zachowania dzieci jest bardzo waŇna. Trzeba
zdawaę sobie sprawħ z tego, w czym tkwi problem dzieci
nadpobudliwych, poniewaŇ bez tego nie moŇna im pomc.
3
I. ADHD Î co to takiego?
Od kilku lat pojħcie to wzbudza powszechne zainteresowanie
psychologw i pedagogw pracujĢcych z dzieęmi.
Tajemnicze ADHD to skrt od angielskiej nazwy Attention Deficit
Hyperactivity Disorder, czyli áZespþ nadpobudliwoĻci psychoruchowej z
zaburzeniami koncentracji uwagi" (czħsto nazywany po prostu "zespoþem
hiperkinetycznym" lub "zespoþem nadpobudliwoĻci psychoruchowej").
. Zdaniem Teresy Bednarskiej i Haliny Spionek z nadpobudliwoĻciĢ
psychoruchowĢ mamy do czynienia wtedy, gdy dochodzi do powstania
przewagi procesw pobudzania nad procesami hamowania.
To zaburzenie spotykane jest czħĻciej u chþopcw niŇ u dziewczynek.
Jego pochodzenie nie zostaþo w peþni wyjaĻnione, jednak wiadomo, Ňe znaczĢcĢ
rolħ odgrywajĢ tu czynniki genetyczne, czyli gdy mamusia lub tatuĻ byli
áurwisamiÑ w dzieciıstwie, to prawdopodobne jest, Ňe i ich pociecha przysporzy
im wiele áwychowawczego wysiþkuÑ.
Ocenia siħ, Ňe ADHD wystħpuje u 3 Î 10% dzieci i przejawia siħ jako:
Zaburzenia koncentracji uwagi,
Nadmierna impulsywnoĻę,
NadruchliwoĻę.
2. NadpobudliwoĻę psychoruchowa dziecka w wieku przedszkolnym
NadpobudliwoĻę psychoruchowa jest zjawiskiem najczħĻciej
wystħpujĢcym u dzieci w wieku przedszkolnym.
Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo sprawiajĢ rodzicom i
nauczycielom ogromne problemy wychowawcze. SĢ one Ňywioþowe,
chaotyczne w dziaþaniu i wszystko robiĢ w poĻpiechu. Dzieci te nie potrafiĢ
pozostaę w bezruchu nawet przez krtki okres czasu: chodzĢ po Sali, biegajĢ,
podskakujĢ, wymachujĢ rħkami lub nogami, ciĢgle zmieniajĢ pozycjħ, krħcĢ siħ,
wiercĢ Î przeszkadzajĢ w ten sposb swoim rwieĻnikom i nauczycielom.
U niektrych dzieci nadpobudliwoĻę objawia siħ w postaci drobnych
ruchw wykonywanych w obrħbie wþasnego ciaþa, takich jak: poruszanie
palcami rĢk, poprawianie wþosw i okularw, rozpinanie i zapinanie guzikw,
obgryzanie paznokci, manipulowanie drobnymi przedmiotami, wykonywanie
4
rŇnych zbħdnych ruchw w czasie, gdy powinny siedzieę w bezruchu i sþuchaę
bajek.
Dzieci nadpobudliwe najbardziej lubiĢ zabawy, w ktrych przewaŇa
element ruchowy. Zawsze sĢ skþonne do pomocy, ale szybko ulegajĢ wpþywom
zewnħtrznym i zmieniajĢ kierunek zainteresowaı.
NadpobudliwoĻę w sferze poznawczej wyraŇa siħ trudnoĻciami z
koncentracjĢ uwagi, z trudnoĻciami w percepcji wzrokowej i sþuchowej,
wzmoŇonym odruchem orientacyjnym oraz pobieŇnym myĻleniem. Dziecko nie
potrafi siħ skupię dþuŇej nad wykonywanĢ czynnoĻciĢ, uwaga jego jest
rozproszona. Cechuje je czħĻciowy brak wytrwaþoĻci Î skupienie nad zadaniem
jest dla nich tak duŇym wysiþkiem, Ňe powoduje szybkie mħczenie siħ.
ZdolnoĻci intelektualne dzieci nadpobudliwych nie rŇniĢ siħ od poziomu
charakterystycznego dla dzieci w tym wieku, ale ich osiĢgniħcia sĢ z reguþy
znacznie gorsze niŇ ich moŇliwoĻci.
Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w sferze emocjonalnej sĢ
niezwykle wraŇliwe, þatwo siħ obraŇajĢ, sĢ pþaczliwe, kþtliwe, agresywne, majĢ
wybuchy zþoĻci. Czħsto wchodzĢ w konflikty z rwieĻnikami. Czħsto zmienia
siħ ich nastrj, popadajĢ w skrajnoĻci Î od wielkiej radoĻci do gþħbokiego
smutku. To powoduje, Ňe dzieci nadpobudliwe nie sĢ odporne na sytuacje
trudne.. Szybko siħ zniechħcajĢ, tracĢ zapaþ, nie potrafiĢ dziaþaę w sposb
zorganizowany.
ZdarzajĢ siħ rwnieŇ dzieci, u ktrych moŇemy zauwaŇyę nadmiernĢ
pobudliwoĻę objawiajĢcĢ siħ we wszystkich sferach czyli poznawczej,
emocjonalnej i ruchowej) rwnoczeĻnie. Te dzieci sprawiajĢ rodzicom i
wychowawcom najwiħksze problemy. CzynnoĻci codzienne przez nie
wykonywane sĢ chaotyczne, podczas jedzenia, ubierania siħ, czy mycia sĢ
niecierpliwe i niedokþadne, spieszĢ siħ, nie koıczĢ rozpoczħtych dziaþaı. Tempo
ich pracy jest nierwnomierne. Czasem potrafiĢ dþugo zajmowaę siħ jakimĻ
zadaniem, innym razem bez przerwy zmieniajĢ kierunek dziaþania.
U niektrych dzieci wraz z nadpobudliwoĻciĢ psychoruchowĢ moŇna
zaobserwowaę niewielkie opŅnienia w zakresie rozwoju ruchowego lub
niezrħcznoĻę ruchowĢ. Dzieci te brzydko rysujĢ (rysunki sĢ brudne, pomiħte,
niedokoıczone). Nie potrafiĢ dobrze wykonaę tych czynnoĻci, ktre wymagajĢ
precyzji i koordynacji ruchw
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin