Rewitalizacja przestrzeni miejskiej2.doc

(200 KB) Pobierz
Rewitalizacja przestrzeni miejskiej

Rewitalizacja przestrzeni miejskiej

mgrochow@uw.edu.pl

W1

01.10.2009

1.       współczesne procesy rozwoju miast

MEGA

FUAs – Funkcjonalne Obszary Miejskie; w PL tylko w teorii

Secondary Growth Poles

EPSON – atlas, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego – www.mrr.gov.pl

              à akty prawne dotyczące FOMów

prof. Jerzy Kołodziejski

 

2.       miasto i jego przestrzeń

socjologiczne spojrzenie na miasto

Bohdan Jałowiecki – ‘Społeczne wytwarzanie przestrzeni’

 

3.       czynniki kształtujące strukturę funkcjonalno-przestrzenną miasta

ogólne mechanizmy i czynniki wpływające na użytkowanie ziemi

 

4.       rewitalizacja jako element strategii i planów rozwoju miasta

Markowski Tadeusz – ‘Zarządzanie miastem’, rozwój regionalny

 

5.       rewitalizacja jako działanie na rzecz rozwoju społecznego miast

Bohdan Jałowiecki – ‘Gettoizacja przestrzeni miejskiej’

 

6.       diagnoza stanu miasta jako podstawa programu rewitalizacji

 

7.       partycypacja społeczna w procesach rewitalizacji

IMPACT – Fundacja ożywiająca Wisłę – obszary przybrzeżne, rewitalizacja miast z rzekami w środku

Przestrzeń miejska nadrzeczna – Festiwal Przemiany

 

8.       programy rewitalizacji i projekty: inwestycyjne, społeczne, ekonomiczne

 

9.       rewitalizacja śródmiejskich sfer miasta

 

10.   rewitalizacja dzielnic mieszkaniowych

 

11.   rewitalizacja obszarów zabytkowych

 

12.   rewitalizacja obszarów poprzemysłowych

 

13.   zintegrowane podejście w rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich

 

14.   zrównoważony rozwój miasta

 

15.   studia przypadków – sytuacje problemowe

 

 

 

Jałowiecki B, Majer A, Szczepański, ‘Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa’, Scholar, Warszawa, 2005

 

Parteka T, ‘Przestrzeń kulturowa w planowaniu przestrzennym’, Biuletyn KPZK, PAN, 1989, s. 142

 

Kozaczko M, ‘Zrównoważona struktura zabudowy mieszkaniowej’, zeszyty naukowe Politechniki Poznańskiej, tom 5/2005

 

Skalski K, ‘Programy rewitalizacji w latach 2004-2006. Studium przypadków’, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, 2006


W2

08.10.2009

 

Współczesne procesy rozwoju miast

 

Syrkus, ‘Społeczne cele urbanizacji’

 

rewitalizacja – głębokie zmiany życia publicznego w mieście, w różnych jego częściach i na różnych płaszczyznach – społecznej, gospodarczej, przestrzennej

 

skąd się bierze potrzeba rewitalizacji?

po co rewitalizujemy? bo jakiś obszar został zdegradowany w wymiarze społecznym i chcemy go przywrócić miastu

 

potrzeba rewitalizacji:

-          zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania rozwoju miast (czynniki egzo i endogeniczne) – baza rozwoju ekonomicznego miasta

o        czynniki endogeniczne – wewnętrzne funkcje miasta

o        czynniki egzogeniczne – zewnętrzne funkcje miasta, jego zadania poza granicami, atrakcyjność na zewnątrz

o        niektóre funkcje miasta zanikają i potrzebna jest wtedy interwencja

o        np. Praga obecnie – jak sama nie będzie się chciała zmienić i zmienić oblicza to niewiele da się tam zrobić (czynniki endo)

-          przemiany struktur funkcjonalno-przestrzennych i zmiany w relacjach z otoczeniem

o        my funkcjonujemy w mieście

o        struktura – elementy rozmieszczone celowe i relacje między nimi

o        rozmieszczenie elementów:

§         punktowe – konkretne rozmieszczenie firm

§         liniowe – ulice, arterie komunikacyjne, bulwary, linie kolejowe

§         powierzchniowe – dzielnice, osiedla, obszary zielone

o        na skutek działania czynników endogenicznych lub egzogenicznych następują przemiany funkcjonalno-przestrzenne, np. skocznia narciarska na Mokotowie – przemiana terenu sportowo-rekreacyjnego na funkcje usługowe i głównie mieszkaniowe

o        przemiany związane są np. z upadkiem przemysłu, czyli zmianą bazy rozwoju ekonomicznego miasta

o        w warszawie nie ma jednego programu rewitalizacji, są różne programy lokalne, ale nie jest to systematyczny i realizowany przez wszystkich program

o        miasto nie domyka się współcześnie w swoich granicach, rozszerza się na okolice, pewne miejscowości nie są administracyjnie w mieście, ale funkcjonalnie są z nim bardzo związane, np. komunikacyjnie

o        utrata atrakcyjności mieszkaniowej w centrum ma wpływ na emigrację bogatszych mieszkańców na tereny bardziej atrakcyjne, podmiejskie

-          zarządzanie rozwojem miasta i planowanie rozwoju miast

o        skutki zarządzania

§         degradacja śródmieścia, wyprowadzanie się mieszkańców

§         tereny poprzemysłowe – drogie zagospodarowanie i modernizacja (80% postawienia nowego budynku stanowi modernizacja starego obszaru)

-          hierarchiczna struktura sieci osadniczej

-          miasta i ich podatność na kryzys: metropolie, centra 2. rzędu (SGPs – Secondary Growth Poles), małe miasta

o        rozwój następuje w różny sposób w różnych miastach

o        centra 2. rzędu – załatwiają sprawy rozwoju mniejszych miast; są one wciągane do współpracy (inwestycje, dzięki którym potrwają)

o        miasto to twór niedokończony; dynamika procesów jest bardzo duża, powinno to być monitorowane aby móc zmienić ewentualnie politykę lokalną

o        osiedle Syrkusów – osiedle społeczne, było bardzo atrakcyjne kiedyś, aktualnie jest coś innego, bo społeczność kształtuje się w skomplikowany sposób, nie tylko na bazie gotowej formy fizycznej

o        do funkcji miasta powinny być dopasowane proponowane formy, inaczej przestrzeń miasta będzie chaotyczne (funkcja metropolitarna à monumentalne formy, reprezentacyjne)

-          miasto w procesie tworzenia: miasto to ludzie i formy ich działalności, władza publiczna – organizacja przestrzeni miasta zgodnie z celami ze strategii/planów działań

 

rozwój zrównoważony miast:

-          szczyt Ziemi – Rio de Janeiro 1992

-          program Działań na Rzecz Trwałego Rozwoju – Agenda 21 - recykling

-          HABITAT II – Szczyt Miasta Stambuł 1996 à rozwój miast, rozwój zrównoważony

-          Europejska Perspektywa Rozwoju Przestrzennego ESDP (European Spatial Developement Perspective) à kwestie rozwoju miast, dobre rozwiązania, np. takie planowanie miejsc pracy aby redukować konieczność dojazdów

-          Rozwój miast – siła sprawcza rozwoju regionów

od szczytu w Rio de Janeiro powstało wiele dokumentów mówiących o rozwoju zrównoważonym

EU nie ma dyrektyw na ten temat, ma pośredni wpływ

 

rozwój zrównoważony ma różne cele;

-          społeczne – społeczność jest zróżnicowana

-          ekonomiczne

-          przestrzenne

powinna istnieć spójność między poszczególnymi celami

 

mega-trendy organizujące rozwój społeczeństwa i gospodarki:

-          globalizacja – otwarcie na świat, konkurencyjność, innowacyjność, efektywność

o        polaryzacja rozwoju – koncentracja przestrzenna w obszarach zurbanizowanych

-          ekorozwój – nowa hierarchia wartości, cele strategiczne – długofalowe, metodologia podejścia do programowania i planowania rozwoju, ekologiczne kryteria przekształceń przestrzeni (kliny napowietrzające, ilość zieleni na mieszkańca, obecność przestrzeni rekreacyjnych – służących do interakcji międzyludzkich)

-          demokracja – otwarte społeczeństwo obywatelskie w otwartej na świat przestrzeni – swobodna mobilność – zróżnicowanie, decentralizacja, subsydiarność (rewitalizacja to cel społeczny, niektóre obszary rewitalizacji nie mogą być przeprowadzane bez udziału społeczności)

-          rewolucja techniczna: cywilizacja informacyjna – informatyka i telekomunikacja

 

zróżnicowanie –               małe miasta à wszyscy o wszystkich wiedzą

                            duże miasta à zagubienie

potrzeba wyczucia

 

subsydiarność – kompetencje i władza powinny być ulokowane na takich poziomach, które najefektywniej będą wykorzystywać zadania; społeczność musi włączyć się w proces rewitalizacji

 

uwarunkowania rozwoju miast:

-          korzystne położenie: geograficzne, instytucjonalne (na ile to miasto jest ważne, strategiczne położenie)

-          dostępność komunikacyjna (najszybciej rozwijają się obszary dobrze skomunikowane)

-          społeczne warunki kreowania innowacji: kapitał ludzki, sektor kreatywny

-          sprawność funkcjonalna (w tym jakość rządzenia)

-          jakość życia (środowisko przyrodnicze i kulturowe, urbanistyczne)

-          modernizacja adaptacyjna: sprawność funkcjonowania w nowych warunkach systemowych

-          konkurencyjność

 

sektor kreatywny – nisza, która pozwoli funkcjonować i przyciąga innych kreatywnych

modernizacja adaptacyjna – Jerzy Kołodziejski – przeskakujemy przez pewne etapy, przemiany, zmiany z pominięciem pewnych kroków w nowych warunkach systemowych

 

W3

21.10.2009

 

paradygmat konkurencyjności miast – miasta i regiony konkurują i starają się przyciągnąć do siebie czynniki produkcji (kapitał, ludzie) – zgodnie z nim miasta funkcjonują jako jednostki zwarte, jednorodne, prezentujące wspólny cel; kładzie mocny akcept na czynniki zewnętrzne (to, co jest nam potrzebne musi przyjść z zewnątrz; ale uzupełniane jest to czynnikami Endo); różne rodzaje konkurencyjności:

-          podmiotowa – to władze miasta biorą udział w tym typie konkurencji; ok. 870 (spośród 2500) gmin to gminy miejskie – jedna wielka gmina Warszawa

-          przedmiotowa – konkurujemy o coś;

 

paradygmat konkurencyjności

-          konkurencja – dążenie do uzyskania przewagi lub panowania/dominacji

-          konkurencyjność – zdolność do uzyskania przewagi lub panowania/dominacji

-          przewaga konkurencyjna – competitive advantage – zapożyczenie z ekonomii; wymiar: przestrzenny (np. odległość od innych miast), psychologiczny i polityczny; chwytliwe hasło – ludziom się podoba

-          założenia: obszary-kraje, regiony i miasta – konkurują o inwestorów i dobrze wykształcone kadry

-          sukces miasta zależy od przyciągania podstawowych czynników produkcji – pozwala to firmom produkować dobra i usługi, które sprawdzają się na światowym, konkurencyjnym rynku

-          rozwój to efekt konkurencji, której sprzyja: liberalizacja handlu, mniejsze koszty transportu, rozwój technologii informatycznych, ekspansja firm międzynarodowych, swobodny przepływ ludzi i kapitału

-          popularność paradygmatu:

o        względy polityczne – złożoność sytuacji kryzysowej najłatwiej wyjaśnić magiczną konkurencyjnością; uzyskanie konkurencyjności – w sytuacji kryzysu ochrona lokalnych/regionalnych branż/firm – jest to zabójstwo dla miasta bo utrzymuje się starą strukturę i nie zmienia się jej

o        atrakcyjność łatwej akceptacji paradygmatu – semantyka kształtuje i uzasadnia wybory polityczne

-          zagrożenia płynące z przyjętego paradygmatu konkurencyjności

o        retoryka konkurencyjności stawia w dobrej pozycji duże firmy szczególnie te międzynarodowe: mocna pozycja negocjacyjna w stosunku do władz publicznych

o        kluczem do rozwoju są czynniki egzogeniczne

 

mit konkurencyjności

-          miasta nie konkurują ze sobą ponieważ:

o        miasta nie mają jednego celu jak firmy, nie szukają jedynie zysku

o        sukces firmy na jednym rynku – kosztem innej firmy; jeśli w Warszawie będzie gorzej to czy w Radomiu się poprawi? sukces miasta – nowe możliwości dla sąsiada

o        gospodarki miast są współzależne; przewaga konkurencyjna – specjalizacja miast

o        integracja ekonomiczna – nie zwycięzcy i przegrani ale rozwój wyspecjalizowanych, uzupełniających się gospodarek i racjonalna alokacja zasobów

o        system finansów publicznych i redystrybucyjna funkcja budżetów + instrumenty wyrównawcze – konkurencja pozorna

o        footloose business (firmy, które nie są związane z miejscem, w którym powstało) + firmy, które nie przemieszczają się wcale i się nie przemieszczą – ich żywotność zależy od bliskości odbiorców, kooperantów, znajomości rynku (np. uzdrowisko)

o        SMSE (małe i średnie przedsiębiorstwa - MSP) i lokalny kapitał społeczny

o        sektor publiczny w gospodarce miasta – dużo miejsc pracy;

 

jeśli jest konkurencja to łatwiej np. o środki finansowe (kryteria podziału: konkurencyjni czy potrzebujący?)

 

-          miasta nie konkurują (do not compete – miasta funkcjonują w określonym kontekście przestrzennym, społecznym, ekonomicznym, politycznym

o        ‘pracowanie na sukces’ – funkcjonowanie miasta – performance

o        nie konkurencyjność ale performance – jakość funkcjonowania miasta

§         dylemat: wysoka produktywność vs. wysokie bezrobocie

o        miasto – miejsce i jego zasoby pomagają firmom konkurować

o        jakość funkcjonowania miasta zależy od atrybutów miasta jako lokalizacji oraz atrybutów firm jakie w nim zlokalizowano

 

terytorialne uwarunkowania polityki miejskiej (area based policy)

-          zmienia się specjalizacja miast i dynamika ich rozwoju, zmienia się rynek pracy

-          w sytuacji restrukturyzacji ekonomicznej praktykowana polityka rozwoju wynikająca z paradygmatu konkurencyjności nie jest skuteczna w dłuższej perspektywie – kluczem: zmiany zasobów endogenicznych

-          metropol...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin