Ricoeur Paul - Metafora i symbol.doc

(34 KB) Pobierz
P

P. Ricoeur: Metafora i symbol

 

-          dla dzieł literackich typowa jest nadwyżka znaczenia;

-          metafora jako kryterium wartości poznawczej utworów literackich;

-          Monroe Beardsley – metafora to wiersz w miniaturze;

-          denotacja – explicite – ma charakter poznawczy; konotacja – pozasemantyczna, polega na splataniu się wyobrażeń emocjonalnych;

-          jeśli relacja między znaczeniem dosłownym i przenośnym jest wewnętrzna, to literatura rozumiana jest czysto semantycznie;

-          literatura jest pozytywnym i skutecznym wykorzystaniem wieloznaczności;

-          teoria metafory – od starożytnej retoryki – tam metafora to trop; przynależy do gry językowej, która steruje nazywaniem.

 

Retoryka:

-          słowa można rozważać w oderwaniu od siebie;

-          zadaniem metafory jest wypełnienie luki semantycznej w kodzie leksykalnym lub ozdobienie dyskursu;

-          w metaforze podobieństwo uzasadnia użycie słowa w sposób przenośny.

 

6 tez tradycji metafory:

1)     metafora jest tropem i figurą dyskursu, służącą nazywaniu;

2)     jest rozszerzeniem znaczenia nazwy, odstępstwem od dosłownego znaczenia;

3)     rację dla odstępstwa stanowi podobieństwo;

4)     podobieństwo polega na uzasadnieniu użycia słowa przenośnie zamiast dosłownie;

5)     metafora nie niesie znaczenia nowego (nadwyżki);

6)     metafora nie wnosi nowej informacji o rzeczywistości => jest emotywną funkcją dyskurs.

 

Współczesna semantyczna analiza metafory (Richards, Max Black):

Metafora ma sens tylko w wyrażeniu => jest przypadkiem orzekania, a nie denominacji:

1)     nie „metaforyczne użycie słowa”, a „wyrażenie metaforyczne”. Metafora to wynik napięcia między 2 terminami w wyrażeniu metaforycznym;

2)     napięcie pojawia się między 2 niezgodnymi interpretacjami wyrażenia metafora rozumiana dosłownie daje absurd. Dopiero wtedy można odnaleźć sens w wyrażeniu metaforycznym, gdy znaczenie słów się przekształci => zniekształcenie metaforyczne;

3)     metafora ma ujawnić pokrewieństwo tam, gdzie się go potocznie nie widzi;

4)     metafora to rozwiązanie zagadki, konstytuuje ją rozwiązanie dysonansu semantycznego;

5)     prawdziwe metafory napięcia nie są przekładalne;

6)     metafora nie jest ozdobą dyskursu, nie ma tylko wartości emotywnej, bo mówi coś nowego o rzeczywistości.

 

Symbol

1)     należy do wielu rozległych dziedzin badawczych,

2)     łączy językowy i niejęzykowy porządek dyskursu,

-          zawsze odnosi swe składniki językowe do czegoś innego.

 

SYMBOL Z PUNKTU WIDZENIA TEORII METAFORY:

Etapy:

I – struktura znaczenia aktywna w metaforach do rozpoznania symbolu,

II – wydzielenie niejęzykowego obszaru symboli,

III – rozwój teorii symbolu i metafory.

 

Nadwyżka znaczenia w symbolu przeciwstawiona znaczeniu dosłownemu ujawnia się tylko na etapie interpretacji. Tylko za pośrednictwem otoczenia dosłownego można dojść do nadwyżki znaczenia (alegoria – procedura dydaktyczna, można ją wyeliminować jeśli nie jest potrzebna. Symbol – gdy bezpośrednie uchwycenie pojęcia nie jest możliwe. Symbol raczej przybliża niż ujmuje podobieństwo.

Semantyczne właściwości symbolu:

-          poddają się analizie lingwistycznej / logicznej w terminach jak znaczenie / interpretacja;

-          pokrywają się z własnościami metafory.

 

Niesemantyczny aspekt symbolu:

-          symbol nie przechodzi w metaforę (waha się na linii bios i logos);

-          symbol wkracza do języka tylko w tej mierze, w jakiej prześwieca przez świat, w jakiej to, co należy do świata, staje się przezroczyste.

 

Stopnie pośrednie między symbolem i metaforą:

-          symbol jest stabilny, nie ginie, ale ulega przekształceniu.

 

Metafory źródłowe – 1) mają zdolność wiązania metafor cząstkowych; 2) mogą wywołać różne interpretacje na poziomie pojęciowym:

-          skupiają i rozpraszają (skupiają podporządkowane im wyobrażenia, rozpraszają pojęcia);

-          to metafory dominujące, mogą wywołać i organizować sieć powiązań między poziomem symbolicznym i metaforycznym.

 

Archetypy – metafory tak radykalne, że obejmują cały dyskurs ludzki.

 

Systemy symboli ustanawiają zasób znaczenia, którego metaforyczne możliwości nie zostały w pełni wypowiedziane w mowie

 

Model – ustanawia wymiar referencyjny metafory – referencja to roszczenie do powiedzenia czegoś o rzeczywistości = wartość logiczna.

Wartość referencyjna stanowi część funkcji heurystycznej, tj. pewien aspekt rozpoznania dokonanego w metaforze i w modelu.

Model w nauce = procedura heurystyczna, służąca do przezwyciężenia niewłaściwych interpretacji.

3 typy modeli (Max Black) – modele skali, modele analogiczne (diagram w elektronice), modele teoretyczne.

Metafora zawiera więcej niż symbol, bo wprowadza do języka znaczenia, które w symbolu zawarte są implicite.

Symbol zawiera więcej niż metafora, bo jest zjawiskiem dwuwymiarowym, jest związany w inny sposób niż metafora, ma korzenie. Metafory są tylko językową powierzchnią symboli.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin