LISTOPAD 2008 I TYDZIEŃ „ JESIENNA SZARUGA”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
(I, 13/ 1)Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie.
( I, 4) Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć , zdolność kojarzenia , umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
(II, 9) Umożliwienie dziecku ekspresji spostrzeżeń , przeżyć , uczuć w różnych formach działalności , z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
(IV. 3) Wykorzystywanie codziennych sytuacji do podejmowania prób samooceny i zachowań oceny innych.
CELE POŚREDNIE:
-poznawanie cech charakterystycznych dla późnej jesieni; ( jesienna szaruga): krajobraz , zjawiska atmosferyczne ( deszcz , wiatr), ubiór;
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne , słuchowe i oddechowe;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki;
- pobudzanie aktywności poznawczej ;
- rozwijanie aktywności twórczej , ruchowej i słownej;
- rozwijanie sprawności manualnych palców i dłoni.
- ćw. w liczeniu w zakresie cztery ;
- poznanie przez dzieci koloru szarego;
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1. Słuchanie wiersza „Słota’ I. Suchorzewskiej
- Obserwowanie zmian krajobrazie (…) w zależności od pory roku. S. 19
- Słuchanie literatury dziecięcej(…) s. 26
- Rozróżnianie i nazywanie różnych odgłosów i dźwięków – próby naśladowania. s. 34
- Próby zapamiętywania wierszyków dziecięcych. s. 26
- wzbogacanie słownictwa czynnego o słowa i zwroty: niebo płacze, słota, mżawka, kapuśniaczek;
- rozwijanie pamięci odtwórczej;
- kształtowanie prawidłowej wymowy;
- zna oznaki późnej jesieni;
- podejmuje próby określania jesiennej pogody oraz kolorystyki krajobrazu przez okno;
- rozpoznaje i nazywa odgłosy z otoczenia ( wiatr, deszcz ) i naśladuje je;
Moje 4 lata, s. 92
2. „ Deszcz” – wydzieranie i naklejanie
- wydzieranie z papieru kolorowego drobnych kawałków (...). s. 35
- Znajomość podstawowych barw i kojarzenie ich z nazwą. s.35
- wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni;
- potrafi wydzierać małe kawałki z kolorowego papieru i nakleić je na całej powierzchni kartki;
- zna kolor niebieski;
Maria Janiak scenariusze, s. 37
3. Zabawy rytmiczne przy piosence „Deszczyk”
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (…) s. 34;
- Słuchanie prostych piosenek (…) s. 34
- kształtowanie poczucia rytmu;
- doskonalenie słuchu muzycznego;
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk.
- zna słowa i melodie piosenki,
- potrafi rytmicznie poruszać się przy muzyce;
- śpiewa fragmenty piosenki;
- maluje palcem niebieska farbą chmurek i kropel deszczu: dużych, mniejszych i najmniejszych .
Czterolatek, s. 109
4 Przeliczanie w zakresie czterech na podstawie wiersza T. Gruzińskiego „ Sen myszki”
- Uważne słuchanie i rozumienie słownych poleceń nauczycielki kierowanych do poszczególnych dzieci do całej grupy (...). s. 26
- ( …) . Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania (…) . s. 31
- Podejmowanie (…) ćwiczeń rozwijających motoryczność i koordynacje wzrokowo – ruchową. s. 28
- rozwijanie sprawności manualnej ,
- rozwijanie umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- przelicza w zakresie czterech;
- prawidłowo posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych.
- potrafi zaznaczyć drogę myszki do norki – karta pracy
Moje 4 lata, s. 97
5. Bawimy się muzyką” – zabawy muzyczno – rytmiczne
-Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach różnicujących bodźce słuchowe i uwrażliwiających na różne elementy muzyki. s. 34
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- rozwijanie ekspresji ruchowej
- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci
-rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej,
- szybko reaguje na zmiany rytmu i tempa- potrafi współdziałać w zespole- potrafi prawidłowo oddychać
SCENARIUSZ ( PULPIT)
6.. „ Wesoły parasol” – malowanie farba plakatowa
- (…) Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi podczas przeliczania(…). s. 31
- Malowanie farbami plakatowymi za pomocą (...) pędzla (...). S. 35
- rozbudzanie zmysłu estetycznego, sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- nazywa różne postaci pod parasolem,
- liczy w zakresie 4;
- ozdabia parasol wesołymi kolorami i elementami dekoracyjnymi : kropki, kreski, plamki, itp.
- nakleja cztery postaci pod parasolem;
I i III CZĘŚĆ DNIA
1.Realizacja planu wychowawczego z obszaru::
KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE -
Samokontrola
- Słuchanie opowiadania nauczycielki Pt. „ Kto naprawi szkodę ?” – ukazanie skutków niewłaściwej zabawy- zepsucie lalki, zepsucie budowli – wprowadzenie zasady szanowania przedmiotów znajdujących się w sali;
- Słuchanie opowiadania nauczycielki Pt. „ Hałasek” – ustalenie zasady mówienia umiarkowanym głosem
- zabawy swobodne przestrzeganie przez dzieci zasady nie przeszkadzania sobie podczas zabawy, zgodnego korzystania z zabawek, szanowania zabawek;
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo w każdej sytuacji (…)
- pogadanki przed wyjściem poza teren przedszkola;
- utrwalanie przepisów ruchu drogowego dla pieszych- przejścia przez ulicę po pasach, utrzymywanie szyku para za parą;
JESTEM POLAKIEM
Kształtowanie właściwego stosunku do jednego z najcenniejszych dóbr kultury, jakim jest język ojczysty, przekazany w dziele literackim
- organizowanie dzieciom możliwości obcowanie z literatura dziecięcą
...
Magadan