PAŻDZIERNIK 2008 I TYDZIEŃ „SKĄD SIĘ BIERZE CHLEB ?”?”
PODSTAWA PROGRAMOWA: ( I. 2) Organizowanie działań umożliwiających poznawanie wielowymiarowości człowieka ( postrzegam, myślę , czuję , działam).
( I. 6/1) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów: wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem (…) kształtu, (…).
(II. 1). Wspieranie samodzielnych działań dziecka.
CELE POŚREDNIE:
- poznawanie z czego otrzymujemy mąkę, i co robimy z mąki, właściwości mąki; różnych gatunków pieczywa,
-rozpoznawanie figury geometrycznej płaskiej - koła;
- nauka piosenki „ Psotny wietrzyk”
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk poprzez lepienie z masy solnej i malowanie słomką ( wprowadzenie nowej techniki)
- kształtowanie zmysłów : dotyku i smaku , węchu
- tworzenie wystawy owoców i warzyw w kąciku przyrody;
- wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką„Skąd się bierze chleb ?”;
(TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.Zabawa dziecieca ludowa „ Mało nas do pieczenia chleba”
- uczestniczenie w zabawach i ćw. doskonalących zmysły : wzrok, (…), smak, dotyk, węch. S. 16
- Dowiadywanie się o pochodzeniu przedmiotów wykonanych przez człowieka z surowców naturalnych ( produkty spożywcze). S. 21
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstu czytanego przez nauczyciela
- wzbogacenie słownictwa czynnego o słowa : młyn;
- rozwijanie zmysłu dotyku , smaku , węchu
- zna zabawę dziecięca ludowa;
- wie z czego otrzymujemy mąkę;
- zna właściwości maki ( biała, gładka)
- słuch z uwaga wiersz Pt. „ Dokąd jadą wozy ?” J. Korczakowskiej
- zna sposób otrzymywania maki do pieczenia chleba
Moje 4 lata , s. 75
Czterolatek , s. 76
2. Słuchanie piosenki
„ Wiatr psotnik”
( piosenka do nauki)
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych (...). s. 34
- Próby śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. s. 34
- rozwijanie poczucia rytmu;
- rozwijanie pamięci muzycznej i odtwórczej
- zna tekst i melodie piosenki
- wystukuje, wyklaskuje rytm piosenki;
- reaguje ciałem na zmianę dynamiki utworu;
Czterolatek, s. 79
3. Lepienie pieczywa z masy solnej
- Lepienie z różnych mas plastycznych: (...),masa solna , (...). s. 35
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk podczas formowania pieczywa
- zna nazwy, niektórych gatunków pieczywa;
- potrafi naklejać owoce wykonane z z plasteliny na gałęziach drzewa i pod drzewem ;
Czterolatek, s.82
4. „ Gdzie jest koło ?”- zabawa matematyczne z kołami
-Rozpoznawanie figur geometrycznych (…) i płaskich (koło) … s. 32
- Kreślenie linii pionowych , poziomych z uwzględnieniem kierunku od lewej do prawej. s. 28
- rozwijanie sprawności poznawczych.
- rozwijanie spostrzegawczości i uwagi;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej
- zna charakterystyczne cechy koła,
- wyodrębnia kształt kolisty wśród innych kształtów;
- wypełnia koła liniami pionowymi i poziomymi.
Moje 4 lata, s. 80
5. „ Kolorowe ciasteczka”- malowanie słonką
- Malowanie farbami plakatowymi (…) słomką. s. 35
- rozwijanie sprawności manualnej palców rąk
- rozwijanie aktywności plastycznej;
- zna kilka produktów żywnościowych, do których sporządzenia potrzebna jest mąka;- - zna technikę malowania słomką;
- potrafi ozdobić ciasteczka wg własnego pomysłu;
- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;
Malowanie słonką
Słomkę z jednej strony zatykamy modeliną. Maczając w farbie rozcieńczonej wodą pokrywamy obrazek punktami.
6 „ Co to jest ?”- zagadki słuchowe
Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (...) 34
- Słuchanie różnorodnej muzyki (...) s. 34
- rozwijanie wrażliwości słuchowej;
- potrafi rozpoznać piosenkę po słyszanej muzyce, wyklaskanym rytmie;
- rozpoznaje i nazywa przedmioty wydające określone dźwięki;
- odnajduje grającą kartę;
I i III CZĘŚĆ DNIA
1. Zabawa kontaktowo – naśladowcza „ Dzwony”- rozwijanie cech motorycznych;( Moje 4 lata , s. 76
2. Ćw. artykulacyjne z głoska r na podstawie wiersza J. Tuwima „ O panu Tralalińskim” (Moje 4 lata , s. 76)- kształtowanie prawidłowej wymowy
3. Zagadki pantomimiczne „Nazwij to , co pokazałam”. ( Moje 4 lata, s. 80)- rozwijanie procesów myślowych.
4.„ Tworzymy rytm”- uchwycenie rytmu w serii ruchów i kontynuowanie go ( ( Moje 4 lata, s. 80)- rozwijanie uwagi, pamięci słuchowej i wzrokowej.
5. Zabawy z przeliczaniem- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 4, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. .
6. Zabawy swobodne, kołowe i ze śpiewem – integrowanie grupy, wdrażanie do przestrzegania reguł kodeksu przedszkolaka.
7. Śpiewanie piosenki „ Wiatr psotnik” zbiorowo i indywidualnie z ilustracja ruchową- rozwijanie pamięci odtwórczej, przełamywanie nieśmiałości do indywidualnych wystąpień przed grupą.
8. Zabawy mające na celu przeliczanie.
9. „Echo” - zabawa rytmiczna
10 . Improwizacja ruchowa „ Powiał lekki wietrzyk”- rozwijanie koordynacji ruchowo – słuchowej ( B. Forma , s. 70)
PAŻDZIERNIK 2008 II TYDZIEŃ „ KOLOROWA JESIEŃ W PARKU I W LESIE”
PODSTAWA PROGRAMOWA: (I. 6/1.) Stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów – wskazywanie i grupowanie przedmiotów podobnych do siebie pod względem (…) kształtu, koloru (…). (I. 13/ 1) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie. (II. 5.) Umożliwienie dziecku (…) liczenia. (II. 10) Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
-umożliwianie bezpośredniego i pośredniego kontaktu z przyrodą;
- obserwacja jesiennych zmian w otoczeniu- zapoznanie z oznakami jesieni( zmiana barwy liści, usychanie , opadanie);
- kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez ćw. artykulacyjne i oddechowe;
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „ Kolorowa jesień w parku i w lesie”...
Magadan