PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE I DZIECI 3 – LETNICH
NA MIESIĄC – KWIECIEŃ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - W zdrowym ciele zdrowy duch!
II TYDZIEŃ - Wiosenne prace w ogrodzie.
III TYDZIEŃ - Co się dzieje na wiejskim podwórku?
IV TYDZIEŃ - Na stodole klekocą boćki.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – W zdrowym ciele zdrowy duch!
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Opowiadanie nauczycielki przy obrazku w oparciu o wiersz pt. „Brudasek” I. Salach.
· Zabawa tematyczna „W przychodni”.
· Zabawa gramatyczna „Katar”.
· Zabawa dydaktyczna „Zgadnij co robię?”.
· Słuchanie wiersza „Kogucik”.
· Zabawa kształcąca mowę z wykorzystaniem treści wiersza E. Szelburg – Zarembiny pt. „Co robi golasek rano?”.
· Zabawa „Co do czego służy”.
o Ocena niedbałego wyglądu przedszkolaka – brudna twarz, ręce, potargane włosy. Określanie sposobu dbania o własne zdrowie i wygląd – czystość osobistą.
o Próby odzwierciedlania w zabawie zaobserwowanych sytuacji związanych z najbliższym otoczeniem.
o Poprawne stosowanie form fleksyjnych osób w mowie potocznej, nabywanie swobody w wyrażaniu własnych myśli. Właściwe zachowywanie się podczas kaszlu i kichania.
o Rozpoznawanie ruchów związanych z określoną czynnością, np. mycie rąk, mycie zębów, czesanie włosów itp.
o Rozumienie konieczności dokładnego mycia rąk tak, aby nie zostawiać brudu na ręczniku. Kulturalne zachowywanie się w łazience.
o Ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach „kapu – kapu”, „szuru – szuru”, „łapu – capu”, „tupu – tupu”. Próby inscenizacji wiersza – łączenie ruchu z wypowiadanymi słowami.
o Segregowanie przyborów służących utrzymywaniu czystości osobistej – podział zgodnie z przeznaczeniem : do mycia ciała, do mycia zębów, do czesania itp.
RUCHOWA
RUC
· Zestaw zabaw ruchowych nr 15 (własny). „Wiosenne igraszki”. P: linka. M: zabawowo – naśladowcza.
· Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu „Znajdź koniec wstążki”,
- z elem. rzutu „Celowanie w dużą piłkę”, - z elem. podskoku „Wróbelki i kot”.
· Zabawy i zajęcia na terenie ogrodu przedszkolnego.
o Dostarczanie ustrojowi bodźców rozwojowych, przyzwyczajanie i nauczanie elementów ruchowych związanych z uprawianiem sportu dziecięcego.
o Szybkie reagowanie na sygnały
o Mocny chwyt przyboru w ręce i dokładny rzut.
o skoki obunóż.
o Obserwacja wiosennych zmian w otoczeniu. Dokładne oczyszczanie obuwia – wysypywanie piasku przed wejściem do przedszkola.
ESTETYCZNA
· Słuchanie piosenki „Czyścioszki”.
· Słuchanie zjawisk akustycznych „W łazience”.
· Zabawa ilustracyjna do piosenki „Czyścioszki”.
· Słuchanie piosenki „Kot jest czysty”.
o Próby określenia nastroju piosenki, charakteru słyszanej muzyki (smutna, wesoła, skoczna). Bieg wężykiem za osobą prowadzącą.
o Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów z otoczenia : plusk wody, mycie rąk szczoteczką, kapanie wody z kranu itp. Próby ustawienia w dwóch kołach na sygnał muzyczny.
o Próby odzwierciedlenia rytmu piosenki prostymi elementami ruchu. Wytwarzanie radosnej atmosfery sprzyjającej spontanicznej zabawie.
o Zabawy przy muzyce dostosowujące ruch do słyszanego akompaniamentu : marsz, bieg, podskoki, czworakowanie.
· Malowanie farbami plakatowymi na temat „Wzory na ręczniku”.
· Modelowanie z masy solnej „mydełka” .
· „Ozdabiamy kubeczek” –dowolna praca z kubkiem po jogurcie.
· „Chusteczka do nosa” – rysowanie kredkami na podkładzie farby klejowej.
o Poszerzanie doświadczeń plastycznych poprzez prace związane z ozdabianiem ręczników. Doskonalenie pomysłowości dzieci.
o Ćwiczenie ruchliwości palców, dłoni oraz stawu nadgarstka podczas modelowania.
o Ozdabianie kubeczków wg własnej inicjatywy i wyobraźni. Doskonalenie zręczności manualnej.
o Pobudzanie i pogłębianie przeżyć emocjonalnych oraz rozwijanie umiejętności ich ujawniania w twórczym działaniu.
Wyrazy do globalnego czytania : mamusia, tatuś, siostra, brat, dziadziu, babcia.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Wiosenne prace w ogrodzie.
· Opowiadanie nauczycielki ilustrowane pacynkami pt. „Co się stało?” wg tekstu I. Salach.
· Rozmowa połączona z obserwacją prac poczynionych w ogrodzie.
· Słuchanie wiersza pt. „Grządka” I.Salach..
· Zabawa gramatyczna „Moje grządki”.
· Zabawa „Narzędzia ogrodnicze”.
o Potrafi nazwać co potrzebne jest roślinie do życia – woda, światło, ciepło. Obserwuje proste zjawiska przyrodnicze jak : rozkwitanie liści, kwiatów z pąków.
o Poznaje rodzaje prac wiosennych wykonywanych w ogrodzie (kopanie ziemi, grabienie, sianie).Dostrzega użyteczność pracy ogrodnika.
o Rozumie konieczność dbania o przyszłe plony w ogrodzie, zaspokajanie potrzeb roślin.
o Próby nazywania czynności wykonywanych przez nauczycielkę, związanych z pracą w ogrodzie..
o Prawidłowe stosowanie form fleksyjnych rodzajów. Nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu przeżyć i doświadczeń.
o Klasyfikowanie i nazywanie przedmiotów wg przeznaczenia podczas prac w ogrodzie. Próby posługiwania się liczebnikami głównymi w zakresie dostępnym dzieciom.
RU...
Magadan