Rola_rodziców_we wczesnej interwencji dziecka niesłyszącego.doc

(78 KB) Pobierz
Małgorzata Ritau

mgr Małgorzata Ritau

nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 67

z Oddziałami Integracyjnymi

w Katowicach

 

 

 

Rola rodziców we wczesnej interwencji dziecka niesłyszącego.

 

 

Dopóki dziecko nie ukończy dwóch lub trzech lat, odpowiedzialność ponoszą

 

prawie wyłącznie rodzice. Poczynając od wieku 2,5 roku, dziecko może odnieść korzyści

 

z indywidualnej opieki terapeuty. A gdy w wieku mniej więcej trzech lat będzie ono

 

gotowe do pracy w grupie, można poprzez ukształtowanie jej struktury spowodować, że

 

będzie motywowała i nagradzała rozwój zdolności słyszenia.   

 

Chwila, w której rodzice dowiadują się o wadzie słuchu dziecka jest momentem

 

przełomowym w ich życiu. U wielu rodziców wywołuje szok, pociągający za sobą silne

 

reakcje emocjonalne. Rodzice wymagają wtedy pomocy, gdyż to oni cierpią z powodu

 

głuchego dziecka, a nie samo dziecko. Chodzi o to , aby ich reakcje emocjonalne

 

skierować do celów konstruktywnych (J. Doroszewska).

 

Aktywne uczestnictwo w procesie nauczania stwarza rodzicom szansę na lepsze

 

zrozumienie dzieci, przyczyn ich zachowania i procesu uczenia się (E. Pisula).

 

Im szybciej rodzice zaakceptują dziecko z wadą słuchu, tym wcześniej zaczną

 

stymulować jego rozwój. Ważne jest, aby rodzice mieli świadomość sytuacji i wykazywali

 

gotowość współdziałania w programie rehabilitacji. Im wcześniej rodzice zdadzą sobie w

 

pełni sprawę z potrzeb rozwojowych swego dziecka, im wcześniej zaakceptują rolę

 

zasadniczego partnera w procesie rehabilitacji, odsuwając na dalszy plan poczucie żalu i

 

rozczarowania, tym lepsze będą efekty ich pracy.

 

Oczywistym jest fakt, że potrzebna jest pomoc specjalistów oraz innych członków rodziny

 

(rodzeństwa, dziadków). Terapeuta pełni rolę specjalistywspomagającego proces

 

rewalidacji. Rewalidacja małego dziecka niesłyszącego nie polega tylko na uwrażliwieniu

 

go na dźwięki i na uczeniu mowy. Bardzo ważny jest również jego rozwój emocjonalny.

 

Właściwa atmosfera domowa, pełna ciepła, akceptacjii wiary w możliwości dziecka,

 

sprzyjać będzie jego rozwojowi. Rodzice dziecka niesłyszącego, przebywając z nim

 

codziennie, mogą wykorzystać nieomal wszystkie sytuacje życiowe w celu usprawniania

 

zaburzonych sfer i rozwijania zdolności poznawczych. Wszelkim czynnościom

 

wykonywanym przy dziecku powinna towarzyszyćmowa, śpiew czy muzyka (gra na

 

instrumencie). W okresie kiedy dziecko zaczyna poruszać, manipulować przedmiotami,

 

należy dostarczać mu jak najwięcej zabawekdźwiękowych. Dziecko z wadą słuchu

 

powinno poznawać świat tak samo jak dziecko słyszące, czyli poprzez bezpośrednie

 

doświadczenie i własną działalność. Pracując nadrozwijaniem słuchu, można używać

 

różnych sprzętów domowych wydających dźwięki (roboty kuchenne, pralki, odkurzacze,

 

czajniki z gwizdkiem). Należy zwracać też uwagęna dźwięki wydawane przez telefon,

 

dzwonek do drzwi, pokrywki itp. W ten sposób dziecko coraz lepiej poznaje otaczający je

 

świat. Około drugiego roku życia dziecka pojawia się nowa forma funkcjonowania –

 

zabawa tematyczna. Zabawy tematyczne są bezpośrednim odbiciem życia codziennego,

 

a więcstwarzają okazję do poznawania świata takim, jaki jest oraz do utrwalania wiedzy i

 

umiejętności. Wszystko to powinno być połączone nierozerwalnie z mową. Każdy

 

przedmiot używany w zabawie, każdą wykonywaną czynność należy nazwać i wyrazy

 

te utrwalać przy odpowiednich, sprzyjających okazjach. „Zabawa wymaga od dziecka

 

mobilizacji wszystkich sił i możliwości fizycznych i umysłowych” (L. Obuchowska). Rolę

 

stymulującą podejmują rodzice i inni członkowie rodziny.

 

Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo należy dostarczyć mu odpowiednich

 

bodźców stymulujących. Kolorowe zabawki wiszące nad łóżeczkiem, za którymi

 

dziecko wodzi wzrokiem zwraca uwagę na kształt i kolor czyli ćwiczy i rozwija wzrok.

 

Dziecko niesłyszące nie słyszy mowy, nie reaguje na dźwięki, nie może „osłuchać się”

 

z mową, ale może i powinno się z nią  „opatrzyć”. Dlatego do początku należy dziecku

 

zwracać uwagę na poruszanie się ust podczas czynności mówienia, zwracając twarz

 

ku dziecku.

 

Ćwiczenia z małymi dziećmi.

 

Praca z dziećmi najmłodszymi (do drugiego roku życia) polega głównie na ich

 

ogólnym usprawnianiu. służą temu zabawy stymulujące (pobudzające) motorykę,

 

koordynację wzrokowo – ruchową itp., tak by na bazie ogólnej aktywności dziecka

 

pojawiła się u niego motywacja do spontanicznej mowy. Warunkiem tej aktywności

 

jest ciągły kontakt z dorosłą osobą mówiącą. Ćwiczeń nie należy dopasowywać ściśle

 

do wieku dziecka. Zajęcia te należy dostosować do jego indywidualnych możliwości.

 

Przykłady ćwiczeń ogólnorozwojowych (B. Hołyńska) - wiek dziecka podany

 

orientacyjnie :

 

·         od 1 do 4 miesiąca życia

 

- pobudzanie wzroku (poruszanie kolorowego przedmiotu, obserwacja poruszających

 

   się liści)

 

-  koordynacja wzrokowo – ruchowa (poruszanie grzechotką i innymi kolorowymi

 

   zabawkami)

 

- sprawność ruchowa (pobudzanie do chwytania palca, zachęcanie do przewrotu z

 

   pozycji na boku, unoszenie głowy z pozycji na brzuszku)

 

·         od 4 do 6 miesiąca

 

- ćwiczenie słuchu (śpiewanie, mruczenie, zabawa dźwięczącymi i piszczącymi

 

   zabawkami, podczas mowy i śpiewu przykładanie rączki dziecka do swoich policzków

 

   lub szyi – celem odczuwania wibracji)

 

- sprawność ruchowa (pobudzanie do przewracania się na bok, brzuszek i plecy za

 

  pomocą kolorowej, dźwięczącej zabawki)

 

- koordynacja wzrokowo – ruchowa (zachęcanie do chwytania dużych kolorowych

 

  zabawek zawieszonych nad łóżeczkiem lub rozrzuconych w kojcu)

 

- stymulacja wzroku (zachęcanie do śledzenia wzrokiem poruszającego się kolorowego

 

   przedmiotu)

 

·         od 6 do 9 miesiąca

 

- ćwiczenie sprawności ruchowej (zachęcanie do pełzania, raczkowania poprzez

 

  odsuwanie kolorowej zabawki wyraźnie nazywanej, pobudzanie do siadania)

 

- ćwiczenie wzroku

 

- koordynacja wzrokowo - ruchowa

 

- pobudzanie zmysłu słuchu (śpiewanie, zabawa dźwięczącymi zabawkami, zabawa

 

  bębenkiem i cymbałkami, słuchanie muzyki – odpowiednio głośnej, kołysanie dziecka

 

   w rytm melodii, klaskanie rączkami dziecka

 

- wywoływanie reakcji emocjonalnych (np. zabawa w chowanego za pomocą pieluszki)

 

- rozwijanie mowy (wydawanie prostych poleceń łączonych z gestem np. weź, daj ;

 

  rzucanie piłki z głośnym wymawianiem „bach”, zabawy lalką i misiem z kilkakrotnym,

 

  wyraźnym powtarzaniem nazwy zabawki ; pochwalenie dziecka w przypadku próby

 

  powtórzenia dźwięku)

 

·         od 9 do 12 miesiąca

 

- sprawność ruchowa (zachęcanie do wstawania i chodzenia)

 

- ćwiczenie wzroku (oglądanie kolorowych książeczek)

 

- koordynacja wzrokowo – ruchowa (zachęcanie do wyjmowania i wkładania

 

  przedmiotów do wiaderka, rzucanie i popychanie piłki)

 

- stymulacja dotyku (umożliwienie do dotykania przedmiotów o różnych kształtach,

 

  temperaturze, odczuwanie wibracji przez dotykanie grających instrumentów)

 

- ćwiczenie słuchu (przykładanie rąk dziecka do szyi osoby śpiewającej, śpiewanie 

 

  i mówienie do ucha dziecka)

 

- ćwiczenie mowy (zachęcanie do powtarzania prostych wyrazów : mama, baba, lala

 

   pokazując osobę lub zabawkę, dawanie prostych poleceń popartych gestem

 

   i kilkakrotnie powtórzonych : daj lalę, daj misia)

 

·         od 12 do 24 miesiąca

 

- ćwiczenie sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej (zachęcanie do

 

  schylania się, chodzenia, biegania, chodzenia po schodach ; budowanie wieży z

 

  klocków, kopanie piłki, rysowanie na papierze)

 

- reakcje emocjonalno – społeczne (próby samodzielnego picia z kubeczka, jedzenia

 

  łyżką, uczenie korzystania z nocnika, próby samodzielnego ubierania się z

 

  jednoczesnym nazywaniem części ubrania)

 

- ćwiczenie oddechu (dmuchanie na zapaloną zapałkę, piórko, balon)

 

- ćwiczenie słuchu i mowy (zabawy bębenkiem, proste polecenia poparte gestem,

 

  pokazywanie i nazywanie części ciała, naśladowanie głosów zwierząt z jednoczesnym

 

  pokazywaniem obrazków, zachęcanie dziecka do śpiewania przez kołysanie i

 

          śpiewanie).

 

Opisane zabawy, opracowane dla dzieci do 24 miesiąca życia, są stopniowo coraz

 

         trudniejsze, dostosowane do możliwości dziecka. Ważne jest wykorzystywanie każdej

 

         okazji mówienia do dziecka w momencie, gdy patrzy ono na mówiącego. Wówczas

 

         stanie się to u niego nawykiem. Należy pokazywać dziecku przedmiot lub obrazek. Po       

 

pewnym czasie i wielu takich zajęciach dziecko zaobserwuje związek ruchów warg

 

z danym przedmiotem. Ciągłe powtarzanie jest tajemnicą nauczania dziecka z wadą

 

słuchu. 

 

Szczególnie duży skok w rozwoju psychofizycznym obserwuje się u dzieci między

 

2 a 6 rokiem życia. Zajęcia dla dzieci w tym wieku z uszkodzonym słuchem powinny

 

być odpowiednio dobrane, dokładnie omówione, wielokrotnie powtarzane,

 

dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka. W kolejnych ćwiczeniach

 

wzrasta stopień trudności. Każde ćwiczenie powinno mieć charakter zabawy. Przez

 

cały czas otoczenie mówi do dziecka, mowa ustna jest bowiem podstawą nauczania

 

dziecka głuchego. Etykietki i obrazki wykorzystywane są jako pomoc ułatwiająca

 

zrozumienie i zapamiętanie. Polecenia i zadania używane w sytuacjach życia

 

codziennego powinny być krótkie i wyraźne. W tym okresie dziecko uczy się coraz

 

większej samodzielności, umiejętności radzenia sobie w środowisku słyszących.

 

Ważną i pozytywną rolę w wychowaniu i nauczaniu dziecka z wadą słuchu w tym wieku

 

odgrywa przedszkole. Wielką jego zaletą jest działanie zaprogramowane, zamierzone

 

stwarzanie sytuacji wzbogacających mowę dziecka, pobudzających do zadawania

 

pytań, udzielania odpowiedzi, a także – dając prawidłowy wzorzec mowy – korygowania

 

błędów i wad. 

 

Mimo, że opisane powyżej czynności nazywa się ćwiczeniami, to nie należy ich

 

traktować jak ćwiczenia, które przeprowadza się od czasu do czasu, a nawet regularnie,

 

w celu zdobycia i utrwalenia jakiejś umiejętności. W przypadku dziecka z wadą słuchu 

 

musi to być działanie kompleksowe, wplecione w życie codzienne całej rodziny.

 

S. Schmid- Giovannini pisze : „ Najważniejszy punkt wychowania słuchowego : ćwiczy

 

się słuch nie tylko o określonych porach, lecz w ciągu całego dnia. Terapeuta może

 

rozmaite ćwiczenia pokazać i objaśnić, prowadzić muszą je rodzice”. 

 

 

Należy pamiętać, że dziecko głuche(bez dodatkowych uszkodzeń) ma pełną

 

możliwość prawidłowego rozwoju, gdy zostaną spełnione następujące warunki :

 

-          wczesne rozpoczęcie rehabilitacji

 

-          jak najszybszy, ścisły kontakt z poradnią dla dzieci z wadami słuchu

 

-          rzetelna współpraca rodziców z poradnią i przedszkolem

 

-          możliwość poświęcenia czasu w ciągu całego dnia przez jedno z rodziców na

 

rehabilitację

 

-          prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka

 

-          prawidłowa postawa rodziców

 

Im wcześniej rozpoznana jest wada słuchu i im wcześniej dziecko będzie

 

rehabilitowane, tym ma ono większą szansę nauczenia się mowy, przeprowadzania

 

prawidłowych operacji myślowych, a co za tym idzie – pełnego rozwoju ogólnego.

 

Dlatego natychmiast po stwierdzeniu zaburzeń słuchu u dziecka zgłosić się do

 

poradni, gdzie przejdzie ono badanie lekarskie, psychologiczne, logopedyczne itp.

 

Ścisłe stosowanie się do poleceń, regularna praca z dzieckiem w domu i wizyty w

 

poradni są niezbędnymi warunkami osiągnięcia efektów terapii.

 

Aby rozwój psychofizyczny dziecka przebiegał prawidłowo, należy je stymulować we

 

wszystkich kierunkach, usprawniać nie tylko pod kątem rozwoju mowy, ale i

 

ruchowym, koncentracji uwagi itp. Bardzo istotną sprawą jest usamodzielnienie

 

dziecka.

 

Pozytywnym rezultatom rehabilitacji dziecka niesłyszącego sprzyja postawa

 

pełnej akceptacji – przyjęcia dziecka takim, jakim jest wraz z jego trudnościami

 

wynikającymi z wady słuchu. Dzięki takiej postawie rodziców dziecko wchodzi do

 

środowiska słyszących w sposób naturalny bez dodatkowych, niepotrzebnych

 

frustracji i emocji. Prawidłową postawę rodziców wobec dziecka powinna cechować

 

również serdeczność, okazywanie miłości, cierpliwość i wytrwałość w trudnym

 

wychowaniu. S. Schmid- Giovannini, pisząc o udziale rodziców w terapii, wypowiada

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin