Rok akademicki 2010/2011
Semestr I, prof. dr hab. T. Famulska
Przedmiot: Finanse publiczne (wykłady)
28.10.2010
Wykład 5
1. Porównanie dóbr publicznych i prywatnych, Cd.
Dobro publiczne
Dobro prywatne
Kryterium ekonomiczne opłacalności
Dla odbiorcy bezpłatne, lub częściowo odpłatne
Pełna odpłatność (cena rynkowa)
Finansowane z funduszy publicznych i częściowo z prywatnych
Finansowane z funduszy prywatnych
Dostarcza państwo, lub inne podmioty publiczne
Dostarcza rynek
2. 2 schematy:
· Potrzeby indywidualne – do ich zaspokojenia służą dobra prywatne, a źródłem finansowania są fundusze prywatne.
3. W jakim stopniu państwo ma serwować dobra, które zaspokoją potrzeby indywidualne, które może zaspokoić rynek? – Pytanie bez odpowiedzi J
· Zakres dóbr społecznych – nie jest pożądany jego nadmierny rozrost, ponieważ:
o Sfera publiczna jest wyjątkowo (szczególnie) narażona na marnotrawstwo i nadużycia. Jest dużo przykładów, w których gestorzy środków publicznych marnują je – ktoś jest gestorem czegoś, co nie jest jego własnością.
o Konsumpcja zbiorowa dokonuje się zawsze kosztem konsumpcji indywidualnej, – ponieważ aby serwować dobra publiczne potrzebne są fundusze publiczne, które wyrastają z funduszy prywatnych.
o Konsumpcja zbiorowa jest konsumpcją narzuconą i tym samym ograniczającą wolność jednostki.
Temat: Budżet państwa.
1. Dokonując różnych przekrojów finansów publicznych dokonaliśmy przekroju instytucjonalnego i wyodrębniliśmy grupy funduszy publicznych.
2. Pytanie z egzaminu: Przekrój finansów publicznych, który wyodrębnia to przekrój:
· Podmiotowy -
· Przedmiotowy -
· Instytucjonalny +
3. Przesłanki rangi budżetu państwa:
· Jest to największy fundusz publiczny, jest to fundusz w ramach, którego jest gromadzona i rozdysponowywana największa cześć funduszy publicznych.
· Budżet państwa jest narzędziem władzy centralnej, a współcześnie to władze centralne są podstawowym (dominującym) podmiotem w zakresie polityki społeczno-gospodarczej danego kraju.
· Z budżetu państwa są dokonywane transfery na rzecz innych funduszy publicznych, Np. na rzecz funduszy jednostek samorządu terytorialnego, te transfery mają istotny wpływ na wielkość pozostałych funduszy.
· Budżet państwa jest istotnym instrumentem międzynarodowych powiązań finansowych, Np. biorąc po uwagę Polskie członkostwo w UE to powiązania finansowe z budżetem UE – składki – są ujmowane w budżecie państwa.
· Budżet państwa ma rangę ustawy, czyli decyduje o nim władza ustawodawcza (parlament), jest to akt prawny (ustawa) pomijając konstytucje najwyższej rangi.
4. Budżet państwa, a budżet centralny:
· Te pojęcia biorąc pod uwagę treść ekonomiczną mogą być używane zamiennie.
· Na gruncie polskich regulacji prawnych nie funkcjonuje pojęcie budżet centralny.
5. Pojęcie budżetu państwa:
· Budżet – zestawienie przewidywanych dochodów i wydatków jakiegokolwiek podmiotu na określony czas.
· Elementy każdego budżetu:
o Aspekt przyszłościowy
o Zestawienie dochodów i wydatków w określonym przedziale czasowym.
· Specyfika konkretnego budżetu – decyduje podmiot, którego budżet dotyczy
· Budżet państwa jest definiowany przez nauki ekonomiczne i nauki prawne:
o budżet (definicja z nauk ekonomicznych) – scentralizowany fundusz publiczny służący gromadzeniu środków w związku z funkcjami państwa.
o budżet (definicja z prawa finansowego) – plan finansowy zestawiający dochody i wydatki państwa w pokreślonym przedziale czasowym, zatwierdzany przez parlament.
· 3 aspekty: ekonomiczny, prawny i techniczny
· Aspekt ekonomiczny:
o Budżet – jest pewnym funduszem, jest tworzony, (Po co?) w związku z funkcjami państwa
· Aspekt prawny:
o Budżet jest zatwierdzany przez parlament
· Aspekt techniczny:
o Plan a nie prognoza
o Wskazuje się, że są dochody i wydatki
o Wskazuje się przedział czasowy
6. Geneza budżetu państwa:
· Budżet jest złożoną kategorią, która podlegała i podlega ewolucji (ewolucja – przemiany prowadzące do korzystnych zmian).
· W toku rozwoju tej instytucji należy rozróżnić:
o Nurt wcześniejszy – dotyczy głównie aspektu techniczno-ekonomicznego budżetu państwa, obejmuje on okres od starożytności do XVII wieku. Zalążki budżetu państwa wskazuje się dla czasów starożytnych, formy zalążkowe:
ü O charakterze ewidencyjnym
ü O charakterze analitycznym
o Nurt późniejszy – zwany właściwym
2
mcniedzwiedz