Metoda Tomatisa.pdf

(76 KB) Pobierz
TERAPIA METODĄ TOMATISA – OPIS METODY
TERAPIA METODĄ TOMATISA – OPIS METODY
Celem niniejszej publikacji jest bliższe zapoznanie koleżanek i kolegów nauczycieli z terapią
metodą Tomatisa, którą zajmuję się od przeszło roku. W związku z projektem Ministerstwa
Edukacji i Nauki, współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej, do dwustu placówek w
całej Polsce - głównie szkół specjalnych i z oddziałami integracyjnymi - trafił kosztowny
(wartości ponad 200 tys. zł) sprzęt do terapii metodą Tomatisa. Znalazł się on także w
Zespole Szkół Specjalnych Nr 28 w Częstochowie, gdzie do niedawna prowadziłam terapię
logopedyczną. Jest to jedyna placówka w Częstochowie posiadająca tę aparaturę.
Warunkiem otrzymania sprzętu przez wybrane szkoły było odbycie szkolenia. Prowadzone
ono było przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie, który wespół z firmą
Young Digital Poland oraz Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej wdraża metodę
Tomatisa w ramach umowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.
Szkolenie odbyłam na przełomie listopada i grudnia 2005r. Instalacja sprzętu miała miejsce w
styczniu 2006r., a od lutego zajęłam się terapią. Zgromadziłam już nieco doświadczeń i
całkiem sporą dokumentację w postaci ok. 130 badań diagnostycznych i kontrolnych u 26
dzieci.
Informacje o efektach terapii chciałabym jednak poprzedzić uwagami teoretycznymi o
metodzie Tomatisa, bo choć wzmianek na temat metody pojawia się w Internecie coraz
więcej, to wiele z nich jest zbyt pobieżnych, wyrywkowych lub niejasnych.
1. Na czym polega metoda Tomatisa
Profesor Alfred Tomatis {1920-2001) był francuskim otolaryngologiem. Od lat 40-tych
XXw. prowadził badania nad funkcją narządu słuchu. Szczególnie interesowała go zależność
między sposobem słyszenia a jakością głosu. Na podstawie swych badań sformułował trzy
zasady, znane dziś jako trzy prawa Tomatisa, o następującej treści.
1. W głosie nie pojawiają się te częstotliwości, których nie słyszy ucho.
2. Jeśli stworzymy narządowi słuchu możliwość usłyszenia brakujących częstotliwości, to w
głosie pojawią się one automatycznie.
3. Systematyczny trening słuchowy pozwala na trwałą modyfikację głosu.
Efekt zmiany jakości głosu pod wpływem zmiany sposobu słyszenia nazwany został efektem
Tomatisa.
Prowadząc dalsze badania, Tomatis odkrył, że przy pomocy odpowiedniego treningu
słuchowego można skutecznie eliminować
nie tylko zaburzenia głosu, ale szereg innych zaburzeń, zarówno w sferze somatycznej, jak
emocjonalnej i językowej, jeśli zaburzenia te
są spowodowane zaburzeniami słuchania (czyli tzw. uwagi słuchowej) oraz zaburzeniami
lateralizacji słuchowej. Mowa tu o „słuchaniu”,
a nie „słyszeniu”, więc warto, być może, przypomnieć różnice:
· słyszenie - to proces fizjologiczny, bierny, zależny od stanu obwodowej części narządu
słuchu,
· słuchanie - to proces psychiczny, aktywny, to umiejętność świadomego odbierania bodźców
słuchowych (umiejętność ich analizowania, selekcji) zależna w głównej mierze od
funkcjonowania ośrodkowych struktur układu słuchowego oraz przepływu informacji między
różnymi ośrodkami w mózgu.
Tak więc zaburzenia uwagi słuchowej (słuchania) to przede wszystkim zaburzenia analizy i
percepcji dźwięku przy zachowanej jego recepcji, czyli odbiorze fizjologicznym, a więc przy
zachowanym jego słyszeniu.
Uwaga słuchowa - owo „słuchanie” - kształtuje się przez całe życie i może podlegać
treningowi. Metoda Tomatisa jest właśnie metodą takiego treningu słuchowego, przy pomocy
którego eliminujemy zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej. W metodzie tej
osiągamy stymulację pewnych ośrodków mózgu na drodze stymulacji słuchowej, do której
wykorzystuje się „elektroniczne ucho” - urządzenie dające możliwość wielorakiego
przetwarzania dźwięku, stosownie do potrzeb programu naprawczego zaplanowanego w
oparciu
o diagnozę.
Metoda Tomatisa stosowana jest na świecie od czterdziestu lat. W Polsce wdrażana jest od
1998r. przez dwa współpracujące ośrodki: Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie
oraz Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego przy UMCS w Lublinie.
2. Komu może pomóc terapia metodą Tomatisa
Metoda Tomatisa stosowana jest w pracy z dziećmi wykazującymi:
- zaburzenia mowy,
- zaburzenia głosu,
- dysleksję,
- autyzm,
- zespół ADHD,
- problemy szkolne.
Metodę wykorzystuje się również m.in. w walce ze stresem i w nauce języków obcych.
Z badań Tomatisa wynika, że przyczyną wielu spośród wymienionych zaburzeń (przyczyną
współwystępującą, a czasami jedyną) mogą być zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji
słuchowej. Te zaś - przy pomocy opracowanej przez niego metody - można skutecznie
usuwać, a przynajmniej minimalizować.
Przeciwwskazaniem do stosowania terapii metodą Tomatisa jest epilepsja, intensywna
farmakoterapia (zwłaszcza lekami psychotropowymi), choroby psychiczne, depresja, czy
uporczywe, niezdiagnozowane bóle głowy. W tych i innych wątpliwych przypadkach decyzja
należy do lekarza prowadzącego dziecko i do rodziców.
Podstawą do zakwalifikowania dziecka na terapię metodą Tomatisa jest występowanie u
niego objawów zaburzenia uwagi słuchowej potwierdzonych wynikami badania. Warto więc
wiedzieć, jakie są przyczyny i objawy zaburzenia uwagi słuchowej.
Przyczynami zaburzeń uwagi słuchowej mogą być:
· powikłania w okresie ciąży i w okresie okołoporodowym,
· opóźnienie rozwoju psychoruchowego,
· opóźnienie rozwoju mowy,
· nawracające zapalenia uszu,
· adopcja, wczesne oddzielenie od matki, rozłąka z rodzicami,
· wszelkie traumatyczne przeżycia, wszelkie urazy emocjonalne na każdym etapie rozwoju.
Objawy zaburzeń uwagi słuchowej podzielić można na kilka grup:
1. objawy związane ze słuchaniem receptywnym, czyli ze słuchaniem tego, co dociera z
zewnątrz:
- nadwrażliwość na dźwięki,
- zaburzenia koncentracji,
- mylenie podobnie brzmiących słów,
- błędna interpretacja pytań i poleceń,
- konieczność częstego powtarzania poleceń i nieumiejętność spełniania poleceń
wieloczłonowych;
2. objawy związane ze słuchaniem ekspresyjnym, dotyczącym w głównej mierze słuchowej
kontroli własnych wypowiedzi:
- monotonne wypowiedzi,
- problemy z płynnością i wyrazistością wypowiedzi,
- ubogie słownictwo, nadużywanie stereotypów,
- mylenie liter lub odwracanie ich kolejności,
- słabe rozumienie tekstu czytanego,
- problemy z czytaniem na głos,
- problemy z głoskowaniem,
- nieumiejętność czystego śpiewania;
3. objawy zaburzeń uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej w obrębie funkcji
motorycznych:
- brak poczucia rytmu,
- niewyraźne pismo,
- mylenie strony prawej i lewej,
- problemy z organizacją i struktura ruchu,
- mieszana dominacja;
4. objawy w zakresie poziomu energii:
- trudności z porannym wstawaniem,
- męczliwość,
- poczucie przytłoczenia,
- uleganie przygnębieniu,
- bierność lub nadaktywność;
5. objawy w zakresie postaw społecznych:
- mała tolerancja na frustrację,
- brak wiary w siebie, nieśmiałość,
- tendencja do wycofywania się,
- drażliwość,
- niedojrzałość,
- brak motywacji do nauki i pracy,
- negatywne nastawienie do nauki i pracy.
Jak widać, obszar zależny od tego, jak słyszymy - jest bardzo rozległy. Ale też zakres funkcji
narządu słuchu jest bardzo szeroki. Jego funkcje to:
- odbiór i percepcja bodźców akustycznych,
- regulacja równowagi ciała przez ocenę siły ciężkości,
- dynamizacja aktywności mózgu.
Z tej ostatniej, niespecyficznej funkcji narządu słuchu, rzadko zdajemy sobie sprawę, a jest to
funkcja niezwykle ważna, gdyż układ słuchowy jest najpoważniejszym dostarczycielem
energii do mózgu i powoduje znacznie większą stymulację kory mózgowej niż którykolwiek
z pozostałych zmysłów. Szczególnie energetyzujące są dźwięki o wysokich
częstotliwościach. Energia, jaką ze sobą niosą,
jest znacznie wyższa niż energia zużywana na ich przewodzenie i przetwarzanie. Jest ona
pokarmem dla mózgu - utrzymuje go w stanie pobudzenia, w stanie aktywności.
Wracając do metody Tomatisa - w terapii tą metodą możemy eliminować zaburzenia w
zakresie wszystkich funkcji narządu słuchu,
o których była wcześniej mowa, oczywiście pod warunkiem, że nie występują ograniczenia w
postaci organicznych uszkodzeń mózgu
lub narządu słuchu. Jednak nawet w przypadku poważnego niedosłuchu, mimo że nie
podniesiemy progów słyszenia, mamy możliwość poprawy choćby jakości słuchania, co jest
niezwykle ważne w kształtowaniu się głosu, mowy, komunikacji językowej, w przyswajaniu
sobie umiejętności czytania i pisania, a ma też niebagatelny wpływ na postawę ciała,
koordynację ruchów, stany emocjonalne i poziom aktywności życiowej.
3. Badania diagnostyczne kwalifikujące do terapii
Objawy zaburzeń uwagi słuchowej są tak różnorodne, jest ich tak wiele i dotyczą tak
rozległego obszaru, że samo stwierdzenie ich występowania u dziecka wyłącznie na
podstawie obserwacji nie wystarcza do tego, by podjąć terapię. Przyczyny niektórych
objawów
mogą być zupełnie inne. Weryfikujemy to przy pomocy badania. Jeśli u dziecka stwierdzamy
objawy (omówione w p. 2.) i badanie potwierdzi występowanie u niego zaburzeń uwagi
słuchowej bądź zaburzeń lateralizacji słuchowej, wówczas zastosowanie terapii metodą
Tomatisa będzie zasadne i pożądane.
Badania diagnostyczne obejmują: wywiad, test uwagi słuchowej, test lateralizacji słuchowej
oraz inne testy i diagnozy zależnie
od potrzeb (testy lateralizacji ręki, nogi, oka; badanie audiometryczne słuchu, badanie
foniatryczne, opinia logopedyczna, ocena pedagogiczna, ocena psychologiczna i inne).
Terapię stosować można wyłącznie za zgodą rodziców.
Do przeprowadzenia testu uwagi słuchowej służy odpowiednio skalibrowany w tym celu
audiometr. Przy jego pomocy bada się:
- uwagę słuchową zewnętrzną (drogą powietrzną; osobno ucho lewe i prawe),
- uwagę słuchową wewnętrzną (drogą kostną; osobno ucho lewe i prawe),
- umiejętność lokalizacji dźwięku (zarówno drogą powietrzną jak i kostną; za każdym razem
osobno dla ucha prawego i lewego),
- umiejętność dyskryminacji wysokości dźwięków (drogą powietrzną; osobno dla ucha
prawego i lewego).
Przy pomocy audiometru badamy również lateralizację słuchową.
Wyniki badań nanosi się na siatkę diagramu pokazującego zależności między natężeniem i
częstotliwością (tj. wysokością) dźwięku.
W ten sposób wykreśla się krzywe powietrzne i kostne dla ucha lewego i prawego,
zaznaczając częstotliwości, w których wystąpiły błędy lokalizacji i dyskryminacji , czyli
różnicowania wysokości dźwięku.
Diagnoza i programowanie terapii oparte są na interpretacji otrzymanych diagramów.
Wynikają one z analizy:
- przebiegu krzywych (ich kształtu i dynamiki oraz tego, w których strefach i jak odbiegają od
normy),
- wzajemnego układu krzywych: powietrznej i kostnej w każdym uchu,
- relacji w przebiegu tych krzywych między uchem prawym i lewym (tzn. stopnia harmonii
ich przebiegów),
- obszaru zaburzonej dyskryminacji i błędów w lokalizacji dźwięków.
4. Jak działa „elektroniczne ucho” w terapii metodą Tomatisa
Terapia metodą Tomatisa to trening słuchowy, w którym poprzez specjalne oddziaływanie na
narząd słuchu modyfikujemy trwale
sposób słyszenia, a tym samym działamy pobudzająco na różne obszary kory mózgowej,
przygotowując mózg do nowego, pożądanego rodzaju aktywności.
Trening słuchowy w tej terapii polega na systematycznym odsłuchiwaniu zaplanowanego
stosownie do diagnozy programu muzycznego. Do dyspozycji mamy 50 płyt CD z
odpowiednim materiałem dźwiękowym, wykorzystującym głównie muzykę instrumentalną
aczerpniętą
z utworów Mozarta i muzykę wokalną z chorałów gregoriańskich; jest też trochę walców i
muzyki hymnowej. W większości jest to materiał wstępnie przetworzony; tzn. np. wstępnie
przefiltrowany, wzbogacony w pewne pasma częstotliwości lub skondensowany. Dalszej
obróbki materiału muzycznego dokonujemy - zgodnie z potrzebami zaplanowanej terapii -
przy pomocy tzw. „elektronicznego ucha”. Jest ono połączone ze wzmacniaczem,
odtwarzaczem CD i rozgałęziaczem posiadającym 3 listwy, do których można podłączyć 12
par słuchawek.
Są to słuchawki, przez które sygnał dźwiękowy można podawać wyłącznie drogą powietrzną
lub wyłącznie drogą kostną albo obiema jednocześnie, zmieniając przy tym dowolnie
natężenie dźwięku na którejś z tych dróg lub w dowolnym uchu.
„Elektroniczne ucho” sprzężone jest z komputerem. Program komputerowy pozwala ustawić
parametry stosownie do potrzeb wynikających z diagnozy. Można tu manipulować takimi
funkcjami, jak: bramkowanie, wyprzedzenie, opóźnienie, balans i filtrowanie
górnoprzepustowe.
„Elektroniczne ucho” umożliwia ćwiczenie mechanizmów akomodacyjnych ucha
środkowego, co pozwala narządowi słuchu „otworzyć się” na pewne, dotąd niedostępne
zakresy częstotliwości. Mikrogimnastyce mięśni ucha środkowego (napinacza błony
bębenkowej i mięśnia strzemiączkowego) służy funkcja opóźniania i wyprzedzania - obie
możliwe są dzięki tzw. bramkowaniu. Wzmacniacz wyposażony jest w bramkę elektroniczną
z jednym wejściem elektronicznym dla dźwięku i dwoma obiegami elektronicznymi na
wyjściu, co daje możliwość niejako rozdzielenia dźwięku na składowe ciemne (niskie
częstotliwości) i jasne (wysokie częstotliwości) i przepuszczania ich osobno jednym i drugim
kanałem. Przy niskich częstotliwościach błona bębenkowa osiąga stan relaksacji (jest
minimalnie napięta), zaś wysokie częstotliwości powodują jej napinanie. Czas otwierania się
bramki, umożliwiającej przejście sygnału z jednego do drugiego kanału, można wydłużać.
Wydłużając ten czas, czyli opóźniając przejście sygnału z kanału pierwszego do drugiego,
wydłużamy tym samym okres naturalnej latencji, tj. czas niezbędny na przygotowanie się
ucha do słuchania. Maksymalne opóźnienie, możliwe tu do uzyskania, wynosi 250
milisekund.
Inną, ważną funkcją urządzenia – służącą również mikrogimnastyce mięśni ucha środkowego
- jest funkcja wyprzedzenia. Wyprzedzenie to wcześniejsze dojście dźwięku do ucha
wewnętrznego drogą kostną, zanim dotrze on tam drogą powietrzną. Dźwięk, odebrany
wcześniej drogą kostną, zostaje w uchu wewnętrznym poddany wstępnej analizie, co
powoduje lepszą adaptację napięcia błony bębenkowej, co z kolei ma wpływ na lepsze
przewodzenie dźwięków drogą powietrzną. Maksymalny czas wyprzedzenia wynosi 2,5 sek.
(minimalny 250 milisekund). Czas ten w „elektronicznym uchu” praktycznie uzyskuje się
przez opóźnienie podawania dźwięku drogą powietrzną w stosunku do drogi kostnej przy
przechodzeniu dźwięku z kanału do kanału przez wspomnianą wcześniej elektroniczną
Zgłoś jeśli naruszono regulamin