III.WIEDZĄ DZIECI JAK SEGREGOWAĆ ŚMIECI cz.I
Cele ogólne:
-rozwijanie u dzieci pozytywnych nawyków i zachowań proekologicznych (12)
-wspieranie dziecka w rozwoju czynności intelektualnych potrzebnych w poznawaniu i rozumieniu siebie i otoczenia (4.1,3)
-stwarzanie sytuacji wspomagających rozwój mowy (3.1,3,4)
-kształtowanie nawyków kulturalnych, wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku w swoim otoczeniu (2.5)
1.Słuchanie bajki „O śmiecioludkach”K. Bobulskiej
-dziecko potrafi wysłuchać bajkę w ciszy i skupieniu.
Ewaluacja:
-obserwacja dzieci podczas czytania
2.Rozmowa kierowana na temat utworu, bogacenie słownika dzieci
-jakich bohaterów poznaliście w bajce?
-z jakich królestw pochodzą?
-co to jest segregowanie odpadów?
-co nam daje takie segregowanie?
-dziecko potrafi odpowiedzieć zdaniem na pytanie nauczycielki
-dziecko pozna nowe wyrazy, wzbogaci zasób słownika czynnego ( kontenery, odpady segregacja itd.)
-dziecko wie co to są odpady i rozumie istotę segregacji
-wypowiedzi dzieci
3.Zabawa ruchowo- naśladowcza „Spacer po lesie”. Dzieci chodzą po okręgu nauczycielka podaje instrukcje i wykonuje je razem z dziećmi:
-chodzimy po lesie w podskokach z nogi na nogę
-wykonujemy „mrówcze skoki”
-podnosimy wyrzucony papierek i chowamy do kieszeni
-przeskakujemy kałużę
-podnosimy plastikową butelkę, zgniatamy ją i chowamy do plecaka
-znajdujemy puszkę, podnosimy ją ,gnieciemy butem i chowamy do plecaka
-zarzucamy ciężki worek na plecy
-powoli wychodzimy z lasu.
Siadamy na dywanie, w rogach 4 pojemniki w kolorze niebieskim, białym, żółtym, zielonym. Pytamy dzieci gdzie wrzucą znalezione w lesie śmieci
-gdzie wrzucą papierek?
-gdzie plastikową butelkę?
-gdzie szklaną butelkę
-co wrzucimy do zielonego pojemnika?
Pomoce: obrazki
-dzieci potrafią naśladować ruchem określone czynności
- dzieci bawią się bez potrącania się
-dzieci będą potrafiły wymienić podstawowe rodzaje śmieci gromadzonych przez człowieka
-dzieci będą wiedziały do którego kontenera wrzucamy dany rodzaj odpadów
-obserwacja ruchów, gestów wykonywanych przez dzieci
-odpowiedzi na postawione pytania
4.Ćwiczenie graficzne „ Kolorowe kontenery”. Każde dziecko koloruje na wskazany kolor kontener
-dziecko potrafi przyporządkować kolor kontenera do wyrzucanego doń odpadu
-uzupełnione karty pracy
5.Nauka piosenki „Śmieciu precz”
-dziecko potrafi zaśpiewać piosenkę zbiorowo
-śpiewanie piosenki
6.Zabawa dydaktyczno- ruchowa „Wędrówka na wysypisko” .Na dywanie leżą porozrzucane obrazki różnego rodzaju odpadów. Nauczyciel mówi: „ A teraz drogie dzieci zabiorę was na wyprawę na wysypisko śmieci, zobaczcie ile tu śmieci. Niestety zapach tu nie jest przyjemny, więc zatkajmy nosy A teraz chodźcie za mną (dzieci wędrują za nauczycielką po Sali). Jesteśmy na miejscu. Teraz pooglądajcie wysypisko. Każde z was ma za zadanie odszukać kartkę z narysowanym śmieciem. Ruszajcie komu uda się znaleźć jakiś śmieć wraca z nim i siada.
Dzieci opowiadają o swoim rysunku, jaki to rodzaj odpadu i wrzucają go do odpowiedniego pojemnika stojącego na dywanie. Próbujemy oszacować , w którym jest najwięcej odpadów, a w którym najmniej, następnie głośno przeliczamy rysunki- odpady.
-dzieci potrafią naśladować wskazane ruchy, czynności
-dziecko potrafi odszukać kartkę ze śmieciem i przyporządkować go do odpowiedniego pojemnika
-dziecko klasyfikuje
-dziecko próbuje oszacować ilość elementów, przelicza
-obserwacja dzieci podczas zabawy
7.Zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa „Akcja segregacja”. Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy sobie razem kolory kontenerów jakie poznaliśmy. Są to niebieski, żółty, zielony, biały. Dzieci podzielone na drużyny oznaczone szarfami. Dzieci biegają po Sali na hasło segregacja ustawiają się w swoich drużynach .Za każdym razem w sposób , który wcześniej tłumaczy nauczycielka
-łapiemy się za ręce i stajemy w kole
-ustawiamy się w rzędzie
-kucamy trzymając się za ręce
-dziecko wykona polecenia nauczycielki
-dziecko potrafi ustawić się w kole, w rzędzie
8. Wycieczka do stojących w pobliżu przedszkola kontenerów. Utrwalenie poznanych wiadomości. Nauczycielka trzyma worek , w którym zgromadziła różnego rodzaju odpady dzieci kolejno wyciągają po jednym przedmiocie i wrzucają go do określonego kontenera
-dziecko potrafi segregować śmieci
-dzieci potrafią chodzić parami
-dzieci poruszają się bezpiecznie podczas poruszania się i przechodzenia przez ulicę w czasie wycieczki
-obserwacja dzieci
9.Praca plastyczna „ Wazony”.
Dzieci malują farbami lub ozdabiają za pomocą plasteliny , koralików, wstążek wcześniej przyniesione z domu butelki lub duże słoiki. Ze zużytej butelki, słoika tworzą wazon. Dziecko dowiaduje się , że niektóre odpady można ponownie wykorzystać.
-dziecko potrafi wykonać wazon z przyniesionej butelki, słoika
-dziecko potrafi ozdobić butelkę, farbami, plasteliną, koralikami
-dziecko poznaje możliwości ponownego wykorzystania odpadów
-wystawka prac dzieci w szatni
10.Utworzenie na tablicy słownika obrazkowego z nowopoznanych wyrazów np.: kontener, odpad, segregacja, makulatura, szkło, metal idp),
0 ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
-podział wyrazów na sylaby
-tworzenie zdań z podanymi wyrazami
-liczenie słów w zdaniu
-dziecko potrafi dzielić wyrazy na sylaby
-dziecko tworzy zdania i potrafi policzyć słowa w utworzonym przez siebie zdaniu
11,Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr.7
Pomoce: butelki plastikowe po wodzie mineralnej
- „Pospiesz się” dzieci w rozsypce, każde stoi przy butelce, wszyscy biegają między butelkami starając się żadnej nie przewrócić, na sygnał nauczycielki zatrzymują się przy najbliższej butelce- dla jednego dziecka powinno zabraknąć butelki
-„Bieg slalomem” dzieci ustawione w dwóch rzędach przed linią startu , butelki ustawione przed każdym rzędem przed linią startu, butelki ustawione przed każdym rzędem w odstępach jedna za drugą, na sygnał „wyścig” slalom do mety
-„wyścig dżdżownic” przygotowanie jak w poprzedniej zabawie, na sygnał wyścig w zespołach (dzieci połączone w gąsienice)
-butelkowe kręgle, butelki rozstawione jako kręgle, reszta butelek służy jako rzutki
-skoki pajacyków, butelki ustawione w rzędzie co 1m, dzieci przeskakują butelkę rozkrokiem
-wałkowanie ciasta, dzieci wałkują ciasto: w pozycji leżącej na brzuchu wyciągając ręce z butelką daleko w przód i wracają do klatki piersiowej pilnując, aby butelka dotykała cały czas podłoża
-masaż w parach, każde dziecko masuje butelką plecy dziecka siedzącego przed nim
-dziecko wykona określone ćwiczenia, ruchy
-dziecko słucha poleceń nauczycielki
-dziecko zwraca uwagę na bezpieczeństwo w zabawie, wykonuje ćwiczenia nie potrącając kolegów
-obserwacja dzieci podczas ćwiczeń gimnastycznych
hekasia