Sfery zaburzeń (wg. J. Smeji)
1. Poznawcza
a) zaburzenia percepcji wzrokowej:
· analizy wzrokowej
· syntezy wzrokowej
· pamięci wzrokowej
· koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
b) zaburzenia percepcji słuchowej:
· analizy słuchowej
· syntezy słuchowej
· pamięci słuchowej
c) zaburzenia mowy:
· artykulacyjne (logopedyczne)
· głosowe (wrodzone zniekształcenia aparatu mowy)
· brak umiejętności mówienia
d) zaburzenia myślenia:
· przewidywania
· rozumienia pojęć
· wnioskowania
· planowania
· analizy myślowej
· syntezy myślowej
· porównywania
· różnicowania
· uogólniania
2. Ruchowa
a) zaburzenia sprawności ruchowej (dużej motoryki)
b) zaburzenia sprawności manualnej (małej motoryki)
· rozmachowe
· manualne
· graficzne
c) zaburzenia koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej
d) zaburzenia orientacji przestrzennej
3. Emocjonalno – motywacyjna
a) stany podwyższonego nastroju (euforia, żarty, zaczepianie)
b) stany obniżonego nastroju (depresja, apatia, melancholia, smutek)
c) nieumotywowane wahania nastroju (szybkie przechodzenie z jednego w drugi)
c) rozhamowanie psychoruchowe (nadmierna ruchliwość, drażnienie, zaczepianie innych)
e) pobudzenie ruchowe (szczególnie kiwanie się u osób z głębokim UU)
f) nieadekwatne do bodźca reakcje obronne i ochronne (autoagresja, otępienie
uczuciowe)
4. Interakcji społecznych
a) Funkcjonowanie ucznia w:
· rodzinie
· środowisku
· szkole
· miejscach publicznych
· instytucjach kulturalnych itp.
b) Uczeń jako:
· członek społeczeństwa
· odbiorca i twórca kultury
· konsument itp.
c) Wykształcanie następujących umiejętności: samodzielność, zaradność życiowa, obowiązkowość, wchodzenie w interakcje społeczne, kultura osobista, zdolność rozumienia i oceny sytuacji społecznej, nawyki higieniczne, współodczuwanie, przygotowanie do pracy zawodowej
asia2034