Przygotowanie psychiczne, teoretyczne, indywidualne.pdf
(
37 KB
)
Pobierz
Przygotowanie Psychiczne, Teoretyczne i Intelektualne
W przygotowaniu sportowca tkwią na ogół znaczne rezerwy, umoŜliwiające uzyskanie
postępu wyników i wykazanie większej skuteczności startowej bez konieczności zwiększenia
wymiaru treningu.
Prawidłowo prowadzone przygotowanie psychiczne, w tym szczególnie wolicjonalne,
moŜe pozwolić na efektywniejsze wykorzystanie własnych moŜliwości, a takŜe spełnić
profilaktyczną rolę wobec napięć wynikających z uprawiania sportu. Jest to główna sfera
bezpośredniego oddziaływania trenera na zawodników.
Przygotowaniem psychicznym
określa się całokształt oddziaływań na psychikę,
zapewniających kształtowane gotowości do treningu i walki sportowej.
Pojęcie to obejmuje szereg zjawisk i procesów, między innymi:
¡
rozwijanie motywacji i nastawień,
¡
kształtowanie cech psychicznych,
¡
przygotowanie wolicjonalne,
¡
elementy wychowania intelektualnego,
¡
elementy przygotowania techniczno–taktycznego,
¡
elementy przygotowania sprawnościowego.
DuŜą rolę odgrywają
motywy
, które są siłą pobudzającą do treningu i walki oraz
pokonywania trudności w drodze do celu. MoŜna wyodrębnić motywy moralne i materialne,
a takŜe osobiste i społeczne. Umiejętne kierowanie nimi i ich wykorzystanie jest
nieodzownym czynnikiem przygotowania psychicznego. Często u dzieci, początkowe motywy
i zainteresowania są przypadkowe lub powierzchowne. Rozbudowanie głębszej motywacji
i dalszy rozwój zaleŜą od kierunku oddziaływań pedagogicznych i doświadczeń
wzbogacających treści i znaczenia przeŜyć sportowych. Pierwsze wychowawcze zadanie
trenera polega na tym, aby rozwinąć je w głęboko uświadomione dąŜenie oparte na osiąganiu
wspólnych celów oraz mocnych zasad moralnych. Właśnie w tym okresie naleŜy wpajać
podstawowe reguły etyki sportowej.
Jednym z głównych składowych przygotowania psychicznego jest
przygotowanie
wolicjonalne
, polegające na kształtowaniu cech woli lub szeroko rozumianego pojęcia cech
charakteru.
Cechy woli naleŜy rozumieć jako dyspozycje do świadomego i celowego regulowania
postępowania, do podejmowania decyzji i wysiłków dla realizacji określonych działań,
zachowań i postaw oraz powstrzymywania lub zaniechania innych, zwłaszcza, jeŜeli te
działania związane są ze świadomym i aktywnym przezwycięŜaniem wewnętrznych lub
zewnętrznych przeszkód.
Do głównych cech woli zalicza się:
¡
inicjatywę;
¡
zdecydowanie;
¡
śmiałość;
¡
samoopanowanie;
¡
wytrwałość.
Ich kształtowanie powinno towarzyszyć treningowi we wszystkich jego fazach.
W poszczególnych dyscyplinach cechy woli przejawiają się w róŜny sposób, zaleŜnie od
warunków i form działania oraz skali trudności, powstających w trakcie ich wykonywania.
Dlatego teŜ moŜna wyodrębnić dla kaŜdej dyscypliny charakterystyczne cechy wiodące.
Przygotowanie wolicjonalne nie mo
Ŝ
na traktowa
ć
w sposób oderwany, lecz nale
Ŝ
y
realizowa
ć
je w trakcie wszystkich zada
ń
w procesie treningu
.
Metody przygotowania wolicjonalnego polegają na:
¡
regularnym wdraŜaniu do obowiązkowej i systematycznej realizacji programu treningu
i przyzwyczajeniu do warunków startowy;
¡
planowy wprowadzaniu dodatkowych trudności, zwiększaniu stopnia trudności
stawianych zadań, stałe zwiększanie i regulowanie obciąŜeń treningowych;
¡
wykorzystywanie reguł i warunków zawodów (walki sportowej);
¡
stopniowym nasilaniu funkcji samowychowania.
Nieodł
ą
cznym elementem przygotowania psychicznego powinno by
ć
te
Ŝ
przygotowanie intelektualne i teoretyczne
.
Przygotowanie intelektualne
to przygotowanie zawodnika wyposaŜonego w zasób
wiedzy ogólnej i specjalistycznej do aktywnego, świadomego i racjonalnego uczestnictwa
w działalności sportowej, wdraŜania do samodzielnego rozwiązywania zadań oraz
samooceny, samokontroli i analizy treningu i zawodów.
Efektywność szkolenia w duŜej mierze zaleŜy od zasobu posiadanej sportowej wiedzy.
Przygotowanie teoretyczne
polega na wyposaŜeniu zawodnika w odpowiedni zasób
wiedzy o sporcie, o człowieku, o uprawianej dyscyplinie. Konieczne jest podnoszenie jej
poziomu w całym procesie szkolenia.
W zakresie wiedzy, która stanowi równieŜ treść intelektualnego kształcenia zawodnika,
waŜne są takie elementy jak:
¡
informacje o charakterze światopoglądowym, motywacyjnym, sportowo–etycznym
i kultury ogólnej;
¡
wiadomości o ogólnych zasadach szkolenia, biologiczne i psychologiczne podstawy
działalności sportowej, wiedza o technice i taktyce, środkach i metodach, organizacji
i budowie treningu, zasadach sportowego trybu Ŝycia, sposobach odnowy biologicznej,
higienie urazach i chorobach, sposobie ich zapobiegania i leczenia itp.
Bezpośrednie przekazywanie wiedzy związane jest z uzasadnieniem przez trenera
stawianych zadań, kształtowaniem świadomego i aktywnego stosunku do treningu,
kierowaniem realizacją pracy i analizą wyników.
Określone znaczenie w intelektualnym kształceniu zawodnika ma system zajęć
teoretycznych, organizowanych równolegle z treningiem oraz kierowanie samokształceniem
i rozwojem poznawczych zainteresowań zawodnika.
Planuj
ą
c zadania z zakresu przygotowania teoretycznego i intelektualnego, nale
Ŝ
y
uwzgl
ę
dni
ć
mo
Ŝ
liwo
ś
ci percepcyjne dziecka, wynikaj
ą
ce z fazy rozwoju
. DuŜe znaczenie
ma indywidualizacja podejścia wychowawczego, zadań, metod i form oddziaływania
pedagogicznego.
Plik z chomika:
mazzi198913
Inne pliki z tego folderu:
Partia wloska_podstawowe warianty.doc
(29 KB)
Partia szkocka_podstawowe warianty.doc
(27 KB)
Partia hiszpanska_podstawowe warianty.doc
(27 KB)
Obrona sycylijska_podstawowe warianty.doc
(30 KB)
Obrona francuska_podstawowe warianty.doc
(28 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
Budownictwo
Filmy (h filmy)
FOTO panorama
hiszpański
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin