Ga┼Ť.doc

(756 KB) Pobierz

Gaś – Wybrane zagadnienia wspomagania psychologicznego młodzieży

1.       OKRES DOJRZEWANIA DROGĄ DO DOROSŁOŚCI

Okres dojrzewania to szczególny okres rozwojowy, w którym dokonują się zmiany w obrazie siebie, w relacjach interpersonalnych, wzrasta liczba doświadczeń osobistych i społecznych, zmieniają się możliwości osiągania celów, krystalizuje się tożsamość….

Stadia rozwojowe w okresie dojrzewania

·         Według Varenhorsta

ü      Wczesna adolescencja (12-15)

ü      Środkowa adolescencja (15-18)

ü      Późna adolescencja (18-22)

·         Hatcher ( dodał preadolescencję 10-12, a potem jak wyżej)

·         Bloss

ü      Preadolescencja (ok. 9-11) charakterystyczne dla tego okresu jest dojrzewanie płciowe, napięcia popędowe, wrogość u chłopców i zachowania chłopięce u dziewczyn

ü      Wczesna adolescencja (ok. 10-12) rozpoczyna się proces oddzielania się od rodziców, pojawiają się lęki i samotność a także preferowanie relacji rówieśniczych

ü      Pełna adolescencja (12-17) gwałtowne zmiany w sferze życia emocjonalnego à arogancja, buntowniczość, lekceważenie autorytetów. Intensyfikacja wymiaru życia seksualnego (wg Gasia heteroseksualnego)

ü      Późna adolescencja (17-20) konsolidacja życia psychicznego, kończy się proces identyfikacji psychoseksualnej, dążenie do partnerstwa

ü      Okres poadolescencyjny (powyżej 20) konsolidacja ról społecznych i wybór stylu życia, pojawia się poczucie siły, stabilizuje się poczucie osobistej godności i szacunek do samego siebie

Cele rozwojowe wg Varenhorsta

·         Doświadczenie fizycznej dojrzałości seksualnej (zwykle między 12 a 16), wiąże się ze strefą biologiczną, wymaga zmiany obrazu siebie, przyjęcia nowych ról

·         Rozwijanie własnej indywidualności à odpowiedź na pytania „kim jestem?”, „jakie są moje relacje z innymi?” prowadzi do stabilnej koncepcji siebie

·         Kształtowanie zobowiązań społecznych à włączenie się do współdziałania z szerokim społeczeństwem, prowadzi do odkrycia sensu życia, określenia swojego miejsca w społeczeństwie

·         Uzyskanie autonomii à najtrudniejsze zadanie, zarówno dla nastolatka jak i jego rodziców, polega na stopniowym uwalnianiu się od rodziców i wzrostu znaczenia grupy rówieśniczej

·         Wyrastanie z egocentryzmu à który przejawia się w poczuciu „bycia na scenie”, rodzaju psychicznej samotności (nikt mnie nie rozumie). Przewalczenie egocentryzmu prowadzi do poczucia wspólnoty z innymi i dostrzeżeniu problemów innych ludzi.

·         Reorganizacja systemu wartości à wiąże się z reorganizacją systemów myślenia i przejściem od konkretów do abstrakcji

 

Trudności jakie napotyka nastolatek przy osiąganiu powyższych celów wg Burgina (choć bardziej to wygląda na zadania)

·         Wytworzenie nowych wzorców działania i przeżywania

·         Wykształcenie dojrzałych mechanizmów kontrolujących agresję

·         Rozwinięcie procesów regulacyjnych (w związku z nasileniem popędów)

·         Doświadczenie żalu po utraconym dzieciństwie

·         Uświadomienie sobie odpowiedzialności za własne uczucia, myśli i działania

·         Zdobycie nowej identyfikacji

Wnioski

·         Nie należy traktować okresu dojrzewania jako biernego oczekiwania na dorosłość! W tej fazie życia młodzi ludzie są bardzo aktywni

 

2.       ROZWOJOWE ZNACZENIA ZABURZEŃ W ZACHOWANIU NASTOLATKÓW

 

*Zachowania dewiacyjne mogą stanowić element rozwoju nastolatka, odgrywają ważną rolę w osiąganiu wczesnej dorosłości

Źródła zachowań dewiacyjnych wg Norem-Hebeisen i Hendin

·         5 kategorii czynników współwystępujących z zaburzeniami zachowania:

ü      Fizjologiczno-genetyczne (takie procesy somatyczne jak nadpobudliwość, alergie, dziedziczność, poziom cukru we krwi à współwystępują np. z odurzaniem się)

ü      Poznawczo-emocjonalne (systemy wartości, motywacja, emocje à łączą się ze strategiami poszukiwania sensu życia, lękiem i depresją)

ü      Behawioralne (obejmują odreagowanie, rozwiązywanie problemów, samokontrolę)

ü      Sieć społeczna (rówieśnicy, rodzice, nauczyciele)

ü      Społeczno-kulturowe (media, poglądy na temat młodzieży, przepisy prawne)

 

Korelaty wspólne dla większości zachowań dysfunkcjonalnych młodzieży zwykle obejmują 3 kategorie czynników – poznawczo emocjonalne ( niska samoocena, impulsywność, negatywne postawy wobec szkoły, niskie aspiracje), behawioralne (łamanie dyscypliny szkolnej, używanie środków odurzających), sieci społeczne (patologie w rodzinie)

·         Młodzież podejmuje zachowania dysfunkcjonalne głównie na skutek takich zmiennych jak:

ü      Stresy (częste i silne)

ü      Brak w zakresie umiejętności (rozwiązywania problemów, porozumiewania się)

ü      Sytuacja presji

Powyższe zmienne współdziałają ze sobą a wygląda to tak:

P1030250.JPG

 

Istota zaburzeń wg Jessora

Każde dysfunkcjonalne działanie jest wypadkową wzajemnych interakcji między trzema grypami zmiennych

Każdy z tych systemów jest skomponowany ze struktury powiązanych ze sobą zmiennych i tak skonstruowany, że jego konsekwencją jest skłonność do zachowań dewiacyjnych  (jest to teoria opisowa a nie wyjaśniająca!)

·         Zmienne wyjściowe i podstawowe

ü      Struktura społeczno-demograficzna

ü      Socjalizacja

·         Zmiennych społeczno- psychologicznych

ü      System osobowości

ü      System spostrzegania środowiska (najbardziej niezmienny związek z zachowaniem)

§         Zmienne bliższe (bezpośrednio implikują działania)

§         Zmienne dalsze (mniejsze znaczenie w determinowaniu zachowań)

·         Zmienne zachowania społecznego

ü      System zachowań

§         Struktura zachowań dewiacyjnych

§         Struktura zachowań konwencjonalnych

(W zależności od przebiegu działania, społecznego kontekstu, znaczenia dla osoby, wieku, płci, statusu społecznego i okresu historycznego)

Trochę to skomplikowane, ale może to Wam rozjaśni w głowach J :

 

P1030251.JPG

 

Nie wszystkie zachowania dewiacyjne są jednoznacznie złe. Niekiedy są one ukierunkowane na cel i pełnią określone funkcje. Są to zachowania takie jak:

·         Działania instrumentalne (ukierunkowane na osiągnięcie zablokowanego celu)

·         Działania manifestujące opozycję (wobec autorytetu, społeczeństwa – np. Hipisi podczas wojny w Wietnamie)

·         Działania ukierunkowane na redukcję lęku, frustracji i obaw (zachowania ucieczkowe – narkotyki, Internet)

·         Sposoby manifestowania solidarności z rówieśnikami, uzyskiwania poczucia przynależności do grupy rówieśniczej lub doświadczania identyfikacji z grupą młodzieżową

·         Działania zmierzające do zademonstrowania sobie  i innym osobom znaczących ważnych atrybutów własnej tożsamości (np. palę bo chcę być „twardzielem”)

·         Zachowania pozwalające na pozorne osiągnięcie wyższego poziomu rozwoju (seks i alkohol jako atrybuty dorosłości)

Nowaka koncepcja kryzysu społecznego

·         Zdaniem autora wszelkie zaburzenia zachowania są konsekwencją długotrwałego kryzysu społecznego. W takiej sytuacji dotychczas efektywne środki przestają służyć realizacji celów. Autor wyróżnia 9 typów adaptacji:

ü      Konformizm (kontynuacja osiągana celów za pomocą dotychczasowych środków)

ü      Frustracyjna fiksacja (uporczywe trzymanie się celów, bez wiary na ich realizację, niezdolność zmiany środków)

ü      Innowacja w zakresie środków (przy zachowaniu dotychczasowych celów à może prowadzić do dewiacji)

ü      Innowacja w zakresie celów (dotychczasowe środki à może prowadzić do dewiacji)

ü      Wycofanie się (odrzucenie zarówno celów jak i środków)

ü      Rytualizm (fiksacja na środku, mimo zmienionych warunków. Celem jest dążenie do podtrzymania własnej wartości)

ü      Kontrrytualizm (własny rytuał, powstały na bazie opozycji do norm instytucjonalnych, mechanizm pośredni między wycofaniem się a rytualizmem)

ü      Utopia (nowy cel  ale brak środków na jego osiągnięcie, prowadzi do zamknięcia się w sferze marzeń. Gdy pojawią się środku utopia przechodzi w bunt)

ü      Bunt (zmiana celów i środków)

 

3.       PROCES WSPOMAGANIA

Aby pomóc młodzieży, zdaniem Varenhorsta należy:

·         Okazywać młodzieży więcej szacunki

·         Okazywać młodzieży więcej zaangażowania i zainteresowania

·         Tworzyć młodzieży warunki do konstruktywnego eksperymentowania w życiu

·         Tworzyć młodzieży warunki do rozwijania kompetencji społecznej

·         Zapewnić młodzieży możliwość korzystania z pomocy dorosłych wolontariuszy lub specjalistów

·         Stworzyć młodzieży więcej okazji do rozwoju moralnego

·         Udzielać młodzieży pomocy w odnajdywaniu sensu życia

Modele wspomagania według Brickmana i współpracowników:

Podstawą do ich wyróżnienia jest odpowiedź na pytania: kto jest odpowiedzialny za zaistniałe trudności i kto jest odpowiedzialny za ich rozwiązanie>

·         Model medyczny

ü      Człowiek nie jest odpowiedzialny ani za trudności ani za wspomaganie

ü      Traktuje się go jak osobę chorą

ü      Jego zadaniem jest poszukanie fachowej pomocy i bezdyskusyjne podporządkowanie się

ü      Niebezpieczeństwo: ubezwłasnowolnienie, apatia

ü      Atrakcyjny model dla wspomagającego – nieograniczona kontrola

ü      Dominuje w szkole podstawowej

·         Model kompensacyjny

ü      Człowiek nie jest odpowiedzialny za powstanie problemów ale jest odpowiedzialny za ich rozwiązanie

ü      Przyczyną trudności jest to, że jednostka nie otrzymuje tego  co jest jej potrzebne do życia i do czego ma prawo

ü      Zadaniem osoby wspomagającej jest kompensowanie dotychczasowych braków i współpraca

ü      Wartość – akcent na twórczą aktywność człowieka, szacunek do osoby wspomaganej

ü      Minus- może powstać nieufność i wrogość wobec otoczenia, ponieważ trzeba się zmagać z problemami niezawinionymi przez siebie

ü      Szkoła średnia

·         Model oświatowy

ü      Człowiek jest odpowiedzialny za pojawienie się swoich problemów a nie jest odpowiedzialny za ich rozwiązanie

ü      Pomoc koncentruje się na edukacji wspomaganego

ü      Osoba wspomagana utwierdza się w przekonaniu o własnej słabości

ü      Klasyczny przykład AA

ü      Negatywne strony- obsesyjna koncentracja na problemie

ü      Stosują go placówki resocjalizacyjne

·         Model moralny

ü      Człowiek jest odpowiedzialny i za problemy i za rozwiązania

ü      W konsekwencji inni nie są zobowiązani do pomagania a nawet nie potrafią skutecznie pomóc

ü      Problemy wynikają z jego lenistwa, zaniedbań

ü      Pomoc polega jedynie na uświadomieniu odpowiedzialności i zachęceniu do samodzielnego szukania rozwiązań

ü      Wartość – poczucie odpowiedzialności

ü      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin