schemat oceniania zadan otwartych.pdf

(42 KB) Pobierz
Schemat oceniania zadań otwartych
Schemat oceniania zadań otwartych
(materiały ć wiczeniowe dla klasy szóstej szkoły podstawowej – rok szkolny 2010/2011)
ZADANIE 21. (3 punkty)
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
I. Zastosowanie porównania ró Ŝ nicowego do rozwi ą zania problemu
Uczeń poprawnie oblicza długość trasy, przebytej drugiego dnia wycieczki
(22 km).
0 - 1
II. Zastosowanie porównania ilorazowego do rozwi ą zania problemu
Uczeń poprawnie oblicza długość trasy, pokonanej trzeciego dnia wycieczki
(11 km).
Uwaga:
Jeśli uczeń błędnie obliczył długość trasy, przebytej drugiego dnia,
ale poprawnie podzielił tę liczbę przez 2, to otrzymuje punkt za II kryterium.
0 - 1
III. Obliczenie długo ś ci trasy pokonanej w ci ą gu trzech dni
Uczeń poprawnie oblicza, ile kilometrów przeszli turyści w ciągu trzech dni
(50,5 km).
Uwaga:
Przyznajemy punkt tylko wtedy, gdy uczeń otrzymał punkt za spełnienie
kryterium I lub II.
0 - 1
ZADANIE 22. (3 punkty)
I. Obliczenie kosztu zakupu biletów dla dzieci
2 punkty – uczeń stosuje poprawny sposób obliczenia kosztu zakupu biletów
dla dzieci i poprawnie wykonuje obliczenia (92 zł).
1 punkt – uczeń stosuje poprawny sposób obliczenia kosztu zakupu biletów
dla dzieci, ale popełnia błąd rachunkowy w obliczeniach.
0 punktów – uczeń stosuje błędny sposób obliczenia kosztu zakupu biletów
dla dzieci.
0 - 2
II. Obliczenie ceny biletu dla dziecka
Uczeń poprawnie oblicza cenę biletu dla dziecka (2,3 zł).
Uwaga:
Uczeń otrzymuje punkt pod warunkiem, Ŝe otrzymał przynajmniej 1 punkt
za spełnienie I kryterium oraz uzyskany wynik jest mniejszy od 3,5 zł i jest
wynikiem dzielenia kwoty wyliczonej w I kryterium przez 40.
0 - 1
Uwaga:
Jeśli uczeń zapisuje tylko odpowiedź, to otrzymuje 0 punktów.
Uwaga dotycząca pracy ucznia z dysleksją:
Dopuszczamy pomyłki, powstałe przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych
graficznie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry, pominięcie lub przestawienie
przecinka.
Przykłady rozwi ą za ń :
3 punkty
2 punkty
106 – 4 · 3,5 = 92 (zł)
92 : 40 = 2,3 (zł)
106 – 4 · 3,5 = 94 (zł)
94 : 40 = 2,35 (zł)
425098224.038.png 425098224.039.png 425098224.040.png
2 punkty
1 punkt
106 – 4 · 3,5 = 92 (zł)
92 : 44 ≈ 2,10 (zł)
106 – 4 · 3,5 = 102 (zł)
102 : 40 = 3,55 (zł)
0 punktów
0 punktów
106 – 3,5 = 102,5 (zł)
102,5 : 40 ≈ 2,56 (zł)
106 : 40 = 2,65 (zł)
ZADANIE 23. (4 punkty)
I. Obliczenie pola trapezu
2 punkty – uczeń stosuje poprawny sposób obliczenia pola trapezu i poprawnie
wykonuje obliczenia (840).
1 punkt – uczeń stosuje poprawny sposób obliczenia pola trapezu, ale popełnia
błąd rachunkowy w obliczeniach.
0 punktów – uczeń stosuje błędny sposób obliczenia pola trapezu.
0 - 2
II. Ustalenie poprawnej metody obliczenia kosztu zakupu działki
2 punkty – uczeń stosuje poprawny sposób obliczenia kosztu zakupu działki
(poprawnie wyraŜa w arach liczbę wyznaczoną w pierwszym etapie zadania
i mnoŜy ją przez 3250) oraz bezbłędnie oblicza wartość iloczynu.
1 punkt – uczeń stosuje poprawny sposób obliczenia kosztu zakupu działki,
ale popełnia błąd rachunkowy podczas wyznaczania wartości iloczynu.
0 punktów – uczeń stosuje błędny sposób obliczenia kosztu zakupu działki.
Uwaga:
Uczeń otrzymuje punkty w II kryterium tylko wtedy, gdy liczba otrzymana
w I kryterium wyraŜa pole działki lub jej części.
Uczeń otrzymuje 0 punktów za całe zadanie, jeŜeli nie oblicza pola powierzchni
wielokąta.
0 - 2
Uwaga dotycząca pracy ucznia z dysleksją:
Dopuszczamy pomyłki powstałe przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych
graficznie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry, pominięcie lub przestawienie
przecinka.
Przykłady rozwi ą za ń :
4 punkty
4 punkty
P =
22
+
38
×
28
=
840
(m 2 )
P =
28
×
16
+
28
×
22
=
840
(m 2 )
2
2
8,4 · 3250 = 27300 (zł)
8,4 · 3250 = 27300 (zł)
3 punkty
3 punkty
P =
22
+
38
×
28
=
640
(m 2 )
P =
22
+
38
×
28
=
840
(m 2 )
2
2
6,4 · 3250 = 20800 (zł)
8,4 · 3250 = 27800 (zł)
2
425098224.041.png 425098224.001.png 425098224.002.png 425098224.003.png 425098224.004.png 425098224.005.png 425098224.006.png 425098224.007.png 425098224.008.png 425098224.009.png 425098224.010.png 425098224.011.png 425098224.012.png 425098224.013.png 425098224.014.png 425098224.015.png
2 punkty
2 punkty
P =
22
+
38
×
28
=
740
(m 2 )
P =
22
+
38
×
28
=
840
(m 2 )
2
2
7,4 · 3250 = 24000 (zł)
0,84 · 3250 = 2730 (zł)
2 punkty
1 punkt
P = 22 · 28 = 616 (m 2 )
6,16 · 3250 = 20020 (zł)
P =
22
+
38
×
28
=
940
(m 2 )
2
9,4 · 3520 = 33088 (zł)
1 punkt
0 punktów
P =
22
+
38
×
28
=
640
(m 2 )
P =
22
+
38
+
28
=
44
2
2
0,64 · 3250 = 2080 (zł)
0,44 · 3250 = 1430 (zł)
ZADANIE 24. (10 punktów)
I. Realizacja tematu
Uczeń pisze do bliskiej osoby list, w którym zachęca do spaceru po parku.
Wypowiedź zawiera opis jesiennej przyrody/parku (jako element ułatwiający
sformułowanie „zachęty”) oraz opisy/uzasadnienia przynajmniej dwóch zalet
wspólnej przechadzki – 3 punkty
Wypowiedź ucznia, oprócz zachęcania do spaceru, zawiera elementy opisu
jesiennej przyrody/parku oraz opis/ uzasadnienie jednej zalety wspólnej
przechadzki – 2 punkty
Wypowiedź zawiera tylko zachętę do spaceru po jesiennym parku lub jedynie
opis jednej zalety – 1 punkt
Uczeń nie pisze listu, nie zachęca… ani nie opisuje walorów spaceru lub pisze
list na inny temat – 0 punktów
0 - 3
II. Słownictwo i styl
Styl funkcjonalny dla listu (równieŜ zamieszczenie wszystkich wyznaczników
formalnych!), bogate słownictwo (szczególnie w opisach)
0 - 1
III. Poprawno ść j ę zykowa
nie więcej niŜ 1 błąd – 2 punkty
2-3 błędy – 1 punkt
więcej niŜ 3 błędy – 0 punktów
0 - 2
IV. Poprawno ść ortograficzna
nie więcej niŜ 1 błąd – 2 punkty
2-3 błędy – 1 punkt
więcej niŜ 3 błędy – 0 punktów.
0 - 2
Uczeń z dysleksją:
- rozpoczyna zdania wielką literą – 1 punkt
- tworzy tekst spójny i komunikatywny – 1 punkt
V. Poprawno ść interpunkcyjna
nie więcej niŜ 1 błąd – 2 punkty
2-3 błędy – 1 punkt
0 - 2
3
425098224.016.png 425098224.017.png 425098224.018.png 425098224.019.png 425098224.020.png 425098224.021.png 425098224.022.png 425098224.023.png 425098224.024.png 425098224.025.png 425098224.026.png 425098224.027.png 425098224.028.png 425098224.029.png 425098224.030.png 425098224.031.png 425098224.032.png 425098224.033.png 425098224.034.png 425098224.035.png
więcej niŜ 3 błędy – 0 punktów
Uczeń z dysleksją:
kończy zdanie kropką lub poprawnie innym znakiem.
bezbłędnie – 2 punkty
nie więcej niŜ 1 błąd – 1 punkt
2 błędy i więcej – 0 punktów
Uwagi:
1. Jeśli uczeń napisze pracę na zupełnie inny temat, to przyznajemy 0 punktów za kaŜde
kryterium.
2. Punkty za kryteria III, IV, V przyznajemy, jeŜeli uczeń napisał co najmniej 11 linijek
tekstu. Jeśli jest mniej niŜ 11 linijek tekstu przy „gęstym, drobnym” piśmie, decyduje
liczba wyrazów (co najmniej 70).
4
425098224.036.png 425098224.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin