INTELIGENCJA POLSKA WOBEC KINA PRZED 1914.doc

(110 KB) Pobierz

 

INTELIGENCJA POLSKA WOBEC KINA PRZED 1914

 

BOLESŁAW MATUSZEWSKI®Nowe źródło historii (1898):

v      Fotograf kinematograficzny to osobnik niedyskretny, co wynika już z jego zawodu; czatując na jakąś sposobność, odgadnie on często in­stynktem miejsce, gdzie nastąpią fakty, które staną się przyczynami historycznymi

v      Obraz kinematograficzny, w którym ty­siąc klisz składa się na jedną scenę, a który powstaje między źródłem światła a bielą ekranu, sprawia, że umarli ożywają i powracają nieobecni. Zwykła taś­ma celuloidowa naświetlona, stanowi nie tylko do­kument historyczny, lecz także cząstkę historii — historii, która nie umarła i do której wskrzeszenia nie trzeba geniuszu.

v      Kinematograf nie ukazuje, być może, historii w jej pełnym kształcie, to jednak, co ukazuje, jest nie­wątpliwe i stanowi absolutną prawdę.

v      Obiektyw utrwala nawet to, czego nie dostrzega oko: nieuchwytne poruszenie się przedmiotów, począw­szy od odległego punktu gdzieś ma horyzoncie, aż do pierwszego planu na ekranie.

v      Żywa fotografia:

·         Posia­da cechy autentyczności, dokładności i precyzji jej tylko właściwe

·         Jest świadkiem naocznym par excellence, wiarygodnym i nieomylnym.

·         Może kontrolować wypowiedzi ustne

·         Może określić z matematyczną dokładnością od­ległości dzielące punkty w utrwalonych scenach.

·         Pozwala po różnych wyraźnych ozna­kach określić godzinę dnia, porę roku, warunki kli­matyczne, w których wydarzenie miało miejsce.

 

ZYGMUNT WASILEWSKI®Opowieść i poezja:             

v      Nic tak dobrze nie wyjaśnia natury powieści sensacyjnej, jak kinematograf. Jest ona kinematograficznym opowiadaniem zda­rzeń.

v      Dobry w pojęciu ludowym kinematograf stara się w szyb­kim przedstawieniu unaocznić rzeczy niesłychane i niewidziane

v      Nie artystyczność obrazu, lecz żywy fakt jest tutaj podstawą zainteresowania. Obraz ten, urwany w miejscu mniej ciekawym, przerzuca się na epizod sensacyjniejszy, byle tylko prędko, byle jak najwięcej było nie­możliwości: bo możliwość widzowie znają.

v      Kinematograf dostroił umysł do powieści ludowej

 

LEO BELMONT®Hołd kinematografowi

v     Kinematograf jest:

-          Jednym z największych wynalazków ludzkich

-          Obja­wieniem wielkości człowieka

-          Zwycięstwem nad znikomością zjawisk

-          Zadokumentowaną teraźniejszością

-          Przeszłością, która powtarza się dowolnie, ile razy tylko zechcemy

-          Ruchem cofającym się wstecz każdej dowolnej chwili

-          Całym światem, przychodzącym do tych, którzy nie mają środków i czasu do podróży

 

 

 

TADEUSZ DĄBROWSKI® O sztuce kinoteatru:                                      

v      Dobry aktor kinoteatralny może być dobrym artystą dramatycznym, dobry artysta dramatyczny jednak aktorem kinoteatralnym nie zawsze. Inne tu działają prawa iluzji, innymi warunkami posługiwać się, trzeba, inaczej działać, by wywołać wrażenie.

v      W kinie aktor przemawia językiem powszechnie zro­zumiałym dla wszystkich ludzi, którzy doznają uczuć i uczucia te wyrażają twarzą czy ciałem. Z języka narodowego, zrozumiałego dla ograniczonej tylko grupy ludzi, zostaje przełożony na język daleko prostszy, o wiele bar­dziej dostępny

v      W ca­łym teatrze dzisiejszym góruje tendencja ku pantomimie. Z dwu czynników, które współdziałały dotąd w grze teatralnej: z gestu i słowa, wyszczególnia się obecnie coraz bardziej ten pierwszy na niekorzyść drugiego.

v      Usiłowania Reinhardta, zdobywające się na coraz nowe pomysły inscenizacyjne, wracają do sztuki teatru, pojętego jako religijna uroczystość, ze­spalająca masy ludowe w jednym potężnym wrażeniu. Na tej olbrzymiej arenie nie można działać słowem, mającym ograniczo­ną donośność oraz ograniczone pole zrozumienia. Tutaj operuje się dekoracją, linią tłumu, wybuchającego gwałtownym entuzja­zmem lub krew ścinającym w żyłach przerażeniem.

v      Symbolizm jako posługujący się spra­wami zrozumiałymi, dostępnymi dla wszystkich ludzi bez wzglę­du na stopień ich wykształcenia oraz kultury duchowej, wyrażać się też musi środkami powszechnie zrozumiałymi i zdolnymi zro­zumienie powszechne poddawanych treści obudzić. Takim środkiem jest gest, odpowiadający u poszczególnych osobni­ków ludzkich tym samym uczuciom.

v      Przez symbolizm literacki idzie się do pantomimy, i tu poczyna się kino®Kino rodzi się ostatecznie z teatralnej sztuki. Można pójść nawet dalej i powiedzieć: kino rodzi się ze sztuki teatralnej starej szkoły. Operowała ona stałymi, szablonowymi, „teatralnymi” gestami. Ręka podniesiona w górę, przytknięta ku
sercu czy czołu, oczy wywracane w konwulsyjnym bólu, gest ko­turnowy umówiony, przedstawiający się niezmiennie w analo­gicznej sytuacji — oto, co przejęło w spadku po teatrze kino

v      Początek kina®Zubożenie środków ekspresji. Pozbawiło się ono najrealniejszego środka wyrazu: głosu, jego modulacji oraz symbolów dźwiękowych przy pomocy modulacji tych wypowiada­nych. Kino, więc nie może wznieść się do tych wyżyn, na których przemyśliwane bywają konflikty dramatyczne, przeżywane przez współczesną nam epokę. Gdzie tylko sprawa poczyna być bar­dziej skomplikowana, gdzie idzie o rzeczywiste zagadnienie naszej kultury oraz plączących się dziwnie ludzkich stosunków, gdzie walczą ze sobą różne pojęcia etyczne — tam kino bezsilne ustaje u progu.

v      Arcydziełom literatury światowej kinoteatr blasku nie przy­da. Są to utwory zbyt zawiłe i zawiłością swoją uchylają się spod władzy kina. Schematyzując je, sprowadzając do zwykłej tylko anegdoty, kino ogołaca je z wszelkiego poetycznego blasku i wypacza doszczętnie.

v      Kino nie znosi zbyt powikłanej akcji

v      Aktorzy dramatyczni nie liczą się z tym, że kino wymaga gestów wyrazistych, zdecy­dowanych, zrozumiałych powszechnie bez objaśnienia słowem oraz że taki sam być musi także i dramat kinowy.

v      Dramat kinowy:

·         Musi się posługiwać rysami grubymi i wyrazistymi

·         Nie może od­woływać się do pamięci widza, a poprzestawać raczej na jego wrażeniach.

·         Jego żywiołem jest zmienność i ciągły ruch

·         Posługuje się komizmem ruchów i sytuacji®Komizm kina jest pierwotny, nie ma wartości społecznej, nie obliczony jest na satyrę. Zniża się on do tych poziomów niższych, zrozumiałych ogólnie, nie potrzebujących jakiegoś przygotowania intelektualnego

·         Opiera się na sytuacjach nieprawdopodobnych, których nie można oglądać w rzeczywistości ani których nie stworzyć na teatralnej scenie

              - W kinie te nieprawdopodobne sytuacje stają się naturalne

·         Kino potrafi ożywiać martwą naturę

·         Kino ma znaczenie pouczające

-          Oglądamy tam nieraz plantacje trzcin cukrowych czy bawełny, wielkie warsztaty okrętowe lub odlewnie, kopalnie i fa­bryki najrozmaitsze. Mamy sposobność przyglądania się sposobom produkcji i ekspedycji. Możemy patrzeć własnymi oczyma na obieg krwi w żyłach czy wzrost roślin.

-          Dzięki momentalnej fotografii, dowolnie regulować się dającej, możemy stosownie do potrzeby wydłużać lub skracać czas, widzieć tempo ruchu zwolnione lub przyspieszone. W ten sposób momenty, uchylające się spod baczności naszej z powodu zbytniej szybkości lub powolności zmiany, ustosunkowują się na nowo, inaczej: umożliwiają zmienioną, odpowiadającą nowym za­daniom, obserwację.

v     Przyszłość kina polega na realizmie. Kino odzwierciedlić powinno cały, bogaty zasób współczesnego naszego życia.

·         Powinno przed­stawić technikę życia, jego organizację, wypływającą z wy­mogów i potrzeb dzisiejszej kultury. Obrazować konflikty, które na tym poziomie powstają. Dramaty społeczne, w których jednostka walczyć musi o utrzymanie się.

·         Z realizmu tego, jako podstawy ar­tyzmu kina, wywieść by się dało wyższy rodzaj komizmu w za­kresie mimicznej komedii czy farsy.

·         Dla naszych autorów i reży­serów odsłania się obfite pole do pracy: pokazanie w kinie Pola­kom, nie znającym prawie wcale ziem dawnej Polski, piękna na­szych gór, rzek czy równin, odsłonienia uroku naszych zamków czy pałaców, naszych dworków wiejskich i kościołów, przedstawienia misterium pracy, rozgrywającej się w kopalniach wielickich lub w szybach Borysławia. Wszystko to, powiązane umiejętnie z pomocą akcji interesującej, utrzymującej się na poziomie dzisiejszej naszej kultury literackiej, uwolniłoby nas od zalewu przez obcy przemysł kinematograficzny

 

LUDWIK SKOCZYLAS® Jak kinoteatr wychowuje naszą młodzież:

v     Ruch:

·         Sztuka poprzez ruch naśladuje życie. Spo­soby i środki artystyczne sprawiają, że ruch wyrażony przy ich pomocy działa silniej niż samo życic. Dążą one wszystkie do spotęgowania wrażenia ruchu.

·         Kinoteatr posługuje ruchem mimicznym, gestem naśladującym życie. Ponieważ ze wszelkich wrażeń, jakie czerpiemy z życia, wrażenie ruchu jest najpowszechniejsze i najwszechstronniejsze, więc sztuka kino-teatru prześcignęła wszystkie inne w kierunku oddziaływania na szerokie masy publiczności

v     Sugestia:

·         Warunkiem wszelkiej sugestii artystycznej jest zdolność izo­lacji, wyodrębniania danego zjawiska z całokształtu życia, a tym samym wyłączenia zeń tego wszystkiego, co wprowadza momenty pozaestetyczne, tak, że pozostają w nim tylko czysto estetyczne wartości.

·         Jest to sztuka spotęgowania wrażenia przez wyłączenie zeń tego, co je może osłabiać

v     Sensacja:

·         Sensacja już sama z siebie, ze swej natury, przez to, iż łączy się z naszym naturalnym zainteresowaniem bieżącym życiem, sprawia na nas wrażenie.

·         Wpływ sensacji, odtworzonej przez kino, stosujące wszyst­kie znane środki sugestii, może być dlatego znacznie głębszy, ani­żeli tej, którą daje samo życie.

·         Cała współcześnie rozwijająca się sztuka kinoteatru wyraża się w pogoni za sensacją.

·         Sensacja i jej poszukiwanie — stworzyły kino.

·         Sensacja a kino — to jedno! Wszystko inne, co leży poza nią, jak pożytek i piękno -to tylko przynęty

·         Sensacja jest nerwem kinoteatru. Usunięcie jej z kina spowoduje jego upadek

v     Krytyka kina:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin