model mapowania w projektach.pdf

(468 KB) Pobierz
XXI Autumn Meeting of Polish Information Processing Society
ISBN 83-922646-0-6
Conference Proceedings, pp.59-71
© 2005 PIPS
Model mapowania aktywności i kompetencji w projektach IKT
Kazimierz Frączkowski
Instytut Informatyki Stosowanej, Politechnika Wrocławska
Ul. Wybrzeże Wyspiańskiego 27
50-370 Wrocław
e-mail: kazimierz. fraczkowski@pwr.wroc.pl
Streszczenie : Praca dotyczy propozycji metodyki zwiększania efektywności wytwarzania projektów
informatycznych a głownie skrócenie czasu ich realizacji, zmniejszenia kosztów oraz minimalizacji ryzyka
poprzez dekomponowanie projektu na aktywności w postaci ich macierzy. Przewidywany do realizacji
zespół projektowy podlega procesowi identyfikacji poprzez opis posiadanych kompetencji w postaci tzw.
macierzy kompetencji. PM aby ocenić czy proponowany zespół będzie w stanie zrealizować projekt z powo-
dzeniem dokonuje mapowania planowanych aktywności projektowych z kompetencjami i brakujące lub nie-
dostateczne kompetencje zespołu, które nie pokrywają określonych aktywności, mogą wskazywać na obszar
outsourcingu tych aktywności projektowych.
1.Wprowadzenie
Poszukiwania zmierzające do zwiększenia efektywności projektów na rynku Informatycznych i Komunika-
cyjnych Technologii 1 (IKT), są stymulatorem działań w wielu obszarach i kompetencji inżynierii oprogramowa-
nia w tym metodyk zarządzania projektami. Wobec rosnącej konkurencji korporacji IKT, presji czasu na
kończenie nowych projektów, globalizacji tego rynku, każda organizacja musi nie tylko budować swoje
kompetencje ale je efektywnie wykorzystywać, pojawiają się pytania jak to robić?. Przyjmując lub planując
projekt do realizacji, kiedy oraz w oparciu o jaką informacje zdecydować, czy wszystkie jego oczekiwane
produkty, pożądane aktywności wymagane do realizacji powinny być realizowane w naszej organizacji? W ob-
szarze poszukiwania efektywnych metod wytwarzania kodu programu mamy szereg metodyk między innymi,
architektura kierowana modelem (ang. M od e l D r i v e n A r c h i t e c t u re – M D A ), jest ona podejściem do pro-
cesu wytwarzania oprogramowania dla biznesu, bazującym na automatycznych narzędziach, mającym na celu
budowanie modeli niezależnych od technologii i przekształcanie ich w efektywne implementacje. Określenie
„kierowana modelem” w przypadku MDA oznacza, że architektura ta udostępnia środki pozwalające użyć mo-
deli do sterowania sposobem rozumienia, projektowania, rozwijania, wdrażania i modyfikacji systemów za jej
pomocą konstruowanych. Zwiększa bardziej niż kiedykolwiek znaczenie modeli w procesie wytwarzania
oprogramowania dostarcza także wytycznych w jaki sposób strukturalizować specyfikacje wyrażone w postaci
modeli [1]. Z dekompozycji projektu w obszaru zarządzania całym cyklem życia projektu, wiadomo, że w
zależności od charaktery projektu, sektora zastosowań wytworzenie kodu oprogramowania może stanowić
znikomą część kosztów całego projektu [5]. Rozważenie wybranych aspektów projektów IKT, w obszarze
biznesowym, które prowadzą do kosztów, jakie będzie ponosić organizacja przy jego realizacji oraz do dzia-
łania, których rezultatem ma być wykonanie projektu przy założonym budżecie na czas oraz oczekiwanym zak-
resie, jest przedmiotem niniejszego artykułu.
2. Monitorowanie kosztów projektów
Poszukiwanie skutecznych metod i narzędzi do szacowania oraz monitorowania kosztów wszystkich projek-
tów w firmie jest czynnikiem konkurencji, które są monitorowane na różnym etapie realizacji tj ( inicjowanie -
projekty X 1 , X 2 …X m , realizacja - projekty P 1 , P 2 …P n , zamykanie - projekty Z 1 , Z 2 ...Z k ). Firma chce również
wiedzieć, realizacja których projektów jest dla niej korzystna (przynosi zyski) a do których dokłada (przynoszą
straty). Jakie projekty (klasa, specyfika, branża itd.) leżą w zakresie core business firmy, czyli są realizowane
1 Jest to polski odpowiednik terminu szeroko używanego w literaturze anglojęzycznej: ICT - information and communication
technologies
59
780131850.042.png 780131850.043.png 780131850.044.png
 
60
Kazimierz Frączkowski
lepiej i taniej od konkurencji, a np. które komponenty projektów powinna „outsoursować”? Odpowiedź na takie
pytania pojawiają się w trakcie zarządzania nie tylko jednym projektem, lecz przede wszystkim wieloma
projektami. Wiążą się z tym szczególnie zagadnienia:
·
Problematyki organizacji pracy nad projektami, zużywania zasobów oraz kosztów tych projektów
·
Monitorowania wartości uzyskanej
·
Monitorowania kosztów pracy i zużywania zasobów
·
Rachunek kosztów działań w projektach informatycznych.
·
Przydział kosztów stałych i kosztów pośrednich firmy do poszczególnych projektów.
·
Określania opłacalności realizowania poszczególnych projektów przez te samą firmę.
Narzędzia wspomagającego pracę PM (ang. Project Managera) w szacowaniu kosztów projektów
prowadzonych w jednej firmie.
Powyższe tezy na ogół stanowią podstawę analizy i wyboru narzędzi oraz metodyki do wspomagania roz-
wiązywania w/w problemów.
·
3. Rachunek kosztów działań w projektach informatycznych
Metoda ABC (ang. Activity Based Costing) – rachunku kosztów działań, została uznana za jedną z najwięk-
szych innowacji w zarządzaniu w ostatniej dekadzie XX wieku [8].
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod szacowania kosztów ABC pozwala spojrzeć na koszty z innej per-
spektywy – z perspektywy aktywności, które związane są w wytwarzaniem, przez co sprawia, że oszacowane
wartości działań w firmie stają się bardziej precyzyjne.
Wdrażanie metody ABC w firmach oraz zintegrowanie jej z systemem sprawozdawczym [9,10] jest
czynnością wymagającą pracy specjalistów oraz działań iteracyjnych. Wyszczególniając aktywności projektowe
w systemie ABC jest jednym z proponowanych sposobów wykorzystania metody ABC w projektach informa-
tycznych [13,14].
Widok przypisania koszów
(ABC)
Zasoby
Selekcja
zasobów
Przyporządkowanie kosztów
do zasobów
Zasoby
Czynności
Zarządzanie
Przyporządkowanie kosztów
do czynności
Selekcja
czynności
Kosztorys
Lepsze
podejmowanie
decyzji
Dlaczego powstają koszty
Rysunek 1. Metoda ABC w analizie kosztów projektów [5].
Podjęcie się wykonania projektu przez firmę, nawet jeśli w całości projekt leży w spektrum jej tzw. core biz­
nesu , musi zostać uzasadnione przez analizę kosztów związanych z zasobami oraz czynnościami koniecznymi
do realizacji projektu.
780131850.001.png 780131850.002.png 780131850.003.png 780131850.004.png 780131850.005.png 780131850.006.png 780131850.007.png 780131850.008.png 780131850.009.png 780131850.010.png 780131850.011.png 780131850.012.png 780131850.013.png 780131850.014.png 780131850.015.png 780131850.016.png 780131850.017.png 780131850.018.png 780131850.019.png 780131850.020.png 780131850.021.png 780131850.022.png 780131850.023.png 780131850.024.png 780131850.025.png 780131850.026.png 780131850.027.png 780131850.028.png
Model mapowania aktywności i kompetencji w projektach IKT
61
Analiza metodą ABC daje jasną odpowiedź na pytanie: „Czy koszt realizacji projektu, przy zaangażowaniu
wymaganych zasobów, czasu, dodatkowych szkoleń, przerw i zaburzeń w dotychczasowych projektach jest
współmierny do ewentualnych korzyści?”
Rys. 1 przedstawia diagram metody ABC, która dostarcza PM użyteczną informację wymaganą w określe-
niu udziału poszczególnych projektów o znanym ogólnym przychodzie. Analiza ABC pozwala również wdrażać
rozwiązania maksymalizujące przychód dla poszczególnych projektów. ABC uwypukla zintegrowanie kosztów
z zasobami, które projekt angażuje, co uwidacznia jego udział w zyskach względem pozostałych prowadzonych
projektów. 20% klientów generuje zyski firmy, pozostałe 60% to klienci, których obsługa nie przynosi ani strat,
ani zysków, a ostatnie 20% sprawia więcej problemów niż korzyści wynikających z ich obsługi. Metoda ABC
pomaga w wydzieleniu tych grup tak, aby analiza opłacalności realizacji projektu była jednoznaczna.
Aby określić ile rzeczywiście kosztuje realizacja wybranych projektów, należy najpierw zidentyfikować
wszystkie czynności i zasoby związane z każdym z nich. Zbiory tych czynności i angażowanych zasobów jako
selekcje (często współdzielonych) wszystkich dostępnych zasobów/czynności, powinny być przeanalizowane
pod kątem stopnia zaangażowania w poszczególnych projektach. Niezmiernie ważnym powodem użycia meto-
dy ABC jest odseparowanie zasobów i aktywności pomiędzy poszczególne projekty. Następnie należy rozpat-
rzyć udział poszczególnych projektów w kosztach i przychodach względem wszystkich realizowanych projek-
tów. Jeśli projekt potraktujemy jako zbiór podprojektów a dokładniej wydzielimy aktywności, to umożliwi ana-
lizę kosztów tych aktywności z tymi, które można „kupić” na zewnątrz.
3.1 Dekompozycja projektu – wydzielenie aktywności projektowych
Metoda ABC zastosowana w obrębie projektu, ma na celu analizę kosztów realizacji poszczególnych pro-
duktów przedsięwzięcia. Wyodrębnienie aktywności i zasobów oraz zależności między nimi, jest realizowane
przez dekompozycję projektu przy pomocy produktowego diagramu WBS (ang. Work Breakdown Strukture).
Produkty, do wytworzenia których znany jest poziom i struktura angażowanych zasobów, mogą być traktowane
jako komponenty.
Zastosowanie dekompozycji funkcji projektu pozwala na hermetyczne odseparowanie zespołu czynności,
które mogą być w całościowo wykonane jako autonomiczny podprojekt. Możliwe jest zatem przydzielenie do
realizacji odrębnego zespołu, wykonanie komponentu w innych ramach czasowych czy przekazanie do
realizacji całkowicie zewnętrznemu podmiotowi. Hermetyzacja jest tym czynnikiem, który zapewnia niskie
ryzyko niezgodności rozwiązań z komponentami współpracującymi ze sobą w ramach całego projektu. To obni-
ża koszty synchronizacji poszczególnych rozwiązań, realizowanych w różnych technologiach dostępnych pod-
wykonawcom.
Dekompozycja projektu zmniejsza jego złożoność. Skupienie wysiłku na wytworzeniu komponentu jest łat-
wiejsze niż ogarnięcie całego procesu realizacji wszystkich funkcji składowych projektu.
3.2 Kompetencje zespołu jako jedno z ogniw decyzyjnych
Prowadzenie projektów informatycznych w nowoczesnych firmach związanych z rynkiem IT, opiera się na
zespołach ludzi o zróżnicowanych kwalifikacjach. Spektrum problemów, z jakimi zespół często musi się zmie-
rzyć, wymaga by kompetencje pracowników nawzajem się uzupełniały. Ale droga do budowy modelu zarządza-
nia kompetencjami ich osiągnięcia jest mozolna i długa. Koncepcja zarządzania kompetencjami w obecnej pos-
taci powstała na początku lat dziewięćdziesiątych. Pierwsze modele kompetencji zawodowych zostały opraco-
wane w odpowiedzi na potrzeby dużych, ponad narodowych korporacji w dziedzinach związanych z nowoczes-
nymi technologiami. W wielu firmach menedżerowie uznali, że skala działania, zmiany technologiczne, wielo-
kulturowość są istotnym wyzwaniem, któremu firma musi sprostać. Pierwsze prace szły w kierunku poszukiwa-
nia wzorca (modelu) menedżera, a później pracownika, tak aby zapewnić spójność kultury organizacyjnej i za-
rządzania w sytuacji coraz większych wyzwań.
 
62
Kazimierz Frączkowski
Wiedza
Umiejetności
Kompetencje
Rysunek 2. Model budowy kompetencji.
Każdy członek organizacji, aby osiągnąć jedne z istotnych kompetencji dla organizacji w której pracuje
przedstawione na rys. 3, według przedstawionego modelu budowy kompetencji przedstawionym na rys 2,
zaczyna od zdobywania wiedzy w procesie edukacji. Wiedzę zdobywa się od czasu wynalezienia pisma a potem
druku przez Jana Guttenberga nie tylko z przekazu ustnego ale z książek, szeroko rozumianej literatury oraz
ostatnio Internetu. Zastosowanie wiedzy do praktycznych działań, wykonywania pracy oraz działalności twór-
czej dale możliwość zdobycia umiejętności w określonym obszarze wiedzy skonfrontowanej z praktycznymi
działaniami na ogół pod nadzorem kogoś bardziej doświadczonego. Wreszcie dochodzimy do momentu, w któ-
rym możemy samodzielnie podejmować złożone działania przy realizacji np. projektu czyli nabywamy
kompetencje.
Kompetencje
biznesowe
Kompetencje
społeczne
Kompetencje
Umiejętności
Wiedza
Kompetencje
profesjonalne
Kompetencje integracyjne
Kompetencje branżowe
Rysunek 3. Schemat ogólny klasyfikacji kompetencji [6].
Kompetencje – zdolności praktycznego wykorzystania umiejętności i wiedzy w pełni wystarczające do
samodzielnego wykonywania określonego zadania w projekcie.
Przedstawiony na rys.3 przedstawiono podział kompetencji oraz wskazano na zawężanie się pól oraz
zawieranie się w wiedzy umiejętności a nich kompetencji. Dla PM szczególne istotne stają się kompetencje pro-
fesjonalne w obszarze produktów branżowych oraz integracyjnych.
W przedsięwzięciach integracyjnych nie bez znaczenia są postawy prezentowane przez partnerów, osobowość
PM oraz szersza wiedza wykraczająca poza wiedzę dotyczącą produktu z uwagi na konieczność prowadzenia
wielu rozmów i uzgodnień nie tylko biznesowych, ale w kontekście otoczenia projektu. Uwarunkowania oraz
umiejętności społecznej komunikacji i współdzielenia zainteresowań partnerów przedsięwzięcia jest kluczem
zawiązania relacji, zaufania jak również współdziałania.
Kompetencje w projektach mogą być dzielone np. na trzy klasy: profesjonalne, biznesowe, społeczne.
1. Wykaz kompetencji pożądanych dla realizacji danego projektu powinien znajdować się w opisie zaso-
bów projektu.
2. Kompetencje podlegają ciągłej ocenie oraz są wyjściem do podejmowanych przez pracownika i w sto-
sunku do pracownika działań i decyzji.
780131850.029.png 780131850.030.png 780131850.031.png 780131850.032.png 780131850.033.png 780131850.034.png 780131850.035.png 780131850.036.png 780131850.037.png 780131850.038.png 780131850.039.png 780131850.040.png 780131850.041.png
 
Model mapowania aktywności i kompetencji w projektach IKT
63
3. Działania i decyzje mogą być powiązane z pracami w projektach u klienta lub pracami wewnętrznymi
(projekty wewnętrzne budowy kompetencji).
4. Wykorzystanie kompetencji w powyższych działaniach przekłada się na stopień realizacji celów
przydzielonego stanowiska w projekcie.
5. Stopień realizacji celów stanowiska przekłada się na stopień realizacji celów zespołu.
6. Stopień realizacji celów zespołu przekłada się na stopień realizacji celów projekt.
W planowaniu należy uwzględnić każdy z powyższych zasobów i zdefiniować ograniczenia, jakie wnoszą do
projektu. Niektóre zasoby są czasami rozmyte lub trudno definiowalne (biznesowe, społeczne, techniczne, śro-
dowiskowe, etyczne, polityczne), ale w niektórych projektach mogą mieć podstawowe znaczenie w osiągnięciu
sukcesu projektu [2, 6, 11, 15].
Powodzenie projektu wynika między innymi z poziomu kompetencji całego zespołu. Problem w budowie
kompetencji firmy, która realizuje projekty polega na tym, że kierownicy projektu rekrutują się najczęściej ze
ścieżki rozwoju technologicznej bądź aplikacyjno-wdrożeniowej, przez co mają ukształtowane nawyki
spostrzegania projektu z perspektywy własnych doświadczeń. Ma to znaczenie w procesie zarządzania
projektem. Estymacje wielu parametrów składających się na całość projektu mogą opierać się wyłącznie na
subiektywnej ocenie kierownika projektu. Trafność estymacji może być różna, a charakter wykonywanego
projektu może wykraczać poza zakres wiedzy i doświadczeń kierownika projektu. Dobór zespołu realiza-
cyjnego, zorientowanego na wyniki i podnoszenie własnych kwalifikacji (kompetencji), sprzyja wprowadzeniu
systemu estymacji eksperckich, gdzie poszczególni członkowie zespołu uczestniczą pośrednio w procesie
harmonogramowania i monitorowania projektu. Umożliwia to znaczne obniżenie ryzyka związanego z błędną,
oceną parametrów projektu określonych wyłącznie przez kierownika.
3.3 Co to jest model kompetencji?
Umiejętność odpowiedniego działania, zachowania, jest sumą wielu składowych, które decydują
o kompetencjach. Na poziom kompetencji ma wpływ środowisko wewnętrzne, w jakim dana osoba się znajduje,
kultura i wartości uznawane przez firmy.
Rozwijanie i dostosowywanie modelu kompetencji do potrzeb rozwoju firmy wspomaga optymalizowanie
struktury podziału pracy, gdzie charakter realizowanych zadań odpowiada umiejętnościom osób do nich przy-
dzielonych. Sprzyja to obniżeniu ryzyka związanego z przekroczeniem czasu bądź budżetu związanego z daną
czynnością w realizowanym zadaniu.
W modelu kompetencji należy trafnie określić trzy główne obszary:
1. Definiuje, jakie umiejętności i kompetencje są wymagane od pracownika zajmującego określone
miejsce w organizacji.
2. Określa, kiedy pracownik powinien posiąść dane umiejętności i poziom kompetencji w określonym
zakresie.
3. Określa, w jaki sposób pracownik powinien stosować (‘okazywać’) posiadane umiejętności i
kompetencje.
Aby wartości powyższe miały miarę ilościową, muszą istnieć narzędzia oceny kompetencji.
4. Narzędzie oceny kompetencji
Aby móc posłużyć się modelem kompetencji, należy zdefiniować wspólną „płaszczyznę”, dzięki której
w jednolity sposób będzie można zdefiniować, ocenić i porównać umiejętności wymagane od pracownika. Tym
narzędziem standaryzującym płaszczyznę oceny może być macierz kompetencji.
Macierz kompetencji stanowi język pozwalający jednakowo zidentyfikować wspólne umiejętności, wiedzę
i zachowanie, które są niezbędne dla oceny kwalifikacji pracownika, do wykonywania specyficznych zadań czy
określania rozwoju zawodowego pracowników. Narzędzie to dostarcza również informacji o lukach w badanych
kompetencjach, wskazując precyzyjnie, które z nich powinny być wzmacniane. Ocenę kompetencji można
zastosować we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy.
Zdefiniowane kluczowe kompetencje stają się bardzo użytecznym narzędziem. Dużą zaletą modelu jest
możliwość jego wykorzystania w kompleksowym systemie Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ZZL). Począwszy
od zatrudniania pracownika, poprzez ocenę jego pracy i wynagradzanie, do planowania rozwoju oraz ścieżek
kariery. Macierz kompetencji wraz z właściwym zestawem technicznych i zawodowych umiejętności należy
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin