PSO ZAJĘĆ ARTYST.pdf

(150 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania z zajęć
artystycznych
obowiązujący od roku szkolnego 2010/2011
(nowa podstawa programowa)
Kryteria oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
Oceny uczniów w zakresie realizacji celów wychowawczych dotyczą:
czynnego uczestnictwa w zajęciach
wykazywania pozytywnej motywacji do przedmiotu
umiejętności samodzielnego wykonywania zadań
mobilizowanie kolegów do aktywności
integrowania, systematyzowania i konstruowania zadań.
Ocenie z muzyki podlegają postawy, umiejętności i wiedza.
W zakresie postaw ocenianie będzie:
słuchanie muzyki
tworzenie muzyki
W zakresie umiejętności:
umiejętność śpiewu
umiejętność gry na instrumencie
umiejętność odczytywania zapisu nutowego
W zakresie wiedzy:
wiedzę z dziedziny kultury muzycznej
znajomość zasad muzyki
Kontrakt z uczniami
1. Wymagania edukacyjne w stosunku do uczniów są realizacją postawy programowej
oraz określony kryteriami ocen, które to podlegają ewaluacji.
2. Nauczyciel muzyki ocenia: pracę w grupie, wypowiedzi ustne i pisemne. Zgodnie ze
specyfiką zajęć edukacyjnych stosuje kryteria, które są adekwatne do sytuacji.
3. Nauczyciel ma prawo wyznaczenia dodatkowego terminu dla określonej pracy
szczegółowej; wówczas powiadamia o tym uczniów, wyjaśniając skutecznie cele
pracy. Jest to forma umowy ustnej klasy z nauczycielem. Poprawa oceny przez
uczniów ma charakter dobrowolny i odbywa się na zajęciach edukacyjnych.
4. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, którego wypowiedź nie spełnia wymogów
oceny pozytywnej.
5. Ocenę celującą otrzymuje uczeń za szczególne i twórcze osiągnięcie, opierając się na
gruntownej wiedzy wykraczającej poza wymagania programowe oraz umiejętności
zastosowania tych osiągnięć w praktyce.
6. Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego.
7. Ocena semestralna i końcowo roczna jest wyznacznikiem umiejętności i wiedzy
przedmiotowej ucznia i wynika z ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia w danym
semestrze.
Ocenianie wiadomości
1. Śpiew solowy i grupowy
Uczeń jest zobowiązany do zaśpiewania danego materiału muzycznego-na miarę
swoich możliwości. Oceniane jest zaangażowanie w kultura wykonania. Udział w
zajęciach chóru oceniane jest w formie oceny celującej w aktywności.
2. Wypowiedzi ustne
Obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji
powtórzeniowych z całego działu. Wypowiedzi ustne podczas lekcji lub inną
formę aktywności w czasie lekcji nauczyciel zaznacza znakiem”+”.
3. Prace kontrolne- sprawdziany, testy, kartkówki
Prace wyżej wymienione są zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej.
Jednocześnie jest omówiony ich zakres i kryteria wymagań. Sprawdziany mogą
obejmować zakres całego działu. Nauczyciel jest zobowiązany ocenić i udostępnić
uczniom sprawdziany, testy w ciągu dwóch tygodni. Jeżeli uczeń opuścił
sprawdzian, lub napisał do na stopień niedostateczny zobowiązany jest napisać lub
odpowiadać w terminie podanym przez nauczyciela. Nie zgłoszenie się jest
równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej. Sprawdzone i ocenione
prace nauczyciel przechowuje przez okres jednego roku. Pozostają one do
względu uczniów i rodziców oraz nauczyciela. Kartkówka nie musi być
zapowiedziana, podlega poprawie.
Obejmuje dany materiał tematyczny np. zasady muzyki.
4. Prace wykonywane na lekcji
5. Prace domowe
Brak pracy domowej równa się ocenie niedostatecznej.
Kryteria wiedzy i umiejętności na poszczególne oceny szkolne
Celujący
Uczeń:
Ma opanowaną wiedzę z zakresu historii muzyki, niejednokrotnie
wykraczająca poza ramy preponowanego materiału
Orientuje się w wybranych dziełach muzycznych
Zna podstawy pisma nutowego
Potrafi zapisać i wyklaskać materiał z zasady muzyki
Zna repertuar muzyczny, śpiewa na miarę swoich możliwości
Zna tradycje polskiej sztuki ludowej
Orientuje się w tradycjach kulturowych naszych sąsiadów
Uczęszcza na zajęcia chóru, lub w inny sposób jest aktywny w życiu
artystycznym szkoły
Bardzo dobry
Uczeń:
Opanował wiedzę z zakresu historii muzyki
Orientuje się w wybranych dziełach muzycznych
Zna podstawy pisma nutowego
Potrafi zapisać i wyklaskać materiał z zasad muzyki
Zna tradycje polskiej sztuki ludowej
Orientuje się w tradycjach kulturowych naszych sąsiadów
Dobry
Uczeń:
W 80% opanował wiedzę z zakresu historii muzyki
Zna podstawy pisma nutowego
Umie zapisać materiał z zasad muzyki, lecz ma już trudności z
wyklaskiwaniem
Śpiewa; hymn, pieśni patriotyczne, piosenki
Orientuje się w tradycjach sztuki ludowej polskiej i odróżnia ją od innych
krajów
Dostateczny
Uczeń:
W 60% opanował materiał z zakresu historii muzyki
Ma problemy z poprawnym zapisem nutowym
Nie potrafi zapisać i wyklaskać materiału z zasad muzyki
Zaśpiewa tylko hymn państwowy jako zaliczenie
Orientuje się w folklorze swojego kraju
Dopuszczający
Uczeń:
W 30% opanował materiał z zakresu historii muzyki
Zaliczył tylko ze śpiewu hymn państwowy
Zapisuję gamę C-dur w 30%
Jest tylko zorientowany lecz nie potrafi wymienić różnic, cech
charakterystycznych dla folkloru ziemi polskiej
Niedostateczny
Uczeń:
Ocena stawiana jest w sytuacji jawnego lekceważenia przedmiotu
Uwagi końcowe
Uczeń zobowiązany jest do posiadania zeszytu przedmiotowego, w którym powinny
znajdować się wszystkie lekcje, notatki i zapiski. Zeszyt ma być prowadzony
systematycznie. Można raz w semestrze zgłosić brak zeszytu. Następne to ocena
niedostateczna.
Skale stosowane w sprawdzaniu i ocenianiu
W przypadku sprawdzianów pisemnych, testów, kartkówek przyjmuje się następujące skale:
Ocena
Skala procentowa
Bardzo dobry
91-100%
Dobry
75-90%
Dostateczny
51-74%
Dopuszczający
35-50%
Niedostateczny
0-34%
806571211.006.png 806571211.007.png 806571211.008.png 806571211.009.png 806571211.001.png 806571211.002.png 806571211.003.png 806571211.004.png 806571211.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin