Gazeta_Maturalna_nr3_net.pdf

(4605 KB) Pobierz
Layout 1
Na maturze nie polegniesz! www.niepolegniesz.pl
maturalna Nieobowizkowa lektura
dla kadego maturzysty
Nr3/09/2010
str. 8
Giloszer
Tak
TRZEBA.
Syn króla
sedesów
radzi.
gemmolog?
str. 9
GangWsaczy–scen.irys.:MarekLachowicz
a mo˝e
393330805.047.png 393330805.054.png 393330805.055.png 393330805.056.png 393330805.001.png 393330805.002.png 393330805.003.png 393330805.004.png 393330805.005.png 393330805.006.png 393330805.007.png 393330805.008.png 393330805.009.png 393330805.010.png 393330805.011.png
Matematyczne SZA LE¡ STWO,
czy li re flek sje po obo wiàz ko wej ma tu rze z ma te ma ty ki
Ca ły po przed ni rok szkol ny
trwa ła nie pew noÊç, spo wo do -
wa na pierw szà od wie lu lat
obo wiàz ko wà ma tu rà z ma te -
ma ty ki. Dr˝e li na uczy cie le,
mar twi li si´ ro dzi ce, tyl ko mło -
dzie˝ wie rzy ła w swo je si ły.
I oka za ło si´, ˝e mia ła ra cj´.
moż no ści m so we go kszt ce ni m te m tycz -
ne go zo st o lo ny. Aż 87% z po nd 360 ty -
si cy os po ko n o m gicz ny prg 15 punk -
tw, kt re n le ż o uzy sk, y zd. Co
prw d śred ni licz punk tw, kt re uzy sk -
no, nie y zyt wy so k, o wy no si oko o 29,
le to z wsze coś n po cz tek.
Nie co go rzej wy p dli ucznio wie, kt rzy pi s li
m te m ty k n po zio mie roz sze rzo nym. Tu
śred ni licz zdo y tych punk tw nie prze kro -
czy po o wy licz y punk tw moż li wych do
zdo y ci, czy li 25. Ale i sto pie trud no ści tych
z d y nie po rw n nie wik szy.
Da vid Hil bert (18621943),
wy bit ny nie miec ki ma te ma tyk,za -
py ta ny o jed ne go z by łych
uczniw, od po wie dział:
„Ach, ten zo stał po et.
Na ma te ma ty ka miał zbyt
ma ło wy obra ni.”
PO OBO WIÑZ KO WEJ MA TU RZE
Z MA TE MA TY KI
Nie, nie wc le nie tk
lon dyn ki, ru net ki
i ru de z zn cz y
w tym ro ku od po -
wie dzi do z d
wie lo krot ne go
wy o ru n oo -
wiz ko wej m tu -
rze z m te m ty ki.
Dziew czy ny so lid nie
si uczy y przez c y
rok, że y j zd. I to nie
m skot ki spr wi y, że z -
d ni wy d w y si
twe i zro zu mi e.
P no wie też nie
y li gor si, od
wrze śni p r do -
w li z gru y mi to -
mi sk mi s mo -
ucz kw pod
p ch mi, co
noc z sy -
pi li z t li c mi
m te m tycz ny mi
pod go w mi. No
i pro sz pe en suk ces.
n ko mi ty m te m tyk, wsp twr c kon cep cji
nj now szej re for my pro gr mo wej, pro fe sor
Uni wer sy te tu Wr szw skie go i gniew r ci -
nik, kt ry roz pro p go w wśrd mo dzie ży h -
so Wy ie rm m te m ty k, twier dzi, że oo -
wiz ko wy eg z min z m te m ty ki w 2010 r. zd
nie 30% uczniw (jk i do li li n uczy cie le), nie
40% mo dzie ży (jk mie li n dzie j ro dzi ce), nie
60% po pu l cji (jk krzy cz y opty mi stycz nie n -
st wio ne me di), le co nj mniej 80% wszyst -
kich zd j cych. I co? Sprw dzi o si. it o nie -
Przy k do wo w z d niu, w kt rym
n le ż o wsk z licz n le ż c do
zio ru roz wi z nie rw no ści kw dr to wej,
moż n y o nie roz wi zy w tej nie rw no ści,
le pod st wi od po wied nie licz y i stwier dzi,
kt r z nich jest w ści w. Je śli m tu rzy st
w ż den spo s nie mg wpś n po mys,
kt ry wzr z sto so w, moż n y o wy ko n
ry su nek po moc ni czy (np. w zd niu, w kt rym
n le ż o zn leź wr toś co si nu s, m jc d n
wr toś si nu s te goż k t) i z nie go od czy t
po trze ne wiel ko ści. tem r dzo istot n y
umie jt noś wy oru w ści wej str te gii, kt r
umoż li wi szy kie wsk z nie wer strk to rw.
N pro lem trze wic y o p trze glo l nie
od rzu c od po wie dzi nie prw do po do ne,
pr o w roz wi z z d nie, wk d jc w to
mi ni mum wy si ku i tr cc jk nj mniej cz su.
Wik szoś zd j cych do sko n le r dzi so ie
z t ki mi z d ni mi, gdyż przej rzy st treś i jed -
no zncz noś po le ce po zw l od r zu okre -
śli, czy pro lem jest zn ny de li kwen to wi, czy
nie, i czy wr to n je go roz wi z nie po świ c
czs.
A jk y o z z d ni mi otwr ty mi? Wik szoś
os zde cy do w si w pierw szej ko lej no ści
z j z d ni mi l ge r icz ny mi. I susz nie,
gdyż np. po zn le zie niu licz spe ni j cych
Blon-
dynkazdajeobowizkowmatur
zmatematyki.Najpierwusiujerozwizaćza-
daniawielokrotnegowyboru.patrujesiwpytania
przez5minutinagledoznajeolnienia.yjmujeztorebki
kostkdogryizaczynarzucać.Gdywypadnie1,2,3lub4za-
krelaodpowiednioodpowied:A,B,ClubD.Jeliwypadnie5lub
6rzucajeszczeraz.Po15minmawtensposbzrobionych25za-
dairozwizujezadaniazamknite.Kiedydokocaegzaminu
zostaotylkokilkaminut,blondynkaznowuzaczynarzucać
kostkistraszniesidenerwuje.Podchodzidoniejegzami-
natoripyta,cosistao.Blondynkanato:Spraw-
dzammojeodpowiedziiwydajemisi,e
niebyywaciwe.
ZA DA NIA DLA
WY BIT NYCH
I DLA
KA˚ DE GO
Wszy scy nj r -
dziej si o -
wi li z d wie -
lo krot ne go
wy o ru, gdyż cz -
sto dys trk to ry w t -
kich z d nich s tk
u do w ne, y z kr ci to -
tl nie w go wie zd j ce mu (jk
twier dzi jed n z m tu rzy stek XLVII LO w o dzi).
d ni te jed nk y y mi ym z sko cze niem
dl prze r żo nych i tu rien tw w wik szo ści
y y o wiem twe i, co r dzo wż ne, z pi s -
ne j zy kiem pro stym, zro zu mi ym dl prze -
cit ne go uczni. Opie r y si n wzor cch prze -
k z nych wcze śniej przez CKE i uw g nie
z wie r y żd nych h czy kw czy spryt nych pu -
pek lo gicz nych.
d ni oej mo w y c o ksztt po nd gim n -
zjl nej wie dzy m te m tycz nej, le n wi zy w y
też do z gd nie zn nych z gim n zjum (np.
twier dze ni Pi t go r s). Ucznio wie mo gli ko -
rzy st z kl ku l to rw i ze st wu pod st -
wo wych wzo rw, co r dzo u twi o
roz wi zy w nie z d i eli mi no w o
strch w mo men cie, gdy ok zy w o si,
że j kiś wzr wy le ci ze zde ner wo w -
nej go wy.
Do roz wi z ni wie lu z d, szcze gl nie
z geo me trii, y o po trze ne tyl ko lo gicz ne
my śle nie lu umie jt noś do p so w ni w ści -
wej od po wie dzi do tre ści.
Nauczycielka: Uczenie si
matematyki to wielka
przyjemno.
Ucze: Pani profesor, ja
nie mam czasu na
przyjemnoci. Musz si
uczy, eby zda matur
z matematyki.
Redaktor prowadzcy: Anit Kduisk
esp redakcyjny: Agnieszk Pitek, Piotr Bucki
Redakcja graficzna i skad: Krolin Kryszewsk-Wjcik
Rysunki na okadkach: rek Lchowicz
djcia: Shutterstock
Szata graficzna: Jku Szkudlrski
Redakcja jzykowa: Aleksndr Bednrsk, Piotr Slewski
Wydwnictwo Pedgogiczne OPERON
ul. Hutnicz 3, 81-212 Gdyni
wagi i opinie:
e-mail: gzetmturln@operon.pl
infolinia 800 88 66 88
Elektroniczne wydanie: www.mtur.operon.pl
2
Gazeta Maturalna
393330805.012.png 393330805.013.png 393330805.014.png 393330805.015.png
 
393330805.016.png 393330805.017.png 393330805.018.png 393330805.019.png 393330805.020.png 393330805.021.png 393330805.022.png
 
rw n nie two jest sprw dzi po prw noś od -
po wie dzi. Tro ch trud niej y o z roz wi z niem
nie rw no ści kw dr to wej. Świ t del t o li -
czy w ści wie kż dy, le nie kż dy z uw ży,
że r mio n od po wied niej p r o li mu sz y
skie ro w ne do g ry. Jed nk już z wy zn cze nie
pier wist kw od po wied nie go trj mi nu kw -
dr to we go lu z pi s nie trj mi nu w po st ci
ilo czy no wej moż n y o otrzy m 1 pkt.
Wie le os roz wi z o rw nież z d nie po le g -
j ce n o li cze niu o wo du tr pe zu, sprw dz -
j ce umie jt noś wy ko rzy st ni zwiz kw mi -
ro wych w trj k cie pro sto kt nym i trj k cie
rw no ocz nym.
Nie ste ty, zyt trud ne ok z o si wśrd z d
krt kiej od po wie dzi z d nie z geo me trii wy m -
g j ce z sto so w ni i opi s ni pro ste go ro zu -
mo w ni. W z d niu tym n le ż o wy ko rzy st
przy st w nie trj k tw do zn le zie ni mir ich
k tw. Wik szoś os do strze g w ści w
od po wiedź, lecz nie po tr fi z pre zen to w
to ku my śle ni, kt ry do pro w dzi do po prw -
nych wnio skw. Ty po w oczy wi st oczy wi -
stoś ok z si nj trud niej sz do opi s ni.
RADYEZAMNATORAZMATEMATYK
N le ży z pl no w st rn niej nuk rozwizy-
wni ty pw z d, kt rym trze po świ ci
wi cej cz su. N pew no po win ny y to z d -
ni z geo me trii i z d ni ty pu wy kż, że. Te
ostt nie moż n two uzy sk, zmie ni jc po
pro stu po le ce ni w ty po wych z d nich. -
mist roz wiż rw n nie, moż n z pi s wy -
kż, że rw n nie m dw roz wi z ni. N le ży
pod kre śli jed nk rż ni c mi dzy po prw n od -
po wie dzi w ou przy pd kch w pierw szym
wy str czy zn leź roz wi z ni, w dru gim zn -
leź je i uz sd ni, że wi cej roz wi z nie m.
Wr to też po pr co w nd str te gi roz wi zy -
w ni z d z mkni tych sprw dzi, ile cz -
su zj mu je roz wi z nie 25 t kich z d, czy le -
piej roz wi zy w je po ko lei, czy z cz od
nj twiej szych. Uczc si p r mi moż n wy ko -
rzy st tech ni k pd nij po wst, kt r
szcze gl nie jest przy dt n przy in ter pre t -
cji i two rze niu ry sun kw. Rzecz po le g n
tym, że kż dy z prt ne rw do ko nu je n li -
zy d nych n pod st wie te go s me go ry -
sun ku, n stp nie po rw nu je swo j in ter -
pre t cj z in ter pre t cj prt ne r. oż n
wte dy po dy sku to w nd pro le mem, z -
uw ży swo je dy. In n wer sj tej tech ni -
ki two rze nie ry sun kw n pod st wie tek -
stu tu rw nież moż n po rw n swj spo s
ro zu mo w ni z ro zu mo w niem prt ne r. Do -
rze jest z cz sto so w t tech ni k do z -
d, do kt rych m my roz wi z ni krok po
kro ku. oż n o wiem swo je roz wi z nie po -
rw n ze wzor cem, je śli pd nie my n jed -
nym z d niu (czy li kom plet nie źle je roz wi że -
my), jest szn s n po wst nie (czy li do re
roz wi z nie) przy roz wi zy w niu n lo gicz ne -
go z d ni.
Je śli nie m my z kim wsp pr co w moż n
po su ży si zio rem z d, w kt rym s z -
wr te szcze g o we roz wi z ni, i z ni mi po rw -
ny w swo je po my sy.
1. awczasućwiczmylenielogiczne.
Grajwszachyiscrabble.Rozwizuj
rebusy,krzywki,sudokuizagadki.
2. Nastawsipozytywniedomatematy-
ki.dowodniono,ezainteresowanie
pobudzapamić
3. ybierznajlepszedlasiebierepetyto-
riummaturalne,wktrymwtrud-
nychmomentachznajdzieszrozwi-
zaniazadakrokpokroku.
4. Rbrysunkipomocnicze,ktrepoma-
gajrozwizać,zrozumiećzadanie.
5. awszewczytujsiuwaniewtreć
zadania.Poleceniaczstozawieraj
cennewskazwki.
6. Ćwicz,ksztatujumiejtnoćuzasad-
nianiaswoichrozwiza.
7. Nieunikajzada,ktrychnielubisz.
8. Nauczsizarzdzaćswoimczasem.
9. Niewstydsipytać.stydemjest
brakchcidouzupenianiawiedzy.
Korzystajzpomocynauczycieli,kole-
gwiinternetu.
10.wierzwsiebie.
Nauczyciel: Ile to
jest 7 razy 6?
Ucze: 42.
Nauczyciel:
Bardzo dobrze.
A ile to jest 6 razy 7?
Ucze: 24.
Rw nież z d nie 30, w kt rym n le ż o udo -
wod ni nie rw noś kw dr to w, spr wi o ko -
pot. Od po wiedź n py t nie czy moż n prze -
kszt c c nie rw noś, czy spro w dzi j do
po st ci i prze kszt c tyl ko le w
stro n prze kro czy moż li wo ści wie lu prze -
cit nych uczniw.
z d roz sze rzo nej od po wie dzi nj wik sz po -
pu lr no ści cie szy o si to, w kt rym n le ż o
o li czy o j toś ostro su p. By o ono op trzo ne
ry sun kiem, co z ch c o do je go wy o ru. Jed nk
roz wi z nie z d ni wy m g o roz wi ni tej wy -
orź ni prze strzen nej orz umie jt no ści uży ci
i two rze ni str te gii po zw l j cej n wy r i z -
sto so w nie w ści wych wzo rw.
i po mi j li nie kt re przy pd ki, sprzy j j ce roz -
p try w ne mu zd rze niu.
Ostt nie z d nie, u miesz czo ne w kon tek ście
prk tycz nym (o li cze nie wy mi rw ho te lo wych
se nw), wy m g o uo że ni i roz wi z ni
uk du rw n, pro w dz ce go do roz wi z -
ni rw n ni kw dr to we go. d nie nie -
wt pli wie nie y o r dzo trud ne, le po
wie lu mi nu tch in ten syw nej pr cy, nie -
wie lu uczniw zd ży o cho y je prze czy -
t, std nie wiel k roz wi zy wl noś te go
z d ni.
tu rzy ści oce ni li, że z d ni y y ogl nie m -
wic ty po we i doś twe. Jed nk wie le os,
ze str chu przed po rż k, skon cen tro w o si
n w ści wym roz wi z niu z d z mkni tych
i wie lo krot nym ich sprw dz niu, wie dzc, że
ich po prw ne roz wi z nie gw rn tu je zd nie
m tu ry z m te m ty ki. Ten rk wi ry we w -
sne si y o ni ży zncz nie wy ni ki wie lu os,
kt re przy mniej szej pre sji uzy sk y y zncz nie
wik sz licz punk tw.
Przychodzi iloraz do
lekarza, a lekarz pyta:
Gdzie reszta?
Punk tem wyj ści po win ny st si
dl przy szych m tu rzy stw m te ri y
po moc ni cze wy d w ne przez Cen trl n
Ko mi sj Eg z mi n cyj n, w szcze gl no ści In -
for m tor o eg z mi nie m tu rl nym od 2010 r.
te m ty k, kt re go tekst moż n zn leź n
stro nie in ter ne to wej tej że ko mi sji. S tm z -
miesz czo ne stn dr dy wy m g eg z mi n cyj -
nych, przy k dy z d i r ku szy m tu rl nych.
Nj wż niej sze to prze ko n nie, iż zd
kż dy mo że, tro ch le piej lu tro ch
go rzej, o m te m ty k jest dl lu dzi!
KingaGazka
egzaminatormaturalnyzmatematyki
Jaki fajny pasek
powiedziało zero,
patrzc na
nieskoczono.
d nie z r chun ku prw do po do ie stw,
opr te n zn nym sche m cie dwu krot ne go rzu -
tu kost k do gry, moż n y o roz wi z, ko rzy -
st jc z drzew k lu ze wzo ru. Pr y roz wi -
z ni po dej mo w li pr wie wszy scy, le nie
wszy scy do rze wczy t li si w treś po le ce ni
A CO ZRO BIå, ˚E BY W TYM RO KU
ZDAå MA TU R¢ Z MA TE MA TY KI?
Sko ro wic i tk trze uczy si m te m ty ki,
wr to ro i to z przy jem no ści i sen sow nie.
3
Gazeta Maturalna
a bcc
393330805.023.png 393330805.024.png 393330805.025.png 393330805.026.png 393330805.027.png 393330805.028.png 393330805.029.png 393330805.030.png 393330805.031.png 393330805.032.png 393330805.033.png 393330805.034.png
 
Głowa do gry! Matura jest dla ludzi
Cho cia˝ trud no w to uwie rzyç, wszy scy po trze bu je my
prze ło mo wych, trud nych mo men tów, aby móc si´ roz wi jaç.
Sy tu acja, któ ra po czàt ko wo wy da je si´ nam nie do przej -
Êcia, z upły wem cza su mo ˝e oka zaç si´ punk tem zwrot nym,
umo˝ li wia jà cym roz wój lub zmia n´ na lep sze.
go ży ci. u si my ww czs prze or g ni zo w
wie le rze czy. pi su je my si n kur sy przed m -
tu rl ne, z czy n my si wi cej uczy, wy ie r my
stu di. Po dej mu je my de cy zje, kt re m j
ogrom ne zn cze nie dl n szej przy szo ści. Jed -
no cze śnie czu je my, że nie mo że my z wieś
swo ich ro dzi cw, n uczy cie li czy przede wszyst -
kim s mych sie ie. Przez du gi okres funk cjo nu -
je my w st nie wzmo żo ne go stre su i nie m my
pew no ści, j ki dzie efekt n szych st r. Cz -
s mi przy cho dzi do go wy myśl, y si pod d
i zo st wi wszyst ko z so . rzy my, że y z -
trzy m czs. Ten jed nk gn do przo du i nie
po zw l nm ode tchn. Trud no nm so ie wy -
or zi, że już nie du go cze k ns wiel k n gro -
d. Bo jk po kż dym kry zy sie, tk też po m tu -
rze dzie my m drzej si nie tyl ko o wy uczo n
wie dz, le przede wszyst kim o świ do moś, że
po r dzi li śmy so ie w tk trud nej sy tu cji.
W przy szo ści wie le r zy dzie my si od wo y -
w do te go do świd cze ni, gdy d li śmy r d,
co po zy tyw nie wpy w n po ziom w snej wr -
to ści i u du je pew noś sie ie.
Oprcz m tu ry rw no le gle to czy si n sze ży cie
spo ecz ne, oso i ste. ko chu je my si, po dej mu -
je my tym cz so w pr c, y do ro i n eks tr
ciuch, cho dzi my n ko szy kw k czy gi t r,
w week en dy do klu w. Jed no cze śnie myśl, że
ten czs po win ni śmy wy ko rzy st n n uk, z -
tru w nm czer p nie przy jem no ści z te go, co
dzie je si wo k. y śli my pe ni wy rzu tw su -
mie ni: po win nm te rz sie dzie i wku w,
gdy y nie ten zwi zek, mi ym mn stwo cz -
su, y si uczy. Te re flek sje spr wi j, że nie
jest nm ni gdzie do rze: ni z iur kiem, gdy
m rzy si nm wy po czy nek, ni z uko ch n
oso , gdy dr czy ns po czu cie wi ny. Wr to
wie dzie, że czs kry zy su to wiel ki wy si ek nie
tyl ko dl psy chi ki, le też dl or g ni zmu. Gdy je -
ste śmy prze m cze ni, nie jest two sku pi si
n n uce. Dl te go tk wż ne jest, y z cho w
rw no w g y pr co w, le też y od po czy -
w. Bo zmi ny z cho dz jed no cze śnie w po -
st ci przy ro stu wie dzy, le też m dro ści emo -
cjo nl nej, sprw no ści fi zycz nej, umie jt no ści
two rze ni co rz lep szych zwiz kw z in ny mi.
Trze p mi t, y d o te wszyst kie sfe ry.
By nie wy cz ich z w sne go ży ci, nie trzy -
m w po cze kl ni, o mo że si zd rzy, że nie
dzie do cze go wr c. Czs przy go to w do
m tu ry po wi nien y rw no mier nie po dzie lo ny
n oo wiz ki i przy jem no ści.
P mi tj my w sy tu cjch kry zy so wych czo -
wiek roz wi j si n rż nych psz czy znch. R -
doś ze świ dec tw m tu rl ne go trze mie
z kim po dzie li, mie z kim po je ch n w k -
cje. Or g nizm m y n ty le zdro wy, y mg
py w, ie g, gr i pod sk ki w z r do ści.
Nie z po mi nj my z tem ni o po trze ie or g ni -
zmu do wy po czyn ku, ni psy chicz nych po trze -
ch li sko ści i przy n leż no ści.
MagorzataOhme,MichaPozda
PsychologiczneCentrumspierania
RozwojuModziey,SPS.
apraszamy na cykl wykładw
„iem wicej, yj lepiej”.
Szczegły na stronie www.swps.pl
Po przez „kry zys” ro zu mie my z zwy czj coś
ne g tyw ne go, coś, co zd rz si z przy czyn ze -
wntrz nych i n co nie m my wpy wu. wi my
o kry zy sch w mi dzy ludz kich re l cjch, kry zy -
sch wy ni k j cych z okre ślo ne go et pu w ży ciu,
czy kry tycz nych mo men tch. Bo imy si, że one
n dej d, gdy nie d my so ie r dy. Nic r dziej
myl ne go.
Roz wi j jc si, wszy scy prze ży w my wie le et -
pw, kt re okre śl si mi nem kry zy sw roz -
wo jo wych. Czy m tu r mo że y t kim mo -
men tem? N pew no. Przed mo dzie ż wż ne
z d nie do wy ko n ni wkro cze nie w do ro -
soś, co skut ku je ko niecz no ści s mo dziel ne go
u do w ni swo jej przy szo ści wy r stu diw,
prt ne r, nj wż niej szych wr to ści w ży ciu. Ale
z cznij my od po czt ku.
Erik Erik son, twr c teo rii psy cho spo ecz nej, z -
k d j cej ści sy zwi zek wpy wu spo ecz ne go
n roz wj czo wie k, opi s osiem fz ludz kie go
roz wo ju. W tej teo rii kry zys, kt ry ko czy i po -
prze dz kż dy etp roz wo ju od gry w de cy du j -
c ro l. We dug niej kż dy ko lej ny etp ży ci
po prze dz kon flikt, kt re go roz wi z nie po zw -
l nm doj rze w, zmie ni si, osi g ko lej ny
szcze el roz wo ju.W okre sie, gdy je ste śmy m -
y mi dzie mi, kry zy sy do ty cz gw nie uzy ski -
w ni wpy wu n w sne ży cie, s mo dziel no ści,
se p ro w ni si od do ro sych. Te po trze y s
oec ne tk że n dl szym et pie ży ci, le to w -
rzy sz im pr y okre śle ni w snej toż s mo ści,
z wi z ni s tys fk cjo nu j cej re l cji z dru gim
czo wie kiem, po zo st wie ni po so ie j kie goś
śl du n świe cie. Po nie wż jed nk śro do wi sko
ns ot cz j ce d ży z zwy czj do z cho w ni
ist nie j cej sy tu cji i ro ni jej, to kż d zmi n
wy m g wy ko n ni ogrom nej pr cy, pod j ci
wiel kie go wy si ku, wy k z ni si od w g i wy -
trw o ści.
Okres doj rze w ni to szcze gl ny mo ment w ży -
ciu czo wie k, pe en urz li wych, n k d j cych
si n sie ie zmin, z rw no fi zycz nych, jk
i psy chicz nych. Do mi nu je du ż kon cen tr cj n
w snej fi zycz no ści, sek su l no ści, wy gl dzie
z jed no cze snym kry zy sem du cho wym, wy wo -
nym z le wem py t o w sne j, sens ży ci,
y ci W tym cz sie kszt tu je si n sz toż s -
moś, co ozn cz uświ do mie nie so ie, że jest
si kimś szcze gl nym, ch rk te ry zu j cym okre -
ślo ny mi ce ch mi, z rw no w oczch in nych, jk
i co nj wż niej sze w snych. o dzi lu dzie
do świd cz j no wych do zn py n cych z w -
sne go ci , jednocześnie s tr g ni przez ty si -
ce dy le m tw, wt pli wo ści, py t To wszyst ko
d je po czu cie y ci w ci gym kry zy sie, nie pew -
no ści, z gu ie ni i l il no ści. oż n y z tem
rzec, że okres ten jest jed nym wiel kim kry zy -
sem. N sto let ni unt, kt re go tk r dzo o -
wi j si ro dzi ce i n uczy cie le, jest ni czym in -
nym jk efek tem prze cho dze ni kry zy su roz wo -
jo we go i mo że przy r r dzo po zy tyw n for -
m. Spo ry z ro dzi c mi o uzy sk nie wik szej
s mo dziel no ści, po czu cie y ci nie zro zu mi nym
i d że nie do po wik sze ni z kre su od po wie -
dzil no ści jest nm po trze ne, y od n leź
w sn toż s moś. Że y doj rze w, że y si
zmie ni, że y st w si lep szy mi, mu si my do -
świd cz kry zy su, pew nej nie wy go dy i nie z -
do wo le ni z te go, jk jest te rz. Gdy y nie ten
stn dys kom for tu, ni gdy nie d ży li y śmy do
zmi ny, kt r d je roz wj. Gdy y nie owe py t -
ni i wt pli wo ści, nie y o y m drych re flek sji,
doj rz ych de cy zji i wzr st j cej świ do mo ści,
do ty cz cej te go, kim je stem i po co tu je stem.
Nie y o y roz wo ju.
Jk wspo mnie li śmy n po czt ku, kry zys mo że
do ty czy wie lu o sz rw n sze go funk cjo no w -
ni (szkol ne go, oso i ste go, uczu cio we go orz
ro dzin ne go). Je że li z tem efek ty kry zy su mo g
y kon struk tyw ne, dl cze go si go tk r dzo
o wi my? Przede wszyst kim wik szoś z ns
oi si zmin. Prze cho dze nie przez kry zys kosz -
tu je ns wie le ener gii, n g żu jc rż ne o sz ry
n sze go funk cjo no w ni. Je ste śmy roz drż nie -
ni, o li ns rzuch, nie mo że my sp. Dl te go
mu si my po zwo li, y coś si zmie ni o, cho po -
czt ko wo nie wie my, co ns cze k, i st r my si
z cho w st tus quo. Trw nie w z wie sze niu
mo że y jed nk zyt wy czer pu j ce. Okres n -
sto let ni o fi tu je w wy d rze ni, kt re nio s ze
so zmi ny, czy te go chce my, czy nie. Przy k -
dem kry zy so wej sy tu cji jest eg z min m tu rl -
ny, kt ry u rzy do tych cz so wy po rz dek n sze -
4
Gazeta Maturalna
393330805.035.png 393330805.036.png 393330805.037.png
 
Midzy nami a gwiazdami...
Niedaleka przyszo
Najwy˝sze Kolegium Futurologiczne w składzie: Wró˝ka
Chrzestna, Wernyh ora i Trzech Wieszczów (k o legial n i e )
ustaliło w kwestii hor os kopów dla maturzystów co nast´ p uje:
Kozioroec22X19
Ko zio ro żec po wi nien prze st
si mr twi. Ko zio ro żec po -
wi nien spoj rze w przy szoś
z pew n dw k opty mi zmu mo ty wo w n wie -
lo let nim do świd cze niem Ludz ko ści. Ko zio ro -
żec po wi nien p mi t, że co prw d mu si
pod j wż ne ży cio we wy o ry, dc w wie ku,
w kt rym nie m spe cjl nie wie dzy, że y je po -
dej mo w, le in ni przed nim nie mie li wc le
le piej i j koś ży j. In ny mi so wy Ko zio ro żec po -
wi nien j ko swo j mk sy m przy j zd nie, że
jesz cze ni gdy tk nie y o, że y j koś nie y o.
Oczy wi ście ez prze s dy.
Wodnik2018
U Wod ni k wszyst ko po st -
re mu. Wszel kie zmi ny, no we
dro gi ży ci, trz sie ni i zie mi
i t kie tm z nic nie zmie ni j wod ni ko wej
esen cji. Wod nik po zo st nie Wod ni kiem. W su -
mie i tk nie m in ne go wyj ści.
Ryby1920
W kwe stii wy o rw ży cio -
wych dzi niem nie od
rze czy jest z si gni cie opi nii
in nych. I to w śnie po win ny uczy ni Ry y. Je -
że li jed nk do owych in nych z li cz j si li żej
nie zn ne nm oso y pi su j ce ho ro sko py w cz -
so pi smch, z le c my po wt rze nie pro ce du ry
z si g ni po wy o rze in nej gru py do rd cw.
t ko, n wet świn k mor sk po r dzi le piej niż
ho ro skop!
Byk20V20V
Dl By k roz po czy n si te rz
okres pro spe ri ty. Wszyst ko -
dzie si ud w, wszy scy si
d do uśmie ch, n je go wi dok kro wy
s me si d do i, co dzie szst k w tot k,
je go zy z czn le czy. tu r, stu di, c ki?
C ki to mu d z r ki j dy!
Blinita21V21V
e wzgl du n swo j mo ty -
wo w n stro lo gicz nie dwo -
istoś Bliź ni t m j twiej niż in ni. Jed no
z Bliź nit uczy si, dru gie od po czy w, jed no z -
ku w, dru gie im pre zu je, jed no ry je po no cch
przed m tu r, dru gie si oi j. N le ży tyl ko
uw ż, że y to pierw sze nie oświd czy o, że
w t kich w run kch to ono, z prze pro sze niem,
nie pr cu je i wy cho dzi, trz sk jc drzwi mi.
Czy li z le c si umir i wy po środ ko w nie.
Baran2119V
Je że li je dy nym mo ty wem do
wy o ru stu diw tech nicz nych
dl B r n jest rzmie nie ko -
cw ki n zwi sk, kt re d nie ry -
mu je si ze so wem in ży nier, to le piej jed nk
dw r zy z st no wi si nd wy o rem kie run -
ku stu diw. Al o jesz cze kil k r zy.
Lew23V22V
Dl Lw nj wż niej sz
jest zn jo moś swo ich
s ych i sil nych stron.
Od po wied nie upo rzd ko w nie tej wie dzy mo że
przy nieś po moc w trud nych wy o rch, n przy -
kd: umiem n uczy si n p mi ksiż ki, le
nie ro zu miem jej tre ści stu di prw ni czeme -
dycz ne, k d si sp o pi tej nd r nem, le
nie po si dm ży ci to w rzy skie go stu di po -
lo ni stycz ne (ide l ne w run ki do czy t ni lek tur),
mm tyl ko sil ne stro ny oso o wo ści, mo j je dy -
n w d jest per fek cjo nizm nie żyj itd.
Rak22V22V
Te go rocz n ko niecz noś
wy r ni tzw. Dro gi Ży cio -
wej to dl R k dro g przez
m k. Je go nd wrż li wy ukd ner wo wy mu si
si zm g z set k mi moż li wych w rin tw,
co mo że do pro w dzi do roz chwi ni, dresz czy
i stu po ru. R d jest jed n: prze st czy t
Hm le t, wy rzu ci z p mi ci wier szyk o osio -
ku, kt re mu w żo y d no, z gryź z y i wy -
r. A nuż wyj dzie. A jk nie wyj dzie? To też
j koś dzie, tyl ko in czej.
Panna23V22X
Te go rocz ny ukd
gwizd jest dl P nien
wy jt ko wo ko rzyst ny.
Oczy wi ście, je śli wie rzy si, że od d lo ne o mi -
lio ny ki lo me trw prż ni gi gn tycz ne, roz p lo ne
ku le g zw, kt rych świ to do cie r do ns po
set kch ty si cy lt, m j istot niej szy wpyw n
n sze ży cie niż n przy kd uczci w, sys te m -
tycz n pr c i t kie tm dro i zgi. W prze ciw -
nym wy pd ku do ro o ty!
Skorpion23X21X
Czr ne chmu ry zie r j
si nd Skor pio nem, r dzo
czr ne. Je dy n szn s n
zmi n ze go lo su jest po pro sze nie o po moc
w od czy nie niu uro ku n sze go re dk cyj ne go
Nj wyż sze go Ko le gium Fu tu ro lo gicz ne go
w sk dzie jw. (10,97 z plus VAT, prze sy
w uży w nych mo ne tch o rż nych no mi n ch
n d res re dk cji, zwro tw nie uwzgld ni si).
Strzelec22X21X
e wzgl du n r ty stycz ne z -
in te re so w ni Strzel c je go
ho ro skop m for m h iku:
Waga23X22X
e wzgl du n n zw
i sym ol swo je go gwiz do -
zio ru W g s m po win n roz w ży, co jest
dl niej nj lep sze. Nie dzie my si wtr c.
yt szcze g o we
Pl ny n przy szoś nio s
Roz cz ro w ni
PiotrSalewskialiasernyhora
5
Gazeta Maturalna
393330805.038.png 393330805.039.png 393330805.040.png 393330805.041.png 393330805.042.png 393330805.043.png 393330805.044.png 393330805.045.png 393330805.046.png 393330805.048.png 393330805.049.png 393330805.050.png 393330805.051.png 393330805.052.png 393330805.053.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin