{1}{100}www.napiprojekt.pl - nowa jakoć napisów.|Napisy zostały specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu. {0}{675}Tłumaczenie i korekta: Zbigniew Naumowicz|zbinau@wp.pl {680}{780}Tybetańska Księga Umarłych:|Droga Życia {1044}{1089}Nie unikniemy mierci. {1122}{1245}Pojawia się niespodziewanie.|Nie ma przed niš ucieczki. {1410}{1537}Nauczanie o mierci i umieraniu nie |jest tak powszechne na zachodzie. {1550}{1652}Ale należy do zwykłego życia | kultury buddyjskiej w Himalajach. {1725}{1823}Królestwo Ladakh, uznawane |niegdy za Tybet zachodni {1857}{1910}należy obecnie do Indii. {1945}{2027}Położone jest 3700 metrów|nad poziomem morza {2055}{2124}na pograniczu |Chin i Pakistanu. {2128}{2235}Ponieważ znajduje się ono | na spornym obszarze, {2260}{2365}obcokrajowcy nie mogli tam |podróżować aż do 1974 roku. {2434}{2568}To spowodowało, że kultura Ladakh|przetrwała prawie nie zmieniona. {2682}{2789}Każdego roku mieszkańcy Leh,|stolicy Ladakh {2808}{2945}pielgrzymujš wykonujšc pokłony |jako odwiecznš praktykę buddyjskš. {3144}{3299}Czczšc Buddę, jego naukę|I wspólnotę wyznawców {3331}{3419}modlš się za cierpišcych,|aby znaleli schronienie {3425}{3474}i nie przemijajšcy pokój. {3598}{3653}Według nauczania buddyjskiego {3679}{3741}Budda doznajšcy |stałej uważnoci {3764}{3836}jest w sercu każdej istoty żyjšcej. {3862}{3941}Ta podstawowa wiadomoć |nadaje sens życiu. {3986}{4049}Przekracza ona narodziny i mierć. {4054}{4200}Narodziny wiodš nieuchronnie do|cierpień, choroby, staroci i mierci. {4352}{4544}Współczucie dla żywych stworzeń to |podstawa cieżki życia ku mierci. {4657}{4760}Wiara w reinkarnację |wyraża to współczucie. {5413}{5510}Buddyzm trafił do Tybetu |1300 lat temu {5533}{5612}dzięki hinduskiemu |więtemu Padmasambhavie. {5640}{5705}To on napisał |Tybetańskš Księgę Umarłych. {5735}{5814}Jest ona przewodnikiem |dla umierajšcych. {5840}{5920}Opisano tam proces umierania |jako naturalne przejcie. {5965}{6112}Tekst objania, jak rozpoznajšc|stan umysłu i cierpienia fizycznego {6169}{6252}możemy uzyskać kontakt |z naszš najgłębszš istotš. {6283}{6411}Tak osišgniemy pokój, | uwolnienie od pomieszania i lęku. {6619}{6705}W małej wiosce niedaleko|górnego biegu rzeki Indus {6748}{6824}zmarł pewien starzec |Paldem Sering. {6953}{7071}Jego krewne zebrały się w kuchni,|aby opłakiwać zmarłego. {7122}{7220}Kiedy umiechał się do mnie,|byłam najszczęliwsza. {7239}{7331}Jego odejcie sprawiło|wielki ból w moim sercu. {7800}{7919}Rodzina poprosiła Choyzanga, |Ngagpę, Buddyjskiego jogina {7935}{8030}oraz mieszkańca wioski,|który często wykonuje rytuały, {8054}{8153}aby odczytali tekst i |złożyli przewidziane ofiary. {8273}{8379}Gdy kto umrze Tybetańska |Księga Umarłych jest czytana {8411}{8452}codziennie przez 49 dni. {8483}{8572}Według niej wiadomoć |osoby zmarłej pozostaje {8617}{8706}między jednym stanem a |drugim przez okres 49 dni. {8788}{8848}W tym czasie zmarły słyszy. {8887}{9006}Dlatego tekst czyta się na głos,|by dodać mu odwagi i prowadzić go. {9147}{9248}Najpierw recytuje się tekst |przy zmarłym. {9361}{9512}Jak dawne księgi tybetańskie, |tekst ten jest starannie owinięty. {9541}{9647}Składa się z lunych kart |trzymanych między dwiema deskami. {9690}{9824}Wydrukowano go z matryc|ręcznie wycinanych w drewnie. {10366}{10458}Synu szlachetnej rodziny, |tak przemawia się do zmarłego. {10536}{10632}Uznaj teraz dla dobra |wszystkich żyjšcych wiatłoć {10660}{10706}jawišcš się przed tobš. {10726}{10827}Ten potężny strumień wiatła|jest owieceniem samym w sobie. {10868}{10992}To naturalny umysł, |istota twego własnego umysłu. {11035}{11126}Poznanie i uwolnienie |następujš równoczenie. {11182}{11271}Księga Umarłych opisuje, |jak w chwili mierci dochodzi {11333}{11416}do gwałtownego oddzielenia |wiadomoci od codziennych spraw. {11450}{11621}Umysł doznaje uwolnienia jako |lnišce, czyste białe wiatło. {12033}{12138}Według Księgi życie i mierć|to strumienie stanów porednich {12222}{12271}okrelane jako bardo. {12446}{12553}Jeli umysł w przemianie mierci |nie rozpozna swojej natury, {12599}{12716}to stanie się bardziej stałym,|aż do przyjęcia nowej formy życia. {12862}{12997}Synu Szlachetnej Rodziny, |już czas, aby szukał cieżki. {13038}{13101}Nie jeste sam, gdy odchodzisz stšd. {13139}{13191}Wszyscy twoi poprzednicy umarli. {13253}{13336}Nie możesz tu dłużej przebywać. {13388}{13537}Pomyl teraz tak:opuszczę |przywišzanie do ciała i wiata. {13710}{13834}Wyruszę w nieznane |bez lęku i trwogi {13937}{14137}uznajšc cokolwiek pojawi się|za twór mego własnego umysłu. {14464}{14541}Choyzang używa dawnego |kalendaża astrologicznego {14557}{14646}dla ustalenia daty kremacji |Paldem Seringa. {14697}{14801}Wylicza na podstawie dat|narodzin i mierci zmarłego, {14899}{14985}że winna ona być dziesištego dnia |od chwili zgonu. {15298}{15430}Z tego wynika, że Paldem Sering |był dzikiem w poprzednim życiu. {15544}{15614}W swoim przyszłym może |odrodzić się jako ptak. {15732}{15883}Jeli przyjmie nauki księgi do |serca, może powrócić jako człowiek. {15985}{16058}Na poczštku 20. wieku|Amerykanin W. Evans Wentz {16118}{16253}studiował antropologię w Oxfordzie|interesujšc się reinkarnacjš. {16292}{16374}Podróżował do Indii, gdzie|odnalazł egzemplarz księgi. {16419}{16543}Opłacił przekład Bardo thodol |oraz jego publikację. {16605}{16697}To włanie on zatytułowal jš|Tybetańska Ksiega Umarłych. {16753}{16837}Carl Jung, sławny psycholog |szwajcarski napisał,że odnalazł {16872}{16991}w księdze swego towarzysza życia|pokazujšcego sekrety duszy. {17186}{17274}Projekt "Przygotowanie do |umierania" w San Francisco {17278}{17379}wspiera pacjentów w stanie |terminalnym od ponad 20- tu lat. {17418}{17547}Jego cel to pomoc chorym|w odkryciu sensu życia i mierci. {17613}{17714}Projekt powstał, ponieważ |metafory, historyczne przekazy {17748}{17847}istniejšce w naszej kulturze|odnonie umierania {17898}{18057}postrzegały mierć jako pomyłkę |i wroga, a nawet błšd w wiecie {18084}{18174}Dlatego intensywnš opiekę |w szpitalu traktowano jako {18216}{18302}wyłšczny przybytek wištyni|naszego życia. {18344}{18490}Lekarze stwarzali otoczkę |lęku oceniajšc mierć jako błšd. {18541}{18639}Odczuwalimy potrzebę stworzenia |innego systemu metaforycznego. {18675}{18826}Najpierw wyobracie sobie |państwo jakš osobę {18877}{18940}która doznaje cierpienia. {19205}{19374}Odczujcie w bezporedni sposób|jej cierpienie. {19470}{19563}Odczujcie jaki to ból. {19694}{19801}Celem projektu było |stworzenie takiego rodowiska, {19839}{19942}w którym ludzie będšcy w głębokim |materialimie w sensie filozoficznym {19993}{20136}mogliby odkryć inne spojrzenie|na życie i mierć. {20204}{20300}Osobami najbardziej|pragnšcymi tak postšpić {20356}{20428}były stojšce w obliczu mierci. {20479}{20535}Co będzie z tobš po mierci? {20550}{20693}To hospicium służy osobom,|które umrš za pół roku. {20710}{20763}Większoć ludzi nie mówi o tym. {20817}{20868}Chciałby o tym porozmawiać? {20939}{20990}Powiesz mi, co o tym wiesz? {21019}{21162}Oczywicie, ale jeszcze żyję. {21237}{21328}Podzielę się z tobš, tym co wiem.|Może to będzie pożyteczne. {21362}{21436}wiadomoć opuszcza ciało {21450}{21629}dowiadczajšc całoci, jednoci |oraz poczucia bezpieczeństwa. {21677}{21841}Następnie jest przycišgana ku |temu, co opisuje się jako {21909}{22025}niespotykanie piękne i |czyste, jasne wiatło. {22057}{22133}Nie opisano tego nigdy jako |cudowny dwięk lub dym, {22164}{22263}lecz jako cudowne wiatło.|Jest ono tak wspaniałe, {22323}{22388}ponieważ to twoja |prawdziwa istota. {22425}{22475}To byłoby fascynujšce. {22548}{22700}Opowiedziały ci o tym |dowiadczeniu osoby powracajšce. {22704}{22792}Tak, to dowiadczenie nowego życia. |Ale w pewnych tradycjach, {22809}{22905}na przykład w buddyzmie tybetańskim |sš osoby przygotowane do tego, {22935}{22991}by stać się przewodnikami |zmarłych. {23015}{23232}Sš też księgi pomagajšce ludziom |w odbyciu tej podróży. {23574}{23686}Togden Rinpoche jest |opatem klasztoru w Ladakh. {24180}{24255}Odwiedza mieszkańców wioski,|aby pobłogosławić im, {24349}{24457}wygłosić nauki|oraz zobaczyć, jak się majš. {24867}{24955}Będzie również nauczał o phowa. {24998}{25119}To wyjštkowa metoda w tradycji |buddyzmu tybetańskiego, aby pomóc {25127}{25245}wiadomoci w chwili mierci | w uwolnieniu przywišzania do ciała. {25387}{25534}Oto Tanchig majšcy 96 lat,|żyje według cieżki buddyjskiej {25590}{25698}przez swoje dorosłe życie. |Jest bardzo zainteresowany tš naukš. {25769}{25878}Wyobracie sobie Buddę jako |nieograniczone wiatło nad głowš. {25972}{26110}wiadomoć wnika do brzucha,|następnie ogarnia ciało, szyję, {26125}{26225}wreszcie na koniec dociera |do czubka głowy. {26250}{26324}Tam rozpływa się jako wiatło |wokół ciebie. {26338}{26468}Tak możesz bezporednio |wejć do czystej krainy wiatłoci. {26540}{26633}Niepewnoć przemian nie |będzie na ciebie oddziaływać. {27236}{27396}Będšc w wiosce dokonuje on | ceremonii phowa za zmarłego. {27980}{28131}Ofiaruje jęczmień i masło. |Następnie namaszcza mu głowę. {29258}{29421}Paldem Sering, umarłe. |wiatło tego wiata zagasło. {29531}{29628}A wiatło przyszłego wiata |jeszcze się nie pojawiło. {29679}{29750}Twoje ciało utraciło czucie. {29803}{29891}Włanie tym jest mierć.|Opuć ciało. {31198}{31315}Ofiarowujšc jęczmień i masło,|prosi o błogosławieństwo Buddów {31352}{31444}oraz wszystkich przebudzonych. {32088}{32224}Krew na głowie oznacza, |że ceremonia przebiegła pomylnie. {33334}{33428}Jeli jest znak, że wiadomoć|zmarłego opuciła ciało {33458}{33528}przez miejsce na głowie,|to jest to pomylne. {33532}{33598}Oznacza,że wiadomoć |nie została zatrzymana {33602}{3...
olimpiq