The Tibetan Book Of The Dead 1 - A Way Of Life 1994.txt

(21 KB) Pobierz
{1}{100}www.napiprojekt.pl - nowa jakoć napisów.|Napisy zostały specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu.
{0}{675}Tłumaczenie i korekta: Zbigniew Naumowicz|zbinau@wp.pl
{680}{780}Tybetańska Księga Umarłych:|Droga Życia
{1044}{1089}Nie unikniemy mierci.
{1122}{1245}Pojawia się niespodziewanie.|Nie ma przed niš ucieczki.
{1410}{1537}Nauczanie o mierci i umieraniu nie |jest tak powszechne na zachodzie.
{1550}{1652}Ale należy do zwykłego życia | kultury buddyjskiej w Himalajach.
{1725}{1823}Królestwo Ladakh, uznawane |niegdy za Tybet zachodni
{1857}{1910}należy obecnie do Indii.
{1945}{2027}Położone jest  3700 metrów|nad poziomem morza
{2055}{2124}na pograniczu |Chin i Pakistanu.
{2128}{2235}Ponieważ znajduje się ono   | na spornym obszarze,
{2260}{2365}obcokrajowcy nie mogli tam |podróżować aż do 1974 roku.
{2434}{2568}To spowodowało, że kultura Ladakh|przetrwała prawie nie zmieniona.
{2682}{2789}Każdego roku mieszkańcy Leh,|stolicy Ladakh
{2808}{2945}pielgrzymujš wykonujšc pokłony  |jako odwiecznš praktykę buddyjskš.
{3144}{3299}Czczšc Buddę, jego naukę|I wspólnotę wyznawców
{3331}{3419}modlš się za cierpišcych,|aby znaleli schronienie
{3425}{3474}i nie przemijajšcy pokój.
{3598}{3653}Według nauczania buddyjskiego
{3679}{3741}Budda doznajšcy |stałej uważnoci
{3764}{3836}jest w sercu każdej istoty żyjšcej.
{3862}{3941}Ta podstawowa wiadomoć |nadaje sens życiu.
{3986}{4049}Przekracza ona narodziny i mierć.
{4054}{4200}Narodziny wiodš nieuchronnie do|cierpień, choroby, staroci i mierci.
{4352}{4544}Współczucie dla żywych stworzeń to |podstawa cieżki życia ku mierci.
{4657}{4760}Wiara w reinkarnację |wyraża to współczucie.
{5413}{5510}Buddyzm trafił do Tybetu |1300 lat temu
{5533}{5612}dzięki hinduskiemu |więtemu Padmasambhavie.
{5640}{5705}To on napisał |Tybetańskš Księgę Umarłych.
{5735}{5814}Jest ona przewodnikiem |dla umierajšcych.
{5840}{5920}Opisano tam proces umierania |jako naturalne przejcie.
{5965}{6112}Tekst objania, jak rozpoznajšc|stan umysłu i cierpienia fizycznego
{6169}{6252}możemy uzyskać kontakt |z naszš najgłębszš istotš.
{6283}{6411}Tak osišgniemy pokój, | uwolnienie od pomieszania i lęku.
{6619}{6705}W małej wiosce niedaleko|górnego biegu rzeki Indus
{6748}{6824}zmarł pewien starzec |Paldem Sering.
{6953}{7071}Jego krewne zebrały się w kuchni,|aby opłakiwać zmarłego.
{7122}{7220}Kiedy umiechał się do mnie,|byłam najszczęliwsza.
{7239}{7331}Jego odejcie sprawiło|wielki ból w moim sercu.
{7800}{7919}Rodzina poprosiła Choyzanga, |Ngagpę, Buddyjskiego jogina
{7935}{8030}oraz mieszkańca wioski,|który często wykonuje rytuały,
{8054}{8153}aby odczytali tekst i |złożyli przewidziane ofiary.
{8273}{8379}Gdy kto umrze Tybetańska |Księga Umarłych jest czytana
{8411}{8452}codziennie przez 49 dni.
{8483}{8572}Według niej wiadomoć  |osoby zmarłej  pozostaje
{8617}{8706}między jednym stanem a |drugim przez okres 49 dni.
{8788}{8848}W tym czasie zmarły słyszy.
{8887}{9006}Dlatego tekst czyta się na głos,|by dodać mu odwagi i prowadzić go.
{9147}{9248}Najpierw recytuje się tekst  |przy zmarłym.
{9361}{9512}Jak dawne księgi tybetańskie, |tekst ten jest starannie owinięty.
{9541}{9647}Składa się z lunych kart |trzymanych między dwiema deskami.
{9690}{9824}Wydrukowano go z matryc|ręcznie wycinanych w drewnie.
{10366}{10458}Synu szlachetnej rodziny, |tak przemawia się do zmarłego.
{10536}{10632}Uznaj teraz dla dobra |wszystkich żyjšcych wiatłoć
{10660}{10706}jawišcš się przed tobš.
{10726}{10827}Ten potężny strumień wiatła|jest owieceniem samym w sobie.
{10868}{10992}To naturalny umysł, |istota twego własnego umysłu.
{11035}{11126}Poznanie i uwolnienie |następujš równoczenie.
{11182}{11271}Księga Umarłych opisuje, |jak w chwili mierci dochodzi
{11333}{11416}do gwałtownego oddzielenia |wiadomoci od codziennych spraw.
{11450}{11621}Umysł doznaje uwolnienia jako |lnišce, czyste białe wiatło.
{12033}{12138}Według Księgi życie i mierć|to strumienie stanów porednich
{12222}{12271}okrelane jako bardo.
{12446}{12553}Jeli umysł w przemianie mierci |nie rozpozna swojej natury,
{12599}{12716}to stanie się bardziej stałym,|aż do przyjęcia nowej formy życia.
{12862}{12997}Synu Szlachetnej Rodziny, |już czas, aby szukał cieżki.
{13038}{13101}Nie jeste sam, gdy odchodzisz stšd.
{13139}{13191}Wszyscy twoi poprzednicy umarli.
{13253}{13336}Nie możesz tu dłużej przebywać.
{13388}{13537}Pomyl teraz tak:opuszczę |przywišzanie do ciała i wiata.
{13710}{13834}Wyruszę w nieznane |bez lęku i trwogi
{13937}{14137}uznajšc cokolwiek pojawi się|za twór mego własnego umysłu.
{14464}{14541}Choyzang używa dawnego |kalendaża astrologicznego
{14557}{14646}dla ustalenia daty kremacji |Paldem Seringa.
{14697}{14801}Wylicza na podstawie dat|narodzin i mierci zmarłego,
{14899}{14985}że winna ona być dziesištego dnia |od chwili zgonu.
{15298}{15430}Z tego wynika, że Paldem Sering |był dzikiem w poprzednim życiu.
{15544}{15614}W swoim przyszłym może |odrodzić się jako ptak.
{15732}{15883}Jeli przyjmie nauki księgi do    |serca, może powrócić jako człowiek.
{15985}{16058}Na poczštku 20. wieku|Amerykanin W. Evans Wentz
{16118}{16253}studiował antropologię w Oxfordzie|interesujšc się reinkarnacjš.
{16292}{16374}Podróżował do  Indii, gdzie|odnalazł egzemplarz księgi.
{16419}{16543}Opłacił przekład Bardo thodol |oraz jego publikację.
{16605}{16697}To włanie on zatytułowal jš|Tybetańska Ksiega Umarłych.
{16753}{16837}Carl Jung, sławny psycholog |szwajcarski napisał,że odnalazł
{16872}{16991}w księdze swego towarzysza życia|pokazujšcego sekrety duszy.
{17186}{17274}Projekt "Przygotowanie do |umierania" w San Francisco
{17278}{17379}wspiera pacjentów w stanie |terminalnym od ponad 20- tu lat.
{17418}{17547}Jego cel to pomoc chorym|w odkryciu sensu życia i mierci.
{17613}{17714}Projekt  powstał, ponieważ  |metafory, historyczne przekazy
{17748}{17847}istniejšce w naszej kulturze|odnonie umierania
{17898}{18057}postrzegały mierć jako pomyłkę |i wroga, a nawet błšd w wiecie
{18084}{18174}Dlatego intensywnš opiekę  |w szpitalu traktowano jako
{18216}{18302}wyłšczny przybytek wištyni|naszego życia.
{18344}{18490}Lekarze stwarzali otoczkę |lęku oceniajšc mierć jako błšd.
{18541}{18639}Odczuwalimy potrzebę stworzenia |innego systemu metaforycznego.
{18675}{18826}Najpierw  wyobracie sobie |państwo jakš osobę
{18877}{18940}która doznaje cierpienia.
{19205}{19374}Odczujcie w bezporedni sposób|jej cierpienie.
{19470}{19563}Odczujcie jaki to ból.
{19694}{19801}Celem projektu było |stworzenie takiego rodowiska,
{19839}{19942}w którym ludzie będšcy w głębokim |materialimie w sensie filozoficznym
{19993}{20136}mogliby odkryć inne spojrzenie|na życie i mierć.
{20204}{20300}Osobami najbardziej|pragnšcymi tak postšpić
{20356}{20428}były stojšce w obliczu mierci.
{20479}{20535}Co będzie z tobš po mierci?
{20550}{20693}To hospicium służy osobom,|które umrš za pół roku.
{20710}{20763}Większoć ludzi nie mówi o tym.
{20817}{20868}Chciałby o tym porozmawiać?
{20939}{20990}Powiesz mi, co o tym wiesz?
{21019}{21162}Oczywicie, ale jeszcze żyję.
{21237}{21328}Podzielę się z tobš, tym co wiem.|Może to będzie pożyteczne.
{21362}{21436}wiadomoć opuszcza ciało
{21450}{21629}dowiadczajšc całoci, jednoci |oraz poczucia bezpieczeństwa.
{21677}{21841}Następnie jest przycišgana ku |temu, co opisuje się jako
{21909}{22025}niespotykanie piękne i |czyste, jasne wiatło.
{22057}{22133}Nie opisano tego nigdy jako |cudowny dwięk lub dym,
{22164}{22263}lecz jako cudowne wiatło.|Jest ono tak wspaniałe,
{22323}{22388}ponieważ to twoja |prawdziwa istota.
{22425}{22475}To byłoby fascynujšce.
{22548}{22700}Opowiedziały ci o tym  |dowiadczeniu  osoby powracajšce.
{22704}{22792}Tak, to dowiadczenie nowego życia. |Ale w pewnych tradycjach,
{22809}{22905}na przykład w buddyzmie tybetańskim |sš osoby przygotowane do tego,
{22935}{22991}by stać się przewodnikami |zmarłych.
{23015}{23232}Sš też księgi pomagajšce ludziom |w odbyciu tej podróży.
{23574}{23686}Togden Rinpoche jest |opatem klasztoru w Ladakh.
{24180}{24255}Odwiedza mieszkańców wioski,|aby pobłogosławić im,
{24349}{24457}wygłosić nauki|oraz zobaczyć, jak się majš.
{24867}{24955}Będzie również nauczał o phowa.
{24998}{25119}To wyjštkowa metoda w tradycji |buddyzmu tybetańskiego, aby pomóc
{25127}{25245}wiadomoci w chwili mierci | w uwolnieniu przywišzania do ciała.
{25387}{25534}Oto Tanchig majšcy 96 lat,|żyje według cieżki buddyjskiej
{25590}{25698}przez swoje dorosłe życie. |Jest bardzo zainteresowany tš naukš.
{25769}{25878}Wyobracie sobie Buddę jako |nieograniczone wiatło nad głowš.
{25972}{26110}wiadomoć wnika do brzucha,|następnie ogarnia ciało, szyję,
{26125}{26225}wreszcie na koniec dociera |do czubka głowy.
{26250}{26324}Tam rozpływa się jako wiatło |wokół ciebie.
{26338}{26468}Tak możesz bezporednio |wejć do czystej krainy wiatłoci.
{26540}{26633}Niepewnoć przemian nie |będzie na ciebie oddziaływać.
{27236}{27396}Będšc w wiosce dokonuje on |  ceremonii phowa za zmarłego.
{27980}{28131}Ofiaruje  jęczmień i masło. |Następnie namaszcza mu głowę.
{29258}{29421}Paldem Sering, umarłe. |wiatło tego wiata zagasło.
{29531}{29628}A wiatło przyszłego wiata |jeszcze się nie pojawiło.
{29679}{29750}Twoje ciało utraciło czucie.
{29803}{29891}Włanie tym jest mierć.|Opuć ciało.
{31198}{31315}Ofiarowujšc jęczmień i masło,|prosi o błogosławieństwo Buddów
{31352}{31444}oraz wszystkich przebudzonych.
{32088}{32224}Krew na głowie oznacza, |że ceremonia przebiegła pomylnie.
{33334}{33428}Jeli jest znak, że wiadomoć|zmarłego opuciła ciało
{33458}{33528}przez miejsce na głowie,|to jest to pomylne.
{33532}{33598}Oznacza,że wiadomoć |nie została zatrzymana
{33602}{3...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin