ZWIĄZEK HARCERSTWA POLSKIEGO
REFERAT ZUCHOWY
W trakcie podróży przez Ocean Lęków proponujemy:
Zadania do realizacji:
1. „Nie bój się – wszystko będzie dobrze” – jak często to słyszymy. A tu wszystko przed nami: rok szkolny, zuchowy, nowi znajomi, nowe zadania i ... plany, które uspokoją trochę nasze nerwy i pozwolą wyzbyć się lęków. Stwórz z gromadą półroczny kalendarz Waszych wspólnych planów, niech zawiera on kartki z pokrzepiającymi, motywującymi do działania „hasełkami”. Pomogą Wam one przetrać najtrudniejsze chwile pełne lęków i obaw o przyszłość...
2. W otaczającym nas świecie tak trudno czasami powiedzieć „nie!”. Dlatego też stwórz ze swoimi zuchami kampanię na rzecz przeciwstawiania się nałogom. Oplakatujcie swoją okolicę, rozdajcie własnoręcznie zrobione ulotki, zorganizujcie happening. Pokażcie wszystkim, że Wy jesteście przeciw...
3. Tak wiele rzeczy się boimy, najbardziej tych żyjących w naszej wyobraźni. Zorganizujcie „straszną imprezę” z okazji Halloween, by wystraszyć wszystkie drzemiące Was strachy...
4. „Wszystkie dzieci nasze są” – to słowa dobrze znanej piosenki, mającej swe korzenie w Konwencji Praw Dziecka. Przybliż swoim zuchom treść Konwencji, jej główne założenia i cel, dla którego powstała. Zredagujcie Zuchową Konwencję przeciwdziałania przemocy wśród dzieci i w stosunku do dzieci...
5. Zorganizujcie dla kilku gromad „Maraton przyjaźni”, niech nikt nie czuje się samotny i odrzucony, bo to jest to czego jako małe dzieci boimy się najbardziej – braku akceptacji i odrzucenia...
Sprawności zespołowe i przykładowe tematy zbiórek:
1. AKTOR
- Zuchowa szkoła strachu (sztuka charakteryzacji)
- Nasze „straszne” przedstawienie
2. AMBASADOR PRZYJAŹNI
- Mamy własną Konwencję
- Ambasadorski Bal Przyjaźni
3. ARTYSTA
- Wizyta w galerii „NIE”
- W pracowni graffiti
4. CZARODZIEJ
- Zaczaruj swoje lęki
- Magiczna Wyprawa tropem lęków
5. DOKTOR
- Urządzamy przychodnię leczenia strachów
- W laboratorium – wynajdujemy szczepionkę przeciw lękom
6. NIEWIDZIALNA RĘKA
- Zuchowe Towarzystwo UWIERZ W SIEBIE
- Nie wierzysz w siebie zgłoś się do nas
7. PODRÓŻNIK
- Wyprawa do Zatoki Ciemności
- Lot w otchłań
8. MŁODY OBYWATEL
- Jestem sobą nie grozi mi nuda
- Każdy z nas jest inny
9. RYCERZ
- Obrady Okrągłego Stołu
- Turniej Ludzi Honoru
Sprawności indywidualne:
Bajarz
Dekorator
Dobry Opiekun
Gimnastyk
Higienista
Kronikarz
Miłośnik Sztuk Plastycznych
Mistrz Gier i Zabaw
Plastyk
Przyjaciel Innych
Sobieradek
Złota Rączka...
Propozycja pierwszej zbiórki ma ułatwić rozpoczęcie podróży przez Ocean Lęków, jest zbiórką, po której w Kręgu Rady zuchy podejmą decyzję o tym jaką sprawność będą zdobywać. Mogą również tę decyzję podjąć dopiero na początku następnej zbiórki, pierwszej z cyklu sprawnościowego.
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – przyjęte w Gromadzie.
2. Gawęda – „Opowieść o marynarzu”.
Drużynowy opowiada zuchom historię pewnego marynarza. Zuchy dowiadują się z gawędy, iż marynarz był najzwyklejszym mieszkańcem nadmorskiej wioski, był za to osobą, która bardzo, ale to bardzo bała się wody... Zmuszony przez ciężką sytuację jaka po srogiej zimie zapanowała w wiosce wypłynął na
szerokie wody pobliskiej zatoki, by zdobyć żywność
dla swych najbliższych. Owy marynarz okazał się
wielkim pechowcem... nie dosyć, że przemógł się
wypływając na Zatokę ...na wodzie napotkał go
olbrzymi sztorm, z wielkimi bałwanami morskimi...
z falami przypominającymi potwory, smoki i
niewyobrażalnie straszne stworzenia... W pierwszej
chwili zobaczywszy to wszystko marynarz zwątpił
i postanowił się poddać.. jednak myśl o rodzinie i
przyjaciołach czekających na niego w pobliskim
miasteczku trzymała go przy życiu... Wśród nawałnicy spostrzegł drobniutki promyk słońca, z wielkim trudem wydobywający się pośród fal. Nasz bohater zebrał siły i postanowił podążać za promykiem... To uratowało Marynarza... Burza zaczęła powoli się uspokajać, a on wrócił do swego miasteczka w drodze powrotnej łowiąc tak bardzo potrzebne do przeżycia mieszkańcom ryby...
Po raz kolejny gawęda udowadnia nam , iż warto czasem się przełamać, gdyż „zawsze po choćby najgorszej burzy – wychodzi słońce”...
Po opowiastce drużynowego nawiązuje się z zuchami rozmowa opierająca się na pytaniach: Czego bał się Marynarz? Czego my się boimy? ... itp.
3. Majsterka – na podstawie wcześniejszej rozmowy drużynowego z zuchami, wykonujemy tablicę naszych lęków (zuchy wypisują na przygotowanej wcześniej tablicy swoje lęki – burza mózgów)...
4. Rozmowa z zuchami – drużynowy przeprowadza krótką rozmowę z zuchami związaną z powstałą tablicą, pyta dzieci w jaki sposób możemy przezwyciężać swe lęki.
5. Piosenka – nauka pierwszej zwrotki piosenki „Rycerz, duch czy zuch?”, pomagającej nam odstraszyć złe moce i lęki...
6. Gry i ćwiczenia – „Tunel strachu” – ćwiczenia i gry obejmujące przechodzenie kolejnych zadań/etapów:
- najstraszniejsza zuchowa mina
- najprzeraźliwszy okrzyk
- najokropniejszy potwór
- tor przeszkód przechodzony przez zuchy z zawiązanymi oczami, zuchy kierują się tylko głosem prowadzącego ćwiczenie...
7. Majsterka – kolejnym zadaniem zuchów na zbiórce staje się namalowanie swojego lęku... Dzieci maja do dyspozycji farby, pastele, kredki i wiele innych materiałów... Drużynowy nie powinien „ingerować” w pracę dzieci podczas powstawania prac.
8. Otwarcie Zuchowej Galerii Strachu – następuje czas, kiedy zuchy mogą zaprezentować to co stworzyły przez najbliższy czas...
9. Krąg Rady – zuchy wraz z drużynowym podejmują decyzję o podróży przez Ocean Lęków. Celem jest pokonanie strachów i stworzenie obronnej tarczy (na każdej zbiórce zuchy będą tworzyły jej część – jeżeli chodzi o budowę tarczy, jej wygląd – tutaj pole popisu dla drużynowego J), wysłanie lęków w podróż do nikąd...
10. Obrzędowe zakończenie zbiórki – przyjęte w Gromadzie.
- Zatoka Ciemności
- Wybrzeże Konfliktów
- Cieśnina Bólu
- Półwysep Nadziei
- Rafa Niepowodzeń
- Wyspa Wyborów
- Głębina Strachu
- Wir Kusicieli
- Zatoka Nudy
- Prąd Trendów
TEMAT: Strach ma wielkie oczy (patrz propozycja pierwszej zbiórki).
ü zwiad – odnalezienie wiadomości zachęcającej do stworzenia własnego kalendarza „polepszacza humoru”
ü „Zobacz jaki jestem dobry” – turniej logiczno – sprawnościowy
ü Akademia Przezwyciężania Niepowodzeń – stworzenie wesołego słowniczka ortografii, kolorowa tabliczka mnożenia...
ü Morska bitwa z kusicielami – zaprezentowanie zuchom co to jest nałóg, co im grozi z „jego” strony...
ü Sąd nad Kusicielami - najprawdziwszy Zuchowy Sąd nad nałogami...
ü „Wiem jak Ci pomóc” – zuchy poznają organizacje, instytucje służące pomocą osobom uzależnionym...
ü Straszna Szkoła Filmowa – zabawa tematyczna w szkołę filmową o specjalności thriller i horror – pokazanie zuchom, że strachy z telewizji to ciężko wyreżyserowane sceny...
ü Ciemność nie musi być straszna – nawiązanie do „ciemnego” świata osób niewidomych, gry i zabawy z zawiązanymi oczami...
TEMAT: Przycumowaliśmy w Cieśninie Bólu
ü Ałaaa to boli – wykonywanie plakatów przeciwdziałających przemocy...
ü Nie rób drugiemu co Tobie nie miłe – agresja na poziomach: dziecko – dziecko, dorosły – dziecko, dziecko – zwierzęta, ukazanie negatywnych stron cierpienia...
ü Obrady Zuchowej Komisji Dziecięcej – Zapoznanie zuchów z Konwencją Praw Dziecka, utworzenie własnej Konwencji według potrzeb własnej gromady...
Zbiórka szósta
ü Obrady Koła Przyjaciół Przyjaźni – zwrócenie uwagi zuchom na inne możliwości rozwiązywania konfliktów – konflikt bez konfliktu...
ü Spotkanie z Panią przyjaźnią – spotkanie , wywiady, rozmowy z naszym gościem...
...
Madziulka86