jurko29.11.10.docx

(13 KB) Pobierz

29.11.10

Twórca wobec twórców antycznych

Artysta świadomy, że dzieło wymaga jeszcze wysiłku, ukończenie dzieła jest granicąumowną/narzuconą. Artysta określa swoją pracę jako robioną przez siebie, a nie swoją i nie zrobioną.

àTopos sygnatur nowozytnych: faciebat.

Emulacja: naśladownictwo z chęcią przewyższenia. Termi z retoryki antycznej. Dojście do pewnej granicy, ale potemprzewyższenie konkurenta. Wyzwanie przewyższenia przeciwnika nie przynosi mu ujmy.

Apelles wg. Pliniusza – jego zmaganie z Protogenesem. Konkretne kwestie technik, barwników. Też: wynalazek werniksu.

 

M.Meier: Apollo, Marsjasz i sąd Midasa. Rola marsjasza jako figury artysty.

Marsjasz w twórczości nowożytnej – szczególna rola. Podobnie jak Narcyz i nimfa Echo, Pigmalion, Orfeusz.

 

Kwestie dotyczące stworzenia człowieka – fundament rzeźby

Prometeusz

-reliefy antyczne

-średniowiecze: zestawiany z Bogiem

-renesans: motyw samodzielny (np. Florencka kronika, Piro di Cosimo Historia Prometeusza)

Też często podejmowany temat: kara Prometeusza.

 

Pan

Wynalazca piszczałki.

Uczy grać na piszczałce Dafnisa – pięknego młodzieńca. Kontrast męsko/zwierzęcego satyra z Dafnisem. Konstrast w istocie sztuki. Dwuznaczność płciowa jest metaforą/uogólnieniem.

è    Rozpięte między płciami postaci Michała Anioła (niezależnie od tego, czy artysta był gejem) nawiązują do autotematycznych wątków o twórczości w antyku.

 

Marsjasz

*Perugino Apollo i Marsjasz 1495

Konkretne wizerunki Marsjasza mają szczególne znaczenie dla kultury florenckiej. Punkt wyjściowy: zgubienie przez Atenę instrumentu. Marsjasz go znajduje. Staje się więc artystą przez przypadek. Fatum.

Apollo i marsjasz grają na swoich instrumentach.

Zakład – zwyciężca zrobi z przegranymco chce.

Całkowite oddanie się prawom sztuki – położenie na szali samego siebie.

Marjasz rozpięty na pniu.

Medyceusze: Kosmo przywozi z Rzymu figurę Marsjasza przywiązanego do pnia, a Lorenzo Magnifico ma innego Marsjasza, którego oddał do uzupełnienia Verocchiowi, gdyż gigura była niekompletna (Artysta wobec dzieła starożytnego – musi się z nim zmierzyć. Pochwała artysty starożytnego. Art.nowożytny musi mu dorównać.) Jest to tak zwany Czerwony Marsjasz.

Czerwony Marsjasz – typ ikonograficzny. Rafael fresk ‘Apollo i Marsjasz’.

Biały Marsjasz Kosma nie zachował się. Był to typ ikonograficzny Marsjasza spętanego.

Tedwie figury flankowały wejście do ogrodu Medyceuszy. Michał Anioł sobie tam wchodził się uczyć. Rola ogrodu, a juz w ogóle szczególna rola wejścia. Projekt katafalku Michała Anioła też flankowany 2 Marsjaszami.

Typy przedstawień Marsjasza nie tylko we Florencji.

 

STYCZEŃ 1506 – ODKOPANIE GRUPY LAOKONA

Kupuje ją papież Juliusz II.

Topos: ex uno lapide – czysto literacki – z jednego kamienia.

Przed odkopaniem Laokona sądząno to o nim. Potem okazało się że opis Pliniusza był nieprawdziwy i Laokon nie jest z jednego kamienia, co nie przeszkadzało dalej krzewić toposu. (Pieta  Michała Anioła)

 

Czy Laokon ma zostać uzupełniony?

- przez jakiś czas eksponowany bez prawej ręki

- między 1515 a 1525 kopia pozakuje dzieło kompletne.

- 1545 – kopia bez ręki – ale w latach 30 zapadła decyzja o uzupełnieniu rzeźby.

G.A. Montrosoli – zlecenie restauacji Laokona i Apolla Belwederskiego.

Pytanie 2: jakie uzupełnienie będzie trafne?

Gest syna winien powtarzać gest ojca.

1905 – odnalezienie ramienia ojca, które okazało się inne niż renesansowe uzupełnienia.

 

Dzieła nawiązujące do koncepcji heroizmu Laokona

- Chrystus z Sądu Ostatecznego Kaplica Sykstyńska

- postać z Tondo Doni

Zgłoś jeśli naruszono regulamin