Jak_choruje_Elemelek(1).doc

(54 KB) Pobierz
Formy pracy: z całą grupą, zespołowa, indywidualna

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

Z OBSZARU EDUKACJI PRZYRODNICZEJ

 

 

 

 

 

Opracowanie i prowadzenie: mgr Dorota Bonawenturczak

 

 

Grupa wiekowa:  6 - latki

 

Temat zajęcia: ,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele’’ - 

                       teatrzyk  kukiełkowy w oparciu o utwór H. Łochockiej.

 

Cel ogólny: Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych

                     dla miesiąca marca ( przedwiośnia ).

                      Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia.                

 

Cele operacyjne:

   Dzieci:

- właściwie reagują na podany przez nauczycielkę rytm ( biegają, podskakują, maszerują )

- rozumieją znaczenie przysłowia związanego z m- c marcem ,, W marcu, jak w garncu’’

-  prawidłowo rozwiązują rebusy literowo – obrazkowe związane ze  zjawiskami atmosferycznymi zachodzącymi w m –c marcu ( słońce, śnieg, ulewa, wiatr)

-  rozszyfrowują diagram wyrazowy ( zdrowie)

- dokonują wyboru właściwych obrazków , które pomagają  utrzymać dobre zdrowie ( sport, owoce, warzywa, higiena ciała…)

- dobierają właściwy ubiór na marcowy spacer

- rozpoznają  i odczytują prawidłowo cyfry ( 3, 4, 5, 6,7,8,9,) i poznane litery ( o, w, e, i, z, d, r….)

 

Metody  pracy: podająca, problemowa, praktyczna, aktywizująca

 

Formy organizacyjne pracy: indywidualna, zespołowa, z całą grupą

 

Pomoce:  tamburyno, sylwety do teatrzyku,( sroka, wiewiórka, zając, sowa, wróbelek Elemelek, łóżko ), diagram wyrazowy ( zdrowie), rebusy  obrazkowo - literowe, symbole marcowej pogody ( deszcz, wiatr, ulewa śnieg ),  obrazki różnych ubrań, garderoby ( spodnie, ciepły sweter i kurtka, kapelusz, czapka z daszkiem , bluzka z krótkim rękawem, krótkie spodenki…. ),  karty pracy indywidualnej, kredki

               

Literatura: opowiadanie H. Łochockiej ,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciela’’                                    

 

 

 

Lp.

Sytuacje

edukacyjne

Zadania

dla dzieci

Zakładany

efekt

Środki

dydaktyczne

 

1.

 

 

 

Zabawa ruchowa

,, Do czego zaprasza tamburyno’’

 

Dzieci poruszają się po całej sali

zgodnie z wygrywanym

przez n- lkę

rytmem: ( biegają, maszerują, podskakują) . Na przerwę w graniu przykucają.     

 

 

Prawidłowo reagują  ruchowo na różne rytmy grane przez nauczycielkę. Właściwie reagują na muzykę podskokami, biegiem lub marszem.

 

tamburyno

 

2.

 

 

 

Rozmowa nt. aktualnego m-ca marca, przypomnienie przysłów związanych z marcem – wytłumaczenie

ich znaczenia.

 

Dzieci przypominają nazwę aktualnego m-ca ( marzec ) i przysłowia związane z m –cem  : ,, W marcu, jak w garncu’’,

,, Marcowa pogoda raz słońce, raz woda’’

Wyjaśniają znaczenie tych przysłów( pogoda marcowa jest kapryśna w ciągu dnia może padać śnieg, świecić słońce, wiać wiatr… )

 

Znają nazwę aktualnego miesiąca, wymieniają i tłumaczą znaczenie przysłów związanych z marcem.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

Rozwiązywanie rebusów obrazkowo literowych związanych z pogodą marcową.

( słoń + ce  =słońce, wiatrak – ak = wiatr….) i dobieranie do nich odpowiednich symboli pogody.

 

 

 

Zabawa ruchowa – ilustrowanie ruchem opowieści n-lki ,, Marcowy spacer’’

 

 

 

 

 

Dobierają spośród różnych ubrań, te które należy założyć na marcowy spacer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci  rozwiązują rebusy rysunkowo – literowe i dobierają do danego rebusu odpowiedni symbol pogody narysowany na rysunku,

 

 

 

 

Dzieci chodzą po Sali i naśladują ruchem opowieść n-lki: ( spacerują wysoko podnoszą ręce i pokazują jak świeci słońce, uderzają rękoma o podłogę naśladując 

Dzieci mają na tablicy narysowaną postać chłopca i karteczki z narysowanymi różnymi częściami ubioru. Dzieci zgłaszając się podchodzą do tablicy wybierają , nazywają  i łączą z chłopcem ten ubiór, który jest potrzebny na marcowy spacer

 

Rozwiązują rebusy rysunkowo- literowe, dobierają do danego rebusu odpowiedni symbol pogody ( słońce, wiatr, śnieg, ulewa..)

 

 

 

 

Prawidłowo naśladują różne zjawiska marcowej pogody ( śnieg, deszcz, wiatr, słońce) 

 

 

 

Dobierają właściwy strój na marcowy spacer

 

 

 

 

 

 

4 rebusy rysunkowo – literowe i 4 symbole pogody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Narysowane i powycinane różne części ubrań ( spodnie, sweter, kapelusz….), narysowana postać chłopca.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

Wprowadzenie do zajęcia – rozszyfrowanie diagramu wyrazowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oglądanie teatrzyku kukiełkowego pt

.,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele” wg utworu H. Łochockiej.

 

Dzieci dobierają do odpowiednich cyfr właściwe litery i  rozwiązują diagram wyrazowy, odczytują rozwiązanie

( zdrowie), przeliczają i nazywają samogłoski i spółgłoski w wyrazie.)  

 

Uważnie oglądają teatrzyk

 

 

  Rozwiązują diagram wyrazowy z hasłem zdrowie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skupiają uwagę na oglądanym teatrzyku.

 

Diagram wyrazowy

( zdrowie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kukiełki do teatrzyku.

 

8.

Omówienie teatrzyku

Dzieci odpowiadają pojedynczo, całymi zdaniami na pytania n-lki:

- Co stało się Elemelkowi?

- Kto odwiedził wróbelka?

- Jakie rady dała wróbelkowi sroczka?

- Co przyniosła Elemelkowi wiewiórka?.....  

Odpowiadają prawidłowo na pytania związane z obejrzanym przedstawieniem

 

 

9.

 

 

Gimnastyka przy piosence Głowa, ramiona, kolana, kostki’’

 

 

Dzieci ćwiczą pokazują odpowiednie części ciała występujące w piosence

 

Pokazują właściwe części ciała występujące w piosence

  

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin