WSP USA, RP, FR.odt

(32 KB) Pobierz

 

U.S.A.

Rosja

Polska

 

 

Sys. Semiprezydencki, „demokracja sterowana”, de iure demokracja;

Oficjalnie federacja, ale władza jest scentralizowana; kraj wielonarodowy (82-83% Rosjan, 100+ jęz., różne religie)

Zracjonalizowany sys. Parlamentarno-gabinetowy (rocjonalizacja = usprawnienie przez nadanie kompetencji niektórym instytucji); między semiparlamentaryzmem a sys. Parlamentarno-gabinetowym.

Ewoluuje od 1989.

Podstawy konstyt. Itp.

- 4 sekcje, 27 poprawek, komentarze „The Federalist”: 85 art. A.Hamilton, J.Madison, J.Jay;

- sztywna, ale elastyczna - „rozszerzane” znaczenie;

- suweren - „the People”; rozszerzanie: XIII zniesienie niewolnictwa; XIV rasa; XIX kobiety;

- wzór „Katechizm Rakowki” Arian;

zasady:

- suwerenność ludu;

- pr. Jedn. I ustrój społ.-polit.

- 3-podział władzy: modelowy, w płaszczyźnie org. I pers., zas.”check&balances”, Legislatywa, Egzekutywa, Judykatywa.

- 12.12.1993: referendum, wchodzi w życie;

- Rosja: republikańska, federacyjna, 3-podział władzy, z którego wykluczony jest prezydent, rządy prawa, publikowanie przepisów, wskazanie wielo-nacjowego narodu jako źródła prawa i suwerena, zas. Państwa socjalnego, wolność gospodarcza, obrona prawa własności, niezależny samorząd terytorialny, prawa jednostki!, uprawnienia wynikająca z prawa międzynarodowego;

Zmiana konstytucji:

- wniosek: prezydent, Rada Państwowa, Sąd Konstytucyjny (w określonych przypadkach), parlament (1/5), organy ustawodawcze Federacji

- roz. 3-8 podlegają zmianie przez Zgormadzenie Narodowe, 1,2,9 – nie.

- Do 1997 obowiązywała częściowo konst. Z PRLu.

- brak tradycji parlamentarnych, stałe problemy: brak jednoznaczności podziału kompetencji między prezydentem a rządem (wynika z art. 10 Konst. Z 1997: władzę wyko. sprawują prezydent i gabinet)

1997, Konst., A. Kwaśniewski,

Tworzenie:

- prace od 1989;

- początek 1997 – koniec prac;

- 2.04.97 – przyjęcie przez Zgromadzenie Narodowe: 40 przeciw, 450 za;

- 25.5.97 – referendum: 52,7% za, frekwencja 42,6%;

- 16.7.97 – podpisanie, publikacja;

- 17.10.97 – wchodzi w życie; koniec obowiązywania noweli konst.i ust.konst.z '92.

Przedmioty dyskusji: art. 18= def. Małżeństwa, preambuła, rel. Kościół-państwo, inwokacja;

- instytucjonalizacja partii politycznych, zakaz istnienia partii rasistowskich, totalitarnych itp.

Cechy:

- sztywna, trudnozmienialna;

- inicjatywa: projekt - 1/5 posłów/senat/prezydent;

ustawa uchwalona w jednakowym brzmieniu przez obie izby:

- sejm: 2/3 przy min.50% (większość kwalifikowana),

- senat: ½ przy min.50% (większość bezwzględna)

nowelizacja 10.2009: funkcjonowanie biernego prawa wyborczego – os. skazana prawomocnym wyrokiem nie może kandydować.

Zasady:

1. 3-podział władzy,

2. demokratyczne państwo prawa,

3. suwerenność narodu i państwa,

4. unitarna forma państwa

5. pluralizm polityczny,

6. społeczna gosp. rynkowa,

7. republikańska forma rządów.

Prawo wyborcze:

3.12.10 – uchwalenie Kodexu Wyborczego

1.2.11 – wchodzi w życie

w znaczeniu przedmiotowym = ogół norm reg. Tryb dokonywania wyborów organów;

w znaczeniu podmiotowym = uprawnienia ogółu obywateli do udziału w wyborze organów przedstawicielskich

Funkcje:

1. kreacyjna: powołuje org. Przedstawicielskie

2. polityczno-programowa – w programach partii politycznych są zapisane postulaty → legitymizująca – legitymizowanie danej wizji kraju

3. integrująca – wokół programów, zbiorowe wydarzenie

Konst. Zas. Prawa wyborczego:

- powszechność: bierne 21/30, prezydencki 35

- równość: formalne – 1 os.=1 głos; materialna: każdy głos ma taką samą siłę;

- bezpośredniość -  ale: głosowanie przez pośrednika;

- tajność

Pozbawienie praw wyborczych:

- czynne: pozbawienie praw pub./wyborczych wyrokiem sądu/TS; ubezwłasnowolnienie;

- bierne: -||-; karany z przestępstwo umyślne; praworządny wyrok o warunkowym umorzeniu wyroku dot. przestępstwa umyślnego; obcokrajowcy pozbawieni praw wyborczych w swoim kraju.

Nowości kodexu:

- 2-dniowe głosowanie;

- wprowadza kwoty: 35% dla kobiet

Władza ustawodaw.

- symetryczny bikameralizm;

- zamknięte/otwarte prawybory we wszystkich stanach;

Funkcje:

- inicjatywa ustawodawcza – obie izby, tylko finansowe – IR,

- otwiera nominację prez.,

- ratyfikowanie umów mnd podpisanych przez prezydenta,

- opiniuję niewiążąco wypowiedziane wojny.

Funkcja kontrolna Kongresu:

- brak wzmianki w konst.; tradycja parlamentaryzmu euro.,potrzebne dla prawidłowego ustawodawstwa;

- komisje specjalne 1 i 2 izby (1. 1961);

- uprawnienia: może wezwać wszystkie os. pub. Prócz prezydenta, os. cywilne jako świadków, niestawienie się=obraza izby;

- komisje stałe: jawne przesłuchania, od 1970 obowiązek uwzględniania expertów;

- przywilej Egzekutywy

Impeachment:

 

 

- kadencja: 4 lata – od 1. dnia posiedzenia do dnia przed 1. posiedzeniem kolejnej kadencji

- wybory: 90 dni przed upływem 4 lat wyznaczane na dzień wolny w ciągu 30 dni przed upływem kadencji;

skracanie kadencji:

- min. 2/3 ust. l. Posłów – równocześnie sejm i senat

- prezydent – równocześnie zarządza wybory w ciągu 45 dni

Ważność wyborów stwierdza SN

zas. Incompabilitas = nie można łączyć bycia posłem z byciem członkiem egzekutywy  - dopuszczalne tylko w przypadku sekretarzy stanu;

art. 105 – można zrzec się immunitetu;

 

Komitet poparcia – min. 5000. Można wpisać się na więcej niż 1 listę poparcia (os. na stałe zamieszkująca w okręgu)

Izba „niższa”

Izba Reprezentantów:

- czynne 18r., bierne 25r.;

- 7 lat obywatelstwa, domicyl na terenie stanu;

wybory: - okręgi 1-mandatowe zlok.na terenie stanu; min.1 kandydat na stan, zal. od il.ludności: 30000 – max. 1 przedst., 1. wtorek po 1 pn. listopada – jesień lat parzystych;

kadencja – 2 lata;

sesja – 2 na kadencję; 01-07+;

struktura:

komisje: stałe (22 projekty, resortowe), specjalne, uzgadniające, wspólne (joined committees);

Przew. Komisji: wpływają na skład podkomisji, zwołują posiedzenia;

Speaker: kieruje obradami, przekazuje projekty do komisji, decyzje odnośnie składu komisji innych niż stałe, wybierany przez IR, rozstrzyga przy remisie;

 

- 460 posłów – przedstawicieli narodu;

Wybory:

próg: min.5%, koalicja – 8% (klauzule zaporowe);

zgłaszanie kandydatów: komitety wyborcze – 1 lista na okręg; można kandydować tylko z 1 listy w 1 okręgu. - bierne – 21 l.; wielomandatowe okręgi wyborcze – zal. od il. Mieszkańców, granice okręgów nie mogą naruszać granic powiatów lub miast-powiatów, liczba posłów wg jednolitej normy przedstawicielstwa obliczana na podst. l. Mieszkańców Polski/460.

Struktura:

- 30.07.1992 – Regulamin Sejmu RP, stat. Uchwały;

Kluby i koła tworzą członkowie 1 partii; Klub = min. 15 posłów, koło – min.3; poseł może należeć tylko 1; zespoły poselskie – grupowane tematyczne; info. o klubie/kole do Marszałka ze składem personalnym.

Marszałek Sejmu:

- kandydatów zgłasza min. 15 posłów;

- wybór bezwzględną l. głosów przy min.50% ust. l. Posłów

- funkcje: przewodzi posiedzeniom, Zgromadzeniu Narodowemu, obradom Prezydium Sejmu, zwołuje Konwent Seniorów, zastępuje prezydenta, jego zastępują wicemarszałkowie;

- odwoływany przez Sejm na wniosek min. 46 posłów, którzy imiennie wskazują nowego kandydata

Wicemarszałkowie:

- il. Zależy od il. partii

- powoływani na drodze uchwały, zgłaszani przez min. 15 posłów, odwoływani przez min. 15 posłów → większość bezwzględna.

Prezydium = marszałek + wicemarszałkowie:

- ustala plan prac po opinii Konwentu;

- dokonuje wykładni Regulaminu Sejmu;

- opiniuje sprawy wniesione przez marszałka sejmu;

- terminy posiedzeń ustalane przez marszałka.

Konwent Seniorów = prezydium + przewodniczący i wice-przewodniczący klubów/kół:

- zwoływany przez marszałka z jego własnej inicjatywy lub wniosek min. 15 posłów/klubu uczestniczącego w prezydium

Obrady są jawne, chyba że zostaną utajnione bezwzg. Większością głosów.

Komisje sejmowe

- stałe i nadzwyczajne;

- służą do rozpatrywania/przygotowywania spraw, którymi zajmuje się Sejm, wyrażaniem opinii;

- członkowie wybierani przez Sejm po opinii Konwentu.

Izba „wyższa”

Senat:

- reprezentuje stany: 2 na stan = 100;

- kadencja: 6 lat na senatora, co 2 l. 1/3 składu;

- 30 l., zas.rezydencji-min.9l. Obywatelstwa + domicyl;

- okręg wyborczy = stan;

- od 1913 wybory bezp.,wcześniej – legislatury stanowe; zwykła większość;

- 16 stałych komisji + specjalne;

- przewodniczący pro tempore;

 

- 100 senatorów

Wybory:

- bierne: 30 l.; okręgi wyborcze = całość/część województwa – 2-4 kandydatów; nie mogą naruszać okręgów wyb. do Sejmu

- max. senatorów: Mazowieckie, Śląskie (13); min.- Świętokrzyskie, Opolskie (3);

- max. 3 kandydatów na komitet; zgłoszenie kandydata = 3000 podpisów; można zagłosować na tyle os. ile przypada na okręg

Struktura:

Klub = 7, koło =3

Marszałek Senatu

Prezydium = marszałek + wicemarszałkowie:

- interpretacja regulaminu Senatu; zlecanie komisjom senackim rozpatrzenie spraw w danym zakresie, ustala zasady organizowania doradztwa naukowego na rzecz Senatu i jego organów, powołuje doradców oraz korzystania z ich opinii i ekspertyz, czuwa nad wykonywaniem przez senatorów ich obowiązków wynikających z regulaminu, opiniuje sprawy wniesione przez marszałka senatu, podejmuje inne czynności wynikające z regulaminu Senatu.

Konwent Seniorów = przedstawiciele kół, klubów, porozumień:

- wskazuje potrzebne inicjatywy ustawodawcze; zwoływany przez marszałka na jego własny lub klubu wniosek; opiniuje projekty porządku obrad Senatu, plan pracy.

Prezydent

Kompetencje:

- piastun/naczelny organ władzy wykonawczej;

- prawo veta,

- inicjuje ustawy (choć oficjalnie nie ma inicjatywy),

- współpracuje z członkami kongresu przez frakcje,

- podpisuje umowy mnd,

- mianuje sędziów SN, sekretarzy stanu, dowódców sił zbrojnych, FBI, CIA i … tys. urzędników,

- głównodowodzący sił zbrojnych,

- władza wojenna w czasie wojny (zarządzenia spec., powoływanie dod. Jedn.),

- wypowiada wojnę,

- zwierzchnik stanowych sił policyjnych (w czasie wojny i rozruchów),

- prawo łaski.

 

Wymogi wobec kandydata: obywatel RP, min. 35 lat

Wybory:

- Ważność wyborów stwierdza SN; przeprowadza je PKW

- Kadencja 5 lat, max. 2 x

- Wybory równe, tajne, większościowe, do 2 tur.

- ustalane przez Marszałka Sejmu 6-7 mies. przed końcem kadencji na 100-75 dni przed końcem;

- jeśli nikt nie wygrał – w 14 dni głosowanie powtórne;

- nowowybrany prezydent składa  przysięgę w ostatnim dniu urzędowania poprzedniego prezydenta przed Zgromadzeniem Narodowym; w 7 dni od stwierdzenia wygranej = symboliczna cezura;

- kandydaci zgłaszani najpóźniej 45 dni przed wyborami;

- obowiązek lustracyjny

- karta wyborcza: nazwisko + imię, alfabetycznie;

Kompetencje:

Uprawnienia Prezydenta są ściśle określone w V rozdziale Konstytucji RP.

Uprawnienia wobec Suwerena (Narodu):

- zarządzenie referendum za zgodą wyrażoną przez bezwzględną większość ust. l. senatorów przy 1/2,

Uprawnienia wobec zmian ustrojowych

- prawo zgłoszenia projektu ustawy o zmianie Konstytucji

Uprawnienia wobec władzy ustawodawczej

-zarządza wybory parlamentarne, wyznaczadzień wyborów

- zwołuje pierwsze posiedzenie Sejmu i Senatu w ciągu 30 dni po dniu wyborów

- wyznacza Marszałka Seniora w Sejmie

- skraca kadencję parlamentu (po zasięgnięciu niewiążącej opinii Marszałka Sejmu i Senatu): fakultatywnie - jeśli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ust. budżetowej nie zostanie ona przekazana Prezydentowi; obligatoryjnie - jeżeli zasadnicza i obie rezerwowe procedury powoływania Rady Ministrów zakończą się fiaskiem

- orędzie do Sejmu, Senatu lub Zgromadzenia Narodowego

- inicjatywa ustawodawcza; zgłaszanie poprawek, weto (Sejm może to weto odrzucić większością kwalifikowaną 3/5 ustawowej liczby posłów);

- podpisuje ustawy, zarządzenie ogłoszenia w Dzienniku Ust.

Uprawnienia wobec władzy wykonawczej

- desygnuje i powołuje Premiera

- na wniosek Premiera powołuje Radę Ministrów i odbiera przysięgę od jej członków, dokonuje zmian na stanowiskach poszczególnych ministrów, obligatoryjnie odwołuje ministra, wobec którego Sejm uchwalił wotum nieufności, przyjmuje rezygnację Rady Ministrów

- wydaje rozporządzenia, zarządzenia

- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe 

- mianuje i odwołuje przedstawicieli RP w innych państwach

- przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli państw obcych

- najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych

- powołuje i odwołuje na wniosek Premiera w czasie stanu wojny Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, na wniosek Ministra Obrony Narodowej - Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dowódców sił zbrojnych, nadaje stopnie wojskowe, powołuje i odwołuje członków Rady Bezpieczeństwa Narodowego 

- na wniosek Premiera zatwierdza strategię bezp. Narodowego, postanawia o wprowadzeniu lub zmianie określonego stanu gotowości obronnej państwa, użyciu jednostek wojskowych poza granicami państwa

- może zwoływać posiedzenia Rad Gabinetowej

- wnioskuje do Sejmu o powołanie Prezesa NBP

- powołuje 2 członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

- nadaje i zwalnia z obywatelstwa

- nadaje ordery, odznaczenia, tytuły naukowe prof., prof. sztuki

- powołuje i odwołuje szefa Kancelarii Prezydenta RP

Uprawnienia wobec władzy sądowniczej

- na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa mianuje sędziów

- wskazuje 1 członka Krajowej Rady Sądownictwa

- powołuje I Prezesa Sądu Najwyższego spośród kandydatów przedst. przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN, prezesów SN, Prezesa NSA, wiceprezesów NSA, Prezesa i Wiceprezesa TK

-  wnioskuje do TK o: zbadanie konstytucyjności aktu normatywnego, rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego

- składa wstępny wiosek o pociągnięcie do odpowiedzialności konst. członka Rządu, Prezesa NIK, Prezesa NBP, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, ministra resortowego, członka KRRiT

- prawo łaski

Uprawnienia w stanach nadzwyczajnych:

- na wniosek Rządu rozporządza stan wojenny lub wyjątkowy;

- na wniosek Premiera zarządza powszechną lub częściową mobilizację i użycie sił zbrojnych do obrony RP

 

Rząd

 

 

Rada Ministrów:

- prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną,

- kieruje administracją rządową,

- wydaje rozporządzenia,

- chroni interesy Skarbu Państwa, uchwala projekt budżetu,

- kieruje wykonaniem budżetu,

- zapewnia bezpieczeństwo wew.,  porządek publiczny,

- sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stos. z innymi państwami i org. mnd, zawiera umowy mnd, 

- sprawy polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów państwowych oraz samorządu terytorialnego.

Powołanie: w ciągu 14 dni od 1. posiedzenia Sejmu lub dymisji poprzedniego rządy prezydent desygnuje premiera.

Prezes Rady Ministrów:

- reprezentuje Radę Ministrów, kieruje jej pracami,

- ponosi odpowiedzialność polityczną,

- decyduje o składzie Rady Ministrów, koordynuje i kontroluje pracę członków Rady,

- zapewnia wykonanie polityki Rady Ministrów, rozporządzenia, zarządzenia,

- nadzór nad samorządem terytorialnym,

- kompetencje generalne – do jego zadań należy wszystko to co nie jest zastrzeżone dla innych organów

- podst. łącznik, zwierzchnik administracji rządowej, 

- dokonuje obsady personalnej szeregu organów administracji rządowej, nadzoruje organy centralne i terytorialne administracji rządowej.

System partyjny

- nieprzejrzysta struktura; brak wyraźnego lidera/ideologii

- Tea Party od „herb. Bostońskiej” 1777: 2009 Am. Recovery and Reinvestment Act Obamy; sprzeciw wobec polit. Fiskalnej; początkowo ruch społ. Anty-polit.-fiskalny, liberalizm ekonomiczny, przeciw interwencjonizmowi. 02.2010 zręby org. „The Teaparty Notion”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin