LOGIKA
TEMATY EGZAMINACYJNE
dla studentów I roku Psychologii
Rok 2010/2011
(wersja wstępna)
1. Omów aluzję w oparciu o maksymę ilości Gricea. Podaj i omów przykład.
2. Co to jest eksplikacja, podać fazy eksplikacji i przykład eksplikacji;
3. Na czym polega implikowanie konwersacyjne (omówić na przykładzie wybranego przykładu);
4. Co to jest relacja binarna? Podaj jej podstawowe cechy. Zilustruj to przykładami.
5. Omów ironię w oparciu o maksymę jakości Grice’a. Podaj i omów przykład.
6. Omów metaforę w oparciu o maksymę jakości Grice’a Jakie znasz rodzaje metafory. Podaj przykłady.
7. Omów metonimię w oparciu o maksymę jakości Grice’a Podać i omówić kilka przykładów.
8. Omów krótko asocjacjonistyczną teorię znaczenia.
9. Omów krótko konotacyjna teorię znaczenia.
10. Omów krótko teorią znaczenia Fregego
11. Podać i krótko scharakteryzować trzy rodzaje definicji perswazyjnych (przykłady);
12. Scharakteryzuj relacje równoważnościowe (równościowe) i ich zastosowanie do tworzenia pojęć. Podaj przykład.
II Wyjaśnić znaczenie pojęć:
1. Błąd amfibologii (podać przykłady) (Z)
2. Błąd ekwiwokacji (podać przykłady) (Z)
14. Definicje przez postulaty (przykład) (Z)
15. Desygnat i zakres nazwy (Z)
19. Nazwa (Z)
21. Podział (przykład) (Z)
22. Podział typologiczny (przykład) (Z)
25. Relacja równoważności logicznej zdań
64. Dana pytania (przykład)
65. Zakres niewiadomej pytania (przykład)
66. Pytanie dopełnienia (przykład)
67. Pytanie rozstrzygnięcia (przykład)
68. Odpowiedź właściwa (przykład)
69. Odpowiedź całkowita i częściowa (przykłady)
70. Odpowiedź wyczerpująca (przykład)
71. Pytanie otwarte (przykład)
72. Pytanie zamknięte (przykład)
73. Pytanie sugestywne (przykład)
74. Pytanie złośliwe (przykład).
ZADANIA (przykładowe)
Student, student psychologii, student UŁ, mężczyzna
Uniwersytet, student, wydział, dziekan
Polska, kraj europejski, Europa, Warszawa
Koło, samochód, silnik, silnik benzynowy
Pies, pudel, pies rasowy, chory pies, weterynarz
Pies, kaganiec, smycz, kot
Lecznica dla zwierząt, chore zwierzę, weterynarz, pies
Dąb, liść, las, liść dębu
Drzewo, drzewo iglaste, sosna, pień drzewa, las iglasty
p Þ q p Þ q p Þ q p Þ q p Þ q
q Þ r p ~p ~q q
p Þ r q ~q ~p p
p Þ q p Þ q
p Þ r r Þ q
p Þ (q Ù r) (p Ú r) Þ q
Czy podane zdania są równoważne?
~p Þ ~q ~q Þ ~p
~p Ù ~q ~p Ú ~q
~(p Ú q) ~(p Ù q)
p Þ q (~p) Þ q
(~p) Ú q p Ú (~q)
~(p Þ q) ~(p Þ (~q))
p Ù q ~(p Ú q)
p Þ (q Þ r)
(p Ù q) Þ r
Napisać schematy w języku predykatów dla następujących zdań (dla zdań przeczących podać wszystkie schematy równoważne). Jako etap pośredni można wykorzystać kwantyfikatory o ograniczonym zakresie.:
Każdy mężczyzna goli się sam
Piotr lubi wszystkie swoje koleżanki
Piotr nie lubi żadnej swojej koleżanki
Niektóre koleżanki Piotra lubią go
Żadna koleżanka Piotra go nie lubi
UWAGA:
(Z) – pytanie z Ziembińskiego
hybridz