Fredro.doc

(341 KB) Pobierz
Aleksander Fredro

Aleksander Fredro

 

1.  .Biografia:

Aleksander Fredro urodził się w 1793 roku w Suchowie, był jednym z dziewięciorga dzieci Jacka i Marianny Fredrów. Całe swe dzieciństwo spędził w Beńkowej Wiszni. Po śmierci matki przeniósł się do Lwowa.

Gdy Fredro miał 16 lat, zaciągnął się do wojska i wziął udział w kampanii moskiewskiej wraz z wojskiem Napoleona, za co później otrzymał order Virtuti Militari. Potem wziął również udział w kampanii pruskiej i francuskiej. Oznaczono go Legią Honorową.

W 1822 roku Fredro otrzymał tytuł hrabiowski. W 1828 roku umarł jego ojciec, zaś Aleksander wziął ślub z Zofią hrabiną Skarbkową. Ich syn był również komediopisarzem.

W czasie powstania listopadowego, uciekając przed epidemią cholery, państwo Fredrowie wyjechali do Wiednia. W latach 1832 – 1835 wydał najbardziej znane komedie: Zemstę, Pana Jowialskiego, Dożywocie i Śluby panieńskie. Również w 1935 roku ukazał się w prasie artykuł napisany przez Goszczyńskiego, który krytykował Fredrę i sprawił, iż ten na jakiś czas zniknął z życia towarzyskiego i literackiego. Fredrze zarzucano m.in. „nienarodowość” jego komedii, brak w nich patosu i wyniosłości, która winna – zdaniem adwersarzy – charakteryzować twórczość doby romantycznej.

W 1837 roku Fredrom urodziła się córka – Zofia, późniejsza malarka i literatka. Dwa lata później Fredro zapisał w swych notatkach, iż kończy tworzyć. W tym samym czasie ataki na jego osobę zaczęły się nasilać.

W 1848 roku brał udział we Wiośnie Ludów we Lwowie. W 1849 roku do Francji wyemigrował syn Fredry, a Aleksander dołączył do niego wraz z żoną rok później. W 1851 roku twórca wyjechał z Francji do Brukseli, jednak już w następnym roku powrócił do Paryża. Tam też zaczął ponownie pisać.

W 1857 roku osiadł we Lwowie. W 1861 roku został posłem do pierwszego w Galicji autonomicznego sejmu. W 1865 roku ogłoszony został honorowym obywatelem miasta Lwowa.

Dwa lata później napisał swoja ostatnią komedię – Ostatnią wolę. Zmarł 15 lipca 1876 roku we Lwowie, pochowano go w rodzinnym grobie w Rutkach.

 

2.Utwory:

 

2.1 „Odludki i poeta”( sorry niegdzie tego nie dostałam)

 

2.2 „Śluby panieńskie czyli Magnetyzm serca”

 

2.2.1 Geneza i i przemiany tekstu

Praca nad dziełem rozpoczęła się w roku 1826.W pierwszej redakcji wydane zostało pt. „Nienawiść mężczyzn”, składał się z czterech aktów, napisany izosylabicznym trzynastozgłoskowcem. Ale nigdy w tej wersji autor sztuki nie wystawił. Dopiero w roku1832 powstała ostateczna wersja i 15 lutego 1833 r w teatrze lwowskim odbyła się premiera komedii pod nowym tytułem „Śluby panieńskie czyli Magnetyzm serca”.

Pierwsze wydanie komedii ukazało się 1834 roku

2.2.2 Charakterystyka postaci

 

Bohaterowie przedstawiają wyobrażenia o sposobach życia i zachowaniach mieszkańców dworku szlacheckiego, o ich obyczajach i moralności. Ważnym elementem jest skontrastowanie postaci: młodzi – starzy; słaba płeć – silna płeć(zapowiedziany przez motto)...

Kreśląc postacie autor nie ukrywał sympatii i antypatii do nich. Polenizował on z konwencją obowiązującą w jego epoce. Przedstawia on szeroko społeczne i psychologiczne uwarunkowania, określających kształt osobowości bohaterów. Z objaśnień scenicznych dowiadujemy się o bogactwie stanu uczuciowego bohaterów

 

 

 

 

Gustaw „Gucio”

              satyra ma „złotego młodzieńca”



              lekkomyślny

              z poczuciem humoru

              sprytny i pomysłowy

              przystojny                                                     tylko w I akcie

              pewny siebie

              cieszy się powodzeniem wśród pań

              fircyk à tylko w akcie I

              w dalszych aktach postać przechodzi ewolucję

              przemiana ukazana jest w psychice bohatera

              miłość do Anieli à Gucio zaczyna się kierować rozumiem i rozsądkiem

              pozbywa się wad i zaczyna odnajdywać zalety

              jego teorię szczęścia stanowi apoteozę miłości pojmowanej jako realizacja okraślonego obowiązki społecznego.

              miłość wg Gucia:

      à „stała i prawna” miłość ludzi szlachetnych

      à za zgodą rodziców

      à jej celem było małżeństwo i potomstwo

      à miłość religijna, trwała

              rola Gucia à sprowadzenie Anieli z „ciemnej drogi” na szlak wytyczony przez prawa społeczne

              uczucie jest dla niego źródłem inspiracji wszystkich poczynań

              parodią bohatera romantycznego.

              został sprowadzony przez stryja Radosta na wieś, by starać się o rękę Anieli; żyje beztrosko, bawi się, wieczory spędza na hulankach; nie ubiega szczególnie o względy dziewczyny, bo wie, że i tak będzie musiał zaakceptować decyzję stryja; odkłada oświadczyny, ponieważ chce opóźnić małżeństwo – transakcję, kiedy dowiedział się o ślubach dziewcząt, obudziło się w nim uczucie przekory, więc przystąpił natychmiast do działania i zaczął starać się o rękę dziewczyny.             
- napotyka na przeszkody, zostaje podrażniona jego męska ambicja, to powoduje, że zaczyna inaczej patrzeć na Anielę - dostrzega, że jest piękna i mądra; odczuwa pierwsze drgnienie miłości.
- widząc, że dotychczasowy sposób działania nie przynosi rezultatu, snuje intrygę, w którą miesza wszystkich bohaterów komedii,
- prowadzi walkę zdecydowanie i energicznie, ukazuje swą inteligencję, odczuwa prawdziwą miłość, sprawia, że poznają ją inni bohaterowie.

Albin

 

              łzawy kochanek

              uległy wobec ukochanej kobiety

              zatopiony w swoim uczuciu

              nawiązanie do kochanka z powieści sentymentalnej

              dramatyzuje swoją sytuację

              parodia bohatera werterowskiego.

                Zasad flirtu uczył się z romantycznych dramatów i romansów. Młodzieniec niezwykle egzaltowany, każdym słowem podkreślający swą miłość do Klary.

                 Uosobienie odepchniętego kochanka.Odgrywa rolę osoby obojętnej tylko na polecenie Gustawa; jest sztuczny, nienaturalny;

Aniela

 

              naiwna, dobra, łagodna, uległa wobec przyjaciółki a potem wobec Gustawa

              Boy nazwał ją „polskim cielęciem”

              monotonna w swej pozytywnej jednoznaczności

              pokazana przez Fredrę w chwili przekształcającego ją uczucia i budzących się zmysłów

              wzmaga się w niej skromność i podejrzliwość z narastającym, wszechwładnym uczuciem

              wzór idealnej kobiety

              miłość znała tylko z książek;

              wrażliwa, dostrzega cierpienie Albina i współczuje Gustawowi, chętnie mu pomaga, gdy dowiaduje się, że on kocha inną;

              dojrzewa do prawdziwego uczucia;

 

Klara

 

              postać żywa, energiczna, złośliwa i ironiczna

              wierna powziętym zamiarom

              pokonana przez Gustawa; jedna z pierwszych emancypantek polskich

              młodziutka dziewczyna, igrająca z miłością Albina.

              Niezwykle błyskotliwa i inteligentna. Uszczypliwa, zbuntowana przeciwko starym obyczajom. Często korzysta ze swej najlepszej broni – ciętego języka.

              Samodzielna, niezależna, sprytna.

              inteligentna, błyskotliwa, sprytna, aktywna;

              zbuntowana i niepokorna, sama chce decydować o swym losie; gdy dowiaduje się o zamiarach Radosta, opisuje, jak będzie wyglądać małżeństwo wbrew jej woli;

              ignoruje i kpi ze swego adoratora, bo jest przekonana o jego wielkiej miłości; intryga Gustawa sprawia, że dziewczyna zmienia swe postępowanie;

 

Radost

 

              kochany stryjaszek Gucia

              postać znana z komedii przełomu XVIII i XIX wieku

              jest współtwórcą matrymonialnych planów Gucia

              zdradza swoje zamiłowanie do wesołych uczt i zabaw w męskim gronie

              stary kawaler

              sprzeciwia się „kawalerskiemu życiu” bratanka

              troskliwy, wyrozumiały

 

Pani Dobrójska

 

              gościnna pani domu

              matka i opiekunka panien na wydaniu

              stara się dobrą radą wpłynąć na kawalerów jak i na panny

              dąży do zachowania idei „złotego środka”

 

Jan

 

              służący

              jego rola w stosunku do XVII/ XVIII wiecznej komedii została sporo okrojona

              służy uwypukleniu cech panicza

              idealny służący na ówczesnym dworze ziemiańskim

 

2.2.3 „Śluby..” jako komedia intrygi

 

Główny akcent kompozycji autor kładzie na rozwój wydarzeń. Stanowią one oś, wokół której krąży świat  charakterów .

 

Źródła konflikt:

 

              starcie pokoleń

              starcie charakterów

              starcie płuć

              konflikt z obyczajami (Gucio buntuje się przeciwko porzuceniu stanu kawalerskiego, a panny buntują się przed wyjściem za mąż-śluby, niechęć do męszczyzn  ) .Autor utrwalił moment narodzin nowej świadomości. U źródeł protestu panien leżała nieufność i duma urażona przez lekceważące odnoszenie się Gucia. Leżały przykre doświadczenia źle układającego się pożycia małżeńskiego rodziców Klary. Tęskniły one do prawdziwej miłości, ale ideał umiejscawiały w czasach odległych od współczesności, w której, ich zdaniem, rządziła zdrada i egoizm. Autor ośmiesza protest dziewczyn. Głównym powodem złożenia ślubów było „kilka złych książek”(romanse i powieści sentymentalne).Autor wyśmiewa „szkołę romansową” pokazując Gucia, który uważa, że każdy wybryk można przedstawić jako wyraz hołdowania zasadom romansowej edukacji.W ten sposób ukazywał pisarz rolę, jaką nowa literatura pełniła w kształtowaniu się nowego wzoru zachowań osobowych.

              różnica poglądów na miłość:

    àpierwszy  opiera się na  „moralności rozwoju gatunkowego” i sankcjonuje ją dodatkowo tradycja ziemiańskiego obyczaju. Jest to pogląd stawiający małżeństwo przed miłością. Gucio jest przekonany, że umowa rodzinna raz na zawsze określi jego przyszłość małżonka niekochanej żony. Zdaje sobie sprawę z ważności elementu uczucia, ale wie, że w istniejących warunkach o miłości można mówić po ślubie. Tak samo myśli Radost, który chce zachować pozory do chwili zawarcia małżeństwa.             

      à drugi patronuje moralność namiętnego uczucia, moralność romansu, bez którego nie może być mowy o autentyczności małżeńskich związków

2.2.4 Magnetyzm

 

Ważną rolę w pozyskaniu serca Anieli pełnił magnetyzm . Była to popularna na przełomie XVIII i XIX wieku teoria, sformułowana przez Franciszka Mesmera, głosiła wiarę w istnienie duchowej siły, fluidu zdolnej oddziaływać w mistyczny sposób na otoczenie. Apoteoza siły ludzkiej woli, teoria duchowej wspólnoty powstającej między osobowościami obdarzonymi przez naturę darem „sympatii” sprawiły, iż tę teorię, propagowaną przez „Pamiętnik Magnetyczny Wileński” na terenie Polski,  cechowało duże podobieństwo do ideologii i estetyki romantyków. Opiera się ona na russowskiej teorii o duchowej „komunii serc”. Została wykpiona przez pisarzy Oświecenia jak i przez Fredrę.

Jej założenia dostarczyły, bowiem uwodzicielowi uzasadnień dla wprowadzenia akcentów nie tylko duchowych, lecz także fizycznego oddziaływania na osobowość Anieli. Gucio ściskając Anielę za rękę był przykładem rasowego magnetyzera.

Magnetyzm  współtworzy istotny dla komedii układ wartości pozornych.. Autor budował ten układ z materiału literackiego, ze stereotypów nowej literatury, przenikającej do codziennego obyczaju. Kpina z owych wartości została przez pisarza zaakceptowana przez układ intrygi. Romansowe idee panien zostaną przelicytowane dzięki równie romansowej, wspomaganej przez magnetyzm intrydze Gucia. Gdy śluby okażą się fikcją, Gucio ściągnie z twarzy maskę powieściowego bohatera.

Autor nie zapomina też o podstawowej idei utworu i koncepcji postaci. Romansowa intryga, skutecznie otwierając serce Anieli, tworzyła jednocześnie uczucie Gucia.W obrąbie igraszki zaczęła kiełkować prawdziwa miłość.

 

2.2.5 Komedia miłości

 

„Śluby ...” są napisana zgodnie z zasadami komedii miłości. Miłość stałą się centralnym tematem utworu, a akcją tworzyła historia jej narodzin. Przeszkody tkwiły w psychice amantów, w ich krytycyzmie wobec instytucji małżeństwa, w nieufności i dumie. Innowacją jaką wprowadził Fredro był odmienny układ wartości. Posłużył się on stylizacją, sięgając po głęboko zakorzenione stereotypy literackie ( satyra sowizdrzalska, legenda o Amazonkach, żartobliwy obraz walki płuci- została ona ukształtowana wg konwencji romansowej literatury, współtworzącej w czasach współczesnych Fredrze obyczajowy klimat epoki. Posłużył się stylizacją w wyrażnie paradystycznej intencji. Nowa literatura stała się natchnieniem dla dwu przeciwstawnych postaw:

    à sprzyjającej uczuciu („romans” Gucia i magnetyzm)

    à wykluczająca uczucie (złe księgi „Męża Kloryndy życie wiarołomne”)

Tytuł komedii to żartobliwa kopia tytułów licznych wówczas sentymentalnych romansów. To wizytówka wprowadzająca w literacko-aluzyjną atmosferę przekornej komedii, w której pisarz mocą swego talentu pogodził w imię własnego ideału miłości antynomie parodiowanych postaw

Gra iluzji i deziluzji nabrała w komedii charakteru gry między miłością konwencjonalną a uczuciem prawdziwym. Przedstawia kolejne fazy wzrastania napięcia między konwencja a autentyzmem. Bohaterowie stopniowo dojrzewają do stanu, w którym przyjęte przez nich zasady, uznane za wartościowe, bądź też racjonalnie skuteczne przekształciły się w ciążące na nich okowy. Z powodu jednolitego charakteru uczucia, leżącego zarówno u podstaw konwencji, jak i prawdy owo przekształcenie przybrało postać konfliktu do końca niemal trzymającego odbiorcę w niepewności co do intencji osób „skazanych” przez pisarza na odgrywanie ról nie tylko wobec siebie, ale i przed sobą. Dzięki nierozstrzygniętej do końca akcji grze iluzji i prawdy watek komediowy oscylował na granicy parodii. W ten sposób Autor uniknął moralizatorstwa.

Unowocześnił Fredro także swoją komedię przez rozbudowanie postaci drugorzędnych (Radost, pani Dobrójska)

 

2.2.6 Czas i miejsce akcji.

 

Czas nie przekracza 12  godzin. Akcja rozpoczyna się rankiem, a w piątym akcie dowiadujemy się o przebiegu rozmowy przy obiedzie. 

Miejscem akcji jest dworek szlachecki pod Lublinem.

 

2.2.7 Język „Ślubów panieńskich”

 

              język współczesny Fredrze

              język potoczny galicyjskiego ziemaństwa

              w miarę poprawny, nie wolny od prowincjonalizmów  w słownictwie i frazeologii oraz usterek składni

              jasny, bogaty, urozmaicony, poetycki

              indywidualizacja języka poszczególnych postaci, co wzbogaca ich charakterystykę

              sposób mówienia bohatera zależy od osoby, sytuacji, adresata do którego się zwraca i stanu uczuciowego w jakim się znajduje(składnie: zadnie wykrzyknikowe, pytające, pytania retoryczne, niedomówienia, wypowiedziami niepełnymi, urywanymi pod wpływem jakiegoś afektu)

              wprowadzenie aforyzmów i sentencji są ściśle powiązanie z sytuacją, wynikające z niej logicznie.

              wprowadza poetyzację języka swoistą dla każdej z osób

              stosuje „słowa klucze”: trzpiot àokreśla Gucia; mężczyzna à w ustach kobiet ma wydźwięk ujemny, a w ustach panów odwrotny

 

2.2.8 Wiersz komedii

 

              podstawową miarą wierszowej komedii jest jedenastozgłoskowiec

              trzynastozgłoskowiec à przedstawienie świata wartości i sytuacji pozornych (opiekunowie: Radost i pani Dobrójska)

              ośmiozgłoskowiec à zbliżenie do mowy potocznej, oddaje uczucie gniewu i pełni funkcje parodystyczną.

              jedenastozgłoskowiec à przedstawia nim tok autentycznych w jego intencji stanów i normalnych przeżyć np. Albin porzuca tok trzynastozgłoskowy gdy zostaje nawrócony na sposób postępowania Gustawa, i wypowiada się jedenastozgłoskowcem.

              rytmiczne zróżnicowanie poprzez podział wersu na kwestę wypowiedziane przez różne osoby (z reguły na  4/5 kwestii

              synchronia ruchów postaci z tempem jego wypowiedzi (Albin)

              w objaśnieniach scenicznych znajdują się uwagi co do tempa wypowiedzi i nasilenia głosu

              rymy głównie żeńskie (aa), wyjątkowo męskie(rozmowa między Radostem a Gustawem)

 

2.2.9 Komizm:

 

              komizm słowny- zestawiał ze sobą słowa kontrastowe lub całkowicie przeciwstawne, co miało służyć zaakcentowaniu komizmu. Jest on używany przez autora najczęściej, pojawia się bowiem w niemal każdym zdaniu i wypowiedzi bohatera.

              komizm sytuacyjny - jest wszechobecny – widać go w zaskakujących, dowcipnie poprowadzonych scenach.

              komizm postaci- autor stara się rysować przez cały czas, w każdym akcie i w każdym czynie bohatera. Postacie są komiczne nie tylko przez to, co mówią, ale z samej swej istoty (taki jest np. Albin – nie sposób się na jego widok nie uśmiechnąć).

Użyty przez Fredrę komizm służy przede wszystkim zabawie, a użyta przez niego ironia nie jest złośliwa czy krytykancka. Wszystkie one się wzajemnie wzmacniają i uzupełniają.

2.2.10 Streszczenie

 

Akt 1

Scena 1-
Jan oczekiwał rano pod drzwiami swego pana, Gustawa, na jego powrót do domu z nocnych hulanek.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin