elementy-filozofii-i-etyki.pdf

(385 KB) Pobierz
409148954 UNPDF
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE
FILOZOFII I ETYKI
(skrypt)
D OROTA Ł AŻEWSKA
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi
Józefów 2009
409148954.001.png
Komitet Naukowo-Redakcyjny WSGE
Bronisław Sitek – redaktor naczelny WSGE
Ligita Simanskiene – Uniwersytet w Kłajpedzie
Sebastiano Tafaro – Uniwersytet w Bari
Witold Pokruszyński – WSGE
Roman Kulczycki – WSGE
Edward Erazmus – WSGE
Bernard Wiśniewski – WSPol
Magdalena Sitek – WSGE
Anna Antczak – AON
Mirosława RaczkowskaLipińska – WSGE
Sylwia Ćmiel – WSGE
Cezary Kurdej – (projekt okładki)
Recenzja wydawnicza:
Prof. ndzw. dr hab. Artur Andrzejuk
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
ISBN 9788393010202
Copyright by Wydawnictwo WSGE
Józefów 2009
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej
im. Alcide De Gasperi
05410 Józefów, ul. Sienkiewicza 2
tel/fax (48) 022 789 19 03
www.wsge.edu.pl
email: wydawnictwo@wsge.edu.pl
Druk ACAD
SPIS TREŚCI
W STĘP
1. T OMIZM KONSEKWENTNY
1. 1. S POTKANIE , ISTNIENIE I ISTOTA BYTU
1. 2. W ŁASNOŚCI ISTNIENIA I ISTOTY
1. 3. R ELACJE ISTNIENIOWE I ISTOTOWE
1. 4. T EORIA CZŁOWIEKA
1. 5. W ŁADZE CZŁOWIEKA
1. 6. E TYKA CHRONIENIA OSÓB
1. 7. S PRAWNOŚCI INTELEKTU I WOLI
2. M ARKSIZM
2.1. T EORIA RZECZYWISTOŚCI MATERIALIZM DIALEKTYCZNY
2.2. T EORIA SPOŁECZEŃSTWA MATERIALIZM HISTORYCZNY
2.3. T EORIA CZŁOWIEKA
2.4. E TYKA MARKSISTOWSKA
2.5. N EOMARKSIZM
3. N EOPOZYTYWIZM
3.1. I DEAŁ WIEDZY POZYTYWNEJ
3.2. F ILOZOFIA ANALITYCZNA
3.3. Z ADANIE FILOZOFII
3.4. E TYKA NIEZALEŻNA
3.5. P RAGMATYZM
4. F ENOMENOLOGIA
4.1. J A TRANSCENDENTALNE I FENOMENY
4.2. M ETODA FENOMENOLOGICZNA
4.3. F ENOMENOLOGIA WARTOŚCI
4.4. F ENOMENOLOGIA EGZYSTENCJI
5. P ERSONALIZM
5.1. P ERSONALIZM FRANCUSKI
5.2. P ERSONALIZM POLSKI
6. P OSTMODERNIZM
6.1. A NTYRACJONLIZM
6.2. D EKONSTRUKCJA
6.3. „E TYKA BEZ KODEKSU
7. E KOFILOZOFIA
7.1. K OSMOLOGIA
7.2 A NTROPOLOGIA
7.3 E KOETYKA
B IBIOGRAFIA
5
9
9
10
11
12
13
15
15
19
19
20
22
22
23
25
25
26
27
28
29
33
33
34
35
36
39
39
41
43
43
45
46
47
48
48
49
51
W STĘP
Niniejszy skrypt nosi tytuł „Współczesne koncepcje filozofii i etyki”.
Należy tu od razu zauważyć, że zawarte 1) w owym tytule oddzielenie etyki
i filozofii ma charakter jedynie dydaktyczny, ułatwiający zrozumienie tego,
że czym innym jest filozofia jako całość, a czym innym jedna z jej części, choć
w życiu człowieka niezwykle potrzebna, czyli etyka. Etyka bowiem stanowi
tę część filozofii (i jej dyscyplinę), która zajmuje się szukaniem odpowiedzi
na pytania dotyczące przyczyn dobra i zła właściwych ludzkim czynom, czy-
li przyczyn moralności. Ze względu na to, że moralność w sposób niezwykle
dotkliwy odnosi się do każdego człowieka, dział filozofii zajmujący się nią
wydaje się być czymś szczególnie ważnym, a więc wartym wyodrębnienia.
I tak jak etyka chce poznać przyczyny moralności, tak inne dyscypliny fi-
lozofii szukają przyczyn czy to np. człowieka (antropologia), czy po prostu
bytu, czyli tego co istnieje (metafizyka). Należy jeszcze wspomnieć o filozo-
fii przyrody – zajmującej się budową i prawami świata materialnego; o teorii
poznania – badającej przyczyny poznania; o filozofii Boga – interesującej
się przyczyną sprawczą rzeczywistości oraz historią filozofii – wyjaśniającej
powstawanie i rozwój myśl filozoficznej na przestrzeni wieków. Całość dys-
cyplin filozoficznych dopełnia filozofia państwa i prawa, filozofia polityki,
filozofia życia społecznego, filozofia kultury i estetyka. 1
Ów szeroko zarysowany program poznawczy „rodził się” wśród uprawia-
jących filozofię od początków jej powstania (VI w. p. Ch.). Pełny wymiar
uzyskał w filozofii średniowiecznej mającej ambicję objąć swym zasięgiem
poznawczym całość rzeczywistości, w tym jej dwa główne wymiary: mate-
rialny i duchowy. Koniec średniowiecza (XV w.) oznacza powolną rezygna-
cję z tego typu dążeń. Kolejną cezurę w dziejach filozofii stanowi wiek XVII
i myśl Kartezjusza radykalnie oddzielającego materię i ducha choć jeszcze
je uwzględniającego. Myśliciele pokartezjańscy wyciągnęli wnioski z tego
oddzielenia, tworząc dwie zasadnicze koncepcje filozofii. Jedna z nich (ma-
terializm) uwzględnia tylko materię. Druga (spirytualizm) uwzględnia tylko
ducha.
Za jedyną myśl filozoficzną zachowującą maksymalistyczny program
poznawczy należy zaś uznać tomizm – kierunek filozofii inspirowany myślą
św. Tomasza z Akwinu.
1
A. Andrzejuk, Elementarz filozofii, Warszawa 2007, s. 23 – 41.
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin