KOMENTARZE DO NIEKTÓRYCH DZIEŁ SZTUKI.pdf

(62 KB) Pobierz
pg1nn.dvi
KOMENTARZE DO NIEKTÓRYCH DZIEŁ SZTUKI
(NAWIĄZANIA DO WYBRANYCH ZAGADNIEŃ
DOTYCZĄCYCH POSZCZEGÓLNYCH EPOK)
Wybrane zagadnienia dotyczące antyku (podręcznik, s. 312–313)
Frencesco del Cossa, Triumf Wenus – malarz zaczerpnął rozwiązanie kompo-
zycyjne bezpośrednio ze sławnej hellenistycznej grupy rzeźbiarskiej (zamiesz-
czonej na tej samej stronie podręcznika); do tego dzieła odwoływało się wielu
artystów, m.in. Rafael i Rubens
Michał Anioł, Dawid – temat co prawda biblijny, ale ujęcie postaci zdecydowanie
antykizujące; uwidocznienie harmonii ludzkiego ciała, studium aktu oraz kon-
trapost jako rozwiązanie kompozycyjne wskazują na bezpośrednią inspirację
rzeźbą antyczną
Leo van Klenze, Gliptoteka monachijska – bezpośrednie odwołanie się do
formy frontonu świątyni antycznej, tu: w budynku muzealnym, co można
interpretować jako przejaw – typowej dla XIX wieku – sakralizacji sztuki
Heinrich Tessenow, Instytut gimnastyki rytmicznej w Hellerau – środkowa część
nawiązuje do proporcji i ogólnego charakteru antycznego frontonu świątyni,
jednakże o wiele bardziej syntetycznie niż na przykład w wypadku monachijskiej
Gliptoteki; brak tu bezpośredniego zaczerpnięcia z repertuaru form antycznych;
dodatkową motywacją do zastosowania antykizującego rozwiązania była za-
pewne funkcja budynku – zarówno gimnastyka, jak i rytm kojarzą się z antykiem
Adam Smolana, Nike II – rzeźba gdańskiego artysty w sposób bardzo prosty, ale
sugestywny odwołuje się do tradycji antycznej, wskazuje na to nie tylko sam
tytuł; forma, choć bardzo syntetyczna, przypomina sławną Nike z Samotraki
z paryskiego Luwru – wysunięta dynamicznie do przodu noga, uniesione,
ale ułamane ramiona, brak głowy to cechy formalne, które odnajdziemy
w obu dziełach; można też zauważyć, że dzieło Smolany dzięki daleko
posuniętemu uproszczeniu przypomina nieco ułamaną grecką kolumną, fałdy
szat stanowiłyby tu odpowiednik kanelury
Arnold Bocklin, Wojna – malarz jednoznacznie nawiązuje do późnośredniowiecz-
nej ikonografii apokalipsy, choć temat (wojna) nie odwołuje się bezpośrednio
do tekstu biblijnego; jednak ujęcie nowoczesnego twórcy wskazuje na to, że ro-
zumie on wojnę jako wcieloną apokalipsę (najsłynniejsze późnośredniowieczne
przedstawienia jeźdźców apokaliptycznych są dziełem Hansa Memlinga i przede
wszystkim Albrechta Durera)
Gustaw Klimt, Portret Adeli Bloch-Bauer I – artysta nawiązał do średniowiecznej
formy – dekoracyjnej, bez głębi perspektywicznej, z bardzo silnie zaznaczoną
warstwą ornamentalną; dodatkowe skojarzenia ze sztuką średniowieczną może
budzić gest portretowanej – złożone na piersi dłonie mogą się kojarzyć
zpodobnymgestemspotykanymczęstowprzedstawieniachZwiastowania
Wybrane zagadnienia dotyczące średniowiecza (podręcznik, s. 314–315)
430633864.011.png 430633864.012.png 430633864.013.png 430633864.014.png
104
Komentarze doniektórychdzieł sztuki...
Auguste Perret, kościół Notre Dame du Raincy – jeden z najznakomitszych w XX
wieku przykładów zaadaptowania wzorców średniowiecznych w architekturze
sakralnej; choć architekt zastosował bardzo nowoczesną technologię żelbetową
i zrezygnował z wszelkich bezpośrednich nawiązań do form średniowiecznych,
to jednak dzięki klarowności konstrukcyjnej, wertykalizmowi podpór i wprowa-
dzeniu wielkich połaci witraży udało mu się przywołać nastrój świątyni gotyckiej
– przeszklone ściany kojarzą się przede wszystkim z arcydziełem francuskiego
gotyku, jakim jest paryska Sainte-Chapelle
Raymond Hood, Chicago Tribune – ten projekt ze względu na neogotyckie
zwieńczenie budynku bardzo dobrze odpowiadał idei konkursu na stworzenie
najpiękniejszego biurowca świata; świadczy to o żywotności neośredniowiecznej
estetyki jeszcze w okresie międzywojennym
Chrysler Building – jeden z niezliczonych przykładów na żywotność w XX wieku
idei wysokiej, wspinającej się ku niebu wieży, tej samej idei, która przyświecała
budowniczym gotyckich katedr
Ernst Barlach, Pieta – przykład adaptacji typowo średniowiecznego motywu
ikonograficznego w rzeźbie współczesnej; rzeźbiarz nie ogranicza się jednak
do prostego przejęcia historycznego wzoru – przez bardzo daleko posunięte
uproszczenie swej kompozycji nadaje jej dodatkowy, nowy walor, tworząc
sugestię prostego krzyża
Wybrane zagadnienia dotyczące renesansu (podręcznik, s. 316–317)
Leo von Klenze, Konigsbau w Monachium – bezpośrednie nawiązanie do
renesansowych florenckich palazzi ; najwyraźniej uznano, że tego rodzaju
pierwowzór jest wystarczająco godny, by odwołać się do niego w XIX-wiecznej
rezydencji monarszej
Edouard Manet, Śniadanie na trawie – malarz świadomie igra z tradycją rene-
sansową – układ postaci został zapożyczony bezpośrednio z ryciny Marcantonia
Raimondiego wedle Rafaela, a pomysł, by zestawić na tle pejzażowym ubranych
mężczyzn z nagimi kobietami, zaczerpnął Manet ze sławnego arcydzieła z Luwru
Koncert wiejski (dawniej przypisywanego Giorgionowi, obecnie często także
Tycjanowi); te szacowne wzorce nie uchroniły Maneta przed skandalem –
współczesne stroje mężczyzn sugerowały sytuację nazbyt dwuznaczną
Bolesław Cybis, Primavera – już w tytule ujawnia się związek dzieła z rene-
sansową tradycją, a ściślej – ze sławnym arcydziełem Botticellego, jednakże
cel Cybisa jest inny niż w pierwowzorze – o ile florencki artysta ukazywał
skomplikowaną narrację mitologiczną, o tyle polski malarz jest skupiony
raczej na tajemnicy dojrzewania, budzenia się zmysłów, a więc metaforycznej
wiosny ludzkiego życia; aluzję do renesansowego pierwowzoru stanowią kwiaty
zdobiące tapetę
Joseph Cornell, Portret – amerykański artysta zastosował zabieg polegający
na bezpośrednim zacytowaniu renesansowego arcydzieła, jakim jest portret
Pinturicchia, i ukazaniu go w nowym kontekście; wymieszanie zwielokrot-
nionych reprodukcji renesansowego obrazu z całkiem innymi fragmentami
rzeczywistości daje efekt nieco surrealistyczny, a całość można rozumieć jako
rozważanie na temat mechanizmów ludzkiej pamięci (można też dodać, że
Cornell reprodukuje renesansowy pierwowzór w odbiciu lustrzanym)
430633864.001.png 430633864.002.png 430633864.003.png 430633864.004.png 430633864.005.png
Komentarzedo niektórychdziełsztuki...
105
Le Corbusier, Modulor – tworząc swego Modulora, a więc idealny wzorzec
człowieka jako miary rzeczy (w tym wypadku przede wszystkim architektury),
dwudziestowieczny architekt odwołał się bezpośrednio do podobnych prób po-
dejmowanych przez artystów renesansu, z których najsławniejszą jest Człowiek
witruwiański Leonarda da Vinci
Maciej Urbaniec, Cyrk – polski plakacista odwołał się do bodaj najsławniejszego
renesansowego arcydzieła, jakim jest Mona Liza . Obraz ten był w ostatnim
stuleciu trawestowany setki, a pewnie wręcz tysiące razy; tu mamy do czynienia
z wyjątkowo inteligentną próbą; artysta w przewrotny sposób zestawił bowiem
ponadczasową statyczność popiersia Mony Lizy z akrobatyczną dynamiką reszty
jej ciała – tej, której na obrazie Leonarda da Vinci nie widzimy
Edvard Munch, Samotna – artysta w oczywisty sposób nawiązał do jednego z naj-
bardziej charakterystycznych motywów romantycznego malarstwa – człowiek
wobec ogromu natury; szczególnie często motyw ten eksplorował Caspar David
Friedrich, tu został powtórzony przez Muncha niemal dokładnie
Erich Kettelhut, projekt scenografii do filmu Nibelungi Fritza Langa – jakkolwiek
sam literacki pierwowzór Nibelungów jest oczywiście średniowieczny, to jednak
jego popularność w kulturze niemieckiej jest związana z romantyzmem,
a przede wszystkim ze sławnym operowym cyklem Ryszarda Wagnera; także
wzniosła, mroczna i tajemnicza wizja średniowiecza, która ujawnia się w re-
produkowanym tu projekcie Kettelhuta (obecna zresztą do dziś w kulturze
popularnej, wystarczy przypomnieć ekranizację Władcy pierścieni ), ma swe
korzenie w europejskim romantyzmie
Pablo Picasso, Kostnica – XX-wieczny artysta w swej wstrząsającej kompozycji
nawiązuje bezpośrednio (zarówno przez temat, jak i układ kompozycyjny) do
swego wielkiego rodaka, Francisca Goyi, którego obrazy należą do jednych
z najbardziej wstrząsających doby romantyzmu
Tadeusz Trepkowski, V Konkurs Chopinowski – jeden z najwybitniejszych
polskich plakacistów odwołuje się do popularnych wyobrażeń łączących twór-
czość romantycznego geniusza Fryderyka Chopina z melancholijnym, niemal
monochromatycznym pejzażem mazowieckim
Leszek Sobocki, Duszno – obraz krakowskiego malarza ciekawie wpisuje się
w romantyczną tradycję polskiej kultury; powstał w trudnym okresie po
zdławieniu wolnościowych aspiracji Polaków w latach 1980–1981 i zarówno
tytułem, jak i samą kompozycją malarską obrazuje panującą wówczas atmosferę
braku powietrza, przestrzeni, wolności; artysta (mamy tu do czynienia z auto-
portretem), ubrany w strój przypominający kostium Stańczyka, romantycznym
gestem próbuje zedrzeć z siebie zalewającą go czerwień i wydobyć się ku jasnej
przestrzeni wolności
Wybrane zagadnienia dotyczące romantyzmu (podręcznik, s. 318–319)
430633864.006.png 430633864.007.png 430633864.008.png 430633864.009.png 430633864.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin