ROSJA A UE.pdf

(456 KB) Pobierz
Prace OSW zeszyt 22 - CES Studies nr22
O ÂRODEK S TUDIÓW W SCHODNICH
Prace OSW / CES Studies
OS W S
kryzys „strategicznego partnerstwa”
CE
a “strategic partnership” crisis
STUDIES
numer
22
Warszawa styczeƒ 2006 / Warsaw January 2006
Centre for Eastern Studies
PRACE
Rosja wobec Unii Europejskiej:
Russia vs. the European Union:
11249630.001.png
© Copyright by OÊrodek Studiów Wschodnich
© Copyright by Centre for Eastern Studies
Redaktor serii / Series editor
Anna ¸abuszewska
Opracowanie graficzne / Graphic design
Dorota Nowacka
T∏umaczenie / Translation
Ilona Duchnowicz
Wspó∏praca / Co-operation
Jim Todd
Wydawca / Publisher
OÊrodek Studiów Wschodnich
Centre for Eastern Studies
ul. Koszykowa 6 a
Warszawa / Warsaw, Poland
tel./phone + 48 /22/ 525 80 00
fax: +48 /22/ 525 80 40
Seria „Prace OSW” zawiera materia∏y analityczne
przygotowane w OÊrodku Studiów Wschodnich
The “CES Studies” series contains
analytical materials prepared at the Centre
for Eastern Studies
Materia∏y analityczne OSW mo˝na przeczytaç
na stronie www.osw.waw.pl
Tam równie˝ znaleêç mo˝na wi´cej informacji
o OÊrodku Studiów Wschodnich
The Centre’s analytical materials can be found
on the Internet at www. osw.waw.pl
More information about the Centre for Eastern
Studies is available at the same web address
ISSN 1642-4484
Spis treÊci / Contents
Rosja wobec Unii Europejskiej:
kryzys „strategicznego partnerstwa” / 5
Marek Menkiszak
Tezy / 5
Wst´p / 6
I. Objawy kryzysu partnerstwa / 8
II. èród∏a problemów w stosunkach Rosja – UE / 15
III. Konsekwencje kryzysu dla przysz∏oÊci
stosunków rosyjsko-unijnych / 25
Aneksy/ 28
Russia vs. the European Union:
a “strategic partnership” crisis / 41
Marek Menkiszak
Theses / 41
Introduction / 42
I. Symptoms of the crisis in partnership / 44
II. The sources of problems in Russian-EU relations / 51
III. Consequences of the crisis
for future Russian-EU relations / 61
Appendices / 64
Tezy
Rosja wobec Unii
1. Wbrew deklaracjom obydwu stron o rozwoju
„strategicznego partnerstwa” stosunki mi´dzy
Rosjà a Unià Europejskà znajdujà si´ w ostat-
nich latach w stanie, który mo˝na okreÊliç jako
kryzysowy. Nie oznacza to, ˝e w stosunkach ro-
syjsko-unijnych nie ma osiàgni´ç. Chodzi o to,
˝e Rosj´ i Uni´ dzielà doÊç zasadnicze ró˝nice
w percepcji, aspiracjach i interesach, którym
towarzyszy brak zaufania i rozczarowanie. Kry-
zys przejawia si´ we wzajemnej krytyce stron,
powtarzajàcych si´ regularnie okresach spi´ç
i och∏odzenia stosunków („minikryzysach”)
oraz zw∏aszcza w „wirtualizacji wspó∏pracy” –
maskowaniu coraz bogatszà formà dialogu
i wspó∏pracy niedostatków istotnej treÊci w wie-
lu kluczowych sferach.
Europejskiej: kryzys
2. Przyczyny kryzysu sà zró˝nicowane, a cz´Êç
z nich ma g∏´boki charakter. Wi´kszoÊç z nich
ma swe êród∏a w Rosji i jej polityce. Do przy-
czyn fundamentalnych nale˝y tu zaliczyç: brak
jasno okreÊlonej to˝samoÊci cywilizacyjnej Rosji
(paƒstwo europejskie vs. paƒstwo eurazjatyc-
kie); brak zdefiniowanej i utrwalonej wizji miej-
sca Rosji we wspó∏czesnym Êwiecie i opartej na
niej polityki (opcja mocarstwowa vs. opcja inte-
gracyjna); kryzys „projektu europejskiego” Rosji
(zwolennicy realnej integracji Rosji do przes-
trzeni europejskiej sà obecnie w rosyjskiej elicie
w mniejszoÊci); brak zrozumienia i negatywna
percepcja UE i jej polityki w du˝ej cz´Êci rosyj-
skich elit; brak u rosyjskich w∏adz wizji doce-
lowego modelu stosunków z UE. Stan kryzysu
wzmacniajà problemy le˝àce po stronie Unii
Europejskiej. Kryzys wewn´trzny w Unii (nie-
jasnoÊç perspektyw reformy instytucjonalnej,
polityki rozszerzenia i sàsiedztwa) rzutuje ne-
gatywnie na polityk´ UE wobec Rosji.
„strategicznego
partnerstwa”
Marek Menkiszak
3. Do pog∏´bienia kryzysu przyczyniajà si´ tak-
˝e inne czynniki zwiàzane z jednej strony ze
specyfikà polityki Federacji Rosyjskiej, a tak˝e
wynikajàce ze sprzecznoÊci interesów Rosji i Unii
Europejskiej. W pierwszym przypadku chodzi
m.in. o to, ˝e obecne w∏adze Rosji realizujà mo-
del systemowy (autorytarny) zasadniczo od-
mienny od standardów europejskich, ponadto
uciekajà si´ do negatywnej taktyki politycznej
w relacjach z UE (w tym rozgrywania podzia∏ów
Prace OSW
11249630.002.png
w Unii Europejskiej). W drugim przypadku na
czo∏o wysuwajà si´ sprzecznoÊci w polityce
stron wobec „wspólnego sàsiedztwa” (zw∏asz-
cza zachodnich paƒstw WNP po∏o˝onych po-
mi´dzy Rosjà i UE). Rosja stara si´ wspieraç na
tym obszarze specyficzny, odmienny od propo-
nowanego przez UE, model polityczno-gos-
podarczy, aktywnoÊç UE traktujàc jako wyzwa-
nie dla swoich interesów.
Wst´p
Rosja i Unia Europejska kszta∏tujà partnerstwo
nazywane strategicznym 1 . W Unii Europejskiej
mo˝na spotkaç si´ z tezà, i˝ Rosja jest jednym
z najwa˝niejszych lub wr´cz najwa˝niejszym sà-
siadem UE 2 . Dostawy rosyjskich noÊników ener-
gii (ropy naftowej i gazu ziemnego) sà jednym
z kluczowych êróde∏ zaopatrzenia paƒstw UE
w te surowce. W Rosji z kolei podkreÊla si´, i˝ UE
jest dominujàcym partnerem handlowym i jed-
nym z kluczowych partnerów politycznych Fe-
deracji Rosyjskiej 3 . Przez ostatnie pi´tnaÊcie lat
Wspólnoty Europejskie, a nast´pnie Unia Euro-
pejska oraz Rosja stworzy∏y g´stà sieç powiàzaƒ,
instytucji dialogu i wspó∏pracy. Kolejne szczyty
UE – Rosja sà cz´sto prezentowane jako sukcesy
obydwu stron, pozytywne prze∏omy we wzajem-
nych stosunkach. Przyjmowane deklaracje pe∏ne
sà podnios∏ych stwierdzeƒ o pozytywnym ich ro-
zwoju.
4. Przysz∏oÊç stosunków rosyjsko-unijnych zale-
˝y od wielu czynników. Analiza aktualnych wa˝-
niejszych trendów prowadzi do wniosku, i˝:
– w perspektywie krótkoterminowej nie nale˝y
spodziewaç si´ wyraênej poprawy sytuacji
i przezwyci´˝enia kryzysu, g∏ównie ze wzgl´du
na jego g∏´bokie przyczyny oraz brak przes∏a-
nek do istotnej zmiany sytuacji w polityce we-
wn´trznej i w otoczeniu mi´dzynarodowym
Rosji
– w perspektywie d∏ugoterminowej mo˝na
oczekiwaç pozytywnych – z punktu widzenia
UE – zmian w polityce europejskiej Rosji; jest
szansa na odrodzenie „projektu europejskie-
go” Rosji, do takiego wniosku sk∏aniajà d∏ugo-
falowe trendy (w tym: przewaga d∏ugotermino-
wych tendencji odÊrodkowych nad tendencjami
integracyjnymi na obszarze WNP, wzrost pot´-
gi Chin, spodziewany wzrost zagro˝enia funda-
mentalizmem i ekstremizmem islamskim na
terytorium Federacji Rosyjskiej, asymetryczne
i pozbawione trwa∏ych podstaw partnerstwo
z USA, a zw∏aszcza istniejàce g∏´bokie wi´zi kul-
turalne, polityczne i gospodarcze pomi´dzy Ro-
sjà i resztà Europy).
A jednak wÊród ekspertów, zw∏aszcza rosyjskich,
narasta przekonanie, ˝e za bogatà formà dialogu
i wspó∏pracy Rosji z UE kryje si´ bardzo skromna
treÊç, a ich stosunki znajdujà si´ w istocie w kry-
zysie 4 . Co wi´cej, kryzys ten dojrza∏ na tyle, ˝e od
koƒca 2003 roku, obok urz´dowego optymizmu
pojawiajà si´ bardzo krytyczne g∏osy oficjalnych
przedstawicieli i organów obydwu stron (zw∏a-
szcza UE).
– Dlaczego mo˝emy mówiç o kryzysie i na czym
on polega?
– Jakie sà najwa˝niejsze êród∏a obecnych prob-
lemów w stosunkach rosyjsko-unijnych?
– Jakie sà konsekwencje obecnych problemów
dla przysz∏oÊci stosunków Rosja – UE?
Na te pytania stara si´ odpowiedzieç niniejszy
tekst. Nie stanowi on pe∏nej prezentacji stosun-
ków rosyjsko-unijnych, lecz koncentruje si´ na
tym, co przeszkadza autentycznemu partnerstwu
pomi´dzy Rosjà i UE, analizujàc problem z punktu
widzenia polityki rosyjskiej wobec UE. Dlatego
tekst nie zawiera g∏´bszej analizy polityki UE wo-
bec Rosji ani te˝ nie analizuje bli˝ej tych êróde∏
problemów w stosunkach rosyjsko-unijnych, któ-
re le˝à po stronie unijnej.
Tekst niniejszy sk∏ada si´ z trzech cz´Êci. W pier-
wszej scharakteryzowane zosta∏y widoczne ze-
Prace OSW
11249630.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin