Zabawy dydaktyczne(1).doc

(31 KB) Pobierz

Zabawy dydaktyczne w przedszkolu:

Kto zmienił miejsce? – zabawa rozwijająca spostrzegawczość i pamięć.
Cel dydaktyczny: Utrwalenie imion kolegów. Ćwiczenie orientacji i pamięci.
Liczba uczestników i miejsce zabawy: 7-8 dzieci. Przebieg zabawy na trawniku w ogrodzie, ewentualnie na sali.
Wiek dzieci: 4 lata.
Przebieg:
Wprowadzenie wstępne: Dzieci stoją półkolem. Nauczycielka poleca 1 lub dzieciom, po kolei, zmienić zajmowane miejsce i pyta: „Gdzie te dzieci stały poprzednio? Kto zauważył zmianę”?
Przebieg zabawy. Gromadka siedzi kołem. Dzieci dostają wskazanie, by przyjrzały się dokładnie, kto koło kogo siedzi: „Koło kogo siedzi Jaś, koło kogo Basia, Janeczka. W zabawie jedno z was zmieni miejsce. Trzeba będzie zgadywać, kto się przesiadł i powiedzieć, gdzie siedział przedtem”.
Po tej zapowiedzi jedno z dzieci odchodzi na bok, o tyle daleko, by nie słyszeć rozmów kolegów. Dzieci wyznaczają same, kto i gdzie ma się przesiąść, i wówczas wzywają zgadującego. Gdy nadejdzie, pytają: „Powiedz, kto zmienił miejsce?” Po otrzymaniu prawidłowej odpowiedzi dzieci proszą dalej: „To przeprowadź go tam, gdzie siedział poprzednio”. Kto wypełni obydwa zadania poprawnie, jest nagrodzony oklaskami.
Prawidła: Dziecko zgadujące powinno podać imię dziecka, które zmieniło miejsce. Dzieci nie mogą podpowiadać.

 

Co się zmieniło?” - zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Cel dydaktyczny: ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości.
Liczba uczestników i miejsce zabawy: 7-8 dzieci. Sala.
Wiek dzieci: 4 lata.
Przebieg:
Nauczycielka układa przedmioty na kocyku lub na stole. Prosi dzieci aby dobrze przyjrzały się przedmiotom, a następnie odwróciły się. Teraz nauczycielka zabiera jeden z przedmiotów i chowa go. Na umówiony znak dzieci odwracają się i odgadują, którego przedmiotu brakuje. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Utrudnieniem będzie , jeśli nauczycielka zmieni położenie dwóch przedmiotów – starsze dzieci.

 

"O kim myślę" – zabawa z wykorzystaniem rysunków postaci z bajki.
Cel dydaktyczny: ćwiczenie wyobraźni.
Liczba uczestników i miejsce zabawy: 7-8 dzieci. Sala.
Wiek dzieci: 5 lat.
Przebieg:
Nauczycielka wypowiada charakterystyczne cechy postaci, np. ma piękną twarz, nosi koronę, trzyma bat w ręku, ma długie wąsy, ma brzydką minę, ma długą, siwą brodę, ma zaczarowaną różdżkę (dla dzieci starszych mniej widoczne szczegóły).

 

„Zgaduj zgadula”

1. wersja

Cel dydaktyczny: rozpoznawanie kształtów.
Wiek dzieci: 4 lata.
Przebieg:
Nauczycielka ma przygotowane w zamkniętym pudełku klocki Diense’a.  Do nieprzezroczystego worka wkłada jeden z klocków tak by nie widziały go dzieci. Chętne dziecko wkłada do worka rękę i za pomocą dotyku zgaduje czy jest to koło czy nie. Zabawę powtarzamy tak długo aż wszystkie chętne dzieci będą miały okazję zgadywać.

2. wersja:

Zabawa podobna do poprzedniej, lecz zamiast klocków nauczycielka chowa owoce, dzieci mają za zadanie odgadnąć czy owoc ma kształt kulisty czy nie, dodatkowym utrudnieniem może być próba odgadnięcia co to za owoc.

 

Zaczarowane kółeczko
Cel dydaktyczny: rozwijanie wyobraźni dziecka. Rozpoznanie kształtu koła.
Wiek dzieci: 5 lat
Przebieg:

Każde dziecko otrzymuje krążek gimnastyczny, nauczycielka mówi:

- jak myślicie co trzymacie w dłoniach? Pewnie myślicie że to są zwykłe koła, ale nie, to są zaczarowane koła. One mają taką moc, że mogą stać się wszystkim co tylko sobie wymyślicie. nie wierzycie? Zobaczcie, ja sobie wymyśliłam że moje koło to kierownica samochodu i proszę, mogę już jechać! Kto jedzie ze mną? Weźcie swoje koła i niech też staną się kierownicami, zapraszam na wycieczkę. Uwaga, przekręcamy kluczyk w stacyjce, włączamy silnik, jedziemy, macie ochotę wysiąść z samochodu, zapraszam na piknik, moje koło stał się talerzem z owocami,

- teraz zamieniam swoje koło w tort! Kto ma ochotę na tort?

wszyscy naśladuję jedzenie tortu, tort można „pokroić” na kawałki, częstować inne dzieci, nazwać go: malinowy, czekoladowy itp.

- Uwaga! Moje koło stało się sterem okrętu, zapraszam na rejs statkiem.

- a teraz moje koło jest lusterkiem, przeglądam się w nim, poprawiam fryzurę, maluje usta

- ojej! Bardzo dużo czasu mi to zajęło, ale nie wiem która godzina, jak myślicie skąd mogę się dowiedzieć która godzina? Nie mam zegarka, skąd mam wziąć zegarek? Wiem, zamienię swoje kółko na zegarek.

- Kto ma pomysł w co może się zamienić jego koło? Ważne by zamieniło się w coś co też jest okrągłe.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin