Poradnik dla nauczyciela Naprawa maszyn.doc

(3920 KB) Pobierz
Załącznik 5 do siwz







 

 

 

 

MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ I SPORTU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mieczysław Pietraszko

 

 

 

 

 

Naprawa uszkodzonych części maszyn i urządzeń rolniczych

722[04]Z2.01

 

 

 

 

 

 

Poradnik dla nauczyciela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa 2006 r.

 

 

Spis treści:

 

Wprowadzenie

  1. Wymagania wstępne
  2. Cele kształcenia
  3. Struktura materiału nauczania
  4. Przykładowe scenariusze zajęć
  5. Ćwiczenia

            5.1. Organizacja i wyposażenie stanowiska napraw.

5.1.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.1.2. Propozycje ćwiczeń

5.1.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.1.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.1.5. Środki dydaktyczne

5.1.6. Sprawdzian postępów

           5.2.  Technologie napraw elementów maszyn.

5.2.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.2.2. Propozycje ćwiczeń

5.2.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.2.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.2.5. Środki dydaktyczne

5.2.6. Sprawdzian postępów

5.3. Naprawa elementów roboczych pracujących w glebie.

5.3.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.3.2. Propozycje ćwiczeń

5.3.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.3.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.3.5. Środki dydaktyczne

5.3.6. Sprawdzian postępów

5.4. Naprawa ram i konstrukcji nośnych.

5.4.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.4.2. Propozycje ćwiczeń

5.4.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.4.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.4.5. Środki dydaktyczne

5.4.6. Sprawdzian postępów

5.5. Naprawa osi i wałów.

5.5.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.5.2. Propozycje ćwiczeń

5.5.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.5.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.5.5. Środki dydaktyczne

5.5.6. Sprawdzian postępów

            5.6. Naprawa zespołów tnących i rozdrabniających.

5.6.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.6.2. Propozycje ćwiczeń

5.6.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.6.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.6.5. Środki dydaktyczne

5.6.6. Sprawdzian postępów

5.7. Naprawa przenośników.

5.7.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.7.2. Propozycje ćwiczeń

5.7.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.7.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.7.5. Środki dydaktyczne

5.7.6. Sprawdzian postępów

5.8. Montaż zespołów i maszyn.

5.8.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.8.2. Propozycje ćwiczeń

5.8.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.8.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.8.5. Środki dydaktyczne

5.8.6. Sprawdzian postępów

5.9. Konserwacja i malowanie.

5.9.1. Pytania sprawdzające przygotowanie ucznia do wykonania ćwiczeń

5.9.2. Propozycje ćwiczeń

5.9.3. Wskazówki do realizacji ćwiczeń

5.9.4. Zalecane metody nauczania – uczenia się

5.9.5. Środki dydaktyczne

5.9.6. Sprawdzian postępów

  1. Ewaluacja osiągnięć ucznia

6.1. Instrukcja dla nauczyciela o sposobie przeprowadzania badania

      osiągnięć szkolnych ucznia

6.2. Test I – (sprawdzian teoretyczny)

       6.2.1. Instrukcja dla ucznia

       6.2.2. Zadania testowe

       6.2.3. Arkusz odpowiedzi dla ucznia

       6.2.4. Instrukcja dla nauczyciela dotycząca oceniania testu

6.3. Test II – (sprawdzian teoretyczny)

      6.3.1. Instrukcja dla ucznia

      6.3.2. Zadania testowe

       6.3.3. Arkusz odpowiedzi dla ucznia

       6.3.4. Instrukcja dla nauczyciela dotycząca oceniania testu

 

  1. Literatura


1. Wprowadzenie.

 

Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, dla jednostki modułowej Naprawa uszkodzonych części maszyn i urządzeń rolniczych 722[04]Z2.01, który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie kowal 722[04].

Realizacja modułowego programu nauczania zapewni opanowanie przez uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia i zapewnia opanowanie umiejętności umożliwiających wykonanie prac w zakresie weryfikacji maszyn i urządzeń rolniczych oraz przygotowanie do kształcenia ustawicznego. Czynnikiem sprzyjającym nabywaniu umiejętności zawodowych jest wykonywanie ćwiczeń określonych w programach jednostek modułowych.

Poradnik zawiera:

-       wymagania wstępne,

-       wykaz umiejętności jakie uczeń powinien opanować podczas nauki,

-       przykładowe scenariusze zajęć,

-       propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności praktycznych,

-       wykaz literatury.

Proponujemy, aby zajęcia dydaktyczne prowadzone były  metodami aktywizującymi. Szczególnie zalecane są metody poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, rozwiązywania problemów w sposób twórczy:obserwacja, metoda symulacji metoda tekstu przewodniego, metoda projektu oraz ćwiczeń praktycznych, próba pracy. Prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi wymaga przygotowania materiałów metodycznych , takich jak: tekst przewodni, instrukcja do metody projektów, instrukcje do wykonania ćwiczeń, instrukcje stanowiskowe, instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy.

Metoda tekstu przewodniego opiera się na zdobywaniu przez ucznia nowej wiedzy i umiejętności. Problem jest przedstawiany jako struktura o niewystarczającej ilości danych, która musi być uzupełniona drogą poszukiwań. Nauczyciel organizuje proces dydaktyczny, przygotowując dla ucznia zadanie do wykonania i zestaw informacji, materiałów potrzebnych do realizacji ćwiczeń ( katalogi, instrukcje obsługi, itp.) Uczniowie poszukują zarówno sposobu jak i wiedzy niezbędnej do rozwiązania problemu, mając do pomocy pytania prowadzące, określone ramy czasowe i organizacyjne .Po upływie wyznaczonego czasu oddają gotowe prace lub prezentują wyniki.

Metoda projektu, polegająca na samodzielnej realizacji przez uczniów dużego zadania, obszerniejszego niż zadanie domowe, jest szczególnie przydatna w realizacji kształcenia modułowego, ponieważ celem tej metody jest kształtowanie umiejętności planowania i organizowania pracy własnej, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji.

Podczas realizacji procesu dydaktycznego należy zwracać uwagę na samokształcenie z wykorzystaniem materiałów innych niż podręczniki; normy, instrukcje obsługi, poradniki, i pozatekstowe źródła informacji.

Formy pracy uczniów mogą być różnorodne, począwszy od pracy indywidualnej, samodzielnej, do pracy w małych grupach 2-3 osobowych, oraz na pracy zespołowej.

Pomiar dydaktyczny jest istotnym elementem procesu dydaktycznego. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć może być przeprowadzony przy pomocy  przykładowych testów zamieszczonych w poradniku. Do testów dołączone zostały również:

-       instrukcje dla nauczyciela,

-       instrukcje dla ucznia,

-       plan testu w formie tabelarycznej,

-       karta odpowiedzi.


2. Wymagania wstępne.

 

Przystępując do realizacji jednostki modułowej Naprawa uszkodzonych części maszyn i urządzeń rolniczych  722[04]Z2.02 uczeń powinien umieć:

-              znać podstawy podziału urządzeń i maszyn rolniczych,

-              znać ogólną budowę maszyn rolniczych do: uprawy gleby, siewu i sadzenia, pielęgnacji roślin, ochrony roślin i nawożenia, produkcji zwierzęcej, zbioru roślin, konserwacji i przechowywania produktów rolnych;

-              rozpoznawać elementy, zespoły, i układy urządzeń rolniczych na rysunkach i schematach

-              określać funkcje zespołów i układów maszyn i urządzeń rolniczych,

-              czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisu, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznej i technologicznej,

-              analizować dane katalogowe

-              znać zasady posługiwania się instrukcjami obsługi,

-              czytać schematy budowy,

-              wskazać elementy maszyn zgodnie z instrukcją.

-              umieć posługiwać się narzędziami pomiarowymi,

-              samodzielnie podejmować decyzje zawodowe  zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,

-              przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego oraz środowiska naturalnego.


3. Cele kształcenia.

 

Uczeń- /słuchacz/ po zrealizowaniu modułu Naprawa uszkodzonych części maszyn i urządzeń rolniczych  722[04]Z2.02  powinien umieć:

-       zorganizować stanowisko do oceny stanu technicznego narzędzi i maszyn rolniczych;

-       zgromadzić i rozmieścić na stanowisku pracy materiały, narzędzia, i inny sprzęt, ;

-       rozpoznać przyczyny niesprawności sprzętu;

-       określić sposób naprawy;

-       korzystać z instrukcji obsługi;

-       przygotować narzędzia, urządzenia potrzebne do naprawy;

-       zdemontować podzespoły i części;

-       wymienić lub zregenerować uszkodzone części;

-       umyć podzespoły i części, dobierając odpowiednią metodę

-       kontrolować na bieżąco jakość robót i usuwać usterki...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin