Dok1d.doc

(62 KB) Pobierz

 

& 7 ust.2 pkt. 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

 

ü      Kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

WNIOSEK: W wyniku obserwacji moich uczniów kilkoro z nich skierowałam na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Niestety muszę stwierdzić, iż wyniki badań docierały do mnie po bardzo długim czasie z powodu długich terminów oczekiwania na badanie, jak również nie zawsze satysfakcjonowało mnie to co zostało napisane. Bardzo często zawarte są ogólniki,
z których często mało wynika.

 

ü      Współpraca z pedagogiem szkolnym:

§         Na podstawie obserwacji i wywiadów „udzielałyśmy” uczniom dofinansowania np. obiady, podręczniki

§         Wspólnie kierowałyśmy uczniów do Świetlicy Profilaktycznej działającej w naszej szkole

§         Odbyłyśmy wiele rozmów dotyczących problemów wychowawczych
i dydaktycznych moich uczniów oraz ich sytuacji rodzinnych

WNIOSEK: Liczne rozmowy z pedagogiem pozwoliły mi w efektywny sposób pomóc swoim wychowankom / nie tylko materialnie/. Po wspólnej analizie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej ustaliłyśmy, jakie działania należy podjąć by pomóc uczniom. Kontakt
z pedagogiem szkolnym był zawsze wtedy konieczny i przydatny, gdy pojawiały się problemy
z danym uczniem i miały one podłoże typowo psychologiczne. Rozmowa i ukazanie przez panią pedagog problemów dziecka z innej perspektywy pozwoliły mi na zrozumienie wielu dotąd nieznanych zachowań i przygotowania się do dalszej pracy z takim dzieckiem.

ü      Rozwiązywanie problemów dotyczących uczniów

§         Indywidualne podejście do ucznia, liczenie się z jego problemami oraz uwzględnianie ich podczas prowadzenia zajęć

§         Dostosowałam tok prowadzenia lekcji do ucznia z nadpobudliwością psychoruchową.

§         Pełnienie roli  powiernika problemów i trudności, z którymi bardzo często borykały się dzieci uczęszczające do świetlicy profilaktycznej

 

WNIOSEK: Nabyte podczas częstych rozmów z pedagogiem umiejętności podejścia do dzieci, szczególnie tych, które sprawiały trudności wychowawcze pozwoliły mi na przekonanie się, że w celu pomocy takiemu dziecku, wiele tak naprawdę zależy od samego podejścia nauczyciela. Indywidualne podejście do każdego z uczniów, zapewnienie dyskrecji i liczenie się z jego zdaniem pozwoliło mi na przełamanie wielu barier w kontaktach z takimi „problemowymi” dziećmi. Dodatkowo po bliższym poznaniu specyfiki choroby ADHD dołożyłem wszelkich starań i udało mi się dostosować tok zajęć właśnie do ucznia naszej szkoły z takim problemem. Oprócz tego, że dało mi to ogromną satysfakcję móc pomóc takiemu dziecku, to przede wszystkim spowodowało to pełne uczestnictwo tego chłopca zajęciach. Innymi umiejętnościami z kolei trzeba było się odznaczać chcąc choć w jakiś sposób pomóc dzieciom uczęszczającym do świetlicy profilaktycznej. Tu liczyły się przede wszystkim umiejętność słuchania, spokój oraz dobre słowo, którego nierzadko oczekują takie dzieci. Dla mnie oznaczało to odnalezienie w sobie  ogromnych pokładów cierpliwości i łagodności bez której nie jest tak naprawdę możliwy kontakt z tak doświadczonymi w wielu przypadkach dziećmi.

ü      Organizacja wycieczek:

§         Wycieczka do Torunia

§         Ferma strusi w Jaraczu

§         Muzeum Pszczelarstwa w Swarzędzu

§         Wyjścia do kina i teatru

§         Zielona Szkoła w Zakopanem

WNIOSEK: Bardzo liczne wycieczki wynikały z tematyki omawianych zajęć lub/ i czasu w jakim były przeprowadzane.  Często wyjścia organizowałam z jakiejś okazji: Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka.

Wyjazd na Zieloną Szkołę miał na celu zintegrowanie klas, gdyż w klasie IV nastąpi przemieszanie klas z powodu organizacji klasy sportowej. Moim zdaniem i w oczach rodziców uczestniczących w wycieczce cel został osiągnięty.  Dzieci pomagały sobie nawzajem podczas zadań, na szlaku oraz odwiedzały się w pokojach.

ü      Prowadzenie zajęć dla uczniów słabych

WNIOSEK: Zajęcia prowadziłam początkowo dla wszystkich uczniów, którzy mieli jakiekolwiek problemy w nauce. Z czasem wielu uczniów, dzięki równoległej, systematycznej pracy w domu zniwelowali swoje problemy. Pozostało trzech uczniów, którzy w opiniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej mieli określoną dysfunkcję słuchu fonematycznego. Zmobilizowało mnie to do  poszukania stosownej literatury oraz rozmowy z pedagogiem szkolnym.

Niestety nie jest to jedyny deficyt tych uczniów. Niestety nie było to opisane w opinii, więc czasami traciłam zapał do pracy z tymi dziećmi. Problemy z zapamiętywaniem wiadomości było największym problemem w pracy z uczniami słabszymi. W jednej chwili potrafiły zapomnieć
o czy mówiłam wcześniej.

ü      Samodzielne studiowanie literatury naukowej z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki

§         W celu jak najlepszego poznania i wytłumaczenia sobie pewnych zjawisk związanych
z rozwojem dzieci pogłębiałam wiedzę poprzez lekturę specjalistycznych książek
i podręczników z tego zakresu

 

WNIOSEK: Specyfika pracy nauczyciela zmusza nijako do ciągłego poszukiwania odpowiedzi na wiele pojawiających się wraz z latami pracy pytań. Mimo tego, iż zasady w szkole są zawsze te same, to tyle ile dzieci, tyle odrębnych problemów i trudności może ale nie musi się pojawić. Mimo, iż studia przygotowują do pracy na takim stanowisku, to w rzeczywistości rozpoczęcie pracy wiąże się nadal z nauką w tymże kierunku. Samodzielne studiowanie lektur poświęconych zachowaniom dzieci, a także wszelkich pomocy dydaktycznych przydatnych podczas prowadzonych przeze mnie zajęć, pozwoliły mi na lepsze przygotowanie się do lekcji, bycie bardziej zrozumiałą przez dzieci oraz nawiązanie z nimi nici porozumienia. Sądzę, że także uczniowie dostrzegają różnicę w moim zachowaniu.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin