1. Zwierzę rozumne.pdf

(370 KB) Pobierz
fcWPR.indd
397182421.006.png 397182421.007.png 397182421.008.png 397182421.009.png 397182421.001.png
 
Wprowadzenie
Filozofiaczłowieka (antropologia filozoficzna) 1 jest istotną częścią ontologii (metafi-
zyki), czyli ogólnej teorii bytu — odnosi się do określonej kategorii bytu, jaką jest
człowiek. Jednocześnie każdy z działów filozofiijestw pewnymsensietakżefilozo-
fiączłowieka,gdyżmówiprzecieżoswoiścieludzkimsposobiepoznania( epistemo-
logia — teoria poznania), postrzeganiu wartości ( aksjologia — teoria wartości) czy
też rozumieniu początku i natury świata ( kosmologia — filozofiaprzyrody).
1 Termin antropologia
w znaczeniu filozoficznym
został po raz pierwszy uży-
ty w roku 1596 przez Ot-
tona Casmanna, który de-
finiowałjąjakonaukę
o dwoistej naturze człowie-
ka. Pojęcie antropologia fi-
lozoficzna zostało wprowa-
dzone w XX wieku przez
Maxa Schelera.
Oczywiście filozofia nie jest dzisiaj jedyną dziedziną zajmującą się człowiekiem.
Filozofia człowieka nawiązuje do nauk humanistycznych, takich jak psychologia
czy socjologia (będących wcześniej jedynie subdyscyplinami filozofii)orazniektó-
rych nauk przyrodniczych, takich jak antropologia fizyczna.Wprzeciwieństwiedo
nich ma ona jednak zdecydowanie spekulatywny charakter i ujmuje człowieka we
wszystkich jego wymiarach, jako całość.
Filozofia człowieka (jak każda subdyscyplina filozoficzna) jest sztuką zadawania
pytań. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o tzw. pytania egzystencjalne
łączące ludzi różnych epok i kultur:
— kim jestem? (pytanie o istotę człowieka i jego strukturę bytową),
— skąd przychodzę? (pytanie o genezę i przyczynę sprawczą człowieka),
— dokąd zmierzam? (pytanie o to, jaki jest cel i sens ludzkiego życia).
W filozofii europejskiej tzw. zwrot ku człowiekowi zauważalny jest już w poglą-
dach Heraklita z Efezu (540–480 p.n.e.) i sofistów,zktórychnajbardziejznany, Pro-
tagoras (480–410 p.n.e.), stwierdził, iż „człowiek jest miarą wszystkich rzeczy” —
wyniki poznania i postrzeganie wartości są względne (relatywne) i zależą od kon-
kretnego człowieka, który jest dlań jedynym kryterium (wcześniej myśl grecka była
zajęta głównie zagadnieniem świata, kosmosu, jego pochodzeniem i elementami,
z których powstał). Relatywizm sofistów zwalczany był następnie przez Sokrate-
sa (469–399 p.n.e.) i Platona (427–347 p.n.e.) utożsamiających człowieka z niema-
terialną duszą, która powinna poszukiwać niezmiennych idei-wartości. Najwięk-
szy z filozofówantyku, Arystoteles (384–322 p.n.e.), określił z kolei człowieka jako
zwierzę rozumne ( animal rationale ) i istotę polityczną ( zoon politikon ).
W wiekach średnich człowiek rozpatrywany był jako element porządku Bożego
(teocentryzm). Głównie za sprawą św. Tomasza z Akwinu (1225–1274) rozwinięty
został wówczas pogląd Arystotelesa głoszący, iż człowiek jest istotą (jednością) ma-
terialno-duchową, której formą substancjalną jest dusza stanowiąca o jego miejscu
w skali bytów (decydująca o specyficznieludzkichwładzachizdolnościach).
W czasach nowożytnych pojawiło się zainteresowanie podmiotem i autonomią rozu-
mu. Za sprawą Kartezjusza (1596–1650) człowiek zostaje także utożsamiony ze świa-
domością definiowanąjako res cogitans — „(…) rzecz, która wątpi, pojmuje, twier-
dzi, przeczy, chce, nie chce, a także wyobraża sobie i czuje” (Descartes, 1958: 36).
Współcześnie żyjemy w czasach, w których uznaje się, iż każdy człowiek ma pra-
wo do określenia swego powołania, celu i wyznawanych wartości. Jednocześnie
nadal mamy problem ze zdefiniowaniemizrozumieniem,kim(lubteżczym)jeste-
śmy. Wezwanie Sokratesa: gnoti se auton („poznaj samego siebie”) pozostaje zatem
wciąż aktualne.
2
397182421.002.png
Współczesność przynosi ponadto zupełnie nowe powody do zdumiewania się sobą.
Człowiek ponowoczesny 2 musi bowiem funkcjonować w wysoce niespójnej i wielo-
znacznej rzeczywistości. Świat stał się dzisiaj jedną wielką globalną wioską, a re-
wolucja cyfrowa doprowadziła do sytuacji, w której stabilne dotąd wizje człowie-
czeństwa i modele życia (związane np. z religią) popadają w nieustanny konflikt
z całkowicie innymi modelami i wizjami. Stąd też człowiek, choć jego władza nad
światem materialnym wzrasta dzięki postępowi nauki i techniki, staje się jednocze-
śnie coraz bardziej zagubiony i zdezorientowany. Jak pisze Erich Fromm : „Tworząc
nowe i lepsze środki do opanowania natury, dał się pochwycić w ich pułapkę i stra-
cił z pola widzenia cel, który mógłby nadać im sens — zgubił samego człowieka.
Stając się panem natury, stał się niewolnikiem maszyny, którą zbudowały jego ręce.
Przy całej swej wiedzy o materii jest on ignorantem wobec najważniejszych i naj-
bardziej podstawowych problemów ludzkiej egzystencji. Kim jest człowiek? Jak po-
winien żyć i w jaki sposób potężne siły w nim drzemiące mogą zostać wyzwolone
i twórczo użyte?” (Fromm, 1994: 12).
2 Człowiek ponowocze-
sny — człowiek żyjący
w ponowoczesnych czasach.
Ponowoczesność (postmo-
dernizm) to ogólne okre-
ślenie nowych tendencji we
współczesnej kulturze, ży-
ciu społecznym i politycz-
nym; jest to epoka następu-
jąca po modernizmie (liczo-
nym od schyłku XIX wie-
ku) zapoczątkowana w la-
tach 60. XX wieku.
Celem kursu Filozofiaczłowieka jest prezentacja podstawowych zagadnień podej-
mowanych w ramach antropologii filozoficznej.Mamponadtonadzieję,iżkursbę-
dzie dla Państwa zachętą do poznania samych siebie. Pytanie: „kim jest człowiek?”
to bowiem punkt wyjścia dla wszelkich innych pytań, jakie możemy postawić na
temat świata, swego moralnego postępowania czy też funkcjonowania w ramach
społeczeństwa.
3
397182421.003.png
Zwierzę rozumne
Wstęp
1. Co to znaczy myśleć?
2. Świadomość
3. Podmiotowość i tożsamość osobowa
4. Wola
5. Szczęście i dobro
Słownik
Bibliografia
4
397182421.004.png
Wstęp
Punktem wyjścia dla naszych rozważań o człowieku będzie Arystotelesowskie
określenie animal rationale (‘zwierzę rozumne’). Zgodnie z klasyczną definicjąAry-
stotelesa zwierzę to genus proximum (‘najbliższy rodzaj’), a rozumność to differen-
tia specifica (‘różnica gatunkowa’) wyodrębniająca ludzi spośród zwierząt (Arysto-
teles, 1972).
Rozum (rozumowanie) utożsamiany jest do dzisiaj z właściwą jedynie człowieko-
wi władzą poznawczą spełniającą akty myślenia, chcenia, postrzegania, pojmowa-
nia i kojarzenia. To dzięki naszej rozumności jesteśmy w stanie ująć sens zjawisk
i przedmiotów, oceniać świat i innych ludzi, wczuwać się w treść cudzych przeżyć,
pragnień i motywów postępowania. Także na poziomie języka potocznego rozum
jest czymś, co ludzie mają lub czego im brakuje. Jeżeli oczekujemy od nich, aby
wreszcie „nabrali rozumu”, to nie chcemy, aby przyswoili sobie coś istniejącego
poza nimi, a jedynie by rozwinęli posiadaną już „zdolność bycia rozumnym” ( Filo-
zofia.Podstawowepytania , 1995: 98).
Za sprawą aktywności rozumu możemy myśleć, chwytać siebie, kierować się w ży-
ciu wolą czy też odczuwać szczęście. Ale co to znaczy myśleć ? Czym jest nasza świa-
domość, samoświadomość, podmiotowość i tożsamość? Czym jest wola? Na czym
polega szczęście? Powyższym pytaniom będzie właśnie poświęcony ten moduł.
5
397182421.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin