Ford Mondeo (92-2000) schemat instalacji elektrycznej PL.pdf

(4248 KB) Pobierz
Ford.Mondeo.-.Sam.Naprawiam.Samochod..pdf
Schematy instalacji
elektrycznej
Schematy elektryczne samochodu Ford Mon-
deo obejmują około 500 stron i dlatego przed-
stawiono głównie schematy dotyczące wszyst-
kich modeli.
Uwaga. Opis układu sterowania silnikiem do-
tyczy takŜe modeli 1997.
lub inne zespoły elektryczne i aby te elementy
obwodu mogły być właściwie połączone, zaci-
ski są odpowiednio oznakowane.
Poszczególne ścieŜki prądu są usytuowane
pionowo obok siebie w celu uporządkowania
plątaniny przewodów, przynajmniej na sche-
macie elektrycznym.
Na schemacie elektrycznym są przedstawione
u góry dodatnie (+) przyłącza obwodów elek-
trycznych, u dołu podłączenia do masy ( —).
Połączenie z masą jest uzyskiwane na ogół
bezpośrednio przez nadwozie, ale takŜe po-
przez przewód od punktu znajdującego się na
nadwoziu.
Posługiwanie się schematami instalacji
elektrycznej
W celu doprowadzenia prądu do wszystkich
odbiorników energii elektrycznej (reflektory,
radioodbiornik itd.) w samochodzie osobowym
znajduje się, zaleŜnie od wyposaŜenia, do
1000 metrów przewodów.
Jeśli trzeba odnaleźć uszkodzenie w instala-
cji elektrycznej lub zamontować dodatkowo
urządzenie elektryczne, nie moŜna tego zro-
bić bez schematu elektrycznego, który przed-
stawia przepływ prądu i połączenia przewo-
dów. Obwód musi być zamknięty, aby prąd
elektryczny mógł płynąć. Nie wystarczy na
przykład, gdy jest napięcie na dodatnim zaci-
sku reflektora, jeśli równocześnie obwód prą-
du nie zostanie zamknięty przez połączenie
z masą.
W celu zamknięcia wszystkich obwodów prze-
wód masy akumulatora jest połączony z nad-
woziem samochodu. Jednak połączenie z ma-
są nie wystarcza czasami i odbiornik ma
bezpośredni przewód łączący z masą, którego
izolacja jest na ogół koloru brązowego. W ob-
wodach są wyłączniki, przekaźniki, bezpiecz-
niki, przyrządy pomiarowe, silniki elektryczne
Uwaga. Elementy wyposaŜenia elektrycznego
i przewody nie są przedstawione zgodnie
z podziałką. Na przykład przewód o długości
przekraczającej 1 m jest przedstawiony tak
samo, jak przewód, który ma długość kilku
centymetrów. Poza tym przewody wewnątrz
skomplikowanych elementów wyposaŜenia są
przedstawione w sposób uproszczony.
Przykłady oznaczeń na schematach
instalacji elektrycznej
NajwaŜniejsze oznaczenia zacisków
Zacisk 15 jest zasilany przez wyłącznik za-
płonu. Prąd płynie przez przewody tylko po
włączeniu zapłonu. Przewody są oznaczone
najczęściej kolorem zielonym lub zielonym
z kolorowymi paskami.
432220707.002.png
338
SCHEMATY INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ
Zacisk 30. Na tym zacisku jest zawsze napię-
cie akumulatora. Przewody są najczęściej czer-
wone lub czerwone z kolorowymi paskami.
Zacisk 31 prowadzi do masy. Przewody masy
są na ogół czarne.
PRZYKŁADY OZNACZEŃ NA
SCHEMATACH INSTALACJI
ELEKTRYCZNEJ
1 - prostokąt rysowany linią
przerywaną oznacza element
przedstawiony częściowo,
2 - linia przerywana oznacza dwa
lub więcej przewodów,
3 - wyłącznik (wyłączniki są
przedstawiane zawsze
w „połoŜeniu spoczynkowym"),
4 - opisy zawierają dodatkowe
informacje dotyczące
poszczególnych elementów,
5 - element, w tym przypadku
przekaźnik (w elemencie są
pokazane symbole graficzne
w celu objaśnienia jego działania),
6 - złącze wtykowe (numer z literą
„C" jest oznaczeniem złącza),
7 - oznaczenie elementu
wyposaŜenia elektrycznego,
8 - odsyłacz (odwołanie się do
dodatkowych schematów instalacji
elektrycznej Forda
Pozycje nie przedstawione na
rysunku:
9 - nawiasy klamrowe (pokazują
róŜnicę między poszczególnymi
wariantami wyposaŜenia),
10 - trójkąt na początku przewodu
(kontynuowanie przewodu
z innego schematu - kod cyfrowy
stanowi wewnętrzne oznaczenie
Forda),
11 - falista linia podziału (element
wyposaŜenia jest kontynuowany
na następnym schemacie)
432220707.003.png
SCHEMATY INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ
339
Na schematach instalacji elektrycznej poszcze-
gólne przewody są opisywane kombinacjami
liter i cyfr.
Przykład: 31S-AC3A / 1.5 BK/RD
31 -zacisk 31 oznacza masę ( —)
S - przewód jest podłączony dodatkowo (nie
szeregowo)
AC - układ (AC - regulacja zasięgu reflek-
torów)
3A - przyłącze:
3 - numer przewodu, A - oznaczenie
odgałęzienia
1.5 - 1 , 5 mm 2
BK - kolor podstawowy (czarny)
/RD - kolor dodatkowy (czerwony)
Pompa paliwa
Przekaźnik pompy paliwa (K4) otrzymuje na-
pięcie od przekaźnika modułu PCM (K163)
i jest sterowany przez zacisk 80 (w przypadku
zamontowania układu PATS przez zacisk 54)
modułu PCM (A147). Zacisk 40 modułu PCM
(A147) jest uŜywany jako wejście kontrolne
pompy paliwa. Prąd płynie do wyłącznika ude-
rzeniowego (N61), który wyłącza pompę
w zbiorniku paliwa (A31) w razie wypadku.
W normalnej eksploatacji pompa paliwa jest
zawsze włączona i jest utrzymywane ciśnienie
w układzie, takŜe po zatrzymaniu silnika.
Wyłącznik ciśnieniowy wspomagania
układu kierowniczego
Oznaczenia kolorów
BK -czarny OG -pomarańczowy
BN - brązowy RD - czerwony
BU - niebieski SR - srebrny
GN - zielony VT - fioletowy
GY - szary WH - biały
LG -jasnozielony YE -Ŝółty
Wyłącznik ciśnieniowy wspomagania układu
kierowniczego (N96) wysyła przy wysokim
ciśnieniu sygnał do zacisku 31 modułu PCM
(A147). Przy wysokim ciśnieniu w urządzeniu
wspomagania moduł PCM (A147) zwiększa
prędkość obrotową biegu jałowego.
Opis układu sterowania silnikiem
(z mechaniczną skrzynką przekładniową)
Sterowanie automatyczną skrzynką
przekładniową
Zespół sterowania skrzynką przekładniową
(A40) składa się z czujnika temperatury oleju
i pięciu zaworów elektromagnetycznych. Moduł
PCM (A147) wysyła do skrzynki przekładniowej
z zacisków 1, 27, 54, 81 i 102 (w przypadku
zamontowania układu PATS z zacisków 1, 27,
80, 81 i 102) sygnały do zmiany biegów.
Wyłącznik światła hamowania (N15) wysyła
sygnał „hamulec włączony" do zacisku 92
modułu PCM (A147).
Przełącznik wyboru (N92) wysyła sygnał do
zacisku 10 modułu PCM (A147) w celu spowo-
dowania wymaganego działania skrzynki prze-
kładniowej.
Zacisk 79 modułu PCM (A147) jest połączony
z zespołem (A35) tablicy rozdzielczej.
Elektroniczny układ sterowania silnikiem ma
wiele czujników, wyłączników, zaworów elek-
tromagnetycznych i urządzenie sterujące
(PCM) (A147) do regulacji zasilania paliwem,
recyrkulacji spalin, zapłonu, jałowego biegu
silnika, odparowania paliwa do atmosfery,
skrzynki przekładniowej i w niektórych mode-
lach biernego układu zabezpieczenia przed
kradzieŜą (PATS).
Zasilanie napięciem
Na zacisku 55 modułu PCM (A147) jest za-
wsze napięcie, aby zachować informacje znaj-
dujące się w pamięci. Po włączeniu zapłonu
napięcie otrzymuje przekaźnik modułu PCM
(K163). Wszystkie pozostałe elementy układu
sterowania silnikiem otrzymują napięcie przez
ten przekaźnik. Do zacisków 71 i 97 modułu
PCM (A147) prąd dopływa od przekaźnika
modułu PCM (K163) przez połączenie lutowa-
ne S178.
Moduł komputera pokładowego
Moduł komputera pokładowego (A37) otrzy-
muje wartość określającą przepływ paliwa
z zacisku 34 modułu PCM (A147), aby mógł
obliczyć wskazywane kierowcy zuŜycie paliwa
432220707.004.png
340
SCHEMATY INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ
i odległość, jaką samochód przejedzie do chwili
opróŜnienia zbiornika.
lacji biegu jałowego (Y13) zmienia ilość powiet-
rza dopływającego do silnika przez dodatkowy
przewód powietrza.
Zawór elektromagnetyczny czyszczenia filtru
z węglem aktywnym (Y1) jest uŜywany do
otwierania i zamykania zbiornika z węglem
aktywnym. Zawór jest otwarty, jeśli zacisk 67
modułu PCM (A147) zostanie połączony z ma-
są. Pary paliwa są odprowadzane do kolektora
dolotowego, mieszane z powietrzem i spalane
w silniku.
Zawór elektromagnetyczny regulujący prze-
pływ powietrza (Y34) jest sterowany przez
zacisk 98 modułu PCM (A147). Obwód pul-
sacyjny doprowadza świeŜe powietrze do ko-
lektora dolotowego w celu zmniejszenia zawar-
tości szkodliwych substancji w spalinach. Ten
obwód działa po osiągnięciu temperatury nor-
malnej pracy przez ogrzewaną sondę lambda
(HO2S) (B89) i podczas pracy silnika z za-
mkniętą przepustnicą.
Zawór elektromagnetyczny EVR (elektryczny
regulator podciśnieniowy) (Y33) reguluje recyr-
kulację pewnych ilości spalin do kolektora
dolotowego. Spaliny doprowadzone do kolek-
tora dolotowego rozcieńczają mieszankę pali-
wa z powietrzem, zmniejszają maksymalną
temperaturę gazów i przez to ograniczają ilość
tlenków azotu. Ten zawór jest uruchamiany
przez podciśnienie i sterowany przez zacisk
47 modułu PCM (A147). Układ EGR nie działa
podczas hamowania silnikiem lub przy cał-
kowitym obciąŜeniu.
Sterowanie spręŜarką urządzenia
klimatyzacyjnego
Przekaźnik całkowitego obciąŜenia urządzenia
klimatyzacyjnego (WOT) (K32) jest wzbudzo-
ny, jeśli zacisk 69 modułu PCM (A147) zo-
stanie połączony z masą. To powoduje roz-
łączenie spręŜarki urządzenia klimatyzacyjne-
go i zmniejszenie obciąŜenia silnika.
Napięcie zasila zacisk 41 modułu PCM (A147),
jeśli wyłącznik spręŜarki (N75) jest zamknięty.
Na podstawie tej informacji jest obliczane
obciąŜenie i jałowy bieg silnika.
Dostosowanie silnika do liczby
oktanowej paliwa
Przez zacisk 30 modułu PCM (A147) jest
mierzona róŜnica napięcia na złączu dostoso-
wania silnika do liczby oktanowej (D2) i ta
informacja jest wykorzystywana do zmiany
wyprzedzenia zapłonu.
Obrotomierz
Obrotomierz w zestawie wskaźników (A30)
jest połączony z zaciskiem 48 modułu PCM
(A147).
Połączenia diagnostyczne i połączenia
masy
Czujniki
Zaciski 13, 15 i 16 modułu PCM (A147) są
połączone ze złączem diagnostycznym (DLC)
(D20).
Zaciski 24, 51, 77 i 103 modułu PCM (A147)
są połączone z masą G1, a zacisk 25 z masą
G19.
Zacisk 91 modułu PCM (A147) jest wykorzys-
tywany jako masa dla następujących czuj-
ników: czujnika przetwornika ciśnienia spalin
(EPT) (B40), czujnika połoŜenia przepustnicy
(TPS) (B8), ogrzewanej sondy lambda (HO2S)
(B89), czujnika temperatury cieczy chłodzącej
silnik (ECT) (B10), czujnika temperatury po-
wietrza dolotowego (ACT) (B5), czujnika ciś-
nienia w urządzeniu wspomagania układu kie-
rowniczego (N96) i złącza dostosowania pracy
silnika do liczby oktanowej paliwa (D2).
Czujnik przetwornika ciśnienia spalin (EPT)
(B40) i czujnik połoŜenia przepustnicy (TPS)
(B8) otrzymują napięcie odniesienia wynoszą-
ce 5 V przez zacisk 90 modułu PCM (A147).
Zawory elektromagnetyczne
Zawór regulacyjny biegu jałowego (Y13) otrzy-
muje napięcie przez przekaźnik modułu PCM
(K163). Moduł PCM (A147) porównuje prze-
chowywane w pamięci właściwe parametry
biegu jałowego silnika z parametrami rzeczy-
wistymi i steruje zaworem regulacyjnym biegu
jałowego (Y13) przez zacisk 83. Zawór regu-
432220707.005.png
SCHEMATY INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ
341
Czujnik przetwornika ciśnienia spalin (EPT)
(B40) mierzy róŜnicę ciśnienia w tłoczonych
spalinach i wysyła sygnał do zacisku 65 mo-
dułu PCM (A147). Ten czujnik jest częścią
obwodu EGR.
Czujnik połoŜenia przepustnicy (TPS) (B8) ma
wbudowany w przepustnicę potencjometr, któ-
ry wysyła sygnał do zacisku 89 modułu PCM
(A147). Na podstawie tego sygnału moduł
moŜe obliczać połoŜenie przepustnicy (bieg
jałowy, obciąŜenie częściowe lub całkowite)
i wynikające z tego ilości doprowadzanego
paliwa.
Ogrzewana sonda lambda (HO2S) (B89) mie-
rzy pozostałość tlenu w spalinach. Sygnał
impulsowy jest wysyłany przez sondę lambda
(HO2S) (B89) do zacisku 60 modułu PCM
(A147). Ten pomiar jest przeprowadzany, aby
moduł PCM (A147) mógł utrzymywać skład
mieszanki paliwa z powietrzem odpowiadający
w przybliŜeniu wartości lambda równej 1 w celu
zapewnienia właściwej pracy katalizatora.
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej silnika
(ECT) (B10) (element o rezystancji zaleŜnej
od temperatury) otrzymuje napięcie wejściowe
przez zacisk 38 modułu PCM (A147). Ten
czujnik przekazuje do modułu PCM (A147)
temperaturę pracy silnika, która jest potrzebna
do obliczania ilości doprowadzanego paliwa.
Czujnik połoŜenia wału rozrządu (B41) prze-
kazuje do zacisku 85 modułu PCM (A147)
punkt odniesienia dla pierwszego cylindra. Ta
informacja zapewnia otwieranie wtryskiwaczy
we właściwej kolejności.
Czujnik temperatury powietrza dolotowego
(ACT) (B5) przekazuje do zacisku 39 modułu
PCM (A147) sygnał, który jest proporcjonalny
do temperatury powietrza dolotowego. Ta in-
formacja jest wykorzystywana do obliczania
ilości doprowadzanego paliwa.
Czujnik prędkości (VSS) (B11) przekazuje do
zacisku 38 modułu PCM (A147) sygnały im-
pulsowe, których częstotliwość jest proporc-
jonalna do prędkości jazdy.
Przepływomierz powietrza (MAF) (B22) mie-
rzy masę powietrza doprowadzanego do sil-
nika. Ta informacja jest przekazywana do
zacisków 36 i 88 modułu PCM (A147) i jest
wykorzystywana do obliczania ilości podawa-
nego paliwa.
Czujnik połoŜenia wału korbowego (B34) prze-
kazuje połoŜenie wału korbowego do zacisków
21 i 22 modułu PCM (A147). Ta informacja
jest wykorzystywana do właściwego sterowania
w czasie wtryskiwaczami podczas rozruchu
silnika.
Opis układu sterowania silnikiem
wysokopręŜnym 1,8 dm 3 TCI
Elektroniczny układ sterowania silnikiem ma
wiele czujników, wyłączników, zaworów elek-
tromagnetycznych i urządzenie sterujące
(PCM) (A147) do regulacji zasilania paliwem,
recyrkulacji spalin (EGR), zapłonu, jałowego
biegu silnika i odparowania paliwa do atmo-
sfery.
Zasilanie napięciem
Na zacisku 55 modułu PCM (A147) jest za-
wsze napięcie, aby zachować informacje znaj-
dujące się w pamięci. Po włączeniu zapłonu
napięcie otrzymuje przekaźnik sterujący pracą
zimnego silnika (K81). Inne elementy układu
sterowania silnikiem otrzymują napięcie przez
ten przekaźnik. Do zacisków 71 i 97 modułu
PCM (A147) prąd dopływa od przekaźnika
sterującego pracą zimnego silnika (K81) przez
połączenie lutowane S158.
Włączenie zapłonu
Po włączeniu zapłonu (wyłącznik zapłonu w po-
łoŜeniu 2) napięciem jest zasilany przekaźnik
układu podgrzewania wstępnego (K70) silnika
wysokopręŜnego. Zaświeca się lampka kont-
rolna podgrzewania w zestawie wskaźników
(A30) i jest doprowadzane napięcie do świec
Ŝarowych (P20). Lampka kontrolna świeci się
tylko podczas podgrzewania wstępnego silnika.
Uruchamianie silnika
Podczas uruchamiania silnika (wyłącznik za-
płonu w połoŜeniu 3) prąd dopływa do świec
Ŝarowych (P20) przez przekaźnik układu pod-
grzewania wstępnego (K70) silnika wysoko-
pręŜnego, gdy wał korbowy silnika jest obra-
cany przez rozrusznik.
432220707.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin