112
nicznych z gotowych elementów, informacji technicznej, posługiwania się najprostszymi narzędziami i nieskomplikowanymi urządzeniami technicznymi, a także elementarne wiadomości z tym związane, są tam traktowane wstępnie, propedeutycznie.
2. Realizacja programu nauczania pracy-techniki w klasie IV stanowi początek wieloletniego procesu utechnicznienia młodzieży, charakteryzującego się opanowaniem wiadomości i umiejętności technicznych w sposób usystematyzowany. Nauczanie pracy-techniki w tej klasie powinno więc zapewnić mocne i trwałe podstawy dla sukcesywnego rozszerzania zakresu i podnoszenia jakościowego poziomu osiągnięć uczniów w tej dziedzinie, włącznie z kształtowaniem wartościowych pod względem techńiczno-ekonomicznym i społeczno-moralnym postaw.
3. Do szczególnie znaczących dla zapewnienia wspomnianych "podstaw" należą te treści kształcenia, które w klasie IV dają początek stopniowo coraz szerszym ciągom umiejętności i wiadomości w dalszym kształceniu ogólnotechnicznym. Są to zwłaszcza:
- umiejętności technologiczne, montażowe, eksploatacyjne, graficzne, organizacyjne, konstruktorskie i odkrywcze, które w następnych klasach będą występowały bądź jako takie same lub bardzo podobne w zakresie innych technologii, konstrukcji czy sytuacji działaniowych, bądź też na coraz wyższym poziomie i stopniu trudności (np. umiejętności konstruktorskie, umiejętności w stosowaniu cyklu organizacyjnego itd.);
- wiadomości z zakresu podstawowych zasad organizacji i ekonomii pracy, rysunku technicznego, działania i budowy typowych narzędzi i urządzeń technicznych.
Nie podlega dyskusji, że opracowanie tych treści wymaga szczególnej dbałości ze strony nauczyciela techniki.
Analiza na drugiej płaszczyźnie jest bardziej szczegółowa i polega przede wszystkim na ustaleniu, które treści programowe danej klasy (jako cele etapowe) stanowią bezpośrednie uszczegółowienie i konkretyzację każdej z trzech kategorii (grup^ oraz poszczególnych celów przedmiotowych, a które odpowiadają tym celom pośrednio. Zagadnienia te zostały omówione w temacie 2.1. W tym miejscu trzeba jednak zwrócić uwagę na pewne szczególne aspekty tej analizy. Dotyczy to przede wszystkim właściwego "odczytania" umiejętności l wiadomości (z wyraźnym ich rozgraniczeniem^ zawartych w treściach
113
kształcenia i wychowania danej klasy. Większość tych umiejętności i wiadomości jest w programie sformułowana wyraźnie, jednoznacznie. W programie klasy IV są to m.in.:
a) umiejętności: rozróżnianie podstawowych gatunków drewna..., opanowanie podstawowych czynności technologicznych w zakresie:
......... montaż modeli z zastosowaniem przekładni . . . .,
rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych itd.;
b) wiadomości: podstawowe właściwości, zalety i wady drewna, bu-ł dowa, zastosowanie, konserwacja narzędzi do ręcznej obróbki drewna, podstawowe sposoby wymiarowania, przetwórstwo drewna itd.
Oprócz sformułowań tego rodzaju są w programie hasła, które bezpośrednio określają tylko wiadomości lub umiejętności, ale które dotyczą również bądź umiejętności stosowania danych wiadomości w praktyce, bądź też wiadomości stanowiących podstawę racjonalnego wykonywania określonych działań (umiejętnością). Wśród treści kształcenia w klasie IV takie hasła, jak: cykl zorganizowanego działania, oszczędność materiału, podstawowe zasady wymiarowania itp. oznaczają nie tylko obowiązek zapewnienia uczniom odpowiednich wiadomości, ale również wyrobienia umiejętności stosowania tych wiadomości w praktyce. Na odwrót, sformułowania o wyraźnie umiejętnościowym charakterze obejmują zazwyczaj odpowiednie wiadomości. Czasem jest to wręcz oczywiste, np. "rozróżnianie elementów przekładni .... jako mechanizmów przenoszenia ruchu obrotowego", "rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych" musi się opierać na poznaniu elementów przekładni różnego rodzaju i roli, jaką każdy z nich spełnia w omawianym mechanizmie, na poznaniu zasad rzutowania prostokątnego itd. Czasem treści umiejętnościowe zawierają tylko pośrednio^ bo w następstwie interpretowania ich w świetle nowoczesnych założeń kształcenia ogólnotechnicznego, odpowiednie wiadomości, np. hasło "opanowanie podstawowych czynności technologicznych w zakresie: ......." obejmuje również obowiązek zapewnienia uczniom
poznania reguł poprawnego wykonania poszczególnych operacji technologicznych, itp.
Nauczanie techniki obejmuje umiejętności nie tylko motoryczne (praktyczno-wykonawcze), ale również intelektualne, np. obserwowania rzeczy i zjawisk technicznych, porównywania, wyobrażania, uogólniania, przewidywania, uzasadniania itd. Umiejętności tego rodzaju
114
nie są określone przez program, wynikają jednak pośrednio ze sformułowań niektórych celów przedmiotowych (np. rozwiązywanie zadań organizacyjnych i technicznych) lub treści kształcenia (np. analiza zadania, planowanie pracy - w kl. IV), a przede wszystkim z o-gólnego założenia nauczania techniki - budzenia i rozwijania wielostronnej aktywności uczniów, w tym zwłaszcza aktywności intelektualnej, przez rozwiązywanie różnego rodzaju problemów.
Wydobycie tych różnych umiejętności i wiadomości jest właśnie zasadniczym zadaniem szczegółowej analizy programu nauczania pracy-ł -techniki na ukazanej wyżej płaszczyźnie.
Szczegółowy charakter ma analiza treści kształcenia również na trzeciej płaszczyźnie, dotyczącej ujawnienia różnych powiązań pomiędzy poszczególnymi grupami zagadnień programowych; także o tym była mowa w temacie 2.1. Najbardziej charakterystyczne powiązania wśród treści programowych klasy IV są następujące:
a) z zagadnieniem "racjonalne gospodarowanie drewnem" (w ramach materiałoznawstwa) wiążą się bezpośrednio treści: oszczędność materiału (dział 1), poznanie roli lasów ... oraz zastępowanie deficytowego drewna innymi materiałami (dział III);
b) z tematami "przetwórstwo drewna" oraz "rzemieślniczą i przemysłowa produkcja mebli" (dział III) są ściśle związane zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej (dział IV);
c) obsługa i konserwacja wiertarki ręcznej dwubiegowej nie może byó oddzielona od wyrabiania umiejętności wiercenia; jednocześnie jednak wiertarka ta musi byó wykorzystana do poznania przez uczniów działania i budowy przekładni dwustopniowej, stanowi bowiem bliski uczniom^przykład w tym względzie. Dalsza analiza ujawnia, że wcześniej muszą uczniowie poznać zasadę działania przekładni prostej i że naturalną okazję do wprowadzenia w te zagadnienia stanowi przekładnia łańcuchowa w rowerze (w ramach tematu "obsługa i konserwacja roweru . .."*").
O innych bezpośrednich i pośrednich powiązaniach pomiędzy różnymi treściami była już mowa wcześniej.
Wyniki analizy programu (na każdej z ukazanych tu płaszczyzn) powinny być skrupulatnie i przejrzyście notowane, aby mogły spełnić swe zadanie w następnych etapach opracowania planu nauczania w ciągu roku (semestru).
115
G r u po w a n i e za g a dni e ń p r o g ramo w y c h
w odpowiednie do realizacji całości i wyodrębnienie w nich jednostek metodycznych o szerszym lub węższym zakresie stanowi pierwszy, a zarazem najbardziej istotny krok w samym opracowywaniu planu rocznego. Polega, najogólniej mówiąc, na uporządkowaniu wyników analizy treści kształcenia. Grupowanie treści powinno się odbywać pod kątem wymagań realizacyjnych, wynikających przede wszystkim z zasad nauczania: systematyczności, stopniowania trudności, wiązania poznania z działaniem i wielostronnej aktywności uczniów.
Grupowaniu podlegają przede wszystkim treści o względnie jednorodnym charakterze, mogące w toku realizacji programu występować -bądź samoistnie, bądź też jako dominujące, jeśli z nimi zostaną powiązane zagadnienia innego rodzaju. Ta faza grupowania nie obejmuje Kfięc tych treści programowych, o których wiadomo (na podstawie przeprowadzonej uprzednio analizy), że mogą być realizowane wyłącznie lub głównie na kanwie innych, dominujących; w zakresie klasy IV są to wszystkie zagadnienia kultury pracy, ogromna większość treści z obsługi l konserwacji urządzeń technicznych oraz orientacji zawodowej, a także zagadnienia techniki i gospodarki, bowiem te treści powinny być - bezpośrednio lub pośrednio - związane z technologią. Jako względnie samoistne można w klasie IV potraktować (w tej fazie grupowania) treści kształcenia i wychowania z zakresu: materiałoznawstwa, technologii, montażu i demontażu urządzeń technicznych oraz Informacji technicznej.
W toku tych zabiegów zostaje ustalona (wstępnie) kolejność zagadnień w obrębie poszczególnych grup treści ze względu na ich wagę, stopień trudności oraz możliwości łączenia teorii z praktyką, przy czym grupowane zagadnienia powinny zawsze obejmować wchodzące w ich skład umiejętności i wiadomości (z możliwie wyraźnym wyodrębnieniem jednych i drugich). W obrębie niektórych grup realizacyjna kolejność zagadnień pokrywa aię z zapisem w programie, np. w zakresie materiałoznawstwa w klasie IV są to następujące zagadnienia:
gatunki drewna i ich własności, materiały drewnopochodne, racjonalna gospodarka drewnem. Natomiast w innych grupach treści ustalenie najbardziej racjonalnej, z merytorycznego i metodycznego punktu widzenia, kolejności należy do nauczyciela. Tak np. w obrębie technologii kolejne hasła programowe dotyczą operacji obróbczych (cztery
116
operacje w jednym zapisie), montażowych i wykończeniowych oraz posługiwania się narzędziami i przyrządami do ręcznej obróbki drewna (łącznie z ich budową, zastosowaniem i konserwacją). Tymczasem opanowanie przez uczniów tych umiejętności i związanych z nimi wiadomości nie odbywa się za pomocą wyizolowanych ćwiczeń, lecz w toku wytwarzania odpowiednio dobranych przedmiotów z drewna, obejmujących stopniowane pod względem trudności operacje dwóch lub nawet trzech wymienionych wyżej rodzajów, z jednoczesnym poznaniem służących do tego narzędzi i przyrządów. Podobnie przedstawia się sprawa z treściami z zakresu montażu i demontażu urządzeń technicznych oraz informacji technicznej.
Następna faza grupowania treści polega na włączeniu do wstępnie ustalonych (poprzednio) całości realizacyjnych - głównie z zakresu materiałoznawstwa i technologii jako treści wiodących w nauczaniu pracy-techniki w szkole podstawowej - innych zagadnień i to zarówno spośród już pogrupowanych, jak i objętych pozostałymi działami programowymi. Ta faza grupowania powinna prowadzić do tworzenia jednostek metodycznych obejmujących treści z różnych działów i poddziałów programu. W klasie IV będą to powiązania takich zagadnień, jakie przykładowo niżej wymieniono.
1. Wprowadzanie l ćwiczenie umiejętności w zakresie kolejnych, według stopnia trudności, operacji technologicznych (w ramach wykonywania określonych wytworów), poznawanie odpowiednich narzędzi i przyrządów (a w szczególnym przypadku: wiercenie otworów oraz poznanie i obsługa wiertarki ręcznej), przestrzeganie zasad bhp oraz czytanie rysunków perspektywicznych i rysunków w rzutach prostokątnych, a także coraz pełniejsze poznawanie i stosowanie cyklu organizacyjnego, stopniowo coraz bardziej samodzielne planowanie przebiegu pracy l projektowanie konstrukcji nieskomplikowanych wytworów, szkicowanie techniczne, rysowanie przedmiotów w rzutach prostokątnych, wymiarowanie, wreszcie uwzględnianie warunków pracy gospodarczej.
2. Montaż modeli mechanicznych (w tym przekładni - w nawiązaniu do układu napędowego roweru) oraz stosowanie cyklu organizacyjnego, planowanie konstrukcji prostych modeli, czytanie i rysowanie prostych schematów mechanicznych.
3. Montaż różnych obwodów elektrycznych, w szczególnym przypadku
117
z wykorzystaniem poznania instalacji elektrycznej roweru.
4. Materiałoznawstwo drzewne, racjonalne gospodarowanie drewnem, oszczędność materiałów drzewnych, zastępowanie drewna innymi materiałami; w tej grupie także: przetwórstwo drewna, rola lasów, rzemieślnicza i przemysłowa produkcja mebli oraz wybrane zawody pracowników leśnych, przemysłu drzewnego i rzemiosła związane z obróbką drewna.
W następstwie objęcia grupowaniem wszystkich treści kształcenia zostaną również ujawnione te zagadnienia lub ich grupy, które nie mają warunkujących ich realizację powiązań z innymi treściami i mogą być opracowane niezależnie od zagadnień pozostałych. W programie klasy IV są to: montaż modeli urządzeń mechanicznych (poza modelami przekładni, np. model wciągarki lub prostego dźwigu budowlanego), montaż obwodów elektrycznych (z wykorzystaniem poznania instalacji oświetleniowej roweru), a także obsługa i konserwacja roweru, części i zespoły konstrukcyjne, ich funkcje.
Kolejnym etapem opracowania planu rocznego jest wyodrębnienie konkretnych jednostek metodycznych w poszczególnych grupach realizacyjnych treści o-raz nadanie im tematów i przypisanie ustalonych celów etapowych:
umiejętności i wiadomości. Przez jednostkę metodyczną należy, w nauczaniu techniki, rozumieć określoną całość tematyczną, obejmującą treść bądź jednego hasła programowego, bądź też - i to częściej -elementy treści z różnych działów (poddziałów) programowych, powiązane z zagadnieniem wiodącym w danej jednostce. W stosunku do jednostek dotyczących realizacji jednego hasła programowego lub treści jednorodnych zawartych w dwóch czy trzech zapisach w programie, zabieg ten nie sprawia trudności. W klasie IV będą to np.:
a) materiały drewnopochodne - umiejętności: rozróżnianie powszechnie stosowanych drzewnych materiałów płytowych, uzasadnienie ekonomiczne; wiadomości: wytwarzanie materiałów płytowych z odpadów drewna, charakterystyczne własności; racjonalna gospodarka drewnem, zastępowanie drewna innymi materiałami;
b) szkicowanie techniczne - umiejętności: próby szkicowania prostych przedmiotów, zachowanie etapów szkicowania, zachowanie proporcji; wiadomości: zasady szkicowania (etapy).
Natomiast w grupach powiązanych ze sobą zagadnień o różnym cha-
118
rakterze sprawa jest trudniejsza. Dotyczy to w szczególności zagadnień z technologii oraz montażu urządzeń technicznych, z realizacją których powinny być ściśle związane treści z zakresu elementów kultury pracy oraz informacji technicznej. Ma to zwykle miejsce w tzw. zadaniach wytwórczych (jako zadaniach o charakterze kompleksowym), obejmujących wszystkie fazy cyklu organizacji pracy i dzięki temu wiążących w naturalny sposób treści różnego rodzaju. Zadania te stanowią też temat odpowiednich jednostek metodycznych, choó same w sobie nie są celem, a tylko swoistą formą realizacji programu; w ich ramach mieszczą się konkretne cele etapowe. Dlatego niezmiernie istotną sprawą jest trafny dobór tych zadań, w szczególności ze.względu na stopniowanie trudności tych treści umiejętnościowych i poznawczych, dla opanowania których stanowią one realizacyjną kanwę. Nie jest bowiem obojętne, w ramach jakiego zadania wytwórczego nastąpi np. wprowadzenie określonej operacji technologicznej, będzie mogło mieć miejsce czytanie rysunku perspektywicznego, rysunku przedmiotu w rzutach prostokątnych czy czytanie rysunku schematycznego, i które z zadań dają możliwość mniej lub bardziej samodzielnego projektowania konstrukcji wytworu oraz stosowania przy tym szkicowania, wykonania rysunku w rzutach, wymiarowania łuków itd. Przykłady takich zadań w zakresie klasy IV są podane w zamieszczonym dalej .projekcie rocznego planu pracy dydaktyczno-wychowawczej.
W odniesieniu do tematów i treści jednostek metodycznych jest wskazane określenie ważniejszych lub szczególnych uwag o ich przewidywanej realizacji. Uwagi te dotyczą m.in. wyeksponowania odpowiedniej metody (drogi uczenia się techniki), stopnia samodzielności uczniów, zastosowania szczególnej formy nauczania itp. (np. zbiorowe projektowanie, przeprowadzenie eksperymentów w grupach, wycieczka do . < .). W jednostkach metodycznych o charakterze kompleksowym, tzn. obejmujących zadania wytwórcze, bardzo przydatne dla realizacji jest określenie (w uwagach o realizacji) szczegółowych rodzajów zadań technicznych, które mają dominować w większych fragmentach jednostek metodycznych (niejednokrotnie pokrywających się z jednorazowymi 2-godzinnymi zajęciami dydaktycznymi), np. zadanie koncepcyjne, eksperymentalne, montażowe, eksploatacyjne, graficzne. Zadania te określają rodzaj aktywności uczniów i stanowią swego rodzaju kontrolę, czy i w jakim stopniu w całorocznej pracy
119
z uczniami zostanie uwzględnione rozwijanie ich wielostronnej aktywności.
Ostatni etap planowania rocznego -usz eregowani e j e d n o stek me to d y c znych -polega na ustaleniu ich logicznej pod względem merytorycznym i metodycznym kolejności. Tu trzeba m.in. określić, które jednostki metodyczne muszą ze względu na ich treść wyprzedzać inne (np. jednostki obejmujące podstawowe zagadnienia z materiałoznawstwa i informacji technicznej - przed technologią), a także - które jednostki lub ich cykle powinny występować w jednolitych blokach realizacyjnych, a które mogą być od nich oddzielone, przeplatane innymi itd. Odpowiednie dane dotyczące tych rozstrzygnięć znajdują się w wynikach analizy treści programowych. Z ustaleniem kolejności jednostek metodycznych wiąże się też określenie przewidywanego czasu ich trwania; daje to orientację czy opracowane propozycje wypełnią roczny wymiar godzin przeznaczonych na nauczanie techniki w danej klasie; w zależności od tego dokonuje się w planie niezbędnych korekt.
Projekt rocznego planu nauczania pracy-techniki w klasie IV, jako wynik procesu planowania, obrazu j.e tabela 2. W planie tym ostatnia kolumna "uwagi po realizacji" przeznaczona jest do wypełnienia w toku realizacji planu rocznego; powinny tu znaleźć się sugestie dotyczące sposobów udoskonalenia samego planu oraz jego realizacji.
Przedstawiony tu roczny plan nauczania pracy-techniki ma charakter przykładowy. Proponowana w nim kolejność opracowania treści kształcenia, zakres zagadnień poszczególnych jednostek metodycznych, a zwłaszcza dobór tematyki zadań wytwórczych mogą być inne. Chodzi jednak o to, aby roczny plan był uzasadniony wnikliwą analizą programu nauczania w danej klasie i wymaganiami dydaktycznymi, a nie przypadkowy. W odniesieniu do samej realizacji należy taki (lub inny) plan roczny traktować jako orientacyjny, tzn. dopuszczający modyfikacje w układzie jednostek metodycznych, szczegółowym doborze ich treści i konkretnych, odpowiadających tym treściom zadań technicznych o różnym charakterze; potrzeba takich zmian wynika często ze zmieniających się, w porównaniu z przewidywanymi, warunków i sy-tuac ji dydaktyc zno-wychowawc zych.
Tabela 2
Roczny plan nauczania pracy-techniki w klasie IV
Temat jednostki metodycznej (lub zadania komplek...
maglisa