DOKTRYNY POLITYCZNE - wykłady.doc

(233 KB) Pobierz
DOKTRYNY POLITYCZNE

DOKTRYNY POLITYCZNE

 

Doktryna polityczna to usystematyzowany zespół poglądów na państwo, społeczeństwo, jednostkę.

 

I.                   Czynniki systematyzujące doktrynę:

1.      Poglądy na temat człowieka

a.       optymizm antropologiczny – człowiek z natury jest istotą dobrą, mimo skłonności do czynienia zła, wyrządzania innym krzywdy, skłonny jest do współpracy (np. doktryna J.J. Rusoe: źródło zła jest poza jednostką , zło tkwi w stanie własności prywatnej, w cywilizacji.

b.      Pesymizm antropologiczny; człowiek jest istotą zła, naturalnie skłonną do konfliktów (np. doktryna św. Augustyna – człowiek jako istota jest dotknięta ...........złem) Tę wizję przyjmują twórcy doktryn autorytarnych.

2.      wizja społeczeństwa

a.       wizja organiczna – społeczeństwo jest autonomicznym organizmem z organami odpowiedzialnymi za poszczególne funkcje. Jest to podporządkowanie jednostki społeczności. Społeczność narzuca pewne funkcje jednostce. Społeczeństwo jest całością.

b.      Wizja indywidualistyczna (mechanistyczna) ; społeczeństwo to zbiór jednostek Społeczeństwo nie stanowi pewnej wyższej wartości nad zbiorowiskiem indywiduów, jednostek. Jednostka nie podlega społeczeństwu. To pierwotna jednostka kreuje społeczeństwo i pewne jej wartości. Poglądy te stanowią źródło kierunków liberalnych.

3.      wizja państwa ; forma polityczna społeczeństwa, wizje dwubiegunowe

a.       państwo jest instrumentem jednostek, które się na nie składają (liberalizm)

b.      państwo stanowi wyższą wartość od jednostki, państwo posługuje się jednostką jako instrumentem . wizja ta jest źródłem koncepcji konserwatywnych, autorytarnych, totalitarnych.

 

II.                klasyfikacja doktryn politycznych; czynnikiem klasyfikującym jest stosunek do jednostki

1.      nurt holistyczny; podporządkowanie jednostki jakiejś wyższej całości, ogółowi, dobru wyższemu, ogólnemu; jest źródłem dla poglądów np.:

a.       republikanizm

b.      konserwatyzm

c.       socjalizm

d.      heglizm

e.       marksizm

f.        komunitaryzm  

g.       totalitaryzmy ( nazizm, faszyzm, bolszewizm, leninizm, trockizm, realny socjalizm, rasizm)

h.       autorytaryzm

i.         koncepcje  trybalistyczne (plemienne)

2.      nurt indywidualistyczny ; najwyższym dobrem jest jednostka:

a.       szkoła sofistów

b.      szkoła cynicka

c.       szkoła epikurejska

d.      liberalizm

e.       libertarializm

f.        anaichizm

g.       złota wolność szlachecka

3.      współczesne doktryny – mieszane

a.       ekologizm

b.      alterglobalizm

c.       chrześcijaństwo

d.      feminizm

e.       monarchizm

 

III.             kryterium chronologiczne podziału doktryn

1.      starożytne

2.      średniowieczne

3.      nowożytne; od Renesansu do końca XIX w

4.      współczesne – od XX w

 

IV.              kryterium stosunku doktryny do zachodzących zmian

1.      aprobujące zmiany

2.      zachowawcze, nie aprobujące zmian (teokraci francuscy)

3.      ewolucyjne

4.      rewolucyjne (marksizm, leninizm)

 

V.                 kryterium normatywności

1.      normatywne; formułują to, co być powinno, postulują zmiany na przyszłość (np. „Utopia” Tomasza Morusa)

2.      opisowe; analizują rzeczywistość, wskazują to, co jest (np. M. Weber)

 

 

 

 

ISTOTNE POJĘCIA

 

Wolność –

1.        negatywna – wolność od przymusu, wolność współczesna , od przymusu państwowego, wiąże się ze sferą prywatną

2.        pozytywna – wolnością do ..

Równość –

1.        formalna – wyjściowa

2.        materialna

Sprawiedliwość –

1.        retrybutywna – idea wyrównania za naruszone prawo łączy się z odwetem – „oko za oko”

2.        dystrybutywna  - rozdział dóbr, równość podziału

 

UZUPEŁNIĆ

  

Doktryny społeczne i polityczne

 

Wspólnota jako zjawisko jest istotnym elementem doktryny politycznej. Była określeniem występującym w większości doktryn.

 

Wspólnota - w XIX w. oparta jest na więzi, która we wspólnocie jest elementem łączącym. Więź to element o charakterze naturalnym tzn. jednostki wchodzące w skład wspólnoty nie mają na tę więź wpływu np. więź rodzinna. Wspólnota to więzi, które zastajemy, są niezależne od woli, wiążą się z wizją hierarchii ( podporządkowanie jednostek np ojciec- syn jako władza rodzicielska)

 

Przeciwstawienie więzi – stowarzyszenie tzw. luźniejsza zbiorowość osób połączonych wspólnym celem.

 

Dla Greka :

·         wspólnotą była rodzina,

·         wspólnotą było państwo( polis) tzn. starożytny Grek był podporządkowany państwu ponieważ państwo chroniło obywateli.

 

Wyobrażenie na temat państwa w Grecji.

 

Wizja ustroju społeczno-politycznego czasów homeryckich ( ustroju arystokratycznego) – „...Król Agamemnon włada wespół z arystokracją. Król ten jest najlepszy z najlepszych. Elita wyłoniła z elity władcę, który kierując się własnymi pomysłami współrządzi z arystokracją. Czyli monarchia połączona z rządami elity...”

 

W okresie starożytnej Grecji istnieją 3 istotne formy ustrojowe:

1.        demokratyczny -  rządy większości np Ateny

2.        arystokratyczny -  rządy elity np Sparta

3.        monarchiczny 0 rządy jednostki np Syrakuzy

 

Formy arystokratyczne ustępują w Atenach formom demokracji. Ponieważ Ateny są bardzo ważnym centrum wiedzy , rozwoju kulturowego promieniują na dalsze państwa, miasta ( polis) , „zarażając” je elementami ustroju demokratycznego. Forma demokracji rozprzestrzenia się.

 

Formuła demokracji - jest formułą dominującą. Demokracja – zjawisko praktyczne; o demokracji ateńskiej wiemy więcej z dzieł krytyków demokracji niż ze źródeł twórców demokracji.

 

Arystoteles- jak wielu myślicieli ateńskich nie był zwolennikiem demokracji

 

W dziele TUKIDYDESA  pt „Wojna Peloponeska” we fragmencie nazwanym „ Mowa Peryklesa” ( mowa pogrzebowa) zawarte zostały pochwały demokracji takie jak:

·         zasada równości wobec prawa

·         dopełniająca zasadę równości wobec prawa idea wolności w życiu politycznym

to znaczy:

1.     &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin