Lektura klasa I.doc

(45 KB) Pobierz

Joanna Tkaczyk ZZI3

Klasa I

Czerwony Kapturek „  Bracia Grimm

(przekład Franciszek Mirandola)

 

 

1.      Informacja o autorze.

 

Trudno jest podać jedynego autora baśni, ponieważ zarówno Bracia Grimm jak i Perrault korzystali z podobnych, ludowych źródeł.

Bracia Grimm -Wilhelm Karl i Jacob Ludwig Karl. Na podstawie wieloletnich badań podań, mitów i opowieści ludowych opracowali zbiór baśni, które stały się klasyką, przetłumaczoną na wiele języków. Zbiór baśni braci Grimm powstał  na podstawie wieloletnich badań podań, mitów i opowieści ludowych, stał się klasyką literatury, przetłumaczoną na wiele języków.

 

2.      Informacja o gatunku i rodzaju.

 

§         Rodzaj – epika

§         Gatunek – baśń

 

Baśń – jeden z fantastycznych gatunków epickich, zazwyczaj niewielkich rozmiarów, odwołujący się zwykle do folkloru. Dominują w niej elementy fantastyki; opowiada o siłach nadprzyrodzonych, cudownych zdarzeniach, nadnaturalnych postaciach i zjawiskach. Jedną z ważniejszych cech baśni jest nieokreślony czas i miejsce akcji. Zawiera ludową mądrość, przedstawia wierzenia ludowe i magiczne; baśń może być osnuta na podaniach, legendach.

 

3.      Streszczenie fabuły.

 

Żyła sobie dziewczynka, którą wszyscy zwali Czerwonym Kapturkiem, od aksamitnego kapturka, który dostała od babci i nosiła go cały czas. Pewnego dnia mama wysłała Czerwonego Kapturka do chorej babci z plackiem i butelką wina w koszyku. Czerwony Kapturek spotkał w lesie wilka, który zwrócił uwagę dziewczynki na słonko, które pięknie świeciło, śpiewające ptaki i leśne kwiaty. Kapturek pomyślał, że babcia ucieszy się jeśli przyniesie jej bukiet kwiatów i zaczęła je zbierać oddalając się coraz bardziej w las. Tymczasem wilk pobiegł do domku babci. Przedstawił się jako czerwony kapturek, a gdy babcia pozwoliła mu wejść do środka pożarł ją i przebrał się w jej ubranie. Wkrótce na miejsce przybył także Czerwony Kapturek. Zdziwił się gdy zobaczył otwarte drzwi. Babcia wyglądała bardzo dziwnie. Kapturek pytał dlaczego ma takie wielkie uszy, oczy, ręce a wilk odpowiadał na każde z pytań. Wyskoczył potem z łóżka i pożarł Czerwonego Kapturka. Opodal chatki przechodził myśliwy. Zdziwił się słysząc głośne chrapanie. Postanowił sprawdzić czy u babci wszytko w porządku. Gdy zobaczył śpiącego wilka chciał go zastrzelić ale pomyślał, że może jeszcze uda się uratować babcię i Czerwonego Kapturka. Rozciął więc wilkowi brzuch, z którego wyskoczyła dziewczynka z babcią. Kapturek przyniósł wielkie kamienie, które zaszyto wilkowi w brzuchu. Kiedy wilk się obudził chciał uciec ale kamienie były zbyt ciężkie więc padł martwy. Wszyscy byli z tego powodu bardzo szczęścili i zjedli ciasto od mamy Kapturka.

 

4.      Język i środki literackie w lekturze.

 

Język: (wyrazy mogące sprawić dzieciom trudność w zrozumieniu tekstu)

§         Posili się zje

§         Świergot ptasząt- śpiew ptaków

§         Tuś mi- tu jesteś

§         Radowali się cieszyli

 

Środki literackie:

§         epitety – „ śliczna dziewczynka

§         wykrzyknienia – „ Tuś mi stary łotrze!

§         stopniowanie – „piękniejsza”

 

5.      Opis i charakterystyka postaci.

 

§         Czerwony Kapturek -tytułowa postać baśni braci Grimm Czerwony Kapturek dziewczynka nazwana tak z powodu ulubionego nakrycia głowy - kapturka z czerwonego atłasu, wysłana przez matkę do chorej babci z jedzeniem, niefrasobliwie opowiedziała napotkanemu wilkowi o celu swej wędrówki; połknięta przez wilka w domu babci i potem szczęśliwie oswobodzona przez myśliwego - skruszona, obiecała sobie większą roztropność w przyszłości.

§         Mama- matka dziewczynki. Wysłała ją z koszykiem do babci

§         Babcia- schorowana, starsza kobieta mieszkająca  na skraju lasu. Połknięta przez wilka i uratowana przez gajowego

§         Gajowy- uratował babcię i Kapturka od śmierci w brzuchu wilka. Od dawna go poszukiwał, by nie skrzywdzić bohaterek uwięzionych we wnętrznościach wilka zamiast go zastrzelić, rozpruł mu brzuch nożem i zaszył w nim kamienie.

§         Wilk- negatywna postać baśni. Namówił Kapturka by ten zbierał w lesie kwiatki podczas gdy on zjadł jego babcię a potem i Kapturka. Zabity przez gajowego.

 

6.      Wyodrębnienie epizodów lub zdarzeń z wykorzystaniem do sytuacji edukacyjnej.

 

§         Samodzielna droga Kapturka przez las

§         Rozmowa z nieznajomym

Baśń ta pomocna jest przy wprowadzeniu w klasach początkowych tematyki bezpiecznej drogi do szkoły i nie rozmawiania z osobami nam nieznajomymi. Tematyka ta dotyczy edukacji środowiskowej.

 

7.      Wyodrębnienie tematów i problemów lektury dla sytuacji edukacyjnej.

 

§         Niefrasobliwość- nie powinniśmy rozmawiać z obcymi ludźmi

§         Nieodpowiedzialność – powinniśmy słuchać tego co mówią nasi rodzice. Dzieci nie powinny same chodzić przez las

§         Pomoc- gdyby nie pomoc gajowego bohaterki zginęły by w brzuchu wilka

Baśń ta pomocna jest przy wprowadzeniu w klasach początkowych tematyki bezpiecznej drogi do szkoły i nie rozmawiania z osobami nam nieznajomymi. Tematyka ta dotyczy edukacji środowiskowej. Należy unaocznić dzieciom fakt, że gdy rozmawiają z nieznajomymi narażają na niebezpieczeństwo nie tylko siebie ale i najbliższych.

 

8.      Określenie szerokiego odniesienia do lektury do kontekstu poza szkolnego i doświadczeń własnych dziecka.

 

Lektura jest bardzo dobrym wsparciem do tematów związanych z bezpieczeństwem dzieci np. podczas drogi do szkoły. Uwrażliwia ona małego czytelnika na niebezpieczeństwo na jakie naraża się on rozmawiając z nieznajomymi czy informując go o swoich planach. W bajce wszystko dobrze się skończyło ale w życiu należy bardziej uważać. Dzieci powinny wraz z nauczycielem odpowiedzieć sobie na pytania: Czy Kapturek powinien rozmaić z wilkiem? Czy Kapturek powinien mówić wilkowi gdzie idzie? Czy Kapturek zrobił dobrze oddalając się od ścieżki zbierając kwiatki? Co stało by się gdyby nie gajowy?

 

9.      Interpretacja przez dziecko bohaterów bądź problemów w formie literackiej bądź poza nią.

 

§         Temat pracy pisemnej: Jak powinien zachować się Kapturek przy spotkaniu z wilkiem?

§         Odgrywanie scenek – wcielanie się w rolę Kapturka i wilka. Przedstawienie nowej wersji bajki gdzie Kapturek nie daje się zwieść wilkowi.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin