Psychologiczne wymiary kultury cz. I
Hipotezy psychologiczne dotyczące kultury polskiej (Boski 2009)
Analizy historycznej można wyprowadzić kilka hipotez psychologicznych odnośnie mentalności ludzi funkcjonujących w warunkach polskiej kultury
Jak funkcjonują te, powszechnie podzielane aksjomaty społeczne
Skala Humanizmu – materializmu [HUM-MAT] (Boski)
Ø Badania nad HUMANIZMEM – MATERIALIZMEM podjął Paweł BOSKI
Ø Pozycje skali humanizmu (HUM) dotyczą pozytywnych, prospołecznych ustosunkowań do innych ludzi: od rodziny i przyjaciół poczynając, a na ludziach w ogóle kończąc
Ø Pozycje skali materializmu (MAT) dotyczą zainteresowań oraz działań mających na celu podwyższenie statusu materialnego, a także wyrażają brak głębszych relacji z ludźmi;
Ø Skala ogólna HUMAT ma bardzo wysoką rzetelność alfa=0,855, przy korelacjach całej skali z poszczególnymi pozycjami mieszczącymi się w przedziale od r min. =0,295 (bycie uprzejmym) do r. max=0,624 (okazywanie bezinteresownej pomocy).
WNIOSKI: Boski
2. Kultura polska jest spolaryzowana na pozytywną część humanistyczną oraz na negatywnie widziany świat materializmu. Pęknięcie to jest źródłem poważnych konfliktów w życiu publicznym (np. politycznym) między światem dobra i zła.
Komentarz z badań porównawczych: w życiu publicznym USA humanizm-materializm nie stanowi żadnej osi dzielącej na obszar akceptacji i odrzucenia Kultura amerykańska jest spójna w zakresie obowiązujących zasad materialistycznych, które nie są przedmiotem ewaluacji.
Jaka jest dynamika zmian aksjomatów w czasie transformacji ustrojowej?
Humanizm v. materializm dynamika w dekadzie transformacji
Ø Transformacja ostatniego 10 – lecia może być rozpatrywana pod kątem materializacji życia społecznego, jako konsekwencji wprowadzenia gospodarki rynkowej.
Ø Wskaźniki HUM-MAT z granicznego roku 1989 zostały porównane z analogicznymi pomiarami o siedem do ośmiu lat późniejszymi
Badania HUM/MAT
· Wybór grupy badanej ten był podyktowany dążeniem do zwiększenia orientacji materialistycznej/ falsyfikacji założenia o humanistycznym trzonie kultury polskiej
· Cała próba N=390 rozkłada się na trzy kohorty, o liczebności 100 osób lub powyżej.
· Przedział wiekowy obejmował osoby 20-70 letnie.
· Próba nie była reprezentowana pod względem scholaryzacji, jako że uczestnikami były osoby o wykształceniu nie niższym niż średnie.
· Badani x lst 1996/1997 pochodzili ze środowiska jednej z warszawskich szkół wyższych biznesu: byli to studenci oraz ich znajomi z pokolenia rodziców, prowadzący własne firmy.
Wyniki:
· Humanizm występuje niezmiennie po stronie własnego ja oraz pozytywnego obrazu polskiej kultury.
· Natomiast materializm jest przypisywany negatywnemu prototypowi polskiej rzeczywistości.
· Ponadto okazuje się, że jedyna obserwowalna zmiana w ciągu niespełna dekady dotyczy pogłębienia się materializacji negatywnego prototypu Polaka
· Wyrażony kontrast, jaki zaznacza się między pozytywnym a negatywnym prototypem Polaka na skali HUMAT, świadczy o tym, że mamy do czynienia z centralnym wymiarem naszej kultury.
Idea uziemienia polskiej duszy (Czapiński 1996)
· Proces narastania materializmu ten jest zauważalny, ale zostaje napiętnowany jako aksjologiczne nie do przyjęcia.
· Materializacja dotyczy odrzuconego kształtu życia, podczas gdy własne ja i ideał kulturowy pozostają w obrębie wartości humanistycznych.
· Oczywiście mówimy tu – o deklaracjach ludzi, z całym inwentarzem ich auto-prezentacyjnych zniekształceń.
· W tym jednak kontekście wyniki jeszcze bardziej upoważniają do wyrażania tezy, że
· W Polsce nie doszło do kulturowego przyzwolenia na bogacenie się,
· Na pozytywną kateksję wartości materialistycznych kosztem bliskich kontaktów miedzy ludźmi i prospołecznej wrażliwości.
· Paradoksalne, w środowisku roszczącym sobie ambicję bycia wylęgarnią młodego pokolenia polskiego biznesu ludzi biznesu i przedsiębiorczej mentalności są negatywnymi bohaterami kulturowymi
Rodzina jako podstawowa grupa tożsamościowa oraz wsparcia w radzeniu sobie z trudnościami.
Czy model rodziny wielopokoleniowej nadal wywiera wpływ?
1. Rodzina trzypokoleniowa. Dziadkowie wobec swych wnuków.
· Szczególna rola wspierająco – wychowawcza dziadków wobec swych dorosłych dzieci oraz wnuków jest uderzającym rysem polskiej rodziny zwłaszcza w porównaniu ze Skandynawią.
Rola dziadków w relacji do wnuków Anna Filus (2005 – 2006)
...
ulcik99