PRAWO WYZNANIOWE
WYKŁAD I
11 grudnia – zerówka (12 pytań)
Prawo wyznaniowe – prawo państwowe określające stosunek państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych, oraz wolności sumienia i religii.
Prawo kościelne – wewnętrzne tworzone przez kościoły lub inne związki wyznaniowe, które obowiązuje wewnątrz kościołów i innych związków wyznaniowych, nie pochodzi od organów państwowych.
W przypadku sprzeczności w prawie wyznaniowym a prawem kościelnym rozwiązaniem jest zapis w prawie wyznaniowym.
Prawo kanoniczne – wewnętrzne, jego najważniejsza część. Dotyczy kościoła katolickiego i prawosławnego (heb. kanon – zasada, reguła).
Nauczanie prawa wyznaniowego odbywało się pod nazwą Kościelne prawo państwowe. Wykładane w Krakowie, Wilnie, Lwowie.
1949r. usunięto nauczanie na uczelniach.
1954r. – (stalinizm w Polsce) utworzono dwie szkoły państwowe:
- Akademia Teologii Kościelnej
- Chrześcijańska Akademia Teologiczna
I w tych szkołach nauczano Kościelnego prawa kościelnego.
1979r. – M. Pietrzak wprowadził dowolne nauczanie, 100% frekwencji na wszystkich wykładach.
1997r. – wprowadzono przedmiot na UwB.
Związek wyznaniowy – (171 legalnie działających) rodzaj organizacji społecznej, która ma określone cele, metody działania, swoją budowę, prawa i obowiązki członków.
Cel: zapewnienie opieki religijnej zapewnienie zbawienia).
Rodzaje kościołów i związków wyznaniowych:
- gminy wyznaniowe żydowskie
- kościoły chrześcijańskie (katolicki i prawosławny)
- ...
- zcentralizowane – zarządzane przez jeden organ (papież)
- zdecentralizowane – nie wytwarzają jednego organu, ale wytwarzają organy lokalne, zwykle w danym państwie (protestanckie, prawosławne).
Wolność sumienia i religii – wolność w wierze, wolność sumienia i wyznania.
· wolność sumienia to prawo do posiadania i zmieniania (dowolną ilość razy) poglądów religijnych lub niereligijnych.
· wolność religii to uprawnienie do uzewnętrzniania swoich poglądów religijnych lub niereligijnych.
Członkostwo w związkach wyznaniowych jest dobrowolne.
Wolność sumienia i religii.
Podmiotem jest: dzisiaj człowiek, przez wiele lat obywatel.
Adresatem: człowiek. Adresatem mogą być również społeczności, rodzina, związki wyznaniowe, stowarzyszenia.
Granice wolności: wytyczają granice tych samych wolności innych osób. W demokratycznym, współczesnym państwie ta wolność niesie za sobą pozytywne propagowanie religii.
Zakazane jest promowanie swojej religii poprzez negowanie, wyszydzanie innej religii.
Ograniczenie wolności i sumienie religii jest możliwe, zależne od sytuacji. Można ograniczyć wolność sumienia i religii kiedy zagraża ona życiu moralności i środowisku. Jest zawsze zapisywana w Konstytucji. Od 300 lat jest zapisywana, wcześniej nie była znana.
Uprawnienia:
- do posiadania i zmiany poglądów religijnych
- do noszenia symboli religijnych i do nie noszenia symboli religijnych
- do pochówku
- do małżeństwa
- do uczestnictwa w zgromadzeniach religijnych
- do wstąpienia do stanu duchownego
- do zakładania szkół religijnych
- do pokarmów zgodnie z religią
- do innych obrzędów religijnych
- do posiadania symboli religijnych
- do kupna, sprzedaży symboli religijnych
- do posiadania stacji telewizyjnych, radiowych religijnych
Historia: Państwo opiekowało się kultami.
W 313r. n.e. trwały represje wobec chrześcijan. Cesarz Konstantyn wprowadził edykt mediolański, wprowadzał on tolerancję religijną. W 380r. n.e. następuje kolejny edykt na mocy którego, uznano za oficjalną religię chrześcijanizm.
391r. – zakazano kultu pogaństwa, traktowano jako nieważne wszystkie akty i czynności pogańskie.
Do 330r. n.e. chrześcijanie byli w takiej samej sytuacji jak po 391r. n.e. niechrześcijanie.
WYKŁAD III
Dwa modele państw na świecie: wyznaniowe i świeckie.
Modele państwa wyznaniowego:
1. cezaropapizm – pełne zespolenie kościoła i państwa
2. hierokratyzm (papocentryzm) – przełom I i II tysiąclecia, rozstrzygnięcie sporu między cesarstwem a papiestwem w 1122r. w Traktacie Warmackim. Uznano, że władza państwowa ma określone uprawnienia, we wszystkich innych (gospodarka) decyduje kościół. Wspólne sądy i prawo.
3. supremacji – powstał w Anglii, istnieje w państwach protestanckich, uprzywilejowanie jednego związku wyznaniowego (monarcha jest głową kościoła). Cechą jest to, że monarcha jest opiekunem kościoła, w zamian za to kościół większościowy pracuje na rzecz państwa.
4. zwierzchnictwa państwa nad związkami wyznaniowymi – w tym modelu kościoły i związki wyznaniowe mają uprzywilejowaną pozycję prawną i są poddane ścisłemu nadzorowi państwa. Państwo kontroluje kościół, wypłaca pieniądze duchownym. Sądy i prawo państwowe mają przewagę nad prawem kościelnym. Państwo chroni religię, karane są przestępstwa dotyczące religii. Przymus nauczania religii w szkołach.
Cechy państwa wyznaniowego:
· zapis (w Konstytucji lub innym akcie prawnym) o tym, że jest jeden (lub więcej) kościołów lub związków wyznaniowych. Ujęcie dominującej religii.
· przymus nauczania religii w szkołach
· finansowanie z budżetu państwa kultu, nabożeństw.
III RP nie finansuje kultu, nie ma przymusu nauczania religii, nie ma religii najważniejszej (wszystkie religie są równe). RP to model państwa świeckiego.
Państwo świeckie socjalistyczne – zwalczanie religii, stosowanie terroru.
W II RP państwo finansowało wszystkie legalnie działające kościoły i związki wyznaniowe. W zamian za ochronę i finansowanie państwo oczekiwało prowadzenia aktów metrykalnych.
W latach 40 rodzice mogli zwolnić dziecko z obowiązku nauczania religii.
Do roku 1948 stosunki między państwem a kościołem były poprawne. Po roku 1948 nastąpiła konfiskata dóbr materialnych (1950r.) duchownych.
Duchowny ma obowiązek bycia wiernym Państwu Polskiemu. Powoduje to konflikt.
Skutki: opodatkowanie duchownych, usunięcie religii ze szkół, brak zezwolenia na budowę świątyń.
Po roku 70 zezwolenia na budowę świątyń.
1976r. – próba wprowadzenia zapisu o lojalności państwa ludowego.
1978r. Karol Wojtyła zostaje papieżem – Jan Paweł II.
1979r. – pierwsza pielgrzymka do Polski, prośba o zmianę zapisów.
Po roku 81 zgoda na pielgrzymki i procesje, finansowanie katechetów, odnawianie zabytków.
17 maja 1981r. – wprowadzenie wolności słowa i wyznania.
1989r. – upadek komunizmu.
1989r. – 1993r. – religia w szkołach
18 lipca 1993r. – uchwalenie konkordatu. !!!
po 1994r. aby założyć związek wyznaniowy potrzeba było 100 osób, a nie jak wcześniej 15.
1997r. – nauka religii w przedszkolach.
2000 – 2005 – brak zmian
po 2005 – brak istotnych zmian w polityce wyznaniowej (rządy PiS).
2007 - .... (PO) likwidacja komisji majątkowych.
ulcik99