marzec 4-latki (5).doc

(1717 KB) Pobierz
plan pracy

PLAN PRACY

Dla grupy wiekowej 4 latki opracowany przez Alicję Buczek©

MARZEC 2003

Ośrodki zainteresowań

Formy realizacji,

Ośrodki zainteresowań

Kompetencje

Glottodydaktyka,

Dziecięca Matematyka,

Glottodydaktyka,

Dziecięca Matematyka,

Praca kompensacyjno wyrównawcza

Mieszkańcy Dalekiej pólnocy-

Eskimosi

Grenlandia-miejsce wiecznego lodu - rozmowa przy ilustracjach 

(językowa, przyrodnicza)

Dz. poznaje odległe i odmienne klimatycznie i krajobrazowo części świata, odpowiada na pytania w oparciu o ilustracje i własne zasoby wiadomości:      co jedzą Eskimosi, jak się chronią przed zimnem, jak polują?

 

 

GLOTTODYDAKTYKA

 

Odczytywanie z układu artykulatorów (wargi, język) niektórych głosek:a, o, e, i, u, m, n

Rozpoznawanie i identyfikowanie pojedynczych liter- Układanie prostych wyrazów z klocków LOGO

Określanie prawej i lewej strony ciała– zabawae.

 

 

PRACA KOMPENSACYJNO-WYRÓWNAWCZA

 

Percepcja wzrokowa;

Wyszukiwanie obrazków przedstawionych słownie

 

Percepcja słuchowa:

Zastępowanie poleceń słownych przez sygnał dźwiękowy lub zestaw dźwięków.

 

Orientacja w przestrzeni:

Układanie przedmiotów stosownie do polecenia.

 

Koordynacja wzrokowo-ruchowa:

Kolorowanie prostych obrazków.

 

Lateralizacja:

Kreślenie dużych kształtów oburącz.

 

DZIECIĘCA MATEMATYKA

 

Kształtowanie umiejętności liczenia– Liczenie przedmiotów i palców.

Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby– odczytywanie liczebności z układu palców bez przeliczania.

 

 

PEDAGOGIKA ZABAWY

 

Zabawy z chustą : „Urodzinki”, „Gonitwa kolorów”

 

 

Topnienie lodu- zabawa badawcza

(przyrodnicza,

 

Dz. wykonuje samodzielnie doświadczenie, obserwuje zachowanie kostki lodu w ciepłej i zimnej wodzie.

Ubranko dla Eskimoska” – wycinanka

(plastyczna, muzyczna, ruchowa)

Dz. ozdabia części garderoby Eskimoska, wycina je i „ubiera”  w nie sylwetę dziecka,  zna części ciała człowieka potrafi określić stronę lewą i prawą,

Igloo – domek Eskimosa – Zabawa konstrukcyjna na śniegu

(ruchowa, plastyczna)

Dz. lepi ze śniegu budowlę przestrzenną, jest twórcze i potrafi współdziałać z grupą, rozwiązuje problemy konstrukcyjne w porozumieniu z kolegami.

 

Polowanie Eskimosa - zabawa dydaktyczno- zręcznościowa

(matematyczna, językowa, ruchowa)

Dz. za pomocą wędki z magnesem zdobywa jak najwięcej „ryb”, przelicza je i segreguje według koloru, układa dowolny rytm ze zdobytych elementów.

Obudź się wiosno!

W poszukiwaniu wiosny

(przyrodnicza)

Dz. obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie,potrafi je wymienić (pąki na drzewach, zielona trawa, słońce cieplej przygrzwa), omija kałuże

„Leci marzec”- osłuchanie z piosenką

(muzyczna, językowa)

Dz. rytmizuje i zapamietuje treść piosenki, dokładnie wypowiada słowa refrenu (kap, kap,..złap wiosenkę złap), dz. potrafi grać na trójkącie i dzwonkach chromatynowych, pojedyńcze dźwięki.

Przeszkody- zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem naturalnych przeszkód

(zdrowotna)

Dz. odważnie pokonuje przeszkody, wspina się na bezpieczną wysokość, omija przeszkody slalomem, idzie po równoważni.

Mali ogrodnicy-

(przyrodnicza, matematyczna, językowa, muzyczna)

Dz. potrafi powiedzieć co jest potrzebne roślinom do życia, zna etapy siania(rzeżucha) i sadzenia(fasola, cebulka), porusza się w rtm piosenki:”Pan Jeremi”

Przedwiośnie malowanie techniką mokre w mokrym

(plastyczna,  językowa)

 

 

 

 

Dz. zna nazwę przejściową pory roku,  poznaje nową technikę plastyczną,

Marcowa pogoda

marcu jak w garncu

(językowa, muzyczna, matematyczna)

 

Dz. potrafi powtórzyć i zapamietać ludowe porzekadło, rozumie jego znaczenie, dokładnie wypowiada zlepek zgłosek w słowie „garncu”, samodzielnie układa, zapisuje za pomocą patyczków i kółeczek i prezentuje rytm do przysłowia

Marcowa kasza- piosenka

(muzyczna, plastyczna)

Dz. zapamiętuje i powtarza I zwrotkę piosenki, inicjuje zabawę tematyczną na podstawie piosenki, korzysta z pomocy nauczyciela w organizacji zabawy, rysuje obrazkowy przepis na marcową zupę, przedstawia pogode w formie plastycznej i muzycznej

Na powitanie wiosny wykonywanie gaików i Marzanny

(plastyczna)

Dz. ozdabia gałązki kolorowymi bibułkami, wspólpracuje w zespole podczas ubierania Marzanny, potrafi posługiwać się klejem w sztyfcie i niożyczkami

 

Żegnamy zimę- witamy wiosnę

(przyrodnicza, społeczna, zdrowotna)

Dz. zna i bierze udział w obrzędzie ludowym, śpiewa piosenki i tańczy wokół Marzanny, zna i przestrzegazasad bezpieczeństwa podczas palenia słomianej kukły

O słonku, pogodzie i innych ciekawych sprawach – opowiadanie

(językowa, przyrodnicza)

Dz. potrafi podać i okreslić wyróżniki pogody (wiatr, opady, słońce, temperatura), wypowiada się na określony temat, potrafi zadawać pytania i udzielać odpowiedzi

 

Wiosenne kwiaty

Wiosenne kwiaty- opowiadanie nauczycielki (językowa)

Dz. ogląda ilustracje, zna nazwy kwiatów chronionych: krokus, przebiśnig, sasanka, Wybiera napisy i dopasowuje je do odpowiednich kwiatów, rozumie potrzebę ochrony roślin

 

Krokus

(plastyczna, techniczna)

Dz. wykonuje pracę wg instrukcji nauczyciela (origami), przykleja go na kolorową kartkę, potrafi precyzyjnie zaginać papier,

Kwiatki Halinki

(Muzyczna, ruchowa)

Dz. poznaje tekst i melodie piosenki, powtarza tekst rytmizując go, określa tempo i nastrój piosenki, tworzy taniec „kwiatów”

Zabawy matematyczne

(matematyczna)

Dz. przelicza przedmioty, zna układ palców(bez przeliczania) dla liczb 1, 2, 4, 5, 9, kasyfikuje i porządkuje elementy zbiorów (liczmany)

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  w ogrodzie przedszkolnym

(zdrowotna)

Dz. podejmuje próby pokonywania przeszkód, potrafi przeskoczyć rów, ominąć kałużę

 

 

        Plan pracy  na styczeń oparty jest o programy:

 

Prof. B.Rocławskiego- Glottodydaktyka;

Prof. .E.Gruszczyk-Kolczyńskiej- Dziecięca Matematyka

Edukacja Zdrowotna- K.Dudkiewicz 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin