Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Wiem, że jest tyle ile było?
ZAGADNIENIE: Świadomość stałej liczby elementów w zbiorze przy obserwowanych zmianach. Równoliczność. Aspekt kardynalny liczby.
„Jak się czujesz? – zabawa integracyjna
CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery
Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu. (piosenka nr7 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).
Dzień dobry Aniu, witamy cię 2x
Jak się dziś czujesz , pytamy cię? 2x
Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem
„Zaczarowany pieniążek” – zabawa zespołowa integrująca dzieci
CEL: rozwijanie koordynacji – wzrokowo ruchowej, wyzwalanie poczucia odpowiedzialności
Dzieci siedzą w kole i podają sobie pieniążek z dłoni do dłoni w prawą stronę podczas recytacji wiersza, tak by się nie upadł, potem zmiana kierunku i ręki
Talar tu, talar tam, talareczek chodzi sam
Jak to miło i wesoło, gdy talarek krąży w koło
„Kołyszemy się” – zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała i przestrzeni
Poruszamy się zgodnie z treścią piosenki nr 75 cz. II „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy dla dzieci: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Na prawo – na lewo się kołyszemy…
Na prawo – na lewo kołyszmy się!
Do przodu – do tyłu się kołyszemy…
Do przodu – do tyłu kołyszmy się!
Do góry i na dół – razem wstajemy…
Do góry i na dół – jak dobrze nam
„Wiem ile jest? – zabawa słowno – logiczna
CEL: liczenie elementów i ustalanie ile ich jest, kształtowanie nawyku sprawdzania poprawności rozwiązania
Każde dziecko otrzymuje dywanik, 9 klocków (zastępniki) w koszyku lub w pudełku
1. dzieci wysypują klocki na dywanik, przeliczają, sprawdzają czy na pewno jest ich 9
2. układają klocki w szeregu na dywaniku i liczą
3. układają klocki w „ gromadkę” i przeliczają
4. wkładają klocki do pudełka i sprawdzają czy ich nadal jest 9
„Potrafię liczyć? – zabawa słowno – logiczna
CEL: ustalanie równoliczności zbiorów przez ustawienie w pary, zsuwanie parami
Dzieci otrzymują jeszcze po 9 ziaren fasoli
1. przeliczają i sprawdzają czego jest więcej, przeliczają parami
2. układają rytm : klocek , fasola, klocek, fasola …
3. rozdzielają klocki i fasolę na 2 zbiory, porównują czego jest więcej
4. układają w pary i porównują czego jest więcej – wielkość przedmiotu nie wpływa na ilość elementów w zbiorze.
„Ważny wyraz” – zabawa słuchowo – artykulacyjna
CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na cechy głosek tylnojęzycznych k, g
Prowadzący opowiada historyjkę o przyjęciu u pani kury. Umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą nazwę ptaka, wstają i demonstrują jego głos.
Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało – czarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski. Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji uwagi
Każde dziecko otrzymuje wzór karta nr II – 12.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· piosenki
· klocki, zastępniki
· karty pracy
1
m.g87