Teksty - słowa do zabaw 2.doc

(90 KB) Pobierz
PRAWA STRONA

PRAWA STRONA

 

Prawa ręka, noga prawa,

cała strona też jest prawa.

Prawe ucho, oko mam,

prawym łokciem w bok ci dam.

 

Dzieci pokazują i dotykają wymienionych części ciała. Mówiąc ostatni wers, wystawiają w bok łokieć, ale nie uderzają nim sąsiada.

 

DRZEWO

 

Palce małe, ręce duże,

łokcie w dole, dłonie w górze.

Ramię w prawo, ramię w lewo,

tak jak w lesie chwieje drzewo.

 

(1a)Uczestnicy unoszą przed sobą dłonie z rozstawionymi palcami, (1b)kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu, (2a)przyciągają łokcie do ciała, trzymając ręce zgięte w łokciach, (2b)pokazują uniesione dłonie, (3)lekko przechylają się na boki, nie odrywając łokci od ciała.

Gdy dzieci zapamiętają wierszyk, podczas ponownego odtwarzania osoba prowadząca, wykonując odpowiednie ruchy, opuszcza niektóre nazwy części ciała i prosi dzieci, aby je uzupełniły (palce, dłonie itd.)

 

TY I JA

 

Ty i ja, raz i dwa, przechadzamy się (2x)

Ja ci podam prawą,

ja ci podam lewą,

a ty mi podasz dwie

i…przechadzamy się.

Ty i ja, raz i dwa, przechadzamy się.

 

(1)Dzieci spacerują po sali, (II): (1)zatrzymują się i podają sobie z jakimś dzieckiem prawe ręce, (2)podają sobie z kolejnym dzieckiem lewe ręce, (3)podają obie ręce trzeciemu dziecku, (4)spacerują razem, trzymając się za ręce. Następnie pary puszczają się i kontynuują zabawę, szukając nowej pary.

 

 

 

 

NIE CHCĘ CIĘ

 

Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać!

Chodź do mnie, chodź do mnie, rączkę mi dać.

Prawą mi daj, lewą mi daj

i już się na mnie nie gniewaj!

 

Dzieci stoją w parach twarzami do siebie(1)dzieci w parze odpychają się gestem, (2)wykonują gest przyzywania, zachęty w kierunku innego dziecka i z nim kontynuują zabawę(3)podają sobie ręce (na krzyż),(4)kręcą się w kółko.

 

 

STARY ABRAHAM

 

Stary Abraham miał siedmiu synów,

siedmiu synów miał stary Abraham.

A oni siedli i nic nie jedli,

tylko śpiewali sobie tak:

Prawa ręka!

Stary Abraham miał siedmiu synów,

siedmiu synów miał stary Abraham.

A oni siedli i nic nie jedli,

tylko śpiewali sobie tak:

Prawa ręka!

Lewa ręka!

 

(1)Dzieci stoją lub siedzą ze skrzyżowanymi nogami, tworząc krąg. Pośrodku koła znajduje się osoba prowadząca zabawę. Razem śpiewają piosenkę, uderzając dłońmi o kolana,(5)prowadzący wymienia jakąś część ciała i potrząsa nią (demonstruje zabawę).(II)Dzieci go naśladują, ponownie śpiewając piosenkę. Po każdym odśpiewaniu piosenki wymieniają nową część ciała, wcześniej powtarzając wymienione dotychczas. Śpiewając piosenkę, potrząsają, poruszają częścią ciała wymienioną jako ostatnią. Np.: prawa ręka, lewa ręka!; prawa ręka, lewa ręka, prawa noga!; itd.(ramię, łokieć, kolano itp.) aż do głowy.

 

 

PINGWIN

 

O, Jak przyjemnie i jak wesoło

w pingwina bawić się, się, się.

Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,

do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.

Dzieci podzielone na ok. 10 osobowe grupy, idą gęsiego po okręgu, trzymając rece na ramionach poprzednika.(2)Przy słowach się, się, się wykonują obunóż trzy podskoki, (3) wystawiają nogi na bok (najpierw lewą, potem prawą), (4)wykonują obunóż skok do przodu, do tyłu i trzy podskoki.

 

STONOGA

 

Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga,

aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc.

Pierwsza noga, druga noga, trzecia noga….odwłok i…

 

(1) Uczestnicy  tworzą węża, trzymając w pasie poprzednią osobę, i krocząc do przodu,(2) tupią, (3) zaczynając od poczatku węża, dzieci kolejno podnoszą prawą nogę w bok i podają  jej kolejność w szeregu, (4) ostatnie dziecko, czyli odwłok, przechodzi pod nogami stonogi, staje się głową i prowadzi całą grupę. Kontynuują zabawę (na zmianę prawa i lewa noga); kolejne dzieci z końca szeregu przechodza do przodu.

 

BOOGIE _ WOOGIE

 

Do przodu prawą rękę daj,

do tyłu prawą rękę daj,

do przodu prawą rękę daj

i pomachaj nią.

Ref:              Bo przy boogie, boogie-woogie

              trzeba w koło kręcić się,

              no i klaskać trzeba, raz, dwa, trzy.

              Boogie-woogie, ahoj! (x3)

              I od nowa zaczynamy taniec ten.

 

Do przodu lewą rękę daj,

do tyłu lewą rękę daj,

do przodu lewą rękę daj

i pomachaj nią.

 

Do przodu prawą nogę daj,

do tyłu prawą nogę daj,

do przodu prawą nogę daj

i pomachaj nią.

 

Dzieci tańczą w kręgu, zwrócone twarzami do środka koła. Gestami ilustrują tekst piosenki-(I): (1) wystawiają prawą rękę do przodu,(2) do tyłu, (3) znów do przodu i (4) machają  nią z przodu. Zabawę kontynuujemy wymieniając jeszcze np.: ramię, kolano, biodro, stopę, ucho, policzek.

(ref): (1,2)Dzieci kręcą się wokół siebie, (3) klaszczą, (4) zbliżają się do środka okręgu i wykrzykując : ahoj! podskakują, wyciągając ręce w górę, a następnie cofają się na linię okręgu i ponownie wykrzykując: ahoj! podskakują w górę,(5) klaszczą.

 

JEŚLI CI WESOŁO

 

Jeśli ci wesoło i dobrze bawisz się,

uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.

Jeśli ci wesoło i dobrze bawisz się,

to podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe.

Jeśli ci wesoło i dobrze bawisz się,

to otwórz teraz usta i zamknij oczy swe.

Jeśli ci wesoło i dobrze bawisz się,

to pokaż najpierw język, a potem zęby swe.

Jeśli ci wesoło i dobrze bawisz się,

nabierz w usta powietrze i klep policzki swe.

Jeśli ci wesoło i dobrze bawisz się,

uśmiechnij się do wszystkich zaklaszcz w ręce swe.

 

Dzieci, śpiewając, wykonują określone czynności. Kontynuują piosenkę, dołączają swe pomysły(np.: pokaz brodę, chwyć za uszy, dotknij nosa, naciśnij skronie).

 

PAJACYK

 

Tu prawą mam nogę, tu lewą nogę mam,

jak umiem podskoczyć, pokażę ja wam.

Tak skaczę, tak skaczę przez cały długi dzień. (2x)

              Tu prawe kolano. a Tu lewe mam,

              jak umiem je zginać, pokażę ja wam.

              Tak zginam, tak zginam, przez cały długi dzień (2x)

Tu prawe mam ramię, tu lewe ramię mam,

jak umiem nim ruszać , pokażę ja wam.

Tak ruszam, tak ruszam przez cały długi dzień. (2x)

              Tu prawy mam łokieć, tu lewy łokieć mam,

jak umiem go zginać, pokażę ja wam.

Tak zginam, tak zginam przez cały długi dzień. (2x)

Tu prawe mam oko, tu lewe oko mam,

jak mrugać potrafię, pokażę ja wam.

Tak mrugam, tak mrugam przez cały długi dzień. (2x)

Dzieci wykonują czynności przedstawione w tekście.

 

W NASZYM POKOJU PEŁNO MUZYKI

 

W naszym pokoju pełno muzyki jest,

są instrumenty, o których mało wiesz.

Ref:              Nasze…(ręce klaszczą, nogi tupią, wargi cmokają, języki kląskają, podłoga dudni itp.) tak….To jest muzyka, która cieszy nas.

 

(1)Dzieci, śpiewając, spacerują po pokoju, (ref) odpowiednio do słów piosenki klaszczą w dłonie, tupią, uderzają dłońmi o kolana lub inne części ciała albo o przedmioty w pokoju.

Osoba prowadząca zachęca dzieci do podawania własnych propozycji.

 

MOJE RĘCE

 

Moje ręce klaszczą tak,

moje nogi tupią tak,

a mój palec wskazuje,

kto za chwilę tańcuje.

 

Dzieci stoją w kole, jedno dziecko znajduje się w środku koła(1) dziecko w środku klaszcze, (2) przytupuje, (3,4) wskazuje palcem inne dziecko, które zastępuje je w środku.

 

MAM PIĘĆ PALUSZKÓW

 

Mam pięć paluszków u reki lewej

i pięć paluszków u reki prawej.

Pięć to niedużo, ale wystarczy

do każdej pracy i do zabawy.

              Kciuk, wskazujący, potem środkowy,

              po nim serdeczny, na końcu mały.

              Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,

              na końcu piąty – trochę nieśmiały.

 

(I):(1) Uczestnicy poruszają palcami lewej reki, (2) poruszają  palcami prawej reki, (3,4) kręcą dłońmi w nadgarstkach, jednocześnie poruszając palcami. (II) Kiwają (ruszają) kolejnymi palcami (przy otwartej dłoni lub przy zamkniętej, wysuwając odpowiedni palec).

 

 

RODZINA PALUSZKÓW

 

Krzysio Kciuk, Krzysio Kciuk! Pokaż się!

- Jestem Tu, jestem Tu i witam cię.

Wojtek Wskazujący, Wojtek Wskazujący! Pokaż się!

- Jestem Tu, jestem Tu i witam cię.

Witek Wielki, Witek Wielki! Pokaż się!

- Jestem Tu, jestem Tu i witam cię.

Staś Serdeczny, Staś Serdeczny! Pokaż się!

- Jestem Tu, jestem Tu i witam cię.

Marek Mały, Marek Mały! Pokaż się!

- Jestem Tu, jestem Tu i witam cię.

Rodzinko Paluszków, Rodzinko Paluszków! Pokaż się!

- Jesteśmy Tu, jesteśmy Tu i witamy cię.

 

Dorosły nawołuje, a dziecko odpowiada, kiwając (ruszając) odpowiednim palcem – przy otwartej dłoni lub przy zamkniętej – wysuwając odpowiedni palec. Na koniec dziecko porusza cała ręką, kręcąc nią w nadgarstku i kiwając wszystkimi palcami. W zabawie z młodszym dzieckiem dorosły odpowiada za dziecko, chwytając je za odpowiedni palec.

 

IDZIEMY NA ŚNIADANIE

 

Idziemy na śniadanie, idziemy na śniadanie

codziennie rano, codziennie rano,

lecz najpierw przeciągamy ze snu nasze ciało,

codziennie tak samo, codziennie tak samo.

              Idziemy na śniadanie, idziemy na śniadanie

codziennie rano, codziennie rano,

lecz najpierw przecieramy ze snu nasze oczy,

codziennie tak samo, codziennie tak samo.

Idziemy na śniadanie, idziemy na śniadanie

codziennie rano, codziennie rano,

lecz najpierw nasze buzie… myjemy buzie,

codziennie tak samo, codziennie tak samo.

 

Dzieci, śpiewając, ilustrują piosenkę gestem (przeciągają się, przecierają oczy, naśladują mycie twarzy). Kontynuują piosenkę, wymieniając różne czynności za prowadzącym(myjemy ręce, czoło, czyścimy zęby, czeszemy włosy itp.), który dołącza także pomysły dzieci.

 

 

POKAŻ

 

Pokaż…(imię), gdzie masz oko?

Gdzie masz ucho, a gdzie nos,

gdzie masz rękę, a gdzie nogę,

gdzie na głowie rośnie włos?

 

Dziecko samodzielnie wskazuje odpowiednie części ciała.

 

DZIEWUSZKA

 

Tu paluszek, Tu paluszek,

Tu pośrodku jest mój brzuszek.

Tu jest rączka, tutaj druga,

a Tu oczko sobie mruga.

Tu jest buźka i ząbeczki,

Tu wpadają cukiereczki.

Tu jest nóżka i Tu nóżka,

a Tu cała jest dziewuszka (chłopaczek).

 

(1)Dziecko samodzielnie lub razem z dorosłym pokazuje palec wskazujący jednej, a potem drugiej reki,(2) wskazuje palcami na brzuch, (3) podnosi jedną, a potem druga dłoń, (4) wskazuje oko, (5) wskazuje usta i żeby,(6) pokazuje gestem wkładanie do ust cukierków, (7) podnosi jedną, a potem druga nogę, (8) gestem zakreśla okrąg wokół całego ciała i na prośba dorosłego – kłania się. W nagrodę otrzymuje brawa.

 

WYLICZANKA

 

Każde dziecko ma dwie rączki

i dwie nóżki także ma.

Jeden nosek, jedne usta,

ale oczka także dwa.

Gdy jest jasno, wszystko widzą

oczka dziecka obydwa.

Gdy jest ciemno, wszystko słyszą

uszka dziecka  - też są dwa.

 

Dziecko samodzielnie lub razem z dorosłym wskazuje odpowiednie części ciała.

 

 

 

JEDEN - DWA

 

Jeden nos, dwoje oczu,

jedna buzia, dwoje uszu.

Jedna broda, dwa policzki,

jedno czoło, dwoje brwi.

 

Osoba prowadząca mówi tekst, a dzieci wskazują odpowiednie części ciała, głośno powtarzając, licząc. Osoba prowadząca powtarza wyliczankę, opuszczając niektóre słowa i zastępując je gestem: Jeden …(pokazuje nos), dwoje…(pokazuje oczy). Dzieci uzupełniają opuszczone nazwy.

 

SROCZKA

 

Tu sroczka kaszkę ważyła,

Tu swój ogonek sparzyła.

Temu dała na miseczkę,

temu dała na łyżeczkę,

temu dała do garnuszka,

temu dała do dzbanuszka.

Dla małego nic nie miała,

więc po kaszkę poleciała.

 

(1,2) Naśladowca sroczki stuka palcem wskazującym w zagłębienie drugiej dłoni, (3) chwyta kciuk, (4)chwyta palec wskazujący, (%) chwyta środkowy palec, (6) chwyta palec serdeczny, (7) chwyta mały palec, (8)trzepocze dłonią (odfruwanie).

Starsze dzieci ilustrują wierszyk same, w wypadku najmłodszych robi to dorosły ( na ich dłoni ).

 

BAWIŁY SIĘ DZIECI PALUSZKAMI

 

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak jeden nie może, to drugi mu pomoże.

              Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak drugi nie może, to trzeci mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak trzeci nie może, to czwarty mu pomoże.

              Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak czwarty nie może, to piąty mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak piąty nie może, to rączka mu pomoże.

 

Dzieci stukają kciukami obu rąk o siebie, przy słowach drugi mu pomoże dołączają palce wskazujące (kciuk uderza w  kciuk, palec wskazujący w palec wskazujący). W ten sposób dołączają kolejne palce), a przy końcu piosenki (rączka nu pomoże) klaszczą w dłonie.

ODMIANA

Dzieci siedząc, stukają w podłogę kolejnymi palcami. Po wyliczeniu wszystkich palców, wymienia się kolejno: rękę, druga rękę(Jak ręka nie może, to druga jej pomoże),nogę, drugą nogę, głowę i kończy słowami: Jak głowa nie może, to nic mu nie pomoże. Dzieci odpowiednio stukają w podłogę ręką lub nogą, kiwają głową.

 

TEN PALUSZEK TO BABUNIA

 

Ten paluszek to babunia, przy niej jest dziadziunio.

Ten największy to tatunio, przy nim jest mamunia.

A to jest dziecinka mała, trala lala, la la,

a to rączka moja cała, trala lala, la la.

 

(1)Dorosły chwyta za kciuk dziecka, potem za palec wskazujący, (2)chwyta za środkowy palec, potem za palec serdeczny, (3)chwyta za mały palec, (4)kręci dłonią dziecka nadgarstku.

Najpierw dorosły ilustruje piosenkę na dłoni dziecka, potem dzieci robią to same.

 

KAŻDA RĄCZKA

 

Każda rączka, każda rączka

pięć paluszków ma, pięć paluszków ma.

Paluszki składamy, wszystkimi klaskamy:

raz i dwa, raz i dwa.

 

(1)Uczestnicy zabawy wykonują ruchy obrotowe jedną, a następnie drugą dłonią, (2)Pokazuja jedną i druga dłoń z rozstawionymi palcami, (3)zestawiają czubki palców obu rąk, (4)stukają palcami o siebie. W zajęciach ze starszymi dziećmi można wprowadzić nazwy „prawa ręka”, „lewa ręka”.

 

PIĘĆ PALUSZKÓW

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin