AD_Zadania_r_ne_na_indeksy-1.doc

(54 KB) Pobierz
Zadanie 5

ANALIZA DYNAMIKI – INDEKSY

 

Książka, 7.13. Zadania 1-10

 

Zadanie 1 (egz)

Indeksy jednopodstawowe liczby widzów w kinach w latach1995-2001 w Polsce kształtowały się następujaco:

 

Lata

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Indeksy

1,00

0,95

1,08

0,90

1,22

0,92

1,22

a)      na podstawie indeksów łańcuchowych określić kierunek zmian poziomu badanej cechy w porównaniu z rokiem poprzednim,

b)      wiedząc, że w roku 1996 liczba widzów w kinach wynosiła 21,4 mln osób, obliczyć absolutne liczby widzów w pozostałych latach.

 

Zadanie 2 (egz)

Łańcuchowe indeksy liczby samochodów osobowych zarejestrowanych w latach 1995-2001 w Polsce kształtowały się następująco:

Lata

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Przyrosty łańcuchowe względne

-

0,07

0,06

0,04

0,04

0,08

0,05

a)      zbadać jakie nastąpiły zmiany w liczbie zarejestrowanych samochodów osobowych w latach 1995 i 2001 w stosunku do roku 1998,

b)      podać liczbę zarejestrowanych samochodów w latach 1995 i 2001 wiedząc, że w 1996 r. zarejestrowano ich 8054,4 tys. szt.

 

Rozwiązanie:

Ilość sprzedaży w roku 2000 zmalała o 50% w stosunku do roku 1998, przy założeniu stałych cen z roku 1998.

 

Zad. 4. W fabryce obuwia wartość sprzedaży w 2008 roku wzrosła o 10% w stosunku do roku 2007. Agregatowy indeks ilości Paaschego wynosi 135%. Ocenić dynamikę zmian cen w 2008 roku w porównaniu z rokiem 2007. Podać interpretację wyniku.

 

Zad. 5. Student w październiku wypijał przeciętnie 15 filiżanek kawy, 5 opakowań soków oraz zjadał 10 kanapek i 5 ciastek po określonych cenach. W grudniu zmienił strukturę spożycia wymienionych artykułów, między innymi na skutek zmian cen w obserwowanym okresie. Zakupy studenta odzwierciedla poniższe zestawienie:

 

Artykuł

Spożycie

Ceny

 

w październiku

w grudniu

w październiku

w grudniu

Kanapka

10

10

5

6

Sok

10

5

3

3

Ciastko

5

8

4

5

Kawa

15

8

2

3

Źródło: dane umowne

a)      Przeprowadzić analizę indywidualnych zmian wielkości spożycia wymienionych artykułów,

b)     Jak zmienił się koszt żywienia studenta w zakresie wymienionych artykułów,

c)      Jak zmiany cen wpłynęły na koszt żywienia studenta.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin